Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninungar som inte öppnat ögonen.  (läst 4074 gånger)

JS

  • Inlägg: 88
Kaninungar som inte öppnat ögonen.
« skrivet: 24 maj-17 kl 05:52 »
Hej. Mina angora-kaninungar, 4 st är idag precis 2 veckor gammal.
Jag har läst på nätet att de öppnar ögonen kring dag 10-11 men mina har fortfarande ögonen fast.
Deras bolåda är inne i kaninhuset, det finns inget lyse där inne, bara det som kommer in från ingången och några springor. Kan det bero på det?

Borde jag göra något?

Antagligen oroar jag mig i onödan och så öppnar de ögonen när som helst nu.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Kaninungar som inte öppnat ögonen.
« Svar #1 skrivet: 24 maj-17 kl 11:38 »
En kaninhåla är mörk så det är ju det naturligaste att dom ligger i mörker. Om ögonen inte ser kladdiga ut så är det bara att vänta.
//Luff

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kaninungar som inte öppnat ögonen.
« Svar #2 skrivet: 24 maj-17 kl 16:13 »
Ja, det är ju bara tre dagar... men förstår att man oroar sig första gången.  :)
Om de har ögoninflammation eller liknande brukar det som sagt synas.

Det är som med katter, man har inget exakt datum i naturen.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

JS

  • Inlägg: 88
SV: Kaninungar som inte öppnat ögonen.
« Svar #3 skrivet: 27 maj-17 kl 09:46 »
Idag, ca dag 17 när jag gick för att titta till dem hade alla ungar skuttat ur boet och låg ihjälfrusna runt om i buren :( Hur kan man undvika detta i framtiden? Och varför gör de så? Klart de vill upptäcka världen men de borde ju hålla ihop och gå tillbaka till boet?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kaninungar som inte öppnat ögonen.
« Svar #4 skrivet: 27 maj-17 kl 16:33 »
Ni har inget uthus, typ stallbox, eller groventre/källare, etc på huset du kan ta in lådan med ungar i (samt honan så att de kan dia) om detta är ett återkommande problem?

De får snart nya ungar igen om de dör, så du kan trösta dig litet med att de nog kommer en omgång till mot sensommaren eller så.

Vad som troligen har hänt är att de drabbats av så kallad gradvis nedkylning, dvs att kroppstemperaturen sakta sjunker om kroppen inte förmår producera egen värme i tillräcklig grad, detta kan hända även om det är plusgrader om man har otur och djuren märker inte alltid av detta (senare reglerar de detta själva genom födointag), så det är inte så mycket att göra åt.

Om du inte kan ta in dem så går det nog att hänga dit en värmelampa eller liknande i nödfall, jag tror det är tillräckligt om du ser till att de håller sig i lådan på natten (se bara till att det inte blir för varmt åt dem, då kan de också dö)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

JS

  • Inlägg: 88
SV: Kaninungar som inte öppnat ögonen.
« Svar #5 skrivet: 28 maj-17 kl 19:30 »
Första kullen tog jag in, men de dog redan 3e dagen av kyla. Hade boet i halmen direkt på golvet. Har nu insett att deras urin måste ta vägen någonstans så har en upphöjd bolåda med hål i botten där urinen kan rinna igenom (i naturen sugs det ju upp av marken).
Tror det största problemet här kan ha varit att det var svårt för dem att ta sig tillbaka, då kanten från bolådan och ut är lägre än kanten de ska över för att komma tillbaka in. Inför nästa kull ska jag se till att ha allt detta fixat så de kan springa in och ut lika lätt. Samt att jag ska begränsa ytan de har tillgång till så de inte kommer ifrån varandra.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kaninungar som inte öppnat ögonen.
« Svar #6 skrivet: 28 maj-17 kl 20:12 »
Jo, jag brukar ha en träbotten under hela buren och ställa allt på bockar när man har dem inomhus.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Kaninungar som inte öppnat ögonen.
« Svar #7 skrivet: 07 jun-17 kl 22:35 »
Jag har en bodel med hög kant istället för bolåda. Då kan ungarna komma tillbaka om de kommer utanför boet. Hänger de kvar i tutten när mamman hoppar över kanten åker de ofta av. Det har hänt att någon följt med ut i boet men över lag har det fungerat mycket bra med ett rum istället för låda. Den höga kanten underlättar också när man lägger in bomaterial. Det ligger kvar.
Kaninuppfödare och pelargontant.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 7 användare
xaelanar, biggelina, bmr, LimJans, ktulo, per.martinsson, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser