Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nyfött lamm med skadad klöv  (läst 2136 gånger)

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
nyfött lamm med skadad klöv
« skrivet: 28 mar-15 kl 06:45 »
En av mina helsingetackor fick lamm i förgår. Nu har ett av lammen börjat halta. Håller upp ena bakklöven och stöder inte på den. Då jag undersöker ser jag att mellanrummet mellan klövdelarna är breddökat och att det finns ett sår längst upp i delningen.

Vad kan det vara? Finns det något jag kan göra?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: nyfött lamm med skadad klöv
« Svar #1 skrivet: 28 mar-15 kl 09:54 »
Dumt ställe för ett sår.  Inget tecken på benbrott, ledskada?

  Jag har just idag tillgång till en sjuksköterska med kunskap även om djur: " Större avstånd mellan klövhalvor kan bero på svullnad, pga infektion.

  Bluespray finns på bonnabutiken och når ända in.  Efter att du sprayat dit Bluespray, kan du lägga dit zinkpasta (i nödfall Idomin, som också innehåller zink, men inte lika mycket) i såret, t ex med en örontops.  Skydda mot återinfektion med ett bandage mellan "tårna" och runt klöven.  Gasbinda i klövspalten och runt klöven. Ytterst ett tyg, helst intränkt med hovtjära, eller också med matolja, helst linfröolja.  Nytt bluespray och bandage varje dag.

  Bluespray är det enda helt effektiva medlet.  Tar både bakterier, virus och svampar."


  Och låt oss få veta hur det går!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: nyfött lamm med skadad klöv
« Svar #2 skrivet: 28 mar-15 kl 11:04 »
Tack för bra svar! Ska försöka få tag på blue spray.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: nyfött lamm med skadad klöv
« Svar #3 skrivet: 30 mar-15 kl 18:34 »
Vad har du för strö? Kommer ihåg för 5-6 år sen att vi hade tre lam 1-3 veckor en säsong som börja halta och var svullna precis mellan klövarna längst upp där klöven slutar framtill. Våran veterinär trodde det berodde på halmen vi strödde med ,mins inte vilken sädesslag halmen kom från, var vasst och kunde ha gjort litet sår som blev inflammerat. Vi fick ge dem spruta 3-4 dagar och de blev bra. Vi har efter det bytt halm och inte haft det igen. Kanske kan det ha varit något annat men vi har inte haft det igen.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: nyfött lamm med skadad klöv
« Svar #4 skrivet: 30 mar-15 kl 22:45 »
Kan det ha varit kornhalm?  De spröten har hullingar, och kan "äta sig in" i kroppsöppningar på de djur som ligger på den.  Allmän varning för kornhalm!

  Och hur har det gått för lammet?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: nyfött lamm med skadad klöv
« Svar #5 skrivet: 30 mar-15 kl 23:07 »
nja har för mig den var mörkare gul och blank. Havre, vete? Mins att man fick små skärsår, som på papper, då och då. Så dålig på hur sädesslagen ser ut.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: nyfött lamm med skadad klöv
« Svar #6 skrivet: 30 mar-15 kl 23:14 »
Skärsår på händer?  :o  Kan det ha varit oljeväxthalm, kanske, eller klöverfröhalm?  Den är grövre.

  Någonting måste ju ha orsakat såret/írritationen i lammets klövspalt från första början.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: nyfött lamm med skadad klöv
« Svar #7 skrivet: 31 mar-15 kl 07:41 »
Vad har du för strö? Kommer ihåg för 5-6 år sen att vi hade tre lam 1-3 veckor en säsong som börja halta och var svullna precis mellan klövarna längst upp där klöven slutar framtill. Våran veterinär trodde det berodde på halmen vi strödde med ,mins inte vilken sädesslag halmen kom från, var vasst och kunde ha gjort litet sår som blev inflammerat. Vi fick ge dem spruta 3-4 dagar och de blev bra. Vi har efter det bytt halm och inte haft det igen. Kanske kan det ha varit något annat men vi har inte haft det igen.

Vi har ingen halm på bädden utan vi har det lite grövre höet som fåren inte äter. Det låter väl som en rimlig förklaring att det är något sådant som har skadat lammet för det finns inget annat vasst i lammningsbåset!


  Och hur har det gått för lammet?

Jag tycker att lammet verkar lite piggare. Dock mycket svårt att inspektera såret eftersom att jag sprutar blue spray på det 3ggr om dagen. Dock stöder det fortfarande inte på klöven. Men det äter och ser ut att må bättre så vi har gott hopp!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: nyfött lamm med skadad klöv
« Svar #8 skrivet: 01 apr-15 kl 22:08 »
Vad skönt.  Allmäntillståndet är ju det man tittar på först.  Ett vasst höstrå är väl den troligaste orsaken, men jag har för mig att det finns mikrober som äter sönder huden.  Hoppas att bluesprsayen hjälper!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
SV: nyfött lamm med skadad klöv
« Svar #9 skrivet: 13 apr-15 kl 10:48 »
Det känns väldigt roligt att få berätta att vi igår friskförklarade vårt lilla lamm som av okänd anledning hade ett stort varande sår mellan klövarna. Sedan 28mars tvättade vi varje dag, plockade bort död vävnad, tömde på var, och sprutade med blue spray. I helgen fick hon och tackan vara ute med de andra och igår så var såret helt läkt. Fantastiskt. Tack för hjälpen

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: nyfött lamm med skadad klöv
« Svar #10 skrivet: 13 apr-15 kl 13:39 »
:D  (På gettavlan brukar vi få en bild på den tillfrisknade patienten, något för fårfolket att ta efter?)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser