Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Clematis frö  (läst 2500 gånger)

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
Clematis frö
« skrivet: 02 aug-14 kl 10:26 »
Hej!
Har plockat frö från alla clematis jag går förbi. Lagt dom på tork och blandat dom i en plastpåse.
Tänker varje gång "undrar om det funkar att dra upp dom från frö?"
Går det?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

morris matte

  • Inlägg: 41
SV: Clematis frö
« Svar #1 skrivet: 15 aug-14 kl 13:53 »
Det går bra. Jag plockade gullklematis frön i oktober förförra året på Waldemarsudde och sådde dom i en kruka med tunnt  med jord på fröna.
Grävde ner krukan i trädgårdskomposten (öppen kompost) där dom tillbringade vintern. Tog in dom på vårkanten när snön hade smält. Dom grodde allihop. Ställde ut dom när frostrisken var någotsånär över. Plantorna växte nästan en halv meter. Tyvärr var jag sen att ta in dom för vintern. Det klarade dom inte i kruka. Men skamm den som ger sig. Nytt försök i oktober igen. ;D

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Clematis frö
« Svar #2 skrivet: 16 aug-14 kl 14:24 »
Så bra  :) Då får jag föröka göra som du beskriver. Tack
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Clematis frö
« Svar #3 skrivet: 16 aug-14 kl 15:28 »
Jag har också dragit upp clematis från frö. Jag satte dem inne i januari och det fungerade det också. De växte fint och planterades ut samma sommar och har har tagit sig bra sen.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Clematis frö
« Svar #4 skrivet: 16 aug-14 kl 21:07 »
Okej vad bra  :) Kan göra lite av varje o prova. Tack för svar  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser