Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Transexuell höna  (läst 1095 gånger)

Ekholm

  • Inlägg: 3
Transexuell höna
« skrivet: 12 jan-15 kl 19:22 »
Jag trodde att ja kunde se skillnad på höna o tupp!
Vi hade 2st kycklingar från en kull som kläcktes i maj 2014. Modern o dess syskon tog räven men dessa två klara sig tillsammans i flocken. Den ena syntes rätt tidigt att vara en höna medan jag var lite tveksam på könet på den andra. Under hösten hörde jag dock ett "nybörjargalande" från hönshuset på morgnarna när jag hämta tidningen. Utöver avelstuppens galande. Jag såg dock aldrig den gala pga mörker. Jag tänkte då att det är måste vara en klen tupp. Beteendet i flocken som att vara rätt påpassad av avelstuppen o ett allmänt lite nervöst beteende gjorde mig säkrare.
I förra veckan slakta jag han o när jag tog ur honom så var där ÄGG!!!
Kan unghönor gala? Är det någon mer som varit med om liknande upplevelse?

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Transexuell höna
« Svar #1 skrivet: 12 jan-15 kl 20:29 »
jag tror hönor kan vara hermafroditer. Har varit med om det någon enstaka gång. Det händer alla djurarter inklusive människor att man föds med både och... :)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Transexuell höna
« Svar #2 skrivet: 12 jan-15 kl 21:21 »
En höna jag hade började gala efter en traumatisk händelse.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Anette C

  • Inlägg: 16
  • Always look on the bright side of life
    • Skåne
SV: Transexuell höna
« Svar #3 skrivet: 25 jan-15 kl 22:03 »
Jag har samma "problem". En "höntupp" som varken ser ut som sina systrar eller sin bror. ??? Hen har bara galt en gång och är liksom nervös och påstridig på samma gång. Höntuppar, finns dom?! Hen är väl ett bra namn isf...  :o
Bor på landet på Österlen med man, hund, katter, höns, gammalt hus o stor trädgård

 

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser