Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemmabygge av spånsug med impeller och allt  (läst 18251 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Hemmabygge av spånsug med impeller och allt
« Svar #20 skrivet: 06 okt-15 kl 20:15 »
Men jävlar är det inte en svävare du bygger?! Spånen kommer inte ha en chans.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hemmabygge av spånsug med impeller och allt
« Svar #21 skrivet: 07 okt-15 kl 07:31 »
Nå jag tänker om det ska va värt mödan är det bäst man gör en ordentligt kraftig maskin. Sen när det ska gå igenom alla rör och separatorn så blir det inte lika mycket blås heller. Men det borde vara mer än tillräckligt ändå.

andtol

  • Gäst
SV: Hemmabygge av spånsug med impeller och allt
« Svar #22 skrivet: 07 okt-15 kl 12:54 »
Vilken grej!

;)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hemmabygge av spånsug med impeller och allt
« Svar #23 skrivet: 09 okt-15 kl 09:23 »
Designar separatorn i Sketchup






Hela setupen som den ska stå i hörnet av det andra rummet.




Köpt ULPA filter som ska läggas i lådan under impellern, även ett grövre metallnät behövs för att skydda filtern och impellern.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hemmabygge av spånsug med impeller och allt
« Svar #24 skrivet: 09 okt-15 kl 10:25 »
Några funderingar:

Filterytan efter cyklonen verkar alldeles för liten för det flödet om du använder dammtätt material.

Din fläkt är ju grymt stark, så du kommer flytta mycket luft. Går frånluften ut ur huset blir det kallt på vintern när du startar spånsugen.

Tror att cyklonen är för liten för att avskilja effektivt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hemmabygge av spånsug med impeller och allt
« Svar #25 skrivet: 09 okt-15 kl 10:37 »
Filterytan efter cyklonen verkar alldeles för liten för det flödet om du använder dammtätt material.

Filterytan är större än ytan på rören som det dras igenom, sen är filtren vikta vilket gör dom har en mycket större area än den dom upptar. Jag tycker spontant att de borde inte utgöra något hinder för luftflödet.

Citera
Din fläkt är ju grymt stark, så du kommer flytta mycket luft. Går frånluften ut ur huset blir det kallt på vintern när du startar spånsugen.

Därför jag installerat filtren, jag ska nu skicka tillbaka luften till verkstan.

Citera
Tror att cyklonen är för liten för att avskilja effektivt.

Det tror jag inte. Jag har forskat i ämnet i över ett år och Thien separatorer är överraskande effektiva och tar mycket mindre utrymme än en vanlig cyklon.

En mindre design än min testades med mjöl och var 99.9% effektiv på separation. Min är i större ändan av spektrat och dubbelhöjd, vilket ska förbättra separationen och minska motståndet.
https://www.youtube.com/watch?v=1UnPU46kluE

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hemmabygge av spånsug med impeller och allt
« Svar #26 skrivet: 09 okt-15 kl 10:55 »
Kul om den typen av cyklon klarar jobbet så bra, då skall jag bygga en jag med. En cyklon är bra till mycket.

När det gäller filtret tror jag fortfarande att du har fel, men då har jag ju inte räknat med en så bra separation som 99,9% på mjöl, så vi får hoppas att det är jag som har fel. Bygger du in en backspolning av filtret med tryckluft?

Antar att du redan tänkt på att förstärka spånlådan så den klarar undertrycket. Man blir lätt förvånad över de krafter lite undertryck alstrar på en större yta.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hemmabygge av spånsug med impeller och allt
« Svar #27 skrivet: 09 okt-15 kl 11:06 »
Ja vi får se med filtret hur det blir, blir ju lite orolig nu om jag tagit i underkant.

Inte heller säker om jag vill ha filtren placerade där. Tror det kanske är bättre att lägga det efter fläkten och bygga en filterlåda på andra sidan väggen, dvs i verkstan. Då blir det lättare att förstora den för större filter om så behövs, samt renhållning.

Att fläkten får findamm genom sig tror jag inte skadar.

Lådan är gjord av 40x40mm reglar och sen 12mm plywood- eller OSB skivor utanpå.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Hemmabygge av spånsug med impeller och allt
« Svar #28 skrivet: 09 okt-15 kl 12:24 »
Tror det blir skitbra det där bara bygg på. Mitt fulmek av en tillbringare och en jäshink tycker jag funkar skitbra, behöver inte använda nån påse i dammsugaren.

! No longer available

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hemmabygge av spånsug med impeller och allt
« Svar #29 skrivet: 09 okt-15 kl 12:50 »
Ja vi får se med filtret hur det blir, blir ju lite orolig nu om jag tagit i underkant.

Inte heller säker om jag vill ha filtren placerade där. Tror det kanske är bättre att lägga det efter fläkten och bygga en filterlåda på andra sidan väggen, dvs i verkstan. Då blir det lättare att förstora den för större filter om så behövs, samt renhållning.

Att fläkten får findamm genom sig tror jag inte skadar.

Lådan är gjord av 40x40mm reglar och sen 12mm plywood- eller OSB skivor utanpå.

Fördelen med filtret som du placerat det är ju dels att det blir kompakt, men också att du får smidig rengöring om du monterar backspolning. Då får du förstås ändra lite i lådbotten under filtret så dammet ramlar ned i cyklonen.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hemmabygge av spånsug med impeller och allt
« Svar #30 skrivet: 09 okt-15 kl 12:56 »
Jag tog ändå redan chansen att bygga om den, gjorde en filterlåda på andra sidan väggen, jag designade lådan så att jag där kan lägga ett ännu större filter som jag hittade på samma webbsida jag köpte dom mindre filtern på.

Tillsammans borde det ge en acceptabelt stor yta och jag kan demontera dem direkt i verkstan och ta ut om och blåsa ur dom med kompressorn.

P.g.a. av det större filtret dikterar designen så passar de mindre filtern bara in sisådär, jag lade ett på sidan och ett på toppen för att rikta luftströmmarna åt sidorna. Förstås man kan ju lägga det stora filtret i mitten istället för på sidan.



Jag vet inte om en sånhär impeller mår bra av att gå baklänges. Har läst nått om det på bill pentz sidor tycker jag.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hemmabygge av spånsug med impeller och allt
« Svar #31 skrivet: 09 okt-15 kl 12:59 »
Från andra sidan ser man det stora filtret:


Man kan också tänka sig att arrangera filtren såhär


Tillägg: En slimmad version, tror jag gillar den bäst:
« Senast ändrad: 09 okt-15 kl 13:56 av DennisCA »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hemmabygge av spånsug med impeller och allt
« Svar #32 skrivet: 10 okt-15 kl 00:12 »
Varför skulle du köra impellern baklänges? Om du backspolar filtret på plats i din första version så gör det med korta tryckluftstötar.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hemmabygge av spånsug med impeller och allt
« Svar #33 skrivet: 10 okt-15 kl 08:21 »
Om jag inte kör impellern baklänges, hur ska jag då vända om luftflödet för backspolning?

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hemmabygge av spånsug med impeller och allt
« Svar #34 skrivet: 10 okt-15 kl 09:50 »
Det verkar nu oavsett som om jag borde för-filtrera med grovfilter innan man låter de fina filtern ta över, så att man sparar dom slitage. Mycket att fundera på här...  Borde göra några tester så jag får se hur mycket kubik motorn flyttar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hemmabygge av spånsug med impeller och allt
« Svar #35 skrivet: 10 okt-15 kl 15:07 »
Om jag inte kör impellern baklänges, hur ska jag då vända om luftflödet för backspolning?
Du behöver inte låta något stort flöde gå bakåt genom filtret, det räcker med korta pulser så att dammet släpper och ramlar ned. Du vill inte ha fullt flöde bakåt för då blir det besvärligt. Industriellt åstadkommer man dessa stötar med tryckluft och magnetventiler, men några strategiskt placerade 6 mm slangar ovanför filtret och som går ihop till en slang utanför lådan där du trycker fast spolpistolen till tryckluften och sedan trycker in några korta stötar manuellt borde fungera.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hemmabygge av spånsug med impeller och allt
« Svar #36 skrivet: 12 okt-15 kl 07:47 »
Jag har spenderat helgen med att forska om filter och spånsugar och sånt. Kommit fram till:

-HEPA filter sätter igen omedelbart i en sånhär applikation, grovfilter behövs. Blir snabbt för komplicerat och dyrt.

-Även om du spenderar massor med pengar och köper allt som bill pentz vill att du ska köpa, ja det räcker du handsandar något i verkstan så är partikelnivåerna oacceptabelt höga ändå. Det räcker att man fräser litet med handöverfräsen utan spånsug, eller ens med spånsug om du har en mindre än perfekt uppsamling.

Så det är jättelätt att sabba allt det man vill uppnå med ett dyrt filtersystem, det är oundvikligt snarare. Sen kan man lägga saker i perspektiv:
https://woodgears.ca/dust/dylos.html

Alltså även utomhus kan partikelvärderna vara riktigt höga, och när du steker nånting i en stekpanna kan dom vara mer än räknaren kan räkna. Ska man vara riktigt allvarlig borde jag steka plättar i min 3M 7500 mask.

Så istället för att vara så paranoid tänker jag istället bygga om systemet och använda 2x filtersäckar av bättre kvalitét:
http://www.holz-metall.info/shop1/artikel6862.htm

Jag lägger dom i en lufttät låda i samma rum som spånsugen och gör ett rektangulärt hål i väggen till verkstan som jag lägger ventilgaller över, typ nära golvet kommer den, så får luften flöda in där och ta väldigt lite utrymme.

Fördelen nu är att jag nu kan fixa så att man bara lägger lock över hålen till påsarna på sommaren och gör ett ventilhål i väggen som kan öppnas och stängas. Så kan jag ventilera ut luften då vädret tillåter och bara cirkulera om den på vintern.

De filter jag redan köpt lägger jag bakom grovfiltret i solfångaren och använder den som luftrenare på samma gång som den värmer.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hemmabygge av spånsug med impeller och allt
« Svar #37 skrivet: 12 okt-15 kl 18:10 »
Design med filtersäckar, som kan förbipassera filtren och blåsa ut luften istället.





Designen kan lätt ändras till att ta filterpatron istället.

Jag har ritat in en modell över resten av garaget, ungefär, så man får en bättre överblick.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Hemmabygge av spånsug med impeller och allt
« Svar #38 skrivet: 12 okt-15 kl 18:38 »
När det gäller cykloner så fungerar de betydligt bättre om man bygger dem höga och smala.
En del dimensioneringsregler finns på http://www.gengas.nu/byggbeskrivningar/cyklon/index.shtml .

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hemmabygge av spånsug med impeller och allt
« Svar #39 skrivet: 12 okt-15 kl 19:12 »
Men en thien baffle är inte precis en cyklon även om dom delar det grundläggande arrangemanget. Här används en baffel istället för höjd för att uppnå samma resultat.

+Enklare att bygga
+kompatkare

-Mera motstånd än en cyklon

I överlag anses dom vara sämre på separation, men jag har sett flera designer där dom gör väldigt bra ifrån sig så jag har gått från att luta mot en full cyklon till en thien baffel istället med tiden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 1 användare
Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser