Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Farliga växter  (läst 2242 gånger)

ella04

  • Inlägg: 54
    • Uppland
Farliga växter
« skrivet: 18 aug-06 kl 12:49 »

Hej!

Finns det någon broschyr eller bok över farliga växter?

Ek skall vara farligt men en del ger en kvist som avmaskningsmedel till bl.annat får. I så fall hur mycket skall man ge?

Hoppas på svar.

Irene & Åsa

hustigern

  • Inlägg: 181
    • Östergötland
Re:Farliga växter
« Svar #1 skrivet: 18 aug-06 kl 17:39 »
Hej!

Om ek funkar som avmaskningsmedel eller inte ska jag låta vara osagt, men mina jämtgetter äter eklöv med stor förtjusning och jag har inte sett att de mått dåligt av det.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

pf

  • Inlägg: 58
Re:Farliga växter
« Svar #2 skrivet: 19 aug-06 kl 19:50 »
Hej!Jag tror nog djuren själv vet vad som är farligt för dem att äta.Jag har inte haft några problem med vad getterna äter.Jag har gett dem vass,hö,skogshö,alltmöjligt sly och dylikt.

leifhh

  • Gäst
Re:Farliga växter
« Svar #3 skrivet: 24 jan-07 kl 16:01 »
Det finns historiska uppteckningar som visar att man utfodrat djur (främst get och får, men ibland även nöt) med ek löv (och även hamlat ek, åtskilliga ekar i såväl historiska inägor som utmarker innehåller tidigare hamlade ekar). Men detta i princip bara när man inte hållit svin och låtit dem ta ollonen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

736 gäster, 2 användare
ÖsterFröken, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser