Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är detta verkligen rimligt?  (läst 11633 gånger)

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #20 skrivet: 11 mar-11 kl 23:37 »
Det jag markerade, begrep jag inte.
Skyddet av skyddsvärd och känslig natur blir via de årliga kostnaderna av att inkräkta på den. Man täcker då in alla former av intrång och ger t ex bättre kostnadskalkyler för vägdragning och ledningsdragning. Den hittills rådande ordningen för att få bygga i skyddsvärda områden: att vara kompis med dem som ger bygglov, kommer även retroaktivt att bli poänglös.

Mängden skyddsvärd natur kommer också att öka, när avgifterna relateras till exploateringsgrad och kan bli noll där naturen är återställd i fullödigt skick.

Det jag menar med att skapa värde utan att gå via fiskala medel är att man ska kunna bygga sin bostad med sina egna två händer (hade klart underlättat om man hade flera).
Jag kan möjligen använda uttrycket felaktigt.
Om man tillåter sig tänka helt fritt skulle det exempelvis kunna ske genom att avverka skog, hugga och såga till timmer och bygga en enkel stuga, (eller med jord och bildäck och så vidare) och begränsa kostnaderna för bygget till praktiskt taget inget.

Tack för din förtydligande av inlägget!
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #21 skrivet: 11 mar-11 kl 23:45 »
Vi har en gård i sthlms skärgård. Det innebär numer att vi har ett sk. strandskydd på 300 m. vi är alltså i princip stulna eller expropierade på större delen av vår mark.Vi får inte göra ngt. bygga,eller använda vår mark som vi vill.Vår uppgift verkar vara att städa och plocka skit efter det sk. friluftslivet.Hur känns det tror ni?Numera går vi på knäna och försöker att hitta ngt. att försörja oss av.Kommunen avslår all byggnation och bryggverksamhet.(kan störa det fria fisket o, dyl.)Att tro att vi lever i en demokrati är bara nys.Fritidsfolket har numera den största rätten till mark.....allt kallas också natur numera.Detta är väldigt bittert och kommer nog att ta loven av många små jordbruk i skärgårn.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #22 skrivet: 12 mar-11 kl 08:27 »
Det finns folk med gård i Stockholms skärgård som inte vill annat än att markerna skall förbli oexploaterade och tillgängliga för alla, men där beskattningen räknas efter ett saluvärde på egendomen som förutsätter exploatering vilket gör läget ohållbart.

Min morbror ägde utmarker nära havet, - betesmarker som hävdats sedan forntid och som är väldigt artrika. Grannarna hade likadana men förstörde artrikedomen genom gödsling och skogsplantering och sedan avstyckades det stugtomter. Man luftade sedan tankar på att naturskydda det som var kvar: Min morbrors ägor.

Reglerna gör alltså den som gör rätt till förlorare medan de som gör fel, blir rika. Med en beskattning relaterad till exploateringsgrad blir det istället lönsamt att göra allting rätt och med rätt nivå på skatten får man den önskade balansen mellan naturskydd och exploatering.


Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #23 skrivet: 12 mar-11 kl 09:29 »
I sak har du naturligtvis (i alla fall i viss mån) rätt.

Problemet är inte aktuellt för dem som har mycket pengar eller som tjänar mycket.
Problemet har idag istället blivit att bland annat ungdomar (jag kan tyvärr inte längre räknas till dem, hur gärna jag än vill) inte har råd med ett eget boende.
Detta är inte bara sant när det kommer till huspriser utan i stor utsträckning även hyreslägenheter, bostadsrätter ska vi inte tala om, där är det helt galet.
Lösningen (som jag ser det) på bostadsproblemet, som vi defakto har här på ön, är byggande av egna bostäder.
(Ska man vara lite visionär så hade jag gärna sett något som liknar egna-hems byggenas förutsättningar.)
Genom att öka kostnaden för något som egentligen är luft, det är inte bättre isolering eller effektivare avlopp... så ökar kostnaden utan att man får något "tillbaka".

Situationen på Gotland är ganska konstig.
Vi har de mest ökande huspriserna i landet.
Bland den lägsta (i alla fall officiella) inkomsten per person.
Vi har en befolknings-statistik som har varit nedåtgående sedan 2000.

Huspriserna ökar inte för att bofasta Gotlänningar köper hus (de som redan har hus flyttar nog inte överhuvud taget till ett annat) utan för att ön har blivit en del av Stockholms ytterskärgård där man köper en stuga för att vistas i 4 till 8 veckor om året.

Så jo, statistiken gör att det ser ut som att man borde ha råd med en ökning av kostnaden men realiteten är att sommargästerna har drivit upp priserna på framför allt ungdomarnas bekostnad.
Fast det som du säger är ju inte riktigt sant.
Jag hittade massor av tomter för 150 000:- Bygger man själv med exempelvis lera och halm + begagnat från Blocket så blir det otroligt billigt att bygga hus.
Jag hittade ett antal hus under 1 miljon på hemnet. Den största kåken på 200 kvadratmeter.
Idag så har dom mesta ungdomarna med 2 inkomster råd med ett hus för 1 miljon. (krav eget sparande ca 150 000:-)
Räknar vi med dagens ränta på ca 4% så blir det ca 40 000:- om året minus skatteredution.
Totalkostnad på max 5000:- inklusive driftkostnader. (ingen amortering inräknad) För en vanlig kåk på ca 120 kvadratmeter.
Om 2 personer med lön inte skulle klara av den kostnaden.
Då skall dom ha en förmyndare som sköter om deras pengar. ;)

Tyvärr så kan inte arbetslösa ungdomar köpa hus. Men det kan dom inte här heller. ;)

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #24 skrivet: 12 mar-11 kl 18:22 »
Fast det som du säger är ju inte riktigt sant.
Jag hittade massor av tomter för 150 000:- Bygger man själv med exempelvis lera och halm + begagnat från Blocket så blir det otroligt billigt att bygga hus.
Jag hittade ett antal hus under 1 miljon på hemnet. Den största kåken på 200 kvadratmeter.
Idag så har dom mesta ungdomarna med 2 inkomster råd med ett hus för 1 miljon. (krav eget sparande ca 150 000:-)
Räknar vi med dagens ränta på ca 4% så blir det ca 40 000:- om året minus skatteredution.
Totalkostnad på max 5000:- inklusive driftkostnader. (ingen amortering inräknad) För en vanlig kåk på ca 120 kvadratmeter.
Om 2 personer med lön inte skulle klara av den kostnaden.
Då skall dom ha en förmyndare som sköter om deras pengar. ;)

Tyvärr så kan inte arbetslösa ungdomar köpa hus. Men det kan dom inte här heller. ;)

Det finns inte massor av tomter för 150.000.
Det finns ett par stycken, och på dem tillkommer 155.000 kr i anslutningsavgifter till kommunalt avlopp.
Sen lite till om man vill ha el.

Och visst är det som så att man kan bygga jättebilligt med ex lera, jag har byggt vårt hus med nästan uteslutande återvunnet material.
Men, det är i dessa fall som 40.000 kr blir väldigt kännbart, bygger man för två miljoner så kan det kanske kvitta om bygglovet är på tio eller fyrtio tusen.

Dessvärre är situatiuationen för ungdomar extra tråkig här då det är väldigt svårt att få tag på jobb året runt och lönerna för de som har jobb ändå är väldigt låga.

Tror dock att vi kanske ska ta den diskutionen i en annan tråd.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #25 skrivet: 12 mar-11 kl 19:18 »
Det finns inte massor av tomter för 150.000.
Det finns ett par stycken, och på dem tillkommer 155.000 kr i anslutningsavgifter till kommunalt avlopp.
Sen lite till om man vill ha el.

Och visst är det som så att man kan bygga jättebilligt med ex lera, jag har byggt vårt hus med nästan uteslutande återvunnet material.
Men, det är i dessa fall som 40.000 kr blir väldigt kännbart, bygger man för två miljoner så kan det kanske kvitta om bygglovet är på tio eller fyrtio tusen.

Dessvärre är situatiuationen för ungdomar extra tråkig här då det är väldigt svårt att få tag på jobb året runt och lönerna för de som har jobb ändå är väldigt låga.

Tror dock att vi kanske ska ta den diskutionen i en annan tråd.
Det finns inte ett par tomter!
På hemnet så finns det 36 stycken tomter som kostar 150 000:- eller mindre på Gotland.
Här i Örebro Län så finns det 39 tomter som kostar från 150 000:- och neråt så det är ingen större skillnad.
Vatten, avlopp, och el kostar här också.
Tittar men sedan i stockholms län så finns det 2 tomter som kostar från 150 000:- och neråt!
Där kan man verkligen säga att ungdomarna har det svårt!

Och jag tycker fortfarande inte att bygglovskostander på 40 000:- är en katastrof. Vill man bygga ett hus och om det stupar på dom pengarna så skall man nog inte äga ett hus.
För äger man ett hus så kommer man få uppleva betydligt kostsammare saker som kan gå sönder. Vilket vi har fått känna på då vedpannan sprack och avloppet kolapsade 2 veckor senare.

Men man kan ifrågasätta om dom verkligen gör skäl för pengarna. Eller om det är ren ocker att ta dom pengarna för ett bygglov.

Att det är svårt för ungdommar att få åretruntjobb på Gottland är en sak men det är inte unikt.
Finns massor av ställen i Sverige där jobben är en bristvara.
Så då har man 2 olika saker att välja på.
Bo kvar och hitta en lösning eller flytta därifrån och på så sätt hitta en lösning.

I ditt fall så har jag förstått att din lösning var att bygga billigt. Använda begagnat material istället.

I vårt fall så är det samma sak. Skillnaden är att vi har så stora lån för att kunna bo inom 2 mil från Örebro att vi också måste renovera med begagnat material.
Vi har även byggt en liten lägenhet på gården för att få in extra pengar till lånen. Visst skulle det vara kul att slippa ha en hyresgäst 10 meter från ytterdörren men som läget är så får man axeptera eller flytta längre bort.
Vi har startat med biodling för att få in extra pengar så vi kan bo kvar. Säljer även lite kycklingar och ägg från gården.
Till hösten så kommer vi att börja sälja kluven ved i säck.

Om dagens ungdomar har lite ideer så kan dom också hitta lösningar på problemet men det fodrar att man tänker lite extra.
Vilket verkar vara ett problem då många av dom är bortskämda helt enkelt och sitter hellre och spelar dataspel är att göra något som drar in extrapengar.

När vi ägde förra kåken så startade jag en web-butik för att få in extra pengar.
Tyvärr så gav jag mig in i en branch där vinsterna var låga så det blev mycket jobb och lite pengar.
Men det blev i alla fall pengar.

I morgon så skall vi åka och hjälpa ett ungt par att kolla på ett hus som jag har tipsat om.
Dom kommer säkert hitta 1000 fel på huset och vägra köpa det.
Då dom vill ha en lyxkåk som dom tror att alla i sverige skall ha rätt att äga. ???
Att dom har små inkomster och lite sparat verkar inte gå att få dom att förstå.
Då dom har tittat för mycet på TV där allt skall vara lyx.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #26 skrivet: 12 mar-11 kl 19:28 »
det är väl inte så himla dyrt... hur många gånger i livet bygger man ett hus? på den stora kostnaden för husbygge så finns det andra tråkigare summor..   det finns mängder med utgifter vid en nybyggnation.. de höjda kostnaderna kanske gör arbetet med byggloven snabbare?
för väntetiden är ofta lång för att få nåt beviljat...
Fjäderfän och kaniner

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #27 skrivet: 12 mar-11 kl 22:16 »
Reglerna gör alltså den som gör rätt till förlorare medan de som gör fel, blir rika.
Påminner om bland annat indianernas och tasmaniernas öden.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #28 skrivet: 12 mar-11 kl 22:49 »
Rosten:
Jag tror att vi har lite för skilda utgångsvärderingar för att vi ska förstå varandra.
För att förklara min filosofi, jag vill slippa använda pengar över huvud taget.
Familjen hade en samlad inkomst på si så där 150-200.000 kronor förra året för att ge lite perspektiv.
Jag är dock tämligen förmögen i hantverkskunnande, engagemang och företagsamhet.
Jag betalar inte någon hantverkare för att arbeta hos mig utan byter tjänster, exempelvis elen fick jag besiktigad av en elektriker som förutom att ge mig en blomma också gav mig ett elskåp  :)

Angående tomterna på Hemnet är det de tomter som kommunen haft i sin tomtkö men som inte blivit sålda.
(varför dom inte blivit det undrar jag...)
Dessa tomter ligger i samhällen och där lär knappast ges lov till lerhus eller "återvunna" byggprojekt.

Egentligen borde ju i samhällsnyttans namn dessa vara ypperliga för ny-etablerade  familjer och det är nog i ärlighetens namn det som de varit tänkta till från början.
Sen funkar tyvärr inte en 900 kvadratmeters tomt något vidare för självförsörjaren utan det blir mer ett lägenhetsliknande boende.
Jag vill inte ha en sådan, framför allt inte med avseende på var dom ligger men de borde kunna göra stor nytta för den i allmänhet besvärliga bostadssituationen.
Dom är också villkorade att bebyggas med permanent bostäder vilket är väldigt bra då man inte gärna köper dem för att bygga sommarstuga. 

Vi kan i alla fall enas om att vi tycker olika.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #29 skrivet: 13 mar-11 kl 09:17 »
Rosten:
Jag tror att vi har lite för skilda utgångsvärderingar för att vi ska förstå varandra.
För att förklara min filosofi, jag vill slippa använda pengar över huvud taget.
Familjen hade en samlad inkomst på si så där 150-200.000 kronor förra året för att ge lite perspektiv.
Jag är dock tämligen förmögen i hantverkskunnande, engagemang och företagsamhet.
Jag betalar inte någon hantverkare för att arbeta hos mig utan byter tjänster, exempelvis elen fick jag besiktigad av en elektriker som förutom att ge mig en blomma också gav mig ett elskåp  :)

Angående tomterna på Hemnet är det de tomter som kommunen haft i sin tomtkö men som inte blivit sålda.
(varför dom inte blivit det undrar jag...)
Dessa tomter ligger i samhällen och där lär knappast ges lov till lerhus eller "återvunna" byggprojekt.

Egentligen borde ju i samhällsnyttans namn dessa vara ypperliga för ny-etablerade  familjer och det är nog i ärlighetens namn det som de varit tänkta till från början.
Sen funkar tyvärr inte en 900 kvadratmeters tomt något vidare för självförsörjaren utan det blir mer ett lägenhetsliknande boende.
Jag vill inte ha en sådan, framför allt inte med avseende på var dom ligger men de borde kunna göra stor nytta för den i allmänhet besvärliga bostadssituationen.
Dom är också villkorade att bebyggas med permanent bostäder vilket är väldigt bra då man inte gärna köper dem för att bygga sommarstuga. 

Vi kan i alla fall enas om att vi tycker olika.
I grund och botten så tycker vi nog ändå lika.
Du har byggt billigt för att slippa lån.
Jag renoverar billigt pga stora lån.
Så bägge ser vi fördelar med Blocket och liknande annonsställen.

Vi gör också det mesta själva.
Jag kopplar vatten, snickrar, fuskar som hobbyelektriker vid enklare jobb, har lärt mig köra grävmaskin pga att jag inte hade råd att låta någon annan gräva upp mitt avlopp, lagar bilar/maskiner och tusen andra saker för att hålla ner kostnaderna.

Det jag reagerade på var att du skrev att pga 40 000:- i bygglovskostnad så skulle man utesluta ungdomen från att bygga hus.
I min värld så är det ingen rättighet att kunna bygga ett nytt hus för ungdomar.
Dom mesta som bygger hus här och har råd att fortsätta äga dom är minst 50 år gamla.
Dom yngre som bygger brukar sälja dom något år senare pga skilsmässa då man inte klarade av att leva utan pengar.

Sen så finns det alltid alternativ när man bygger ett hus.
Endera så bygger man billigt. (som du)
Eller också så ser man till att man har flera olika inkomster så att man aldrig blir utan pengar ifall det skulle skita sig på ett ställe. (Som jag.)
Eller också så axepetera man att man måste hyra ut en del av huset för att ha råd med det. (som jag)

Många större hus som byggdes förr gjordes som 2 lägenheter. Ägaren bodde själv på botten och hyrde ut övervåningen.
På 60-70-80-90-2000-talet så rev man bort köket på övervåningen för att kunna leva på 200 kvadratmeter.
Nu är det snart dax att stoppa in ett nytt kök igen. Ifall man vill bo i ett stort hus. Men när jag pratar med yngre folk om det så verkar dom tro att man kommer från en annan planet.

Dom kräver att dom skall kunna bo större än vad dom gjorde när dom växte upp. För dom vill ha det bättre. Men tyvärr så är nog den tiden slut.
Det unga paret som vi skall hjälpa idag med att bedömma ett hus vill helst ha ett nybyggt hus på 200 kvadratmeter. Då har dom inga barn utqan vill ha 5-6 sovrum för att kompisarna skall kunna sova över ifall dom skall ha fest någon gång!!

När jag talar om dyrare uppvärmingskostnader, stigande ränta mm så verkar dom inte förstå vad jag talar om.
« Senast ändrad: 13 mar-11 kl 09:20 av Rosten »

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #30 skrivet: 13 mar-11 kl 09:35 »
För att du skall förstå mina tankar så skickar jag en annons så att du ser att det är inte bara på Gotland som det är dyrt.
Denna tomt ligger i grannbyn. Ca 1500 meter fågelvägen från mig. Så jag ser tomten eftersom vi bor mitt ute på slätten.

Från tomten så är det 2 mil till Örebro och ca 3,5 mil till Karlskoga. Den 1/1-2011 så slutade bussen som går till Karlskoga att stanna pga att man ville korta restiden med några få minuter. Så det går bara att åka kommunalt till Örebro. Jag som jobbar i Karlskoga måste åka bil 7 mil varje dag för att kunna komma till jobbet.

Så för dom 25 000 kvadratmeterna som tomten är på begär man 2 miljoner. Är det verkligen så dyrt på gottland?
http://www.hemnet.se/bostad/tomt-vintrosa-orebro-kommun-sabygatan-209998

När vi sålde så stallinredning på blocket så kom det en familj från Stockholm och köpte den. När dom fick reda på vad vi gett för vårt hus så tyckte dom att det var gratis!
Själv så tycker jag att 1.5 miljoner för ett renoveringsobjekt är rätt mycket pengar. ;)
Speciellt när både avlopp och pannan har pajat på dom 4 år som vi bott här. Kåkens skorsten var det eldningsförbud pga läckage och vattnet var inte tjänligt för små barn.
Hade vi inte kunnat hitta billiga begagnade lösningar och gjort allt jobb själva så hade kronofogden tagit gården.

Så gärna trådarna som jag lagt upp. Exempelvis lillstugan. Som var det första som vi renoverade pga att kunna få in pengar till övrig renovering.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=34673.0
« Senast ändrad: 13 mar-11 kl 09:40 av Rosten »

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #31 skrivet: 13 mar-11 kl 09:43 »
Under den ordning jag kallar normalitet, kostar det inte mycket att köpa en tomt utan kostnaden är en årlig avgift, lätt beräknad i förväg, som beror på områdets skyddsklass och hur mycket ens byggnad kommer att störa i miljön. - Man börjar med vad man har råd med och bygger ut efterhand som behoven växer och inkomsterna medger. Avgiften, - i vilken ryms hela styrningen av markanvändningen som samhället behöver, - räknar man ut själv och betalar in och en kopia på inbetalt belopp sätts fast på en skylt där alla intresserade kan kolla om man räknat rätt.
« Senast ändrad: 13 mar-11 kl 13:11 av Bo »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #32 skrivet: 13 mar-11 kl 12:14 »
Synd bara att normaliteten är så sällsynt ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #33 skrivet: 13 mar-11 kl 22:56 »
Så för dom 25 000 kvadratmeterna som tomten är på begär man 2 miljoner. Är det verkligen så dyrt på gottland?
http://www.hemnet.se/bostad/tomt-vintrosa-orebro-kommun-sabygatan-209998

25000 kvadrat är inte en tomt utan en gård på Gotland.
Ungefärligt kvadratmeterpris på tomter ligger idag på 100 kr per kvadrat.
Skulle tomten vara så stor så skulle nog förmodligen kvadratmeterpriset bli något lägre.

Dock så styckar ingen så stora tomter utan som mest brukar det vara 2500 kvadrat.
En sådan kostar idag från 350.000 till 550.000 så priset/värdet skulle bli si så där 3,5 till 5,5 miljoner.
Eller kort, jo tomterna är så dyra även här.

Sen finns det naturligtvis vissa möjligheter att skaffa billigare tomter.
Ett alternativ är dom som finns (äntligen!) på Hemnet som kommunen säljer.

Ett annat är att be att få köpa ett stycke mark av en bonde, här är det dock några saker att tänka på...
Jordbruksmark är relativt billig (dvs om man jämför med tomtmark) men kommunen är väldigt hårda på avloppsfrågan.
Om det finns möjlighet för kommunalt så får man snällt punga ut med 155.000 kr.
(kommunalt avlopp är i vissa avseenden en stor fördel så den kostnaden kan vara motiverad)
Annars är kommunen väldigt (allt för, kanske till och med) strikt med var man får anlägga enskilt avlopp.
I stort sett hela Fårö, samt stor del av norra ön är big no no, samt en hel del annat.

Värt att notera nu när jag ändå slösar utrymme är att utvecklingen på bostäder och tomter (kostnader för dom...) har varit helt galen.
För 10 år sedan så var normalt pris på en villatomt, oftast med del i enskilt avlopp, ungefär 60.000.
Och då ingick även området relativt nära Visby som Follingbo, Väskinde, Träkumla, Tofta osv utom möjligen Själsö.
Runt stan så har priserna ökat med ungefär 10 ggr.
Tidigare var det nog relativt billigt att skaffa hus här på ön.
Inte minst vittnar alla sommarstugor om det.
Idag så har vi fått snabbfärjor som tar tre timmar till Nynäs och Oskars.
Det har gjort att ön "flyttats närmare" framför allt mälardalen/stockholm.
Idag köper man ett fritidhus för två miljoner och åker till det mindre än 10 veckor på sommaren.
Vissa kommer även på jul men dom räknar man lätt.
Detta får två ganska motstående resultat.
Om man, vilket allt för många gör idag, ser sin bostad som en investering som man har chans att tjäna pengar på så är utvecklingen utmärkt.
Huset ökar i värde och ökningen gör att boendet bara kostar räntor osv (det där känner vi alla till...)
Om man i stället ser sin bostad som just en bostad, där man ska kunna vara trygg även om marknaden och räntor börjar svaja så måste man se till att hålla kostnaderna nere. Traditionellt sett så är det just så alla bönder levt, man kan omöjligt chansa eller spekulera med sitt leverbröd.
Gotland är Sveriges jordbrukstätaste landskap, det bor fler kossor än människor här.
Vi som inte försörjer oss på turister eller spekulerar med bostäder skakar bara på huvudet....

Bo priserna i en åtminstone delvis sund ekonomi baseras på arbetsmarknaden och folks relativa inkomst.
Här har arbetsmarknaden blivit väldigt besvärlig för många, den största industrin Flextronics (före detta Eriksson) lades ner för drygt fem år sedan och två stora regementen försvann när Sveriges försvar skulle baseras på allt för många Jas-plan och ryssen inte längre var farlig.
De som jobbar med turistbranchen är i väldigt stor utsträckning säsongs anställda.
Många som mig är egenföretagare och ganska många jobbar inom jordbruket.
Visst kan man säga att folk bör flytta dit jobben finns, det gör också ungdomarna (på gott och ont), medelålders och äldre är det nog inte stor ide för där är utblidningsnivån den lägsta i landet (minst antal med högskole utbildning).
Arbetssituationen har fått lite småkonstiga följder där företrädare för bolag och fack strider sida vid sida för att få exploatera öns rikligaste och kanske viktigaste naturtillgång som är kalksten. Där man från bägge dessa håll önskar att naturvärden och risker med grundvatten ska ställas åt sidan för att rädda jobben (eller ja, lönsamheten kan vi gissa när det gäller bolagen)

För att knyta ihop resonemanget så har kommunen (heter föresten Regionen numera, vi har inget landsting heller) funnit ett egenvärde i att befolkningen ska öka till 65.000 personer. Delvis är detta baserat på underlaget för kommunalskatt för att bedriva den allmännyttiga (?) verksamheten.
För att göra det så tror åtminstone jag att man måste sänka avgifter och på annat sätt underlätta för folk som vill bo på heltid här på ön.
Risken är att alla "problem" skrämmer bort ungdomarna och att dom bosätter sig på annat håll.
Vissa kommuner har skänkt bort tomter till familjer som vill bosätta sig, jag tycker att det är rätt väg att gå för att locka folk men tyvärr så står det i stark kontrast med dem som nämnts ovan som ser boendet som ekonomisk spekulation.

Oj, vilket långt inlägg det blev...
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #34 skrivet: 14 mar-11 kl 17:53 »
Hej!
Med lite tur så kan man hitta billiga tomter. Här i Osby hade kommunen ett jippo och sålde tomter för en krona kvadratmetern. Så kan det vara i en avfolkningsbygd.
MVH
Jan

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #35 skrivet: 14 mar-11 kl 18:21 »
----- Arbetssituationen har fått lite småkonstiga följder där företrädare för bolag och fack strider sida vid sida för att få exploatera öns rikligaste och kanske viktigaste naturtillgång som är kalksten. Där man från bägge dessa håll önskar att naturvärden och risker med grundvatten ska ställas åt sidan för att rädda jobben (eller ja, lönsamheten kan vi gissa när det gäller bolagen) ----

Problemlösning: Endast konstruktiv kalkstensbrytning skall tillåtas: Det skall vara bättre efter än innan. - Man kan t ex skapa en läcker hamn som man anlöper genom ett jättehål in i bergväggen och sedan kan ankra en bit in i landet i en djuphamn där man brutit färdigt. Runtom hamnen finns plats för en massa lyxbostäder med egen båtplats, fiskrestaurang, kaféer, hamnkontor och annat.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #36 skrivet: 15 mar-11 kl 22:13 »
25000 kvadrat är inte en tomt utan en gård på Gotland.
Ungefärligt kvadratmeterpris på tomter ligger idag på 100 kr per kvadrat.
Skulle tomten vara så stor så skulle nog förmodligen kvadratmeterpriset bli något lägre.

Den tomten som jag beskrev ligger ju 2 mil utanför örebro och med endast buss åt ena hållet.

Går man lite närmare och lägger till lite vatten så blir det genast dyrare.
Ekeby-almby ligger ca 1 mil från Örebros centrum.
Sjön som man ser är Mellanfjärden. Första delen av Hjälmaren.
Maxdjup ca 1.5 meter och bara ren dybotten överallt så det går inte att bada där.
Ändå är priserna hutlösa. Priset på budgivningen börjar på 1 106 000:- för ca 1 500 kvadratmeter villatomt.
Alltså 725:- kvadratmetern!

http://www.hemnet.se/bostad/tomt-ekeby-almby-orebro-kommun-forellvagen-13-460610

Inne i Örebro så finns inga tomter.
Allt är byggt. Stora tomten i Örebro ligger på ca 900 kvadratmeter och då är tomten riktigt stor.
Så skall du bygga nytt så får du köpa en kåk för några miljoner och riva den.

« Senast ändrad: 15 mar-11 kl 22:19 av Rosten »

 

Henrik Uddemar

  • Inlägg: 629
    • Gotland
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #37 skrivet: 16 mar-11 kl 21:35 »
Så skall du bygga nytt så får du köpa en kåk för några miljoner och riva den.

och där kommer jag in och tar byggmaterialet... :D
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Är detta verkligen rimligt?
« Svar #38 skrivet: 17 mar-11 kl 21:50 »
och där kommer jag in och tar byggmaterialet... :D

Då kanske vi möts. ;)
Byggde denna uteplats i sommras till våran lillstuga av till största del begagnat material.


Köksskåpen, kylskåpet, spisen och duschkarbinen är också begagnade/demosaker i stugan.
Kaklet är från ett restparti (175:- för tre kvadratmeter). Bänkskivan hade vi själva på lagret som blev över från köket i den gamla kåken.
Alla lister i stugan är bortmonterade, reparerade och återmonterade.


« Senast ändrad: 17 mar-11 kl 21:55 av Rosten »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Hardis, alternaiv, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser