Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning  (läst 17061 gånger)

Ville78

  • Inlägg: 39
    • Uppland
Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« skrivet: 11 dec-12 kl 15:39 »
Ny här på forumet och tänkte kolla om någon kan hjälpa mig med denna fråga.

Har surfat ihjäl mig på nätet för att hitta något svar.
Vad är då frågan? Jo får man tillverka ost i eget kök för försäljning?
Med godkännande förstås och efter alla konstens regler utifrån de regelverk som finns idag.

Vad jag kunnat se bl a här på alternativ och på andra ställen är att en del anger att de börjat i sitt kök eller liknande med sin osttillverkning för att komma igång, för att efter ett tag bygga ett mejeri.

Är det tillåtet eller hur har ni som idag har gårdsmejerier börjat. Känns lite häftigt att satsa ex antal pengar på ett mejeri direkt.  Tycker att det måste vara möjligt att börja i pytte liten skala och sedan öka ut sakta men säkert, men lyckas inte hitta någon väg att göra detta utifrån de lagar/ regler som finns idag.  Hoppas att jag har fel på den punkten och ni kan hjälpa mig

Ville

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #1 skrivet: 11 dec-12 kl 17:50 »
Hej!

Man får safta, sylta, baka och ysta mm i sitt eget kök om man uppfyller livsmedelsverkets regler kring livsmedelshygien samt försäljningen sker i ringa omfattning. Vad ringa omfattning innebär kan variera från kommun till kommun, det är en tolkningsfråga. Därför är det bra om du ringer till dina livsmedelsinspektörer på miljökontoret i din kommun och kollar vad som gäller hos dig.

Du behöver köpa in utrustning, eftersom man  inte brukar få använda sin vanliga köksutrustning, utan behöver ha särskild utrustning som används enbart till just detta syfte.

Vad som kan ställa till det är om du har toaletten i direkt anslutning till köket, då kan du få sätta dit en extra dörr, så du har en sluss mellan kök och toalett.

Men som sagt, svårt att svara på. Innan du registrerar dig hos din kommun kan du skicka in en ritning på ditt kök där du berättar hur du tänker göra, så kan dom titta på det och säkert hjälpa dig!

Lycka till! Det behövs fler småmejerier i landet!

Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #2 skrivet: 12 dec-12 kl 09:13 »
Såhär svarar Livsmedelsverket på din fråga:
http://www.slv.se/sv/grupp1/livsmedelsforetag/Lokaler-hantering-och-hygien/#far

Det är möe att tänka på, Ville78.

Hur många getter har du idag? Hur ser din lagård ut, går den att använda för getmjölkning eller måste den byggas om eller till? Har du ett någorlunda friskt mjölkrum i lagården? (Det finns naturligtvis, till råga på allt elände, regler för hur mjölkrummet ska se ut.) Hur mycket bete och åker har du? Räknar du med att kunna producera allt hö/ensilage själv, eller måste du arrendera/köpa mer mark eller alternativt köpa allt grovfodret?
Tänker du dig maskin- eller handmjölkning? (Uträkningar av di som kan sånt visar att tidsmässigt lönar det sig inte att mjölka färre än 6 getter med maskin, då går det fortare att handmjölka.) Kan du redan göra ost eller har du någon som kan lära dig?

Att vara getgårdsmejerist kräver, som allt annat jordbruksföretagande både envishet, klurighet, arbetsvilja (och arbetsglädje) och mångkunnighet. Du måste vara expert på allt från killingsproblem till vallskötsel och- skörd till mjölkhygien till mögelkulturer till....you name it. Men allt finns att vinna! Det finns några här på forat som driver gårdsmejeri, så om de hoppar in i tråden kan du få bra svar på dina funderingar. Lycka till :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lövåsen

  • Inlägg: 85
    • Södermanland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #3 skrivet: 12 dec-12 kl 09:30 »
Jag är oxå i starttankar. Kanske vi kan dela tankar och information. Hur långt har du kommit?

Själv har jag djuren, marken och lite erfarenhet av ystning, yoghurt, fil mm men inte jätte mycket.

Det ja saknar är ju lokal (kanske har en på g), utrustning mm. Ja det som kostar pengar :O(.

Ville78

  • Inlägg: 39
    • Uppland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #4 skrivet: 12 dec-12 kl 16:59 »
Hej!
Tack för svaren. Oj, så informationen fans på livsmedelsverket det var som sjutton jag som höll på att letade där för fullt utan att kunna hitta något. Visst är det mycket att tänka på och en massa info att ta reda på.

Håller med om att jordbruksföretagande kräver ”envishet, klurighet, arbetsvilja och mångkunnighet. Att det är det som gör det så jäkla roligt även om det är en massa slit utan så stor utdelning rent ekonomiskt. Är man dessutom inte stadd med världens ekonomi så gäller att klura ut billiga lösningar.

Inga getter i dags läget, men funderingar på att skaffa. Tagit över det som finns kvar av min släkt gård, så ladugård finns med hyfsat mjölkrum behöver fräschas upp något. Vi har ca 2 ha som kan användas som bete och 5 ha åker som hör till gården. Så jag räknar med att kunna fixa hö/ ensilage själv.

Idag använder vi inte marken själva, utan bonden som köpt övrig mark använder mot att utbyte av diverse tjänster. Men, vilja finns att vi skall göra detta och det är väl mest jag som längtar tillbaks till jordbrukslivet som jag är uppväxt med. Det vi gör nu är att undersöka olika idéer hur vi kan använda oss av fastigheten och få något i utbyte både ekonomiskt och som vi trivs med att göra.  Djurhållning i någon form är något jag saknar och gärna spånar på även om det i många fall inte är så värst lönsamt. Min fru är inne på förädling då hon har en bakgrund inom restaurang branschen.

Vi har liksom den lilla gården, maskiner efter pappa, farfar förutom traktor löjligt nog. Ingen av oss är riktigt inne på att sluta våra nuvarande yrken, men skulle vilja hitta en affärs idé vi trivs med och som gör att vi kan gå ned i arbetstid.  Där av denna tråd för att finna info och noggrant undersöka olika möjligheter

Existens!

  • Gäst
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #5 skrivet: 12 dec-12 kl 17:11 »
Du kan ju kolla dom här..   http://www.kivarpsgård.se/

Dom fick visst några hundratusen från länsstyrelsen i stöd för att dra igång..det påstås ha gått på närmare miljonen..

Ville78

  • Inlägg: 39
    • Uppland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #6 skrivet: 12 dec-12 kl 20:41 »
Näe huva miljon satsningar från starta har en risk att hamna i diskussioner med banker om uppskov avbetalningar och trevliga samtal med fogden m m. Så det är inte min grej jag är mer för att skynda långsamt

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #7 skrivet: 13 dec-12 kl 07:15 »
Skynda långsamt. Är du Rospigg montro. Låter vettigt att provapå först och ev satsa mer när man har koll. Men dom underlättar ju så för oss småföretagare. Det blir ju bara lättare för varje dag som går. Så det kan väll nu inte finnas ett enda problem kvar efter alla dessa år som alla politiker jobbat på att förenkla för företagare.

Skämt o sido.

Stort lycka till och hoppas jag snart kan få köpa er ost.
odla gärna lite havtorn i nån slänt så det kan bli lite havtorns marmelad till den goa osten.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #8 skrivet: 15 dec-12 kl 10:35 »
Här är en komplett gårdsmejeriutrustning för den som vill starta omgående:
http://www.lantbruksnet.se/lantmarknad/sok/annons.php?aid=96153&inriktning=&typ=
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Existens!

  • Gäst
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #9 skrivet: 15 dec-12 kl 11:21 »
Undrar varför dom säljer?

Bumbar

  • Inlägg: 31
  • Lyckan är att vara nöjd
    • Skåne
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #10 skrivet: 15 dec-12 kl 12:50 »
Du kan använda Ditt eget kök som livsmedelslokal och även köksutrustning men denna användning ska skiljas i tid från användningen i hushållet. Rent praktiskt betyder det att om produktion sker satsvis, två gånger i veckan samt det finns lagringsutrymme i annat rum är det mesta i sin ordning. Det skulle vara till nackdel om man hade 7 stycken inneboende barn i åldrarna 1 till 8 och endast en toalett i huset.
Någon ritning behövs inte.
Däremot ska man kunna berätta eller visa papper på hur man har tänkt bedriva produktionen och framförallt att man är medveten om eventuella risker för livsmedelssäkerheten samt hur man gör för att minska dem.
Mitt förslag är att Du ringer till livsmedelsinspektören och berättar vad Du kommer att göra, skickar in en anmälan och ber om att få eventuella negativa besked i form av ett beslut.
Jag kan bistå med lite vägledning om pappersarbetet.

Ville78

  • Inlägg: 39
    • Uppland
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #11 skrivet: 15 dec-12 kl 17:23 »
Hej!

Det låter ju bra om det ej behövs någon ritning och att man kan använda sig av de köks redskap som redan finns. Kan väl ändå bli att vi behöver fixa lite nya grejer. Ett av det större problemen då kanske blir att vi inte har sju men väl fyra ungar mellan 1-8, plus ett antal husdjur som hänger runt lite här och där i huset. Men det skall väl gå att lösa på något sett.

Låter i varje fall som det inte är orimligt att starta upp. Kan tänka mig att det är nödvändigt att gå utbildning i livsmedelshygien, för det är ju ett krav om man kommer till ett mer "riktigt mejeri" till slut och det är det väl för denna verksamhet också eller?

Blir till fortsätta leta information, fundera, räkna, för att kunna få en liten start som kan växa. Mycket handlar ju om att hitta en bra kvalitativ produkt som går att sälja.

Att skynda långsamt och kunna se möjligheter har jag fått för mig är det som gäller om man skall lyckas med småskaligt företag/ jordbruk. (förstås förädla så lång man kan). När jag googlat runt för att hitta info, blir man lite lätt förskrätt av hur många små företag som verkar ha lagt ner under de senaste åren i varje fall här Uppland och då visserligen kanske mest små slakterier, men ändå!!!!

Tack för erbjudandet om hjälp med pappersexercisen.

Föresten en fråga vad gör ni med er killingar som ej säljs som liv eller slaktas för eget behov?

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #12 skrivet: 15 dec-12 kl 18:32 »
Citera
Vad ringa omfattning innebär kan variera från kommun till kommun, det är en tolkningsfråga. Därför är det bra om du ringer till dina livsmedelsinspektörer på miljökontoret i din kommun och kollar vad som gäller hos dig.
Jag skulle börja i liten skala, precis snäppet över vad som går åt för eget behov. Nystädat samt fritt från ungar och husdjur under produktion.

För ev. överblivna pengarna ställa i ordning en lokal, på billigaste möjliga sätt (överblivet kakel o klinker, m.m. kan man få skitbilligt) så att det blir hygieniskt rätt och riktigt från början. Men bara om jag känner att marknaden har ett sug efter mina produkter.

Men för fan inte ringa någon inspektör, det skulle få vänta tills jag har gott om pengar, om jag får det nångång. De tar BETALT för sina inspektioner. Kör svart till vänner & bekanta så länge du vågar, och lite till. Sen vet du om din affärside´är gångbar eller det bara blir investeringar utan återbäring.

Allt för många projekt läggs ner för att folk börjar med att dra på sej kostnader; Bygga, marknadsföring, hemsida, inspektörer, reklamblad, visitkort, firmanamn ........... är åt hälvitte fel ände att börja i. Det genererar inte en spänn!
« Senast ändrad: 15 dec-12 kl 18:34 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #13 skrivet: 15 dec-12 kl 19:05 »
Jag tycker absolut att du ska ringa dina livsmedelsinspektörer. Förutom tillståndshantering och tillsyn arbetar dom mycket med rådgivning och information, och de kan säkert komma med mycket hjälp och tips på hur du kan göra nu i början. Jag har haft mycket hjälp av min inspektör i min kommun. Och det känns bra att ha en bra kontakt med dom!


Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #14 skrivet: 15 dec-12 kl 19:43 »
Citera
arbetar dom mycket med rådgivning och information, och de kan säkert komma med mycket hjälp och tips på hur du kan göra nu i början.
Den vi har i Lessebo kommun är dum som ett spån, jag tror hon ärvde sitt ämbete. Där emot har hon en hantlangare som är lite klurigare. Det svåra är att hon knappt kan svenska, men hon är bra!
All kunskap får man dock stå för själv här. T. ex. att det måste va tak över ett utomhus placerat svämkar under oljetunnorna.  ;D

Att testa marknaden får på sin höjd kosta några ostar. Vad jag vill poängtera är, att i första hand inte satsa på utgifter.
« Senast ändrad: 15 dec-12 kl 19:54 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens!

  • Gäst
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #15 skrivet: 15 dec-12 kl 19:50 »
Ska taket vara över eller under tunnorna?  :)

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #16 skrivet: 15 dec-12 kl 19:59 »
Ska taket vara över eller under tunnorna?  :)
Jag blev så djevfla förvånad. Ringde senare och frågade: När det regnar blir det ju vatten i svämkaret. Olja flyter ju på vatten och till slut så rinner det över. Måste det inte va ett tak över?
-Jo det har du ju rätt i........... ???
Jag satte tunnan inne, på en pall. Sen gjöt jag igen avloppet och strök ett kälhål i cement runt väggarna. Det skulle va OK "om inte oljan kan rinna ut".
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #17 skrivet: 15 dec-12 kl 20:25 »
Usch, vad tråkigt TiB. Så ska det ju verkligen inte vara. Det är ju förbaskat trist att man ska bli olika behandlad och få olika hjälp beroende på vilken kommun man råkar bo i. Vi får hoppas att TS har kompetent och trevlig personal på sitt miljökontor.



Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Existens!

  • Gäst
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #18 skrivet: 15 dec-12 kl 20:27 »
Det är ju så det fungerar. jag fick bygga om min lokal varje gång dom bytte personal på kommunen.

En godkände lysrören.. nästa underkände.

En tyckte inte jag behövde kylrum.. nästa skulle prompt ha ett. osv osv

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Hur starta gårdsmejeri utan jätte satsning
« Svar #19 skrivet: 15 dec-12 kl 20:52 »
Får dom verkligen göra så? Om du har ett godkännande på din livsmedelslokal så är det väl det godkännandet som gäller, tills dess att du gör ändringar eller lagen som ligger tillunderlag för godkännandet ändras? Inte kan väl kommunen ändra sina egna beslut bara för att dom byter personal - det låter ju inte klokt!

Jag undrar jag, om dom verkligen får göra så.....
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser