Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla kantareller  (läst 14943 gånger)

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
Odla kantareller
« skrivet: 01 sep-16 kl 15:31 »
Tror ni detta skulle kunna fungera? Man gräver ner en liten björkplanta där det växer kantareller. Efter ett par år gräver man upp den och sätter på lämpligt ställe. Kanske i trädgården.  :)

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla kantareller
« Svar #1 skrivet: 01 sep-16 kl 15:50 »
Jag odlar svamp och är intresserad, men det tipset är gammalt och får du det att fungera så lycka till.

Har provat massor av metoder men har bara fått sådant att fungera som kommer från etablerade odlingar. Man provar att odla kantareller på många håll i världen men inte med sådant resultat att man har tämjt odlingsformen till odlingar.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Odla kantareller
« Svar #2 skrivet: 01 sep-16 kl 16:11 »
Som sagt, det är många som försökt odla kantareller men ingen som egentligen lyckats. De är ju mykorrhizabildande så de kräver lämpliga träd att samarbeta med, björk är bra men de kräver nog större träd. De får ju alla sina kolhydrater från träden så en liten planta räcker förmodligen inte.

donderboss

  • Inlägg: 159
    • -
SV: Odla kantareller
« Svar #3 skrivet: 01 sep-16 kl 16:45 »
i pricipet kan du tage lite fra skogsbunden , och om du har nogon store træer af samme sort hu du tog noget af skogsbunden, skulle det fungerer! det er ju sådan man bruker göre når man ny planterer ,tall , mm. ingen mycoritzza  lever træet inte optimalt

Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Odla kantareller
« Svar #4 skrivet: 18 sep-16 kl 11:15 »
Jag vet 2 som lyckats flytta svamp mycel och fått svamp att växa på nya stället.
Den ene var gula kantareller som ympades in under gamla stora björkar och körsbär tog många många år innan det kom svamp.
Den andre flyttade trattkantareller som kräver gran skugga och mossa dvs fuktig mark.

Man kan alltid prova.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?


kurt

  • Inlägg: 3488

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Odla kantareller
« Svar #7 skrivet: 16 mar-17 kl 10:08 »
Jag har provat det, men inte med björk utan tall som kantisarna växte under i åratal. Jag tog jordkakor, både stort och djupt. Och 2 småtallar som växte mitt i. Allt med en stor traktorskopa i ett svep. Sen satte jag ner detta i en lika stor grop, som gjordes under ett par stora tallar. Exakt den miljö, svampen kom ifrån. Har provat detta tre gånger, inom loppet av 15 år. Nada >:D Omöjligt. Tyvärr. Jag älskar kantareller.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Odla kantareller
« Svar #8 skrivet: 16 mar-17 kl 10:42 »
Ja, men varför skall man göra det? Det finns ju oändliga mängder kantareller i skogen! Det är ju som att plantera en rabatt med blåbärsris, även om man skulle få dem att trivas så skulle man få ihop max en dl bär, när man kan plocka hundratals liter i skogen.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Odla kantareller
« Svar #9 skrivet: 16 mar-17 kl 11:17 »
Hos Dig kanske. Vill Du plocka hundratals liter skall Du inte komma hit. Då blir det många mil promenad.
Vore kul att plocka utanför fönstret.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser