Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  DIN kunskap behövs i Handboken!  (läst 12899 gånger)

Halte

  • Gäst
DIN kunskap behövs i Handboken!
« skrivet: 09 nov-11 kl 21:20 »
Handboken är en kunskapsbank för självhushållning och där står redan mycket matnyttig information, men exempelvis inom ämnena "Kryddor och örter" och "Växthus" är det än så länge inte så utbyggt. Din hjälp behövs för att fylla på med information. Alla kan skriva i Handboken efter att ha registrerat sig och all information är välkommen, stort som smått, helt nya rubriker som korrigeringar/utfyllnad av befintliga! Så ta chansen att hjälpa till att bygga en svensk självhushållar-bibel!

>> Till "Kryddor_och_örter" i Handboken
>> Till "Växthus" i Handboken
>> Till Handbokens startsida
« Senast ändrad: 09 nov-11 kl 21:25 av Halte »

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: DIN kunskap behövs i Handboken!
« Svar #1 skrivet: 24 okt-13 kl 16:14 »
Enkel radodling.
Har du en bit åker eller ett större land? Har du dessutom kupagregat eller potatisåder? Ja då har du möjlighet att göra en lättskött radodling. Harva jorden så den är sätt och såfärdig. Nu kör du upp "potatisfåror" med kupagregatet. presis som om du skulle sätta potatis. platta till drillen (jordvallen) något. Om det är tort vattnar du och sår dagen efter, presis på vanligt vis. Du får nu en såbädd som är varmare än platta marken, och som är lätt att radrensa, från början med hacka senare med kupagregat
kretslopp

peak@alternativ

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: DIN kunskap behövs i Handboken!
« Svar #2 skrivet: 26 nov-17 kl 16:00 »
Enkel radodling.
Har du en bit åker eller ett större land? Har du dessutom kupagregat eller potatisåder? Ja då har du möjlighet att göra en lättskött radodling. Harva jorden så den är sätt och såfärdig. Nu kör du upp "potatisfåror" med kupagregatet. presis som om du skulle sätta potatis. platta till drillen (jordvallen) något. Om det är tort vattnar du och sår dagen efter, presis på vanligt vis. Du får nu en såbädd som är varmare än platta marken, och som är lätt att radrensa, från början med hacka senare med kupagregat
(:)  Dryga otrevligheter raderade.
« Senast ändrad: 27 nov-17 kl 21:34 av torpjens »
Mvh
Peter

Riskan

  • Inlägg: 19
    • Södermanland
SV: DIN kunskap behövs i Handboken!
« Svar #3 skrivet: 26 nov-17 kl 16:29 »
peak, det är ingen poäng med att gå ut så hårt mot någon bara för att de stavar lite fel. Risken är att vi skrämmer bort folk som sitter på många kunskaper om de blir så hårt bemötta för några stavfels skull. Det blir roligare för alla med lite tolerans.

Jag är lingvist och har inga problem med att korrekturläsa i Handboken vid behov. Bara andra kommer med kunnandet, för sådant har jag inte. Inte än i alla fall.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: DIN kunskap behövs i Handboken!
« Svar #4 skrivet: 26 nov-17 kl 16:48 »
 (:)  Följdmoderering


Hoppas man slipper inlägg som dessa framöver. Mest korkade jag sett på mycket länge.
Ska personer som har svårt för stavning blockeras kanske?
Gläd dig åt att det skrivs istället.
Läser mer gärna nyttig information med taskig stavning än ett utan text

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
« Senast ändrad: 27 nov-17 kl 21:35 av torpjens »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: DIN kunskap behövs i Handboken!
« Svar #5 skrivet: 26 nov-17 kl 19:37 »
Ja, en attack på ett fyra år gammalt inlägg ???

Komma före och rekommenderas idag, och gjorde det nog redan 2013 ;)

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: DIN kunskap behövs i Handboken!
« Svar #6 skrivet: 26 nov-17 kl 19:38 »

 (:)  Följdmoderering.

Erbjud hjälp med korrektur istället för att vara otrevlig.

Postat med Alternativ.nu´s app
« Senast ändrad: 27 nov-17 kl 21:36 av torpjens »

peak@alternativ

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: DIN kunskap behövs i Handboken!
« Svar #7 skrivet: 27 nov-17 kl 15:38 »
Intressant med sådan ilska. Att erbjuda korrektur till någon som inte kan stava fungerar inte eftersom de inte vill veta av att de inte kan stava.
Ok, jag backar och ber huvudpersonen om ursäkt. Kommer inte kommentera honom igen.
Mvh
Peter

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: DIN kunskap behövs i Handboken!
« Svar #8 skrivet: 27 nov-17 kl 21:26 »
Kretslopp här! Visst jag skriver som en kratta! Men jag skriver, jag vågar skriva. Jag har läs och skrivsvårigheter det har jag haft hela livet. Jag vågar skriva och jag kan skriva. För dej är stavning och formulering inget problem, men för mej är det det . Om du tycker stavfelen stör dej och inte tycker det är intressant det jag skriver är det ditt problem inte mitt.
kretslopp

Riskan

  • Inlägg: 19
    • Södermanland
SV: DIN kunskap behövs i Handboken!
« Svar #9 skrivet: 27 nov-17 kl 22:12 »
Peak, varför är det så fruktansvärt med stavfel? Jag förstår inte. Jag må också vara språkperfektionist, men livet blev så mycket trevligare när jag lärde mig att jag inte kan hålla alla till en jättehög standard. I slutändan är det viktigare att folk känner att de kan och får dela med sig av det de har att säga, än att det blir rätt.

Slutligen måste jag bara säga att ditt kritiska inlägg där är så överraskande att jag måste undra om du kanske är ett troll. Hoppa på ett fyra år gammalt inlägg med den tonen asså. (Herregud, ett talspråkligt ord! Må mina förfäder vända sig i sina gravar... eller inte.)

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: DIN kunskap behövs i Handboken!
« Svar #10 skrivet: 28 nov-17 kl 09:27 »
Jag vill till alla er som har svårt att utrycka er korrekt i skrift, bara säga, det ni kan, tycker, tänker och vet, det är en viktig kunskap som vi alla vill ta del av! Så förskräcks inte av eventuell kritik! Skriv och dela med er av er kunskap! Och till er som hänger upp er på språket, i det här sammanhanget är faktiskt kunskapsinsamlandet överordnat!
kretslopp

Västragård

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: DIN kunskap behövs i Handboken!
« Svar #11 skrivet: 28 nov-17 kl 10:59 »
Även jag är språkpolis (yrkesskada) men jag håller helt med kretslopp! All kunskap vi kan dela med oss av är positivt och ingen ska känna att de inte vågar för att de får påhopp för stavning och språkhantering. Korrar andras texter gör man när man blivit ombedd, inte annars!

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: DIN kunskap behövs i Handboken!
« Svar #12 skrivet: 27 dec-19 kl 09:56 »
En liten undran när det gäller texterna i handboken. Vem äger copyrighten? Jag påbörjade för några år sedan inlägg om måleri men jag avbröt det då jag fick påpekande om att jag inte fick skriva mitt namn som författare. Anledning att jag slutade var att texterna jag planerade lägga in skall användas i en kommande bok samt används redan till viss del i mitt studiematerial. texterna har ju jag copyrighten på men iom man publicerar i handboken lär det väl bli problem om någon kopierar. Personligen har jag inget emot att dela kunskap men på något sätt känns det som att avhända sig den utan någon erkänsla.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: DIN kunskap behövs i Handboken!
« Svar #13 skrivet: 27 dec-19 kl 10:02 »
Jag tror (är inte jurist) att du äger copyrighten men att du gett upp den för de delar du postar i forumet/handboken.
Önskar att du trots det fortsätter.
Jag har gått nån kurs där delar varit onlinegrejer, då har det också varit bok från samma källa så online har mest varit komplettering.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 5 användare (2 dolda)
Bokohammare, xaelanar, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser