Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  plast i hönshuset  (läst 3086 gånger)

granskog123

  • Inlägg: 10
    • -
plast i hönshuset
« skrivet: 24 apr-17 kl 21:44 »
Jag ska skaffa höns men måste först fixa ett hus åt dom. Läste att flera av er har plastgolv i hönshuset. Tyckte att det lät som en smart idé.

 -Finns det någon här som har plastglas på väggarna?
-Hur tjockt ska det vara med kutterspån på golvet?
-Rostfri stålskiva som gödselbinge?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: plast i hönshuset
« Svar #1 skrivet: 25 apr-17 kl 08:58 »
Vi har en lekstuga som hönshus, vi har en platonmatta med knopparna nedåt, på golvet, ovanpå den en golvplastmatta. Vi har sand på golvet. Vi har skitplåt under sittpinnarna.
kretslopp

granskog123

  • Inlägg: 10
    • -
SV: plast i hönshuset
« Svar #2 skrivet: 26 apr-17 kl 15:35 »
Tack för svaret kretslopp. :)
Funkar det bra för er? Hur länge har ni haft plastgolvet?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: plast i hönshuset
« Svar #3 skrivet: 26 apr-17 kl 15:40 »
Det fungerar alldeles utmärkt. Vi har haft det i fyra år nu.
kretslopp

granskog123

  • Inlägg: 10
    • -
SV: plast i hönshuset
« Svar #4 skrivet: 26 apr-17 kl 15:46 »
Låter kanonbra.
Vad tycker du om plastglas (sånt som finns på b-tema) på väggarna?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: plast i hönshuset
« Svar #5 skrivet: 26 apr-17 kl 16:02 »
Nä jag tycker att ett djurstall ska få vara som det är med spindlar och andra viktiga varelser. Det ska inte vara överdrivet hygieniskt, för då tror jag man får större problem med kvalster och ohyra.
kretslopp

granskog123

  • Inlägg: 10
    • -
SV: plast i hönshuset
« Svar #6 skrivet: 26 apr-17 kl 16:11 »
ok, tänkte just för att hålla kvalsterna bort genom lätt rengöring.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: plast i hönshuset
« Svar #7 skrivet: 26 apr-17 kl 16:17 »
Det kan ju vara en smaksak också.
kretslopp

seko

  • Gäst
SV: plast i hönshuset
« Svar #8 skrivet: 26 apr-17 kl 19:34 »
Bort med skitplåten och plastmattorna för Guds skull, eller snarare för hönsens skull kretslopp! Du är annars en erfaren och klok person.

granskog123

  • Inlägg: 10
    • -
SV: plast i hönshuset
« Svar #9 skrivet: 27 apr-17 kl 08:29 »
Hej på er igen,
tackar för era åsikter.
Angående smaken  :D : ska inte vinna nån skönhetstävling. Vill ha det funktionellt så att hönsen mår bra. Förstår själv att det inte låter fantastiskt med plast. Tror däremot att det låter rätt så "hållbart" ändå om jag läser hos vissa att de har haft sitt golv i 10 år.
Hur är det med korkmatta? Är den lika tålig? Grejen är nämligen att jag komma ha tillgång till plastgolv genom husrenovering.
Betongolv är säkert bäst i längden men måste ju då köpas nytt.

seko, vad är det för fel med stålskivan?

seko

  • Gäst
SV: plast i hönshuset
« Svar #10 skrivet: 27 apr-17 kl 11:06 »
Varför ha en massa onödigt onaturligt skit i hönshuset. Ta istället en extra näve sand under sittpinnarna. Det blir lättare att hålla rent och dessutom ett prima gödselvirke.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: plast i hönshuset
« Svar #11 skrivet: 27 apr-17 kl 11:39 »
Jag har hängt upp en reklamduk ( typ pressening) som går under skitpinnarna
Och på så vis slipper man skit på golvet och hur enkelt som helst att hålla rent.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: plast i hönshuset
« Svar #12 skrivet: 27 apr-17 kl 16:51 »
4/5-delar av mina hönors skit hamnar på skitplåten. Det ska vara enkelt och roligt med djur och odling.
kretslopp

seko

  • Gäst
SV: plast i hönshuset
« Svar #13 skrivet: 27 apr-17 kl 17:58 »
En lekstuga kräver inte många nävar sand eller jordblandad sand så varför ockupera halva stugan med plåt som höns i regel avskyr att gå på? Det är väl bättre att hönsen får tillgång till hela utrymmet än att du har en annan mening med plåten. Även om du har plåten en bit upp så hönsen kan utnyttja hela golvytan så är det bara ohygieniskt och ett intrång i hönsens revir.  Märk väl att detta inte är någon kritik mot ditt sätt att sköta ditt och dina höns, utan jag tänker bara på hönsens bästa.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: plast i hönshuset
« Svar #14 skrivet: 27 apr-17 kl 19:30 »
Jag har en hylla på tvären i ena gaveln. På hyllan står en rad med reden, ovanpå rederna ligger skitplåtarna. En decimeter ovanför plåten sitter sittpinnarna. Hönsen går inte på plåten.
kretslopp

seko

  • Gäst
SV: plast i hönshuset
« Svar #15 skrivet: 27 apr-17 kl 20:24 »
 Den konstruktionen har jag sett på flera ställen. Varför är den så vanlig? Står den i någon lärobok av någon hönsguru av typen Nina Östman? Det ör för bedrövligt för hönsen att sova i ångorna av sitt skit. Tänk dig själv sova på det viset kretslopp!

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: plast i hönshuset
« Svar #16 skrivet: 28 apr-17 kl 08:24 »
Den konstruktionen har jag sett på flera ställen. Varför är den så vanlig? Står den i någon lärobok av någon hönsguru av typen Nina Östman? Det ör för bedrövligt för hönsen att sova i ångorna av sitt skit. Tänk dig själv sova på det viset kretslopp!

Kanske för att det är tidsbesparande, enkelt och för att hönorna gillar det ( gillar det som i att de hoppar upp o sätter sig på pinnarna)
Blir det mindre ångor om skiten ligger på golvet eller på en plåt 30-70cm längre upp?


kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: plast i hönshuset
« Svar #17 skrivet: 28 apr-17 kl 08:55 »
Det är väldigt praktiskt, jag tömmer plåtarna på skit ett par gånger i veckan. Det är lätt gjort, det blir bättre luft i hönshuset.
kretslopp

4fun

  • Inlägg: 2
    • Halland
SV: plast i hönshuset
« Svar #18 skrivet: 29 apr-17 kl 05:26 »
Hej, vi köpte en låda som man skall ha under sängar på hjul. Perfekt att ha som bajslåda under pinnarna bara att rulla ut och tömma, enkelt att göra rent. Vi satte självklart ett galler över så inte hönsen kan gå runt däri.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

207 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser