Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp!! Slipa lackat golv?!  (läst 10251 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #20 skrivet: 25 jul-17 kl 17:47 »
Marry me! 😂😂😂😂



Postat med Alternativ.nu´s app


Nu går det lite för fort, brukar man inte vara förlovad ett tag först?

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #21 skrivet: 25 jul-17 kl 19:36 »
Bor nära en såg, kanske ska kolla efter barkjärn och testa om värmepistol inte funkar..
Skulle vara roligt att få rent golvet! Sen Hårdvaxolja på var tanken. Om ingen här går i taket av det...?


Postat med Alternativ.nu´s app


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #22 skrivet: 25 jul-17 kl 19:39 »
Nu går det lite för fort, brukar man inte vara förlovad ett tag först?

Bara det är en diamant lika stor som en slipmaskin i ringen så får det väl gå!

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #23 skrivet: 25 jul-17 kl 20:14 »
När jag jobbade med golvslipning så hällde vi ut lacknafta för att förhindra att fernissan satte sig i pappret. Och så körde man lätt väldigt lätt' dvs man tog bara någon 10 dels mm de två första varven sedan tog man så mycket som behövdes.
Givetvis med god koll på pappret.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #24 skrivet: 25 jul-17 kl 23:30 »
De flesta trägolv har nog varit målade med täckfärg, om det inte är parkettgolv

https://www.gysinge.com/article/1063/m%C3%A5lade-golv

Tack för intressant länk!!

Postat med Alternativ.nu´s app


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #25 skrivet: 25 jul-17 kl 23:40 »
När jag jobbade med golvslipning så hällde vi ut lacknafta för att förhindra att fernissan satte sig i pappret. Och så körde man lätt väldigt lätt' dvs man tog bara någon 10 dels mm de två första varven sedan tog man så mycket som behövdes.
Givetvis med god koll på pappret.

Jag läste på nätet om någon som använde diesel, låter som ungefär samma stil.. Men gick det ändå åt mycket slippapper? Hur mycket hällde ni ut (knappt fuktigt eller blött)? Fegar inför att hälla ut sånt 😣

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #26 skrivet: 26 jul-17 kl 00:13 »
Det skulle vara blött men inte rinna.
En fick gå före och hälla ut precis framför maskinen.
Det man vill uppnå är att kyla.
Diesel har ungefär samma verkan men det kan lukta illa efteråt.

Postat med Alternativ.nu´s app

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ylvak

  • Inlägg: 202
  • Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #27 skrivet: 26 jul-17 kl 00:17 »
Segt jobb.....
Det fett eller den lacknafta som skvätter upp på väggen kan ge feta fläckar på tapet. Även slå igenom på tapet man senare sätter upp. Fläckar bör isoleras.
Alternativ färgborttagningsmetod är http://www.speedheater.se/ Behöver slipas men då är ju all klet borta.  ;D

Lycke till både med giftemål och fernissa-borttagning. Jag tycker fernissa är vacker och vårdar ömt mina golv.  o:)
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #28 skrivet: 26 jul-17 kl 07:48 »
Det skulle vara blött men inte rinna.
En fick gå före och hälla ut precis framför maskinen.
Det man vill uppnå är att kyla.
Diesel har ungefär samma verkan men det kan lukta illa efteråt.

Postat med Alternativ.nu´s app

Samma tänk som med fryslastbil alltså, men hade du inte skrivit kyla hade jag inte kopplat sambandet. Tänk om en skulle våga prova lite, låter som en relativt billig lösning..

Postat med Alternativ.nu´s app


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #29 skrivet: 26 jul-17 kl 08:00 »
Segt jobb.....
Det fett eller den lacknafta som skvätter upp på väggen kan ge feta fläckar på tapet. Även slå igenom på tapet man senare sätter upp. Fläckar bör isoleras.
Alternativ färgborttagningsmetod är http://www.speedheater.se/ Behöver slipas men då är ju all klet borta.  ;D

Lycke till både med giftemål och fernissa-borttagning. Jag tycker fernissa är vacker och vårdar ömt mina golv.  o:)

Oj 😣 har inte tänkt tanken på fläckar! Måste kolla om det blivit några.
Speedheater låter ju helt perfekt till mycket! Frågan är bara om jag känner att ekonomin räcker till efter en googling..
Jag hade gärna sparat fernissan  (och allt jobb) om det inte varit för att det är en ljus jättefyrkant i mitten där en stor matta legat, mörkt runt omkring den och även massa vit färg från när de någon gång målat om taket.. tyvärr!
Giftermålet verkar inställt! (Det var nog det där med diamanten, den hade ju annars varit bra att bekosta takomläggning med tex)

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #30 skrivet: 26 jul-17 kl 08:28 »
Oj 😣 har inte tänkt tanken på fläckar! Måste kolla om det blivit några.
Speedheater låter ju helt perfekt till mycket! Frågan är bara om jag känner att ekonomin räcker till efter en googling..
Jag hade gärna sparat fernissan  (och allt jobb) om det inte varit för att det är en ljus jättefyrkant i mitten där en stor matta legat, mörkt runt omkring den och även massa vit färg från när de någon gång målat om taket.. tyvärr!
Giftermålet verkar inställt! (Det var nog det där med diamanten, den hade ju annars varit bra att bekosta takomläggning med tex)

Postat med Alternativ.nu´s app


Det var inte det där med diamanten, har en slipskiva med diamant som är större än en slipmaskin.
Problemet var snarare att jag inte vet om du är tjej?

Om man inte är så nervöst lagd, kan man ju bränna bort kletet med en gasolbrännare. Är ett billigt alternativ och kan användas till mycket annat.
Jag använder min till att värma motorn på traktorn om det är kallt och strömavbrott, så motorvärmaren inte funkar.
Glöm inte kolla försäkringen innan.

http://fogas.se/shop/5117---ograesbraennare-kraft/

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #31 skrivet: 26 jul-17 kl 08:41 »
Det var inte det där med diamanten, har en slipskiva med diamant som är större än en slipmaskin.
Problemet var snarare att jag inte vet om du är tjej?

Om man inte är så nervöst lagd, kan man ju bränna bort kletet med en gasolbrännare. Är ett billigt alternativ och kan användas till mycket annat.
Jag använder min till att värma motorn på traktorn om det är kallt och strömavbrott, så motorvärmaren inte funkar.
Glöm inte kolla försäkringen innan.

http://fogas.se/shop/5117---ograesbraennare-kraft/


Man behöver inte vara nervöst lagd för att undvika gasolbrännare på gammalt trägolv! Man har ingen som helst kontroll om det tar sig i några springor och börjar brinna under golvet!

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #32 skrivet: 26 jul-17 kl 09:06 »
Man behöver inte vara nervöst lagd för att undvika gasolbrännare på gammalt trägolv! Man har ingen som helst kontroll om det tar sig i några springor och börjar brinna under golvet!

Glöm inte att en Speedheater också kan orsaka brand.
Använder en sån ibland för att tända i pannan, när jag inte hittar tändare eller stickor

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #33 skrivet: 26 jul-17 kl 09:55 »
Det var inte det där med diamanten, har en slipskiva med diamant som är större än en slipmaskin.
Problemet var snarare att jag inte vet om du är tjej?

Om man inte är så nervöst lagd, kan man ju bränna bort kletet med en gasolbrännare. Är ett billigt alternativ och kan användas till mycket annat.
Jag använder min till att värma motorn på traktorn om det är kallt och strömavbrott, så motorvärmaren inte funkar.
Glöm inte kolla försäkringen innan.

http://fogas.se/shop/5117---ograesbraennare-kraft/

Tjej och tjej, hen kan väl räcka! (Men sist jag kollade så)
Mamma (svärmor) som sitter bredvid nu tycker det var den bästa idén hittills vilket nog säger mer om henne än mig när man ser till Kurts inlägg..

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #34 skrivet: 26 jul-17 kl 11:33 »
(...) Jag tycker fernissa är vacker och vårdar ömt mina golv.  o:)

Samma här, någon före min tid här har totalförstört golven med djupa repor och slagmärken, samt plastlackat dem någon gång på 70 talet... :(
Måste i allafall få bort så mycket det går av den eländiga plastlacken...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #35 skrivet: 26 jul-17 kl 12:13 »
Samma här, någon före min tid här har totalförstört golven med djupa repor och slagmärken, samt plastlackat dem någon gång på 70 talet... :(
Måste i allafall få bort så mycket det går av den eländiga plastlacken...

Var inne och fick råd från en golv"expert" nu. Han sa att om man ville fernissa igen kostade det ca 600/kvm 😨

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #36 skrivet: 26 jul-17 kl 17:48 »
Just nu testas: elhyvel från biltema...

Postat med Alternativ.nu´s app


Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #37 skrivet: 26 jul-17 kl 20:14 »
Dra mig baklänges! Det funkar! GLAD! Biltemas billigaste elhyvel och envishet fixar det. Har snart gjort halva golvet (ca 20 kvm) med gott om pauser. Nu får jag låta maskinen svalna för nu börjar det smälta fast lite på bladet. Märker att man får ta knaggar från båda hållen, så är det inga problem!
Sen när jag nyktrat till från min "hyvel-frenzy" får jag se om jag gjort några skador som måste snyggas till.. men det ska ju ännu slipas efter också. Ser inte fram emot att slipa kanter och hörn för hand 😁

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #38 skrivet: 26 jul-17 kl 23:46 »
Dra mig baklänges! Det funkar! GLAD! Biltemas billigaste elhyvel och envishet fixar det. Har snart gjort halva golvet (ca 20 kvm) med gott om pauser. Nu får jag låta maskinen svalna för nu börjar det smälta fast lite på bladet. Märker att man får ta knaggar från båda hållen, så är det inga problem!
Sen när jag nyktrat till från min "hyvel-frenzy" får jag se om jag gjort några skador som måste snyggas till.. men det ska ju ännu slipas efter också. Ser inte fram emot att slipa kanter och hörn för hand 😁

Postat med Alternativ.nu´s app


 :), alla vägar som fungerar är rätt väg.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

litenstuga

  • Inlägg: 5
    • Dalsland
SV: Hjälp!! Slipa lackat golv?!
« Svar #39 skrivet: 27 jul-17 kl 04:43 »
Spraya 5-56 på pappret så håller det längre

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, alternaiv, von tratt, Frida Hagman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser