Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till toapapper!  (läst 41843 gånger)

Broberg

  • Gäst
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #100 skrivet: 04 dec-11 kl 22:09 »
Det beror på om man äter balanserad kost och hurvida avföringen har den rätta konsistensen :D

Eller på hur mycket hår det talas om... Inte vill man ju äta så man skiter ut en stenhård kabel precis heller...

Broberg

  • Gäst
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #101 skrivet: 04 dec-11 kl 22:10 »

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #102 skrivet: 04 dec-11 kl 22:12 »
Nej det är sant men då får du använda vitmossa det är grejer det. Först en riktigt rivig gren, sen vitmossa.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Broberg

  • Gäst
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #103 skrivet: 04 dec-11 kl 22:13 »
Nej det är sant men då får du använda vitmossa det är grejer det. Först en riktigt rivig gren, sen vitmossa.

Har inga tankar på att ändra nåt i den verksamheten.

pålle

  • Gäst
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #104 skrivet: 05 dec-11 kl 00:52 »
Tror att det heter vitmossa, växer där det är lite vått. Det är som gjort för detta ändamål. man blir så ren och fräsch så det finns inte. Säkert någon som skrivit de redan men men.
Vit mossan växer ju på pinna mon i alla fall här :)

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #105 skrivet: 05 dec-11 kl 09:56 »
Bra kombination :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

pålle

  • Gäst
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #106 skrivet: 05 dec-11 kl 10:25 »
Bra kombination :)
Ja om man gillar dra aslet i en grusbädd  så  ;D

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #107 skrivet: 05 dec-11 kl 10:34 »
Ja om man gillar dra aslet i en grusbädd  så  ;D

De river fint de :)

Har använt pinne någon gång du jag blev akut skitnödig på ett kalhygge. Det var inte så skönt faktiskt, men det funkade ;D
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

pålle

  • Gäst
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #108 skrivet: 05 dec-11 kl 10:37 »
De river fint de :)

Har använt pinne någon gång du jag blev akut skitnödig på ett kalhygge. Det var inte så skönt faktiskt, men det funkade ;D
Satsa på lingonris nästa gång det blir akut :)

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #109 skrivet: 05 dec-11 kl 10:59 »
Ja, jag läste det när jag hade mensen och var så förbenat trött på att ställa mej i duchen 3 ggr om dan och ändå lukta skunk (blivit så efter sista barnet).
Jag provade och viola, lukten försvann inte men blev uthärdlig så jag kommer fortsätta.

Ett tipps som kan hjälpa om man både vill vara miljövänlig och ekonomisk är att använda menskopp.
Det luktar dessutom inget eftersom mensblod luktar när det kommer i kontakt med luft vilket det gör när man använder binda eller tampong.
Jag har enorma problem kring mensen, både med värk och blodmängd men det funkar hur bra som helst med menskopp. Av nån anledning har jag mindre mensvärk med, vet inte hur det går till men jag är nöjd :)

ekoby-eskilstuna

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #110 skrivet: 25 aug-13 kl 00:25 »
Jag skulle föreslå en handpumpad bidé och små tygdukar att torka sig efteråt med, gjorda av gamla lakan eller liknande.

Googlade lite och hittade den här lilla bärbara bidén som man kan bära med sig:
Youtube-klipp:
Tjebok Bidet
« Senast ändrad: 25 aug-13 kl 00:39 av ekoby-eskilstuna »

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #111 skrivet: 10 apr-16 kl 00:12 »
Trodde jag skulle hitta något alternativ här inne till skithuspapper men inget verkar särskillt lockande  :P 

Mossa med myror på någon  ::)

Jag hann å flytta innan farsan byggde inneskithus 1975 så det var utedass och Laholms tidning som gällde där hemma på gåren änna till dess. Man fick inte glömma å mjuka upp dom först. Å inte nya för då fick man trycksvärta överallt.  ;D

Å nu har vi uteskethus här med men använder Laholmaren till å tutta fyr i pannan så den går åt ändå. Inne skit huset begagnas varje dag. Men jag skulle vilja måla o snygga opp där ute å fixa en grann hållare för det ack så ljuvliga pappret. 

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #112 skrivet: 10 apr-16 kl 04:09 »
Papper tillverkas av cellulosafiber från virke, på virke finns det ofta myror! Alltså kan man inte använda papper eftersom det finns myror

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #113 skrivet: 10 apr-16 kl 09:40 »
Underhållande tråd om ett angeläget ämne!  Men:

... flickorna gick på dass ... och pojkarna i klassen/skolan samlades under dasset, och petade flickorna i ........censur, med långa stickor/käppar.
Sexuella trakasserier ...   >:(  >:(

  Åter till ämnet:  Toapapper är enligt mig oanvändbart till avsett ända(!)mål, eftersom det smulas sönder så fort det blir blött.  Hushållspapper håller, men kan inte spolas ner.  Har jag latrinkompost, så försvinner det problemet bland maskarna.

  För det mesta använder jag en gammal diskmedelsflaska, då får jag en tunn mjuk stråle där jag vill ha den.  För min del är det ändtarmen som bäst behöver denna behandling.  Och så hushållspapper eller en wettexduk efteråt.  Detta tycker jag är det mest hygieniska; med papper får jag inte bort allt, och när tarmöppningen är irriterad, så blir det värre av att gnida med torrt.  Man mår ju inte toppen jämt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #114 skrivet: 10 apr-16 kl 12:34 »
Den här tråden får mig osökt att tänka på radioprogrammet "Ring P1" för några år sedan.

En dam som gissningsvis hade vandrat här på jorden i en sisådär 70-80 års tid ringde in och påstod att tillverkarna börjat göra toarullarna smalare. Som bevis hade hon att hennes hållare på väggen minsann var bredare än själva rullarna...

Programledaren Täppas Fogelberg satt tyst en lång, stund medans damen hasplade på för fullt. När hon äntligen gjorde en kort sekunds paus för andhämtning så utbrast Täppas: "Du vet väl att det finns hushållsrullar i affären, de är betydligt bredare?"

 ;D
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #116 skrivet: 10 apr-16 kl 21:23 »

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #117 skrivet: 03 maj-16 kl 00:07 »
Tack för den andra länken! Gubben hade mycket intressant att berätta.

Där beskriver han ju precis hur folk gjorde då de torkade sig med "tveittan" det vis säga träspånor. Just så som jag också har hört berättas.

Förresten lär det ännu på 30-talet ha hört till att Jakobstads Mekaniska Verkstad bestod på en bräda som stod lutad mot skithusväggen. Ur den täljde de anställda loss tveittar åt sig efter behov. Alla hade ju kniv i bältet och det gick behändigt att tälja av kanten på en bräda.

Jag som får dras med hemorojder efter en operation i 20-årsåldeern är glad att jag lever i nutid och har papper...... fast ibland när det krisar tar jag till tveittan eller vitmossa.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #118 skrivet: 13 maj-16 kl 19:51 »
Tack för den andra länken! Gubben hade mycket intressant att berätta.



Varsågod. Tur dom inte hade knivlagen på den tiden för då hade gubbarna inte kunnat torka sig i arslet.  ;D

Gilbert

  • Gäst
SV: Alternativ till toapapper!
« Svar #119 skrivet: 13 maj-16 kl 20:56 »
Jag har rest flera år i Asien och i många länder använder man inte papper, där står en kanna vatten.

Man hälsar alltid och äter alltid med höger hand 😊



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 2 användare
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser