Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Vad är fel på vår ungtupp??  (läst 690 gånger)

Angiiie

  • Inlägg: 6
    • Skåne
Hjälp! Vad är fel på vår ungtupp??
« skrivet: 29 jul-15 kl 10:07 »
Vår ungtupp (8veckor) har på en kort tid fått något form av utslag. Ingen aning vad det är. någon som vet????
Han har det på hela huvudet samt på insidan av låren.
bifogar bilder

Angiiie

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Hjälp! Vad är fel på vår ungtupp??
« Svar #1 skrivet: 29 jul-15 kl 10:11 »
Här är en bild

Angiiie

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Hjälp! Vad är fel på vår ungtupp??
« Svar #2 skrivet: 29 jul-15 kl 10:13 »
En till bild

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hjälp! Vad är fel på vår ungtupp??
« Svar #3 skrivet: 31 jul-15 kl 23:11 »
Det kan vara någon form av kvalster, kolla om han har något liknande eller annat som ser onormalt ut på benen.

Pröva att försiktigt pilla bort det som sitter löst och sen smörj in med vaselin matolja eller något annat som är lite fett, upprepa i några dagar.

 

Angiiie

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Hjälp! Vad är fel på vår ungtupp??
« Svar #4 skrivet: 01 aug-15 kl 10:42 »
Det kan vara någon form av kvalster, kolla om han har något liknande eller annat som ser onormalt ut på benen.

Pröva att försiktigt pilla bort det som sitter löst och sen smörj in med vaselin matolja eller något annat som är lite fett, upprepa i några dagar.

Han har en klump på foten som ser ut som en hönsbajs som han har trampat på och som sedan stelnat och fastnat.
Jag har ändå 15 st höns varar 5 av de är hans hel syskon. Varför blir bara han drabbad och ingen annan?
Om det är kvalster vad ska man du göra med hönshuset??

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hjälp! Vad är fel på vår ungtupp??
« Svar #5 skrivet: 01 aug-15 kl 12:15 »
Kvalster är ingen större fara, ungtuppen kan vara extra känslig för sånt dvs han kan ha sämre immunförsvar.
 I hönshuset behöver du inte göra något direkt utan man behandlar främst de som drabbas.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hjälp! Vad är fel på vår ungtupp??
« Svar #6 skrivet: 09 aug-15 kl 20:47 »
Upplys gärna oss andra om hur du gjort och vad som hänt?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser