Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårnät  (läst 10930 gånger)

MJ

  • Inlägg: 26
Fårnät
« skrivet: 23 feb-06 kl 11:22 »
Hej

Vem är billigast och bäst på fårnät. Det jag har funnit är att jula är billiga men är dom bra? Har ni några tips? Skall ha ca 1000m.

/Martin

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Fårnät
« Svar #1 skrivet: 23 feb-06 kl 11:27 »
Jag söker oxå tips på billig inhägnad, har ca 400 meter att stänga.

Det jag sett är 2 meters viltstängsel som kostar ca 2000:- för 100 meter, inte så blodigt, men så kommer alla stolpar till.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Fårnät
« Svar #2 skrivet: 23 feb-06 kl 12:18 »
Jag söker oxå tips på billig inhägnad, har ca 400 meter att stänga.

Det jag sett är 2 meters viltstängsel som kostar ca 2000:- för 100 meter, inte så blodigt, men så kommer alla stolpar till.

Har du problem med vargar eller?
2 meter högt stängsel till får verkar lite overkill...
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Fårnät
« Svar #3 skrivet: 23 feb-06 kl 16:02 »
zeke
Ja till får, men det kan ju bli annat eventuellt, och då är det redan uppe.
« Senast ändrad: 23 feb-06 kl 16:02 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

leifhh

  • Gäst
Re:Fårnät
« Svar #4 skrivet: 24 feb-06 kl 09:36 »
Kolla LG-produkter. Bättre pris än Granngården och vår lokala lantmannabutik. Annars verkar www.grene-agro.se ha hyfsade priser. Kvarnen här hemma verkar till och med kunna ta hem deras produkter med lite symbolisk rabatt... Grene-Agros listpris (har bara katalog för 05) på fårnät är 100 m är 765 kr (956 ink moms). Vilststängsel 2 m högt 50 m långt 820 kr (1025 ink moms). Man kan säkert få lite mängdrabatt också.

Om någon hittar ännu bättre priser på nytt nät så hojta till, jag behöver ca 500 meter.

MJ

  • Inlägg: 26
Re:Fårnät
« Svar #5 skrivet: 25 feb-06 kl 22:16 »
Hej

Tack för inläggen. Jula säljer fårnät för knappt 700:-/100m (inkl moms). Jag trodde att ni skulle kunna trumfa dettta enkelt.

/Martin

leifhh

  • Gäst
Re:Fårnät
« Svar #6 skrivet: 27 feb-06 kl 08:59 »
Allra billigast borde vara att sätta ut en annons i ditt lokala annonsblad. Det händer att man kan få nät gratis mot att man åker till hagen i fråga och plockar ner det....

Bie

  • Inlägg: 225
    • Norrbotten
Re:Fårnät
« Svar #7 skrivet: 02 mar-06 kl 10:52 »
Hej Martin!

Jag har inte heller hittat någon som är billigare än Jula på Fårstängsel (695:-/100m).
Jag köpte nät av dom ifjol, och det finns en skillnad på deras nät gentemot andra fabrikanters.
De stående trådarna i nätet är glesare än de nät jag köpt av Granngården och Boleprod.
Detta kan medföra att små lamm ev. kan ta sig ut genom maskorna lättare.
Hade dock ej  någon rymmare under fjolåret.
Det låga priset kanske beror just på detta
En har det som en förtjänar!

Ann Linnea

  • Gäst
Re:Fårnät
« Svar #8 skrivet: 04 mar-06 kl 11:15 »
Tror att detta företaget har bra priser på nät:

Willab direkt.  
http://www.willab.se/commerceportal/default.asp?PageNo=DEFAULT
De har nätförsäljning och är himla bra att ha å göra med.

Personligen har jag bara köpt elfårnät och kan inte uttala mig om kvaliteten på de "vanliga" näten, men har hört sedan tidigare att man ska vara extra uppmärksam på hur öglorna som sammanbinder de kors som bildas, hur de är konstruerade. Det finns tydligen två varianter. En där öglan kan glida och en där den är låst och därmed ger ett starkare och mer formstabilt nät.

Man måste vara inloggad för att se priserna, och jag kan tyvärr inte se "säkra" internetsidor med min uppkoppling, annars hade ni fått infon direkt. Men det är gratis att registrera sig, så det är bara å surfa dit...

En annan idé, som jag föredrar, om man inte är i behov av ett högt stängsel förstås, är att köpa elnät istället.

Har använt dessa i flera år. Investeringskostnaden är dyrare än vanligt elstängsel, men bör bli billigare än vanligt nät. Har inte färska priser, men gissar runt 400kr plus moms per 50 meters nät. Men då ingår ju stolparna.

De är 90 cm höga. Har provat två varianter och föredrar den som är förstärkt med plast vertikalt, det gör att näten behåller formen bättre. Just från Willab är det den modellen de kallar super (271710).

Med elnät blir det flyttbart och man kan använda samma stängsel på olika håll. I början kan det kännas lite bökigt, men med träning går det både fort och lätt att både sätta upp och ta ner stängsel. Viktigt att de hålls ordentligt sträckta så inget djur fastnar i nätet.

Man slipper också får som vill sticka ut huvudet genom öglorna.... Och man behöver inte röja runt stängslet heller eftersom det flyttas.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 5 användare
Tur-Johan, Be, skräptanten, Efwa, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser