Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får på nysått bete?  (läst 1518 gånger)

asta

  • Inlägg: 332
Får på nysått bete?
« skrivet: 18 dec-06 kl 14:30 »
Har en bit mark som jag ska hålla öppen och har till det först haft grisar + röjsåg. Nu har det börjat växa gräs på större delen av hagen, men en knapp tredjedel behöver jag så i med vallfrö i vår.
Kan jag släppa på får där samma år som jag sår? I så fall när? Det växer rejält med gräs på de delar som jag inte behöver så i. Det är inte ett sammanhängande område som behöver sås i utan det är fläckvist gräslöst så det går inte att hägna bort det nysådda.

Vill helst inte skaffa egna får utan tänkte kolla på bete.se om det finns nån fårägare i närheten som behöver bete. Hur många skulle behövas till 1,5 hektar gräs + 1 hektar "buskar" (gräs, hallon och småsly)?

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Får på nysått bete?
« Svar #1 skrivet: 18 dec-06 kl 16:40 »
Hej,  Nysådda vallar blir förstörda om man betar för hårt eller för tidigt. Det bästa är om du kan slå av gräset en första gång, runt midsommar så att plantorna hunnit rota sig ordentligt innan fåren börjar dra i dem. Då blir det lagom att släppa djuren ca en månad senare. Det är inte så lätt att ge råd om hur många får du sedan kan ha på marken utan att ha sett den. Någonstans runt 5-10 tackor med lamm, antar jag. Det är stor skillnad på olika, både vilda och insådda växter när det gäller smaklighet och näringsvärde. Får är ganska kräsna av sig jämfört med hästar och nötkreatur. Fåren vill helst ha solbelyst och nyvuxet, kort gräs.

asta

  • Inlägg: 332
Re:Får på nysått bete?
« Svar #2 skrivet: 18 dec-06 kl 16:47 »
Hej,  Nysådda vallar blir förstörda om man betar för hårt eller för tidigt. Det bästa är om du kan slå av gräset en första gång, runt midsommar så att plantorna hunnit rota sig ordentligt innan fåren börjar dra i dem. Då blir det lagom att släppa djuren ca en månad senare. Det är inte så lätt att ge råd om hur många får du sedan kan ha på marken utan att ha sett den. Någonstans runt 5-10 tackor med lamm, antar jag. Det är stor skillnad på olika, både vilda och insådda växter när det gäller smaklighet och näringsvärde. Får är ganska kräsna av sig jämfört med hästar och nötkreatur. Fåren vill helst ha solbelyst och nyvuxet, kort gräs.

Det är en solig slänt med söderläge. Nu växer både torrt och fint skogsgräs och saftigt, kraftigare gräs.
Har haft lånade gutefår på en av mina ängar. 6 tackor + bagge. De gick på 1,5 hektar och det märktes inte att de betat där alls. Kan man stänga in lamm med elstängsel? Vill inte ha fårnät.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Får på nysått bete?
« Svar #3 skrivet: 19 dec-06 kl 09:30 »
El-stängsel fungerar oftast utmäskt till får förutsatt att man sköter det väl så att det finns ström hela tiden, att inte gräs växer upp och att trådarna är väl sträckta. Akta dig för spunnen stålvajer eller plasttråd. Satsa på 2-2,5 mm ståltråd, rejäla isolatorer och ordentliga tryckimpregnerade trästolpar eller ek. Jag rekommenderar att du beställer en bok av Anders Råsberg om stängsling. Den säljs genom Jordbruksverkets publikationsservice. Be att få prata med Dennis Adam tel 036-15 50 00. Du spar lätt in vad boken kostar genom att inte göra så många nybörjarmissar. Lycka till!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser