Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om getter  (läst 2289 gånger)

Addiy

  • Gäst
Frågor om getter
« skrivet: 06 nov-06 kl 18:02 »
Hej vad kostar en get egentligen jag vet att det beror på vilken ras man vill ha men på ett ungefär?  :-\
Vad äter getter?
Kan man odla maten?
Hur stor hage ska de ha och inne i ladugården?
Vad ska de ha för stängsel?
Vad kostar det att ha två sällskaps getter?Och vad kostar det att ha två mjölkgetter?
Finns det utställningar man kan ställa upp getter i?
Ska getter klippas?Var köper ni mat till era getter?
Vilket är bäst att börja med sällskap eller mjölkgetter? :-[
Tack för alla svar jag kan få. ;D


Rödskägg

  • Inlägg: 789
    • Småland
Re:Frågor om getter
« Svar #1 skrivet: 07 nov-06 kl 11:06 »
Mellan 0 och tusen är vanliga köpe(s)killingar.

Allt. Har hört sägas att de ska kunna få förstoppning och dö av ekollon men har sett getter bland ekar !? Vanligast är väl allt som växer ute (tyvärr inkl. all bark), havre, betfor och hö. Våra har dessutom lyckats variera kosten med t.ex. trasmatta, masonit och plastsäck :o

Ja.

Vi har haft en hage på ca. 1000 m2 till tre getter, det blir välbetat men grönt.

Lite olika beroende på stängselvana och typ av getter. Vi har nu (nerifrån och upp) sextumsbräda, enmeters gunnebostängsel, sextumsbräda och toppat med två eltrådar. Detta blir ca. 1,50 meter och ja det är ett h-e att sätta tvåmetersstolpar. Dessutom är Gunnebostängslets nedre infästning i brädan skyddad av en eltråd. Det går inte att använda ett elaggregat för hästar (alldeles för klent). Bryts strömmen tar det ca. en vecka till getterna rymmer.

Kostnad helt beroende på vad du har tillgång till och eget arbete, dvs. mellan 0 och tusentals kronor.

Ingen aning om utställningar.

Normalt sett ingen klippning mer än möjligen av klövarna. Däremot ingen aning om angoror.

Mat köps hos lokal bonde, lantmännen eller liknande.

Obs. detta är kanske inga fullständiga svara utan egna erfarenheter.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser