Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga om nedgrävt nät och luckplacering.  (läst 2163 gånger)

Pirnilla

  • Inlägg: 35
    • Västergötland
Fråga om nedgrävt nät och luckplacering.
« skrivet: 28 jul-16 kl 15:19 »
Utmed ena sidan där vi är tänkta att gräva ner nät till vår hönsgård är det makadam precis under gräsytan. Jag kommer inte ner där, det har satt sig så bra på de nästan 30 sen huset byggdes strax bredvid. Hur gör jag?

Längs andra längdsidan är det en bergvägg. Den går rakt upp i linje med stugväggen. Jag bör väl fästa nätet på utsidan av stolparna för bästa säkerhet gissar jag. För att komma åt att göra det förlorar jag en del yta inne i hönsgården, kan jag fästa på insidan?

Häfta fast nätet eller märlor?

Sen undrar jag om det finns nån fördel att placera luckan en bit upp på väggen?
Höns i avlagd lekstuga.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Fråga om nedgrävt nät och luckplacering.
« Svar #1 skrivet: 28 jul-16 kl 16:36 »
Ingen som vill gräva i makadam som har legat i några år väl?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Pirnilla

  • Inlägg: 35
    • Västergötland
SV: Fråga om nedgrävt nät och luckplacering.
« Svar #2 skrivet: 28 jul-16 kl 20:30 »
Inte ens grävlingen?
Höns i avlagd lekstuga.

Gilbert

  • Gäst
SV: Fråga om nedgrävt nät och luckplacering.
« Svar #3 skrivet: 28 jul-16 kl 20:33 »
Nej!  Det finns grävspår på några ställen här där grävling ger upp ganska snart och en räv är för lat.

Vi har inte grävt och lagt nät. Hotet kommer från rovfåglar när hönsen går fritt.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Fråga om nedgrävt nät och luckplacering.
« Svar #4 skrivet: 28 jul-16 kl 21:19 »
Lite beroende på vad man har för mark så kan ju hönsen själva vara problemet om dom kan få till ett litet sandbad precis intill stängslet.

Höjd på luckan, är golvet på hönshuset i samma nivå som marken?

Hönsnät anser jag vara för annat bruk än för att ha som stängsel, har själv övergått till gälvad hundgård.


Putsnät är det bästa tror jag, då kan man spänna och fästa med märlor/krampor. Kycklingar blir ock på rätt sida staketet om sådana skulle uppstå.
Hönsnät går bra att ha som tak för att slippa dom lite större fåglarna.
« Senast ändrad: 28 jul-16 kl 21:25 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

Pirnilla

  • Inlägg: 35
    • Västergötland
SV: Fråga om nedgrävt nät och luckplacering.
« Svar #5 skrivet: 28 jul-16 kl 23:48 »
Vårt lilla hönshus är en lekstuga som står på lecablock, det är alltså höjden över marken, lecablockens höjd.

Höns i avlagd lekstuga.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16951
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fråga om nedgrävt nät och luckplacering.
« Svar #6 skrivet: 29 jul-16 kl 08:17 »
Går det inte att gräva så viker man helt enkelt nätet. Jag viker innåt och placerar sten, tegel, plattor eller annat tungt på det.

När det gäller lucka så vill jag gärna ha upp den en bit från golvet, det för att kycklingarna skall hinna bli större och klokare innan första promenaden ut.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

bsod

  • Inlägg: 44
    • Västmanland
SV: Fråga om nedgrävt nät och luckplacering.
« Svar #7 skrivet: 29 jul-16 kl 13:32 »
jag har så stenigt att jag inte kunde gräva ner nätet, så jag la stenar uppepå iställlet.

Ja, du kan ha nätet på insidan, men det ställer ju ännu högre krav på fästningen. Jag fäste upp nätet med märlor, känns säkrast i längden. Ett häftstift kanske rostar av efter ngt år?

Även jag har luckan en 25 cm upp från väggen, det kändes bra helt enkelt när jag gjorde det, och i mitt tycke mer estetiskt, men det är som skogsvilde säger ett bra hinder för små kycklingar.

Pirnilla

  • Inlägg: 35
    • Västergötland
SV: Fråga om nedgrävt nät och luckplacering.
« Svar #8 skrivet: 29 jul-16 kl 14:41 »
Vi kommer inte ha några kycklingar eftersom tupp är uteslutet där vi bor. Ändå känns det bra att ha luckan lite högre upp, vet inte varför. Det skyddar ju inte bättre mot varken grävlingar eller råttor.
Höns i avlagd lekstuga.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 4 användare (1 dolda)
Homestead_Hustler, ManPåGården, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser