Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svärmen  (läst 814 gånger)

gothe68

  • Inlägg: 65
    • Dalarna
Svärmen
« skrivet: 25 jun-16 kl 17:44 »
Drar svärmen in pollen redan från början i en ny kupa( någon som vet) >:( eller har jag inte fått med drottningen.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Svärmen
« Svar #1 skrivet: 25 jun-16 kl 18:43 »
En del bin har pollen med sig i svärmen och de drar in när de behöver. I ett "tomt" utrymme måste de prioritera att bygga celler så äggläggningen kan komma igång. Bisvärmen går inte in i kupa om inte drottningen är med, lita på att bina vet vad de gör.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

gothe68

  • Inlägg: 65
    • Dalarna
SV: Svärmen
« Svar #2 skrivet: 25 jun-16 kl 21:47 »
Tack Christell jag vet att de brukar säga att inte de går in utan drottning.
Men det brukar sägas att bina kommer med pollen på benen till drottningen.
Den här svärmen gick då in så jätte fint så,

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Svärmen
« Svar #3 skrivet: 26 jun-16 kl 09:10 »
Baserat på hur avläggare fungerar skulle jag gissa att en svärm med gammal äggläggande drottning ganska snart börjar komma med pollen, men inte i några stora mängder, det dröjer ju lite tills det finns larver att mata. En andrasvärm med oparad drottning har nästan inget pollenbehov förrän drottningen är parad och det kan ju dröja en vecka eller mer.

gothe68

  • Inlägg: 65
    • Dalarna
SV: Svärmen
« Svar #4 skrivet: 26 jun-16 kl 20:44 »
Oj nu har de snart fyllt tio ramar med honung så jag satte på en lillsvealåda :D

gothe68

  • Inlägg: 65
    • Dalarna
SV: Svärmen
« Svar #5 skrivet: 09 jul-16 kl 21:51 »
Inga ägg än och jag tog svärmen på midsommarafton kan det vara så att hon var oparad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser