Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ex bokföringsskola.  (läst 121663 gånger)

T16_AeRo

  • Inlägg: 136
    • Närke
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #260 skrivet: 30 dec-14 kl 15:43 »
Ja då har jag inte gjort något galet då. Jag brukar se till att moms- samt totalbeloppet stämmer.

Sjökärrets ekogård

  • Inlägg: 94
    • Uppland
Fråga om bokföring lagerändring djur
« Svar #261 skrivet: 31 jan-15 kl 11:51 »

Hej!
Jag har blivit osäker på om jag gör rätt när jag bokför djuren i slutet av året.

Brukar göra så här - inventerar antal och följer skatteverkets produktionskostnad (85 % av).

Bokför på 1430 och 4930.

T ex i år har antal får minskat jämfört med 2013.
Då blir det 1430 T- och 4930 K+.

Gör jag rätt? Är det tokigt att blanda in kontot för förändring av djurlager? Jag har ju redan bokfört alla djuren som är sålda.

Tacksam för hjälp!


« Senast ändrad: 31 jan-15 kl 12:00 av Sjökärrets ekogård »

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #262 skrivet: 31 jan-15 kl 21:50 »
Det är helt korrekt.

När du bokför plusposten på 4930 så blir det ju en kostnad, precis på samma sätt som när man bokför andra kostnader på 40-kontona.

Alltså säljer du först djur för t.ex 100 000 kr, och sen bokför du lagerförändringen när lagret då kanske minskat med t.ex 75000.
Då får du alltså en kostnad på 75 000, och nettovinsten blir 25000, vilket ju är riktigt eftersom du redan skattat för lagret en gång, när du förde in det första gången.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Sjökärrets ekogård

  • Inlägg: 94
    • Uppland
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #263 skrivet: 07 feb-15 kl 11:54 »
Tack! Guld att få feedback här!

Sauber

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #264 skrivet: 13 jan-16 kl 19:14 »
Hej!
Jag har en fråga om preliminärskatten i januari. Den är ju inte betald vid bokslutet, men tillhör räkenskapsåret.
Jag har gjort mitt första bokslut och nu fått slutskattebeskedet. Jag har betalt 6000 i preliminärskatt (aug-jan).

Bokslutet:
Beräknad skatt: 4500
Betald F-skatt: 5000
1640 Debet Skattefordran: 500

Slutskattebesked:
Slutlig skatt: 4500
Tillgodoförd debiterad preliminärskatt: 6000
Skatt att få tillbaka: 1500


Det är nu jag blir förvirrad när skatten jag får tillbaka är 1500 och min fordran är 500.
Tänker jag rätt om jag bokför slutskattebeskedet såhär i december?

Slutskattebesked
1630 Debet 1500
1640 Kredit 500
2518 Kredit 1000

Utbetalning, skatt
1930 Debet 1500
1630 Kredit 1500

Mvh

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #265 skrivet: 14 jan-16 kl 00:42 »
Om vi börjar så här.. Är det en enskild firma?

För i så fall behöver du inte bokföra skatten överhuvudtaget eftersom det är en privat kostnad.  Tar du pengarna till preliminärskatten från företagskontot så är det ett eget uttag, och sen är det färdigbokfört.  Resterande delar sen med fordring eller skuld är en privat grej.

Om det är ett aktiebolag, så får vi gå in lite djupare på hur man gör.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Robka

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #266 skrivet: 02 nov-16 kl 18:19 »
Hej.

Jag tyckte att jag hade rätt bra koll på bokföringen (mitt första år) tills det skulle till och bli årsskifte och när sen deklarationen skulle in så var det kaos.  ;D
Det var här som jag började göra sker som jag inte var säker på, konteringen gäller alltså kostnaden 18,5/mil som jag har kört i företaget med min egna bil.
Jag valde alltså konto 2018 att motkontera är det ok? Har enskild firma.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #267 skrivet: 02 nov-16 kl 18:31 »
Hej.

Jag tyckte att jag hade rätt bra koll på bokföringen (mitt första år) tills det skulle till och bli årsskifte och när sen deklarationen skulle in så var det kaos.  ;D
Det var här som jag började göra sker som jag inte var säker på, konteringen gäller alltså kostnaden 18,5/mil som jag har kört i företaget med min egna bil.
Jag valde alltså konto 2018 att motkontera är det ok? Har enskild firma.

Egen insättning kan väl inte ett uttag vara?? Eget uttag måste du mena?

Ett gott råd är att börja fundera på varför inte enskilda firman äger fordonet, och förmånsbeskattning används för privata körningarna. Och allra först är det viktigt att föra en fullgod körjournal.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Robka

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #268 skrivet: 02 nov-16 kl 18:53 »
Jag har en bil i firman och en egen nu men inte då.

Det kan väl inte vara ett uttag att jag har använt något privat i företaget, jag har ju tillfört "kaptital" (insättning) jag har ju inte tagit ut "kapital" (uttag)?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #269 skrivet: 02 nov-16 kl 19:52 »
Du har använt egen bil i företaget. Då har du ju rätt att ta ut ersättning för detta, och företaget gör en utbetalning till privatpersonen. Kallas inte egen insättning...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Robka

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #270 skrivet: 02 nov-16 kl 20:27 »
Du har använt egen bil i företaget. Då har du ju rätt att ta ut ersättning för detta, och företaget gör en utbetalning till privatpersonen. Kallas inte egen insättning...


Konto 2018 använde jag bara för jag använde samma kontot när jag satte in pengar i kassan, antar att jag likväl kunde använt 2010 Eget kapital. Meningen var att jag ville öka det egna kapitalet så jag kan ta ut pengar sen i framtiden när det finns pengar att ta ut, nu pumpar jag in pengar genom att köpa traktorer, redskap & djur. Jag antar att jag kunde gjort det som uttag men då hde jag fått sätta in lika mycket cash ändå.
Dessa hitatde jag, tycker de gjort som jag.
http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/bilersattningar.aspx
https://www.zenconomy.se/faq/330/hur-bokf%C3%B6r-man-avdrag-f%C3%B6r-resa-egen-bil-bokf%C3%B6ra-milers%C3%A4ttning

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #271 skrivet: 03 nov-16 kl 07:49 »
Om jag förstår det rätt så:

Du har kört runt med egen bil när du gjort företagsets ärenden?
Du vill inte ha någon privat ersättning för det, för att det ändå bara dränerar företaget och kräver att du sätter in pengar igen för att vara kostnadsneutralt?
Men du vill ändå bokföra resan med privat bil korrekt?

Nu finns det de som är bättre på småbolag än vad jag är. Men jag tror inte att det finns någon skyldighet att redovisa användandet av privatbil som inte skall ersättas av företaget. Det är nog bara om du betalar ut pengar till dig själv som privatperson det uppstår en kostnad och en redovisningsskyldighet. Det är ju nästan som ditt eget arbete för firman. Du redovisar inte vilka timmar du jobbar, bara det ekonomiska uttaget.

Sen förstår jag inte riktigt tankesättet. Bilersättningen är skattefria pengar som du kan plocka ut ur företaget för att betala för ditt privata användandet av bilen. Om du inte tar ut den skattefria ersättningen så måste ju bilens kostnader betalas av dina egna skattade pengar istället. Då tycker jag att det verkar bättre att ta ut bilersättningen skattefritt och eventuellt justera ditt eget uttag i samma omfattning.

MVH
Magnus

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #272 skrivet: 03 nov-16 kl 17:20 »
Det är nog bara om du betalar ut pengar till dig själv som privatperson det uppstår en kostnad och en redovisningsskyldighet. Det är ju nästan som ditt eget arbete för firman. Du redovisar inte vilka timmar du jobbar, bara det ekonomiska uttaget.

Sen förstår jag inte riktigt tankesättet. Bilersättningen är skattefria pengar som du kan plocka ut ur företaget för att betala för ditt privata användandet av bilen. Om du inte tar ut den skattefria ersättningen så måste ju bilens kostnader betalas av dina egna skattade pengar istället. Då tycker jag att det verkar bättre att ta ut bilersättningen skattefritt och eventuellt justera ditt eget uttag i samma omfattning.


Instämmer! Företag bedrivs för att få vinst och minimerad skatt. Bland annat.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Robka

  • Inlägg: 14
    • Västergötland
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #273 skrivet: 03 nov-16 kl 20:00 »
Om företaget gick 87.000:- i förlust 2015 så finns det inte så stort utrymme för eget uttag.
Men skit i bilen, utan vi kan tala om egen insättning som är del av samma problem för mig.

Jag satte under 2015 in 120.000:- i företaget, motkonterade på 2018 Egen insättning. Till bokslutet så gjorde jag en "Omföring av eget kapital efter årsbokslut" och konterar bort konto 2018 till 2010 Eget kapital.
Kan vi vara överens så långt?

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #274 skrivet: 15 dec-16 kl 13:10 »
Det är vanligt att man konterar bilersättningen mot egen insättning. Om man inte tar ut pengarna alltså. Tar man ut pengarna så blir det ju ut från företagskontot.
Har man använt sin privata bil i firman så har man ju rätt att ta ersättning för det, och finns det då inga pengar i firman, så sätter man det som en egen insättning.  Så får man ändå med avdraget.

Vid bokslutet så gör du först en omföring av årets resultat till eget kapital, och då använder du konto 8999 och 2019.  Har du en förlust på 87000 så bokar du -87000 på 8999 och + 87000 på 2019.

Därefter konterar du ner alla konton mellan 2011 och 2019 till 2010.

I ditt fall då

2019 -87000
2018  +120 000
2010 -33000

Förlusten i firman drar alltså ner det egna kapitalet.  -33000 betyder ett positivt eget kapital på 33000, men hade du inte haft nån förlust, utan bara dina egna insättningar, så hade det egna kapitalet alltså blivit -120 000.  ( positivt 120 000 )
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 2 användare
xaelanar, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser