Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla quinoa  (läst 26337 gånger)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:odla quinoa
« Svar #20 skrivet: 04 mar-06 kl 20:24 »
Håller med dig Pika, tror absolut att dessa små frön kommer att synas mer i framtiden, nyttiga, proteinrika och dessutom glutenfria vilket är bra för både glutenintoleranta och alla oss andra tror jag.

Försöksodlingar pågår i Sverige men som med alla växter, det är kräver ett långt förädligs-/anpassningsarbete och nya metoder innan det kan konkurrera med de etablerade grödorna. Vi får hålla tummarna så länge, blir det efterfrågan så kommer naturligtvis odlingen också att öka.

Om du snickrar ihop några bra recept så ser vi fram emot att du delar med dig.  :)

En parantes bara ...
Amarant och Quinoa har inget med vete att göra, dom tillhör målleväxterna (precis som mangold/betor och spenat t.ex.) medan vete ju är ett gräs. Fast det spelar kanske mindre roll när man äter dem. Har också hört dem kallar ur-vete dock men det handlar nog mer om hur man anväder dem än hur de växer.

niklasj

  • Inlägg: 8
Re:odla quinoa
« Svar #21 skrivet: 05 mar-06 kl 21:16 »

Pika

  • Inlägg: 86
Re:odla quinoa
« Svar #22 skrivet: 05 mar-06 kl 21:33 »
Rätt Vitis, hjärnsläpp av mig. Amaranth är som du sägen en målla. Ur-vetet jag dillade om var Kamut. Förlåt.

Läst en rolig grej men har ej testat: att man kan poppa amaranth-frön precis som med majskorn fast utan olja i grytan. Om nån testar så tala om hur det blev!

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:odla quinoa
« Svar #23 skrivet: 05 mar-06 kl 21:38 »
Jag förlåter dig Pika ... men gör inte om det !  ;)

Har också sett att man skulle kunna poppa fröna till nån slags "minipopcorn", används tydligen till i del godis/konfektyrer. Dom blir nog för pyttiga att äta som dom är.

hnorbeck

  • Inlägg: 13
Re:odla quinoa
« Svar #24 skrivet: 07 okt-06 kl 21:20 »
Apropå mjölmålla (quinoa) som jag själv aldrig har provat att odla, så läste jag nyligen att fröna av vår vanliga svinmålla kan användas på samma sätt!
Dessutom har de det gemensamt med quinoa att de innehåller fullvärdigt protein!
De måste förstås också sköljas på samma sätt som quinoafrön för att få bort saponinerna.
Jag har nu bestämt mig för att provodla både svinmålla och mjölmålla nästa år.
Svinmålla brukar ju alltid dyka upp lite här och där, så jag behöver inte bry mig om att leta upp några frön nu i höst.

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
Re:odla quinoa
« Svar #25 skrivet: 09 mar-07 kl 22:48 »

Tänkte att det var dags att återuppliva den här tråden....
Jag är lite nyfiken på hur det gick för er. Blev det nån quinoa? Finns det någon med erfarnhet av odling och skörd av de här spännande växterna?! Jag såg att det finns flera sorter av både quinoa och fröamarant inom Sesam. Någon som provat de sorterna?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:odla quinoa
« Svar #26 skrivet: 09 mar-07 kl 23:45 »
Jag har ännu inte gett mig på quinoa och amarant, men jag såg skaplig fröskörd av quinoa i Skattungbyn, Dalarna, zon VI, i sep 2005.
Anders

JoMan

  • Inlägg: 4
Re:odla quinoa
« Svar #27 skrivet: 11 mar-07 kl 09:52 »
Går det att odla mjölmålla i större skala och skörda med maskiner (tröska) ?
Alltså odling på åkermark..
// JoMan

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:odla quinoa
« Svar #28 skrivet: 16 mar-07 kl 20:45 »
Hur gick det för er som provade förra året?

Jag påbörjade häromdagen mitt första odlingsexperiment med quinoa. Har "slängt" ut frön vid hyreshusväggen.  8)  Just nu får de sitt första vårregn på sig.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:odla quinoa
« Svar #29 skrivet: 16 mar-07 kl 23:53 »
Hur gick det för er som provade förra året?
.........

*pinsam tystnad*


Ambitionen var god ...

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:odla quinoa
« Svar #30 skrivet: 18 mar-07 kl 13:32 »
*pinsam tystnad*


Ambitionen var god ...

Törs man fråga vad som hände?  :-[

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

nsten

  • Inlägg: 1
SV: odla quinoa
« Svar #31 skrivet: 26 aug-08 kl 14:12 »
quinoa uttalas (keen' wah)

Hälsningar
/Niklas

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: odla quinoa
« Svar #32 skrivet: 26 aug-08 kl 19:13 »
Jag slängde i några röda quinoa-frön i jorden för ett tag sen. De grodde och blev väl 5 cm höga, sen har jag glömt bort dem. Måste genast gå och se vad som blev av dem (mkt annat ogräs där just nu...)
Men det var alltså helt vanliga från affären.
Nu säljs ju quinoa i alla möjliga affärer.

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: odla quinoa
« Svar #33 skrivet: 27 aug-08 kl 09:12 »
De var nu ca 20 cm långa och såg ut som svinmålla fast liksom buskigare.

Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: odla quinoa
« Svar #34 skrivet: 26 feb-09 kl 14:57 »
Kan någon hjälpa mig med hur man känner igen Svinmållan? Jag har tittat på bilder och jag känner mig väl ganska säker på att det är just det jag har lite här och var, men för att ta steget och börja äta den vill jag gärna vara 100%..

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: odla quinoa
« Svar #35 skrivet: 27 feb-09 kl 02:47 »
Kan någon hjälpa mig med hur man känner igen Svinmållan? Jag har tittat på bilder och jag känner mig väl ganska säker på att det är just det jag har lite här och var, men för att ta steget och börja äta den vill jag gärna vara 100%..


Kolla här:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/chenopodia/cheno/chenalb.html

Jag vet inte om det finns några liknande växter som är giftiga. Skulle inte tro det. En bra grundregel när det gäller vilda växter, som man inte är säker på, är att bara äta litegrann första gången-gångerna.

Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: odla quinoa
« Svar #36 skrivet: 27 feb-09 kl 14:56 »
Kolla här:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/chenopodia/cheno/chenalb.html

Jag vet inte om det finns några liknande växter som är giftiga. Skulle inte tro det. En bra grundregel när det gäller vilda växter, som man inte är säker på, är att bara äta litegrann första gången-gångerna.



Jag har smakat av det som jag misstänker vara rätt växt och den smakar milt och fint. Jag tror verkligen att det är rätt växt.. Jag kanske borde köpa frön och plantera, så kan jag garantera att det är det efteråt.  Det är så mycket lättare att lära sig genom tydliga etiketter.  :-[

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: odla quinoa
« Svar #37 skrivet: 27 feb-09 kl 20:25 »
Jag har smakat av det som jag misstänker vara rätt växt och den smakar milt och fint. Jag tror verkligen att det är rätt växt.. Jag kanske borde köpa frön och plantera, så kan jag garantera att det är det efteråt.  Det är så mycket lättare att lära sig genom tydliga etiketter.  :-[

Milt och fint som späda ja.
Odla svinmålla?  ???
Det är en så vanlig växt. Du borde kunna hitta någon som kan identifiera den åt dig.

Xanna

  • Inlägg: 590
  • ingenting är omöjligt!
    • Skåne
SV: odla quinoa
« Svar #38 skrivet: 02 mar-09 kl 23:17 »
Milt och fint som späda ja.
Odla svinmålla?  ???
Det är en så vanlig växt. Du borde kunna hitta någon som kan identifiera den åt dig.

Hitentills har jag frågat varenda en som jag misstänkt kunna svaret, men ingen har haft en aning om vad jag pratat om.  :-\

rosengård

  • Inlägg: 33
    • Uppland
SV: odla quinoa
« Svar #39 skrivet: 03 mar-09 kl 04:17 »
kan tyvärr inte beskriva svinmållan annat än att den har släta ljusa blad,men jag lärde mig att göra soppa på den för länge sedan.Det blir jättegott med lök och buljongtärning.
Innan vi odlade spenat så var svinmållan det man använde.Kanske var det munkarna som införde den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

773 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser