Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bokashi - Utskälld på FB!  (läst 11870 gånger)

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #20 skrivet: 31 okt-17 kl 08:51 »
Bokashi är helt enkelt en väldigt genomtänkt och lyckad affärside!
Det gäller att hitta på någon grej som folk inte visste att dom behöver..
Sen krydda med lite snack om carbon footprint bla bla så får man en liten gloria med på köpet som kund ;)
Å helt oväntat får man en trogen skara med följare ( sekten) som försvarar produkten och gör gratis reklam.

Bara att gratulera företagets ägare

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #21 skrivet: 31 okt-17 kl 10:50 »
Viktigt med en vanlig kompost är att man ser till att den är ordentligt genomluftad samt att man blandar den ordentligt eller varvar olika material så att det kan brytas ned till mull ordentligt.Men det brukar ge sig själv om man strör ut det, funkat fint för mig i allafall, tar bara litet längre tid för äggskal och sådant, men det är mest en fråga om utseende, vad jag personligen lägger vikt vid är att potatisen blev minst lika fin och smakade om möjligt ännu bättre trots att jag lagt extremt litet arbete och omsorg på komposten mot vad man kanske borde...  :)

Myllade också ned det direkt av sådant man vet försvinner under säsongen.
Har inte tillsatt ett enda dugg förutom litet gammal halm jag behövde bli av med för att den möglat...

Har nog aldrig haft så fin potatis som i år för att vara ärlig...  :)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #22 skrivet: 31 okt-17 kl 11:38 »
Är det inte enklare att ge matrester till nåt djur, som skiter och gödsla med det?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #23 skrivet: 31 okt-17 kl 12:14 »
Förutsätter ju att man kan ha sådana djur, det är nästan bara höns, grisar och liknande som kan äta exakt samma saker i samma sammansättning som vi.

Jag och brorsan fick ett gott skratt förut då det låg en ensam broccolistjälk kvar i hundskålen som för övrigt var nästan kliniskt renslickad...  ;D
(hundar kan dock inte äta lika mycket vegetabilier som våra matrester som regel innehåller, så det brukar bli en del rester över av sådant de inte gillar är min erfarenhet... dessutom är hundbajs svårt att använda i trädgården. No offense ment.  :) )
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #24 skrivet: 27 nov-17 kl 09:33 »
Jag tillhör "sekten" och är mycket nöjd :p
Särskilt vintertid är bokashi toppenbra.
Man väljer väl de system som passar en bäst?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #25 skrivet: 27 nov-17 kl 11:17 »
Har faktiskt försökt ta reda på lite mer grundligt om det här nu, och en sak är åtminstone att de bakterier som används är fakultativt anaeroba, vilket alltså innebär att de fungerar både i syrefria miljöer och i luft. Så det är inte särskilt osannolikt att ströet har aktiva bakterier och som kanske fyller lite olika uppgifter i de olika faserna av processen. En annan sak är att de flesta av bakterierna som används är vanligt förekommande (det var poängen för typen som först utvecklade systemet), dvs. olika mjölksyra- och jästbakterier, så personligen tänker jag att man kan uppnå samma effekter genom att finjustera vilka ingredienser man lägger i (härom tvista de övertygade) om man har lust, men ströet är ju åtminstone en enkel väg.

Huruvida just ströet och dess sammansättning tillför något mervärde har jag ingen aning om, och forskningen på området verkar (för mig som lekman) oenig. Men det är hursomhelst en icke-fråga för mig, eftersom det jag är ute efter är att kunna ta tillvara matrester och annat organiskt avfall i lägenhetsförhållanden, dvs. relativt snabbt och luktfritt. Och det funkar. En studie jag läste lite i behandlade fekalier, och där kom de tydligen fram till att surkål (minns inte om det var bakterieextrakt eller i vilken form) var lika effektivt som något kommersiellt strö på att förebygga lukt. Finns en del studier och så, men tyvärr kan jag inte bedöma deras tillförlitlighet eller jämföra dem, så hoppas ännu på att någon forskare ska titta lite närmare på detta :)
Ingen människa är illegal

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #26 skrivet: 10 jan-18 kl 15:50 »
Kan hända man blivit partiellt lurad...  tycker i alla fall det var imponerande att räkskal i rumstemperatur inte luktade något alls 4-5 veckor senare...   

Men visst, man kan ju prova en hink utan bokashiströ... frågan är om det skall till någon annan sorts strö för experimentet då?

--

Å andra sidan, hade jag inte gjort detta så hade kommunen fått allt matavfallet i brun påse... nu har jag 6 liter kompostvätska att vattna med framåt våren istället för att köpa konstgödning osv... så en del av kostnaden får man ju i retur.  ( Motsvarande hinkar hade jag i alla fall inte haft annars, så bokashiströ eller inte - skall man kompostera i hink hade de behövt köpas i vilket fall som. )

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #27 skrivet: 25 aug-18 kl 14:06 »
Jag är nog bokashivän men inte köpt varken hink lr strö, kol i botten täthink kvassrester för fermentering o voila! Funkar varje gång, omsätter från bord till jord på ca sex veckor. Fadt nu skaffade jag höns....så det blev inge rester kvar ;)

Postat med Alternativ.nu´s app


Rickard B Hansson

  • Inlägg: 2
    • Lappland
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #28 skrivet: 26 nov-21 kl 16:51 »
började jag undra om det inte var lite väl överdrivet....och mer i kommersiellt syfte......dyrt strö, särskilda dyra plasthinkar med kran osv osv..... Näää tänkte jag! Mitt köksavfall har mer eller mindre omvandlats till jord, fin mylla på bara 5-6 veckor och det växer så det utan överdrift knakar i dessa odlingsbänkar.....så vad gör bokashi för nytta?? Mikroorganismer finns redan i din jord om du har en bra jord i din odling - och växer gör det också!? Undra om det går att undra och ifrågasätta bokashi här utan att folk blir dunderförbannade ;D

Om jag fyller på min tunna för utomhuskompostering under vintern, kommer det när den tinat på våren bildas en hel del metan.
Jag har i ett par år haft maskkompost i källaren, under vintern, för att inte behöva fylla så mycket i tunnan under vintern.
Med bokashi, luktar maskkomposten mindre. Jag fyller på maskkomposten, med fermenterad bokashi, i lagom takt. Skulle det behövas, kan jag vintertid tömma bokashi i plastsäck och spara ute.

Bokashiströ, är inte dyrt, ännu billigare om du gör det själv. Vetekli och mellass, är ju inte dyrt. Bara tillsätta lite av lakvattnet.

Jo, hinkarna kostar ju lite.men drar man ut kostnaden på dess livstid, är det en marginell investering.

Det tål att upprepas: Bokashi är en teknik för att konservera (mjölksyrejäsa) matavfall. Nerbrytning av jordbakterierna går snabbare, liksom magen smälter mjölksyrad vitkål eller mjölk lättare.

Men, var och en får ju göra hur hen vill.
// mvh rbh

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #29 skrivet: 20 apr-22 kl 11:37 »
Använder inte själv bokatchi då jag gör några ton kompost varje år. Men vad jag har förstått så förloras väldigt lite näring i processen, om det blir rätt så ska ca 96% vara kvar. Medan du i en varmkompost kan förlora 60-40 % i processen.

Tycker nog att det kan vara en bra grej, men jag är skeptiskt till att man ska ha en massa prylar och konsumera en massa grejer för att kunna odla. Finns så många företag som vill pracka på en grejer, när det enda som behövs (nästan) är kunskap och erfarenhet, men det är svårare att kränga :)

Jag håller inte på med självhushållning för att vara en konsument, jag gör ju det för att slippa det :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #30 skrivet: 21 apr-22 kl 10:37 »
Använder inte själv bokatchi då jag gör några ton kompost varje år. Men vad jag har förstått så förloras väldigt lite näring i processen, om det blir rätt så ska ca 96% vara kvar. Medan du i en varmkompost kan förlora 60-40 % i processen.

Tycker nog att det kan vara en bra grej, men jag är skeptiskt till att man ska ha en massa prylar och konsumera en massa grejer för att kunna odla. Finns så många företag som vill pracka på en grejer, när det enda som behövs (nästan) är kunskap och erfarenhet, men det är svårare att kränga :)

Jag håller inte på med självhushållning för att vara en konsument, jag gör ju det för att slippa det :)
Lite min syn på saken också.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #31 skrivet: 21 apr-22 kl 10:52 »
Jag äter väldigt mycket frukt och grönsaker och gjorde nyss en bokashihink för typ 25:-. Tog en stor sylthink med lock från en skolbespisning, en kran från en bag in box. Det enda som köptes var ett avskiljningsgaller för biltvättshinkar. 1kg strö för under hundralappen som kommer att räcka länge. Blir kul att slippa köpa jord utan själv näringsberika mina pallkragar.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #32 skrivet: 03 jun-22 kl 21:56 »
Här får man inte gräva ner i pallkragarna matrester, däremot får man mjölksyra, mixa och gräva ner matrester.

Men jag håller med om flera här, det är mer ett köpt koncept. Däremot kan man få jord utan maskar, om man har lite jord från trädgården kan man blanda i det mjölksyrade och låta det brytas ner. Men jag skulle tro det går snabbare att mixa matrester i en matberedare, blanda med lite vatten och gräva ner lite varstans.

Jag har testat på bokashi och maskkompost (vill testa kompost med enbart gråsuggor också, men bor inte i hus längre). Först tyckte ja det tog lång tid med maskar, tror det är för att bokashin gör saker mer nedbrutet innan så de inte syns lika väl, men tror det blir jord under ungefär samma tid.

Jag gjorde eget "pellets" med bara vanligt tidningspapper.  Fyllde upp vatten på råris som fick stå under natten, därefter fick vattnet fermenteras i en vecka, doppade i en tidning som fick stå, och sedan hängde jag upp för torkning, därefter rev jag tidningen och använde den istället för ströet/pellets. En bekant använde kombucha (gjorde pellets på samma sätt fast med hästpellets eller om det var värmepellets), men då att tänka på att den ändrar ph-värdet till 3-5, men det verkar inte göra så mycket, hon blandade sedan färdig bokashi med steril jord och lyckades odla massa i det där. Hon använde vätskan (från bokashi) och vattnade med 1 del på 100.

Jag vill tillägga att jag inte är expert, jag gillar bara att testa på "moderna metoder" och tyckte detta verkade en bra idé, men på slutet så tyckte jag att den luktade och det var då inte gott, inte lika illa som nässelvatten, kanske var för fuktigt, men om det är så krångligt är det lättare att mjölksyra eller bara mixa allt i matberedare, sedan bara låta ruttna lite och sedan gräva ner?

Detta är mer tankar och egen erfarenhet, kan ha gjort helt fel också. O ursäkta felaktiga ord, skriver via mobil och ibland rättar den helt fel.

Edit: jag använde som precis skrivit ovan, väldigt enkla saker och billiga. Saker som låg o skräpade, hade till och med en liten plastkran som tillhörde en vattendunk som skruvades på en hink och lite nät i botten och med lock. Kostade typ 0 kr. Riset kokades och vattnet kastas ju normalt efteråt så det blir ju ingen kostnad. Tidningen kom som reklam så gratis det med. Dyra hinkar och liknande är bara ett koncept man köpt. Men gillar man dem och tycker de är fina och ger en energi och tycker det är roligt, varför inte? Annars som nämnts innan, vissa får stora mängder som är orimliga att köra med bokashi, då är det lättare att slänga på kompost. Är mycket jobb med bokashi annars.
« Senast ändrad: 03 jun-22 kl 22:11 av gråärt »

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #33 skrivet: 04 jun-22 kl 10:15 »
Att det inte luktar är en myt. Min man hatar lukten så jag får smyga med att fylla på i bokashihinken. En sak som är förbluffande dock, är att använda lakvattnet till blomsternäring, krukväxterna älskar det! Aloen blommade....
Har massor av olika komposter överallt. Började gräva i en som bara stått i över 20 år. Har bara fyllt på med grenar mm runt ett stort träd. Det var fantastiskt så gott det doftade av mykoritza, den komposten hade jag glömt bort. Trädstammar från de gamla almarna har också legat i snart 30 år och vittrar nu sönder. Man får blanda lite av vart. Lämnar bara sjuka växtdelar till förbränning på sopstationen, annars stannar allt kvar på gården.
Åter till lakvattnet; har du stopp i avloppet så funkar det med att hälla koncentrerat lakvatten i slasken.

NiklasTyreso

  • Inlägg: 40
    • Uppland
SV: Bokashi - Utskälld på FB!
« Svar #34 skrivet: 21 jul-22 kl 03:59 »


Jag gjorde eget "pellets" med bara vanligt tidningspapper.  Fyllde upp vatten på råris som fick stå under natten, därefter fick vattnet fermenteras i en vecka, doppade i en tidning som fick stå, och sedan hängde jag upp för torkning, därefter rev jag tidningen och använde den istället för ströet/pellets. En bekant använde kombucha (gjorde pellets på samma sätt fast med hästpellets eller om det var värmepellets), men då att tänka på att den ändrar ph-värdet till 3-5, men det verkar inte göra så mycket, hon blandade sedan färdig bokashi med steril jord och lyckades odla massa i det där. Hon använde vätskan (från bokashi) och vattnade med 1 del på 100.

Jag har också gjort egna hinkar, en hink med lock står i en annan hink å vätskan rinner ner i den nedre hinken.

Bokashi bakterier har jag aldrig köpt. I början använde lag lite yoghurt, men idag är mjölksyrabakerierna ingrodda i hinkarna.

Bokashin mjölksyrar syrefritt och konserverar avfallet, det blir ingen jord i bokashin.

För att få jord har jag en låda på balkongen där jag komposterar den färdiga sura bokashin. Det blir bra planteringsjord, men oxå mycket flugor i komposten.

Mitt i sommaren blir det för blött i komposten, där jag tömmer den mjölksyrade bokashin, så då river jag ned tidningspapper som suger upp det blöta.

Jag har minskat mina inköp av säckar med blomjord med 75% sedan jag började med bokashi som sedan komposteras.
Förut köpte jag fyra säckar per år, nu en, men det växer minst lika bra.
Klok gubbe i medelåldern. Gör egna naturmediciner och kompletterar med läsningar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, långfot, Esajanne, LimJans, von tratt, beekeepern, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser