Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varmvatten tank  (läst 3428 gånger)

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Varmvatten tank
« Svar #20 skrivet: 09 okt-17 kl 09:25 »
Dom flesta som har vattenburet system drabbas någon gång av att det finns luft i systemet. Problemet då är att det bildas luftproppar och att dom hindrar varmvattnet från att komma fram. Det som jag gjort är att skruva upp cirkulationspumparna till max, öppna shuntar och trimskruvar. Sen låta systemet först gå kallt och sen elda på försiktigt. Innan jag justerar tillbaka till grundinställning. Frågan du hade var om det kunde vara en läcka, det kan ju vara möjligt, men om du fått lurt i systemet så kan det bråka och vara ljudligt utan att det är ett större problem.
kretslopp

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Varmvatten tank
« Svar #21 skrivet: 09 okt-17 kl 09:33 »
Kontakterna ser ut att vara till cirkulationspumparna , så det är ok att sätta i dom. Dom behöver vara inkopplade bägge vad jag förstår. För att systemet ska fungera i sin helhet.
kretslopp

torptomte

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Varmvatten tank
« Svar #22 skrivet: 09 okt-17 kl 14:43 »
När ja tänker efter så satte jag i båda till en början, som jag brukar göra. Sen efter någon halvtimme elle timme kom ljudet därav stängde jag av det

Postat med Alternativ.nu´s app


torptomte

  • Inlägg: 33
    • Västergötland
SV: Varmvatten tank
« Svar #23 skrivet: 10 okt-17 kl 20:36 »
Nu har jag lokaliserat ljudet, det kommer INTE från rören utan en av cirkulations pumparna, och den blir ganska snabbt varm. Vad beror det på och vad gör jag åt det?

Postat med Alternativ.nu´s app


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Varmvatten tank
« Svar #24 skrivet: 10 okt-17 kl 21:12 »
Hur många timmar har den snurrat på ett ungefär? En ny cirkpump av bra kvalité besparar ägaren både oljud, otrygghet och energiförbrukning.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Varmvatten tank
« Svar #25 skrivet: 10 okt-17 kl 21:32 »
Nu har jag lokaliserat ljudet, det kommer INTE från rören utan en av cirkulations pumparna, och den blir ganska snabbt varm. Vad beror det på och vad gör jag åt det?

Postat med Alternativ.nu´s app


Testa och öppna skruven som jag sa tidigare och känn efter om den snurrar lätt. Ibland kan det räcka med att knacka lite försiktigt på axeln som snurrar.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Varmvatten tank
« Svar #26 skrivet: 11 okt-17 kl 08:53 »
Ta en träbit och håll mot pump och öra så du kan höra om det snurrar. Om den snurrar, kan det sluta låta när vattnet  kommer åt att smörja lagren, då den gått ett tag. Annars tror jag, eftersom pumpen blir varm, att den har gått sönder och behöver bytas.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser