Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Metadiskussion avknoppad från: Drottningen borta  (läst 2172 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Metadiskussion avknoppad från: Drottningen borta
« skrivet: 04 sep-17 kl 19:02 »
Eftersom det inte finns några yngel alls i sh så kan det inte funnits nån fungerande vise där på minst 3½ vecka och inga bra vinterbin har kunnat födas upp av sh under sensommaren.

Och inte någon Drottning senaste veckorna heller. "Vise" (maskulinum) hade somliga biodlare i sina samhällen under det förra årtusendet..... Slå snarast ihop med ett annat samhälle, om du är säker på att där inte går en oparad Drottning vill säga. Annars silar du bara bina genom ett spärrgaller innan hopslagningen.
« Senast ändrad: 10 sep-17 kl 14:57 av torpjens »
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #1 skrivet: 04 sep-17 kl 19:53 »
...
 "Vise" (maskulinum) hade somliga biodlare i sina samhällen under det förra årtusendet.....


Du har fått fel för dig.
I Matson & Lang: Bin till nytta och nöje (kurslitteratur SBR) används orden vise, visecell och viseförlust.

I SBR:s Mina första år som biodlare (SBR:s senaste kurslitteratur) finns ordet vise vilket där anges vara ett annat ord för drottning.

http://www.synonymer.se/sv-syn/vise

http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/vise
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #2 skrivet: 04 sep-17 kl 20:20 »
Du har fått fel för dig.

Eller så har jag hanterat 1 000-tals Drottningar genom åren, och hör allt mer sällan de riktigt gamla "bi-gubbarna" säga denna felaktiga benämning på Drottningen. Skulle du gå utanför vårt lands gränser skulle du bli utskrattad av denna benämningen.

För övrigt så är detta inte det enda felet i SBR-litteratur tyvärr.....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Ruche

  • Inlägg: 6
    • Närke
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #3 skrivet: 04 sep-17 kl 20:49 »
Tack för svar, det är suveränt att kunna få ta del av era erfarenheter.
Ok, då slår vi ihop det med de andra. Det kommer bli ett riktigt starkt samhälle med mycket bin, ska vi ändå övervintra dem på två lådor LN eller ska vi lämna tre lådor?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #4 skrivet: 04 sep-17 kl 21:08 »
Tack för svar, det är suveränt att kunna få ta del av era erfarenheter.
Ok, då slår vi ihop det med de andra. Det kommer bli ett riktigt starkt samhälle med mycket bin, ska vi ändå övervintra dem på två lådor LN eller ska vi lämna tre lådor?

2 lådor. De ryms i dessa då kylan kommer. Plocka om ramarna 30/9 om det är mat i undre lådan. Det ska vara yngel/tomma celler i undre lådan inför vintern, och all mat i övre lådan.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #5 skrivet: 04 sep-17 kl 21:10 »
Eller så har jag hanterat 1 000-tals Drottningar genom åren, och hör allt mer sällan de riktigt gamla "bi-gubbarna" säga denna felaktiga benämning på Drottningen. Skulle du gå utanför vårt lands gränser skulle du bli utskrattad av denna benämningen.

För övrigt så är detta inte det enda felet i SBR-litteratur tyvärr.....
Så du menar att alla andra har fel och du har rätt när det gäller benämningen vise?
Ett ords korrekta användning har knappast att göra med hur många drottningar du hanterat och eftersom vi befinner oss i Sverige så går det utmärkt att använda ordet vise om en bidrottning lika väl som orden visecell och viselöst samhälle.
Och om vi nu skulle vara riktigt noga så använder inte svenska språket versaler i början av substantiv så länge det inte handlar om namn, vilket vare sig drottning eller vise är. Så även där har du fått för dig ett språkmässigt fel.

Tack för svar, det är suveränt att kunna få ta del av era erfarenheter.
Ok, då slår vi ihop det med de andra. Det kommer bli ett riktigt starkt samhälle med mycket bin, ska vi ändå övervintra dem på två lådor LN eller ska vi lämna tre lådor?

Det är joxigare att oxalsyrabehandla bin på tre lådor. En hel del av bimassan kommer att försvinna allteftersom så de klarar sig nog på två lådor om det inte är kopiösa mängder bin. Men det går bra att övervintra på tre lådor om det är tvunget.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #6 skrivet: 04 sep-17 kl 22:25 »
Ordet Vise kommer från en tid när man inte visste så mycket om bisamhället, men man förstod att det biet var viktigast, alltså tänkte man att då måste det vara av manligt kön....smart tänkt men fel..  Så kanske det nu är dags att förnya sig och kalla drottningen för drottning

Ruche

  • Inlägg: 6
    • Närke
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #7 skrivet: 05 sep-17 kl 21:43 »
Hej igen!
Jag vidmakthåller att det är fantastiskt att kunna få ta del av den stora erfarenhet som finns samlad på detta forum men tyvärr måste man läsa med måtta för det är väldigt tröttsamt med otrevlig ton och framför allt personangrepp .

Här ovan är ett lysande exempel på hur tråden kidnappas och kommer att handla om huruvida man ska kalla drottningen för vise eller inte. Det kan man diskutera och det kan vara intressant som fördjupning, men måste det ske i en så trist ton.

Jag menar att det behövs en uppryckning i hur man adresserar varandra. Förlöjligande, ironi och annat otyg borde bannlysas så vi som är noviser kan få ta del av era olika synsätt och få bilda oss egna uppfattningar och delta i diskussionerna utan rädsla för att behöva bli idiotförklarade. Ingen nämnd och ingen glömd, men skärpning är önskvärd.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #8 skrivet: 06 sep-17 kl 08:42 »
Ja, det är tråkigt, jag ber om ursäkt för att jag gick i fällan och inte kunde ignorera och vara tyst.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #9 skrivet: 06 sep-17 kl 19:10 »
Ruche, var är den trista tonen? Jag ser inget sådant, utom möjligen ditt eget inlägg. Det här med vise var ett sidospår och en meningskiljaktighet. Att diskutera något och tycka olika är inget farligt.

Ruche

  • Inlägg: 6
    • Närke
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #10 skrivet: 06 sep-17 kl 22:27 »
Och inte någon Drottning senaste veckorna heller. "Vise" (maskulinum) hade somliga biodlare i sina samhällen under det förra årtusendet...

Och sedan kommentar om stavning. Diskussioner är bra men personangrepp och ironier är dåligt i mina ögon.

Och vill man se exempel på trist ton kan jag hänvisa till tråden om invintring på honung, där är det snarast mobbing.
« Senast ändrad: 06 sep-17 kl 22:38 av Ruche »

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #11 skrivet: 06 sep-17 kl 23:37 »
Tycker du den kommentaren är trist? Jag tycker den är bra. Ganska kul. Ibland behövs det att någon säger något som behöver sägas och om nu en yrkesverksam biodlare säger att en benämning låter ålderdomlig så är det väl bra att få reda på det, utan att det lindas in alltför mycket så det blir meningslöst.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #12 skrivet: 07 sep-17 kl 06:51 »
Jag håller med Ruche. Många har ju bra inlägg och mycket kunskap, men att "inte linda in" motsägande åsikter innebär ofta att andra inte vågar svara. Slutänden är att bara några individer svarar på frågorna här och att deras åsikter gäller. Yrkesfolk eller ej. Man kan ju dock göra på många olika sätt utan att det blir fel, men kanske olika hur praktiskt det är.

Och diskussionen om vise eller drottning är ju bara meningslös. Den  tillför inget, bara sura miner.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #13 skrivet: 07 sep-17 kl 08:39 »
Jag håller med Ruche. Många har ju bra inlägg och mycket kunskap, men att "inte linda in" motsägande åsikter innebär ofta att andra inte vågar svara.
Alla uttrycker sig olika, och vill man ha kvar yrkesbiodlare på forumet så får man nog acceptera att de inte filar på inläggen i timmar.
Jag tänker här på en biodlare från Finland, han kallar sig t ex Finski. Han har ett ganska direkt språk, minst sagt. När jag först såg hans inlägg på ett amerikanskt forum, Beesource så blev han kort därefter utesluten. Man tolkade hans ganska burdusa uttryck som ovänlighet, när det i själva verket bara var djup kunskap och lite finsk fåordighet och humor. Så det forumet gick miste om en av de mest kunniga biodlarna alla kategorier, och flera har sedan uttryckt att det var ett tokigt beslut.
Nu deltar han på ett engelskt forum, där jag sett nybörjare göra misstaget att avfärda honom, de förstår inte hans inlägg och tror att han är ovänlig.

Och diskussionen om vise eller drottning är ju bara meningslös. Den  tillför inget, bara sura miner.
Jag ser det på ett annat sätt. Ord och benämningar är viktiga, diskussionen behövdes, men kanske den skulle haft en egen tråd.
« Senast ändrad: 07 sep-17 kl 08:44 av Små »

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #14 skrivet: 07 sep-17 kl 11:37 »
Många inlägg handlar ju bara om att retas och göra andra irriterade. Ibland är det väl bra att provocera men oftast blir det bara elakt. Precis som i samhället i övrigt, där vissa tycker att det är viktigt att få kalla en chokladboll för ett annat ord även om det gör folk ledsna, arga och förödmjukade.

Iallafall gör det att jag drar mig för att skriva rätt så ofta, när stämningen är konstig. Och jag tror det gäller fler.

Och återigen, visediskussionen tror jag det är väldigt få som har behov av. Men om man vill diskutera det så bör man väl då skapa en egen tråd. Då behöver ju inte vi som tycker den är ointressant läsa det. I nuläget hoppas man på ett intressant inlägg och får trams.

Sjaunja

  • Inlägg: 5532
    • -
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #15 skrivet: 07 sep-17 kl 12:06 »
Alla uttrycker sig olika, och vill man ha kvar yrkesbiodlare på forumet så får man nog acceptera att de inte filar på inläggen i timmar.

Varför ska vi låta yrkesbiodlare stå över forumreglerna om att hålla god ton i inläggen på detta självhushållarforum? Jag ser det inte som någon ära att en yrkesbiodlare sänker sig ner och  ger oss hobbybiodlare stordriftsråd uttryckt på otrevligt vis. Själv deltar jag aldrig med min biodlarkunskap här p.g.a ovanstående.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #16 skrivet: 07 sep-17 kl 12:52 »

Varför ska vi låta yrkesbiodlare stå över forumreglerna om att hålla god ton i inläggen på detta självhushållarforum? Jag ser det inte som någon ära att en yrkesbiodlare sänker sig ner och  ger oss hobbybiodlare stordriftsråd uttryckt på otrevligt vis.
För det första är det sällan någon är otrevlig, om man inte tolkar kunskap som otrevligt. Ett inlägg kan ha flera kvaliteter, varav de viktigaste är att det är kunnigt och sakligt. Och det om något borde vara viktigt för en självhushållare som ofta behöver varje krona. Det är ingen större skillnad på ett bisamhälles behov för en yrkesbiodlare jämfört med ett bisamhälle skött av en hobbybiodlare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #17 skrivet: 07 sep-17 kl 13:58 »
Många inlägg handlar ju bara om att retas och göra andra irriterade. Ibland är det väl bra att provocera men oftast blir det bara elakt. Precis som i samhället i övrigt, där vissa tycker att det är viktigt att få kalla en chokladboll för ett annat ord även om det gör folk ledsna, arga och förödmjukade.
Tror du verkligen att Astrid skrev negerkung för att provocera? Tvärtom, hon tänkte inte så, ändå skrev hon det. Inte heller ordet negerboll var ämnat att vara nedlåtande, tvärtom. Likadant är det med inläggen här. Bara för att du kanske blir irriterad så är det inte säkert att det är ämnat så.

Ruche

  • Inlägg: 6
    • Närke
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #18 skrivet: 07 sep-17 kl 21:22 »
Det vi kan konstatera är att det är fler än jag som upplever tonen på forumet som hård och som liksom jag drar sig för att medverka för att undvika att utsättas. Det tycker jag är väldig synd och viktigt att belysa.

Jag kan visst förstå att vissa har svårt att formulera sig men om det medför att andra inte tar till sig budskapet är det ju lika tråkigt för den som hade något att säga som för dem som går miste om kunskapen. Alla förlorar på det.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #19 skrivet: 07 sep-17 kl 23:54 »
Alla de som bara läser här, och aldrig skriver, gör de det för att de tycker att tonen är rå? Det tror inte jag, det är nog mest något att skylla på. Läsarna är väl vuxna människor, är de tysta i andra sammanhang också när det är något de tycker, av rädsla för att bli kritiserad? Om inte annat kan man väl skriva ett inlägg när man tycker någon sagt något bra. Jag undrar hur det kommer sig att det ibland är så tyst när man ser någon skriva ett riktigt kunnigt inlägg och som läses av hundratals på kort tid.

TynneLundin

  • Inlägg: 14
    • Gotland
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #20 skrivet: 08 sep-17 kl 08:37 »
En "bara" läsares kommentar.
Har inget problem med att bara läsa eftersom jag är ny på detta forum och som vanligt så ser man ganska snart vilka forumkrigare som dividerar om allt möjligt och man tar ut det man tycker låter vettigt och använder det. Eftersom biodling är en ganska komplicerad vetenskap så får man anpassa sig och använda dom svar några av er ger som passar in i sin egen biodling.. Särskilt uppskattar jag thomas svar-->korta ,konkreta och tydliga. Även om man ibland hör den tysta "sucken" från honom om att "lär dom sig aldrig"  :-*
Men även "små" säger kloka saker och utan respons kanske thomas kloka svar aldrig kommer fram så, tack alla forumkrigare. :D
Hälsningar från en nystartad carnicaodlare på gotland.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #21 skrivet: 08 sep-17 kl 10:42 »
Jag försöker att besvara rena felaktigheter så även om det är helt utanför denna tråden (den har ju redan havererat) så svarar jag, sedan nöjer jag mig i denna tråd.

Tror du verkligen att Astrid skrev negerkung för att provocera? Tvärtom, hon tänkte inte så, ändå skrev hon det. Inte heller ordet negerboll var ämnat att vara nedlåtande, tvärtom. Likadant är det med inläggen här. Bara för att du kanske blir irriterad så är det inte säkert att det är ämnat så.

ordet "neger" har alltid varit nedsättande. Skillnaden i mer modern tid är att även stora delar av den vita befolkningen har förstått det. Men utgångspunkten i ordet är att människor är olika värda.

Sen är det ju intressant att man tycker att detta ord är ok men att ordet vise är otidsenligt. Det förvånar mig.

Sjaunja

  • Inlägg: 5532
    • -
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #22 skrivet: 08 sep-17 kl 11:03 »
Om inte annat kan man väl skriva ett inlägg när man tycker någon sagt något bra.

Jag gör just så. Ett riktigt kunnigt inlägg är enligt mej fyllt av länkar till färska forskningsresultat, egna studier då man snarare följer bina än att formar in dom i för oss bekväma skötselmoduler. Att nyfiket vilja veta mera. Motsatsen är inlägg av typ: såhär har vi alltid gjort och ifrågasätter du är du dum i huvudet och ska förnedras. Men tack för påminnelsen Små, jag ska bli bättre på att ge tex Kap Horn och Christelle mer positiv feedback.
Ps: Är du Thomas fru ???

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #23 skrivet: 08 sep-17 kl 11:09 »
Sen är det ju intressant att man tycker att detta ord är ok men att ordet vise är otidsenligt. Det förvånar mig.
Men inte har jag väl sagt så? Fast jag står fast vid att nästan alla svenskar som sagt "två negerbollar" i konditoriet inte haft en tanke på att vara nedsättande, inte då och inte annars heller. Och jag ska inte säga vad jag tycker om att man går tillbaka och ändrar i Astrid Lindgrens böcker.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #24 skrivet: 08 sep-17 kl 14:30 »
Jag försöker att besvara rena felaktigheter så även om det är helt utanför denna tråden (den har ju redan havererat) så svarar jag, sedan nöjer jag mig i denna tråd.

ordet "neger" har alltid varit nedsättande. Skillnaden i mer modern tid är att även stora delar av den vita befolkningen har förstått det. Men utgångspunkten i ordet är att människor är olika värda.

Sen är det ju intressant att man tycker att detta ord är ok men att ordet vise är otidsenligt. Det förvånar mig.

Nu snurrar du till det!
Det är inte samma person i denna tråden som påpekat att "vise" är förlegat och den som skrivit om afro-benämning.

För övrigt märkligt att en tråd som handlar om en försvunnen Drottning kommer att handla om märkliga upplevelser av skribenter på forumet. Finns ingen lämpligare tråd att skriva sönder i det ämnet?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Sjaunja

  • Inlägg: 5532
    • -
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #25 skrivet: 08 sep-17 kl 14:46 »
Nu snurrar du till det!
Det är inte samma person i denna tråden som påpekat att "vise" är förlegat och den som skrivit om afro-benämning.

För övrigt märkligt att en tråd som handlar om en försvunnen Drottning kommer att handla om märkliga upplevelser av skribenter på forumet. Finns ingen lämpligare tråd att skriva sönder i det ämnet?

Addebadde snurrar inte till något alls. Han påstår inte att samma person uttalat de sakerna. Jag håller med dig om att denna viktiga diskussion om trivseln i bitrådarna kunde hållits på annan plats, men den är viktig och kan flyttas till lämpligare plats av moderator. Tycker du, som är en av de flitigare skribenterna i bitrådarna, att det är obehagligt att prata om hur fler kan känna sig välkomna och intresserade av att göra inlägg här?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #26 skrivet: 08 sep-17 kl 15:53 »
Obehagligt?? Nej, inte det minsta, snarare anser jag det vara en ganska viktig fråga, om det nu är så att folk verkar bli skrämda av kunskapen från praktisk erfarenhet. Det jag menar är däremot att det ämnet kan vem som vill starta i en ny tråd och inte skriva sönder en annan med...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #27 skrivet: 08 sep-17 kl 16:46 »
utan respons kanske thomas kloka svar aldrig kommer fram så, tack alla forumkrigare. :D
Hälsningar från en nystartad carnicaodlare på gotland.
Exakt så är det, bra sagt

Sjaunja

  • Inlägg: 5532
    • -
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #28 skrivet: 08 sep-17 kl 17:40 »
utan respons kanske thomas kloka svar aldrig kommer fram så, tack alla forumkrigare. :D
Hälsningar från en nystartad carnicaodlare på gotland.
Vad vi dock inte vet är hur mycket kunskap forumet går miste om eftersom så många undviker att skriva pga den hätska stämning som så lätt uppstår. För forumets bästa bör alla hålla god ton. Antalet drottningar man hanterat, antalet bisamhällen man har, hur många forumkamrater som backar upp en  ska inte ge frisedel från att hålla en trevlig ton.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #29 skrivet: 08 sep-17 kl 17:48 »
Vad vi dock inte vet är hur mycket kunskap forumet går miste om eftersom så många undviker att skriva pga den hätska stämning som så lätt uppstår. För forumets bästa bör alla hålla god ton. Antalet drottningar man hanterat, antalet bisamhällen man har, hur många forumkamrater som backar upp en  ska inte ge frisedel från att hålla en trevlig ton.

Om det är mig du syftar på så undrar jag var det inte är en god eller hjälpsam eller trevlig ton?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #30 skrivet: 08 sep-17 kl 18:31 »
Ps: Är du Thomas fru ???
Nej, det är jag inte, vi är inte gifta, men jag uppskattar hans inlägg, det är riktigt, fast jag håller inte alltid med honom, om det är det du tänker på.

Sjaunja

  • Inlägg: 5532
    • -
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #31 skrivet: 08 sep-17 kl 18:33 »
Jag är osäker på om det är rätt väg att klippa och klistra in sådana saker?
Ni andra som har tid och lust och är fenomenala på klipp och klistra kan kanske göra en insats om ni tror det är rätt väg. Ett annat alternativ kan vara att ta på sig den självkritiska kepsen och läsa igenom egna tidigare inlägg tillbaka i tiden. Man kan fokusera på stora bokstäver som betyder att man vrålar, arroganta formuleringar, självförhärligande, att uttrycka sig självsäkert fast man inte vet om man har rätt, att fortsätta låtsas ha rätt fast man motbevisats med fakta osv. Min erfarenhet är dock att man lätt ser det man vill se, dvs inte egna tillkortakommanden.
« Senast ändrad: 08 sep-17 kl 21:15 av Sjaunja »

Sjaunja

  • Inlägg: 5532
    • -
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #32 skrivet: 10 sep-17 kl 10:58 »
Om det är mig du syftar på så undrar jag var det inte är en god eller hjälpsam eller trevlig ton?

Har ett färskt exempel där du avslutar ditt inlägg med att uppmana din forumkamrat att investera i ett alkolås till sin dator. (Moderator kanske kan flytta den här tråden till Innehåll i forumet eller vad det nu heter?)

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #33 skrivet: 10 sep-17 kl 11:22 »
Har ett färskt exempel ...
Dåligt exempel tycker jag, inläggen togs bort av moderatorn, men det var i en tråd där diskussionen hade pågått länge, och på slutet kom dessutom flera troll in och förvirrade. Thomas var en av de få som behöll fattningen och var saklig. Just den kommentaren gjordes till Kap Horn, och med glimten i ögat.

Sjaunja

  • Inlägg: 5532
    • -
SV: SV: Drottningen borta
« Svar #34 skrivet: 10 sep-17 kl 11:57 »
Just den kommentaren gjordes till Kap Horn, och med glimten i ögat.

Jag har läst alla inlägg där Thomas skrivit så. Det är inget tvivel om att det såklart inte är god ton. Att just du upplever det som skrivet med glimten i ögat är irrelevant. Thomas bad själv få exempel av mig för att förstå vad jag och många andra i bitrådarna ser som problematiskt. Alla ska våga göra inlägg i bitrådarna, trevligt bemötande är lösningen.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Metadiskussion avknoppad från: Drottningen borta
« Svar #35 skrivet: 10 sep-17 kl 15:04 »
 (:)  Denna del av tråden bedömer jag som mest metadiskussioner som inte hör till trådämnet. Vill nån diskutera den korrekta terminologin inom olika delar av biodlandet så starta en egen tråd för det. Många av inläggen följer definitivt inte reglerna, här syftar jag främst på saklig och vänlig ton, så jag låster tråden. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 2 användare
xaelanar, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser