Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mikroplaster  (läst 7930 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
Mikroplaster
« skrivet: 07 sep-17 kl 11:27 »
Numera har väl ingen kunnat undgå att få information om mikroplasters miljöskadlighet och att många moderna mänskliga aktiviteter bidrar till att sprida sådana i naturen.
En del av de största och mest omnämnda mikroplastbovarna är gummipartiklar från bildäck, tvätt av syntetkläder (i synnerhet fleece), konstgräsplaner, plastkassar och kosmetika.
Och förmodligen har många hjärnor redan satts igång för att fundera på hur man kan minska eller oskadliggöra dessa utsläpp.

Men tänker man lite närmare på saken så inser man att det finns många fler källor till mikroplaster som man själv kan bidra till att hålla efter och minska. Några exempel som nog många alternativare känner igen sig i:
-Partiklar från grästrimmertråd. Bör kunna minskas genom att man röjer sly och gräs med andra metoder eller genom att använda tråd av god kvalitet som inte nöts ner fortare än nödvändigt.
-Lättviktspresenningar och andra plastsaker som ligger utomhus, inte tål solljus i längden och vittrar sönder.
-Diverse grovrengörings- och handrengöringsmedel som numera innehåller mikroplaster (förr användes sågspån, pimpstenspulver eller sand för motsvarande ändamål).
-Målarfärg med "plastig" bas eller pigment, som vittrar sönder och flagnar av med tiden.
-Markduk, geotextil, täckduk för odlingar mm av syntetmaterial.
-Markisoleringsskivor av cellplast (frigolit).

En mikroplastkälla som förhoppningsvis har upphört som nytillskott idag är de s k jordförbättringsmedel bestående av små plastpartiklar som var på modet i plastålderns början på 1950-talet. Se t ex http://runeberg.org/tektid/1953/0595.html .

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Mikroplaster
« Svar #1 skrivet: 07 sep-17 kl 13:14 »
Plastkassar måste väll vara det enklaste att sluta med?
Plasttråd till grästrimmern, måste det vara sån, finns det inte av metall?
Vad ska man ha som markisolering då?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Mikroplaster
« Svar #2 skrivet: 07 sep-17 kl 13:39 »
Det finns, eller har funnits, nån slags oljeimpregnerad mineralull som är avsedd som markisolering. Sådant ligger runt mitt garage som är byggt omkring 1990.

För den delen kunde man ju genomföra husbyggen och andra anläggningsarbeten i många år innan det fanns färdiga markisoleringsskivor att köpa, det kanske kan vara idé att undersöka hur man löste problemen förr.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Mikroplaster
« Svar #3 skrivet: 07 sep-17 kl 14:47 »
platta på mark har ju inte använts så länge,flugan började på 60-talet. innan dess byggdes hus antingen med kallkällare eller med krypgrund.
Krypgrund är väl idag nästan borta då myndigheter tycker det är en riskfylld byggmetod.
De första plattorna har ju också åldrats dåligt då isoleringen under plattan nu ger upp vilket resulterar i sprickor och hus som sätter sig.70-tals husen verkar vara särskilt i riskzonen då den tidens frigolit inte åldras bra.
F.ö bör man numera allvarligt tänka över plastanvändning. förutom att de kan orsaka s.k mikroplaster orsakar de stora mängder CO2 utsläpp vid sopförbränning.
plastpåsar i alla de former bör undvikas,likaså kan man ifrågasätta de kommuner som inför sopsortering direkt hos hushållen där sopor skall läggas i olikfärgade påsar beroende på innehåll. miljötänkande tar krokiga banor ibland....

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Mikroplaster
« Svar #4 skrivet: 07 sep-17 kl 14:54 »
Sedan måste man ta reda på om det är farligt och om det är det försöka påverka för ett totalförbud. En husplatta på frigolit läcker ju knappast plast förrän huset rivs, medan en fleecetröja läcker vid varje tvätt. Plastpåsar i Sverige hamnar extremt sällan i havet, men när de miljömedvetna i den stora världen utanför lobbar mot plastpåsar åker vi med av bara farten.

Är fleece så farligt? Varför säljs materialet fortfarande? Skall jag skicka mina tröjor på destruktion?


Oljeimpregnerad mineralull i marken? Låter inte bra! Polyaromatiska föreningar, kvittblivningsproblem...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Mikroplaster
« Svar #5 skrivet: 07 sep-17 kl 15:03 »
platta på mark har ju inte använts så länge,flugan började på 60-talet. innan dess byggdes hus antingen med kallkällare eller med krypgrund.


Husen häromkring, som är byggda åtminstone sedan 30-talet är det uppvärmda källare på.

Utveckling kanske ligger steget före här uppe ibland?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Mikroplaster
« Svar #6 skrivet: 07 sep-17 kl 23:22 »
uppvärmda källare är ju en sanning med modifikation. Det saknas isolering i dessa och det var bara i samband med att kolpannor blev vanligt som källarna blev uppvärmda,åtminstone delvis. uppvärmda källare som användes som bostadsrum kom inte förrän man började mura med hålsten  och på så vis fick någon form av isolering.
källarna förr användes som förrådsrum,tvättstuga och pannrum.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Mikroplaster
« Svar #7 skrivet: 08 sep-17 kl 07:22 »
Vad kunde vara bra ersättningar för täckväv? Så kallt som här vissa år är så är det svårt att odla om man inte använder täckväv. Det handlar förstås inte om många meter vävduk men den ligger ju ute och vittrar sönder (och i mitt fall nära till en å) så hittar ändå raka spåret ut i naturen.

Är fleece så farligt? Varför säljs materialet fortfarande? Skall jag skicka mina tröjor på destruktion?



Köp en tvättpåse! http://guppyfriend.langbrett.com/en/ Hoppas att det i något skede kommer filter för tvättmaskiner så att mikroplasten alltid fångas upp.
Ingen människa är illegal

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Mikroplaster
« Svar #8 skrivet: 08 sep-17 kl 07:30 »
uppvärmda källare är ju en sanning med modifikation. Det saknas isolering i dessa och det var bara i samband med att kolpannor blev vanligt som källarna blev uppvärmda,åtminstone delvis. uppvärmda källare som användes som bostadsrum kom inte förrän man började mura med hålsten  och på så vis fick någon form av isolering.
källarna förr användes som förrådsrum,tvättstuga och pannrum.

Återigen, verkar vi vara före i utvecklingen.

Här är det hålsten, vedpanna, med element i hela källaren, så att hela källaren blir varm, på hus byggda före 60-talet.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Mikroplaster
« Svar #9 skrivet: 08 sep-17 kl 10:54 »
Vad kunde vara bra ersättningar för täckväv? Så kallt som här vissa år är så är det svårt att odla om man inte använder täckväv. Det handlar förstås inte om många meter vävduk men den ligger ju ute och vittrar sönder (och i mitt fall nära till en å) så hittar ändå raka spåret ut i naturen.

Köp en tvättpåse! http://guppyfriend.langbrett.com/en/ Hoppas att det i något skede kommer filter för tvättmaskiner så att mikroplasten alltid fångas upp.


Det går ju att använda kasserade bomullslakan, dukar mm som täckväv men även de får förstås inte så lång livslängd.

Problemet med avloppsfilter på tvättmaskiner är att ett filter som kan fånga upp plastpartiklarna från fleece och andra vittrande syntetmaterial, också fångar upp all möjlig smuts i fast form som tvättas bort, så ett sådant filter blir ganska stort (och dyrt) om det inte ska bli igensatt alltför ofta. Och vad ska man göra med materialet som fastnar i filtret, och hur ska det rengöras utan att riskera att innehållet far ut i avloppet?

 

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Mikroplaster
« Svar #10 skrivet: 08 sep-17 kl 14:49 »
Det går ju att använda kasserade bomullslakan, dukar mm som täckväv men även de får förstås inte så lång livslängd.

Problemet med avloppsfilter på tvättmaskiner är att ett filter som kan fånga upp plastpartiklarna från fleece och andra vittrande syntetmaterial, också fångar upp all möjlig smuts i fast form som tvättas bort, så ett sådant filter blir ganska stort (och dyrt) om det inte ska bli igensatt alltför ofta. Och vad ska man göra med materialet som fastnar i filtret, och hur ska det rengöras utan att riskera att innehållet far ut i avloppet?

Men bomullslakan är väl knappast tillräckligt finmaskiga för att fånga upp mikroplaster?

Tänker mig att filter för mikroplaster väl måste vara någon sorts dubbelkonstruktion där ett större filter först stoppar diverse smuts och ludd, och är enkelt att rengöra ofta, medan det andra filtet skulle stoppa mikroplast och tömmas bara emellanåt när tillräckligt med mikroplastludd fastnat. Ur påsarna jag länkade ovan tömmar man luddet själv och lägger det i lämplig förpackning som slängs bland brännbara sopor så att det inte hamnar ute i naturen.
Ingen människa är illegal

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mikroplaster
« Svar #11 skrivet: 08 sep-17 kl 16:18 »
Tack, torbjorn, för en viktig och intressant tråd!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Mikroplaster
« Svar #12 skrivet: 08 sep-17 kl 16:30 »
Husen häromkring, som är byggda åtminstone sedan 30-talet är det uppvärmda källare på.

Utveckling kanske ligger steget före här uppe ibland?

Hus med uppvärmd källare är vanligt även i södra landsändan, och utvecklingen är som bekant nästan alltid före er här nere.

Nu gällde det ett inlägg om gjuten platta eller torpargrund, och då finns som bekant ingen källare.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Mikroplaster
« Svar #13 skrivet: 08 sep-17 kl 16:40 »
Men bomullslakan är väl knappast tillräckligt finmaskiga för att fånga upp mikroplaster?


Jag tänkte inte att lakanen skulle användas som filter utan som täckduk för odlingar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Mikroplaster
« Svar #14 skrivet: 08 sep-17 kl 18:53 »
Hus med uppvärmd källare är vanligt även i södra landsändan, och utvecklingen är som bekant nästan alltid före er här nere.

Nu gällde det ett inlägg om gjuten platta eller torpargrund, och då finns som bekant ingen källare.

Om du läser det som står, så kommenterade jag vad någon annan började skriva och inte stämde med det jag sett.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Mikroplaster
« Svar #15 skrivet: 10 sep-17 kl 08:56 »
Jag tänkte inte att lakanen skulle användas som filter utan som täckduk för odlingar.

Ah, ursäkta, missade det! Ok så lakan kunde funka och skulle inte bli för tjockt eller tynga ner växterna när det blir blött...? Om inte så kunde det ju faktiskt vara en bättre lösning att använda gamla utnötta lakan!
Ingen människa är illegal

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Mikroplaster
« Svar #16 skrivet: 12 sep-17 kl 09:40 »
Med tanke på vad plast ställer till i naturen har jag blivit mer positiv till att bränna upp den. Förvisso släpper det ut koldioxid.  Jag har försökt få reda på hur mycket av våra fossila bränslen som går till plast och har fått fram siffror på 4-10 %. Rätt lite jämfört med vad som går åt till transporter, och det fossila materialet har i alla fall används två gånger då.  Det är förpackningar och sånt jag tänker på.
Fast goda självförsörjare använder väl många slags plastgrejer flera ggr?  Till infrysning m.m.

Kläder är något annat.  Förstås är första steget att köpa mindre syntet (fast bomullsodling m.m. är inte oskyldigt i miljösammanhang heller). 



malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Mikroplaster
« Svar #17 skrivet: 12 sep-17 kl 11:10 »
de siffrorna kan inte stämma,nästan all plast är fortfarande tillverkat av petroleum,likaså bindemedel i moderna färger,som bas till olika kemikalier m.m.
Vad som händer när du eldar dessa produkter är ju givetvis CO2 men även de andra kemikalierna som ingår i en plastprodukt lösgörs till atmosfären.
nu verkar fokus ligga på plastpåsar och mikroplaster som är tillsatta i krämer,schampo m.m men de produkterna är ju bara en liten del av allt som innehåller/tillverkas  med olika plaster. se bara vad som finns i en bil,inredning,elledningar,fästkomponenter och karosseridelar. Massor av kilon som idag oftast bränns när bilen är uttjänt. det mesta försvinner alltså upp i atmosfären istället för att sorteras och återanvändas till något.
Förr tippades allt i havet eller grävdes ner,nu är flugan att elda upp det, syftet är dock samma,syns det inte finns det inte.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Mikroplaster
« Svar #18 skrivet: 13 sep-17 kl 20:29 »
de siffrorna kan inte stämma,nästan all plast är fortfarande tillverkat av petroleum,likaså bindemedel i moderna färger,som bas till olika kemikalier m.m.


Visst, plast är gjort av petroleum i olika former. Vad jag menar är den mesta petroleumen går till bensin och diesel som används bara en gång, alltså när den bränns i motorer. Endast  4-10% av petroleumproduktionen går till att göra plast.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Mikroplaster
« Svar #19 skrivet: 13 sep-17 kl 21:11 »
Jag har hört av en inom skrotbranschen, som jag säljer skrot till, att de håller på att testar hur de ska kunna återvinna plastprodukter effektivt.
Om det går som det är tänkt, så blir det lönt att sälja sånt till skrot med.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 2 användare
xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser