Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmevägg  (läst 1602 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
Värmevägg
« skrivet: 05 sep-17 kl 19:05 »
Jag råkade hitta en gammal tidningsartikel om ett centralvärmesystem som tydligen utvecklades i Finland omkring år 1950 av en R Zeidler.
http://runeberg.org/tektid/1951/0890.html
Undrar om systemet någonsin kom  till större användning?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Värmevägg
« Svar #1 skrivet: 05 sep-17 kl 19:13 »
Aldrig hört talas om det men det förvånar inte att det är finskt, de har experimenterat mycket med sådant.

Noterar även den bensindrivna skärbrännaren på samma sida  8)

ca

  • Inlägg: 248
SV: Värmevägg
« Svar #2 skrivet: 07 sep-17 kl 07:04 »
mycket jobb för sotaren blir det

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Värmevägg
« Svar #3 skrivet: 07 sep-17 kl 10:45 »
Om inte tanken med underförbränning med sekundär- och tertiärluft är att rökgaserna ska bli i stort sett fria från sot och tjära.

ca

  • Inlägg: 248
SV: Värmevägg
« Svar #4 skrivet: 11 sep-17 kl 16:29 »
En variant av hypocaustsystem som fanns i gamla Roms badanläggningar och senare i välsituerade boenden även i sverige:http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:328186/FULLTEXT01.pdf  Även om man lyckas elda med god förbränningsverkningsgrad kommer anläggningen att behöva rengöras.I föregående finska variants nedre bild blir det,om sotarväsendet är välvilligt, minimum 40 sotluckor.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Värmevägg
« Svar #5 skrivet: 13 sep-17 kl 09:32 »
Jag har sett värmeväggar i hus jag har varit spekulant på, men då oftast inte av den digniteten utan endast i mindre skala. T.ex. när rökgaserna från vedspisen i köket fått passera ett vinterspjäll och värmt upp ett kanalsystem i intilliggande rum som på så sätt motsvarade en trerörs kakelugn/rörspis.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

827 gäster, 4 användare (3 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser