Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att isolera en villavagn?  (läst 7100 gånger)

Gnovald

  • Inlägg: 95
  • Jag drömmer om ett enklare liv!
    • Småland
    • Ett Enklare Liv
Att isolera en villavagn?
« skrivet: 04 sep-17 kl 11:28 »
Hej alla,

Jag skulle vilja ha hjälp med vad jag behöver tänka på om jag vill isolera en villavagn på insidan.

1. Villavagnen har ytterväggar i plåt och ingen tidigare isolering.
2. Villavagnen har endast en 2-4mm tunn masonitliknande skiva som innervägg.

Jag bor i Småland med relativt milda vintrar. Räcker det då med 10cm isolering? (Primär uppvärming med gas och el.)

Om jag ska isolera med minerallull måste jag använda fuktspärr på insidan? (Vilket jag antar att jag måste.)

Hur ordnar jag med ventilationen för att få bort fukt från insidan? Fläktar eller självdrag?

Kan jag lägga på min nya innervägg direkt på den befintliga (gamla) innerväggen?

/Andreas
Jag drömmer om ett enklare liv! "Utan utgifter behövs ingen inkomst!"

http://ettenklareliv.se

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Att isolera en villavagn?
« Svar #1 skrivet: 04 sep-17 kl 11:46 »
Är du helt säker på att det är oisolerat, de jag varit i kontakt med var isolerade?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Att isolera en villavagn?
« Svar #2 skrivet: 04 sep-17 kl 16:43 »
För att få bort fukt är luftavfuktare bäst. När den går producerar den dessutom värme, den är ju en slags värmepump. Ytterväggen är redan tät, om du sen sätter plast på insidan så kan inte den kondens som bildas i väggen ventileras bort. Så min ide är att sätta platonmatta (knottrig svart plast) på insidan av väggen innan du klär med isolering. Och sen sätter några ventiler runt om, som ventilerar in till platonmattan. Dvs. hål i nederkant på nuvarande vägg. på så sätt kan du lägga den nya väggen på den gamla. Jag tror du kan klara dej med  10 cm isolering. Det handlar ju också om hur kraftfull uppvärmning du har. Du ska också fundera på att isolera taket Förslagsvis utifrån. Takisoleringen bör vara minst 30 cm. Det kan bli 30 grader kallt även i Småland, då är det skönt om man kan hålla värmen. Så ett uppvärmnings alternativ kan en pelletskamin vara.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Att isolera en villavagn?
« Svar #3 skrivet: 04 sep-17 kl 18:53 »
Glöm inte att isolera golvet. Det är förmodligen bara en tjock plywoodskiva helt utan isolering, enklaste sättet att få någorlunda tilläggsisolering där är att limma fast cellplast underifrån. Se dock till att göra ren undersidan av golvet noga först.

Rent allmänt är det nog bra om du kan låta vagnen stå i ett torrt varmgarage några veckor innan du börjar med isoleringsarbetet så du inte helt i onödan bygger in gammal befintlig fukt i konstruktionen.

Husvagnskännare här på forumet kan säkert komma med mer specifika råd om du berättar lite mer om fabrikat och årsmodell på vagnen.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Att isolera en villavagn?
« Svar #4 skrivet: 04 sep-17 kl 19:11 »
Isoleringen ska ligga utanpå befintlig vägg, inte innanför, om man vill ha mest valuta för slantarna.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Att isolera en villavagn?
« Svar #5 skrivet: 08 sep-17 kl 10:23 »
Hur har du tänkt konstruktionen? Träreglar? Som Torbjörn skriver hade mer info varit bra.
Spontant med det jag vet skulle jag ha limmat cellplast mot plåten. Mineralull utan kondensskydd och luftspalt blir inget bra.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 4 användare (1 dolda)
polyamorista, xaelanar, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser