Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minimatkällare under skafferiet  (läst 1717 gånger)

mmmmagnus

  • Inlägg: 3
    • Dalarna
Minimatkällare under skafferiet
« skrivet: 07 aug-17 kl 11:08 »
Vi har grävt ur grunden och det blivande skafferiskåpet svävar fritt över en stor sten som jag inte kommer att baxa ut då den förmodligen stöttar upp grundstenarna och behövs för bjälklaget. Det slår mig nu att den stenen skulle kunna utgöra en förträfflig botten till en liten minimatkällare för sval förvaring av mat som skulle kunna nås relativt lätt genom en lucka i golvet i skafferiet. Är det en bra eller dålig idé?
Vi kommer att lägga värmeslingor (vatten) i lerbruk på skumglas (googla Hasopor) i golven runt om (så klart inte i skafferiet).

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Minimatkällare under skafferiet
« Svar #1 skrivet: 07 aug-17 kl 19:05 »
En matkällare under köksgolvet brukar man vilja gräva ut till en bra bit under marknivå (källargolvet kanske 1,5-2 m under markytan) för att den ska göra nytta och verkligen hålla sig kall. Om "källaren" befinner sig i krypgrunden så blir den inte mycket kallare än det är i skuggan utomhus, om grunden är väl ventilerad.

mmmmagnus

  • Inlägg: 3
    • Dalarna
SV: Minimatkällare under skafferiet
« Svar #2 skrivet: 08 aug-17 kl 11:26 »
Ja, det förstår jag. Nu är det ju inte hel matkällare jag ska bygga utan mer ett litet svalt lättillgängligt förråd, som en extra funktion till skafferiet. Det är inte heller någon ventilerad krypgrund det hamnar i utan en modern oventilerad mullbänk (oklart om det har betydelse i sammanhanget dock).

mmmmagnus

  • Inlägg: 3
    • Dalarna
SV: Minimatkällare under skafferiet
« Svar #3 skrivet: 08 aug-17 kl 11:40 »
Det lilla förrådets botten hamnar inte mer än ca 40 cm under golvet och helt ovan omkringliggande marknivå. Jag har möjlighet att till skafferiet, i golvet, genom grunden istället ta upp lågt belägen ventilation som ständigt är i skugga och i princip isolera det nedersta facket i skafferiet från övriga delar (om det behövs). Skulle det konstruktionsmässiga omaket och den sämre tillgängligheten vara värd att jag fortsätter med lucka i golvet istället för den enklare varianten med ventilation till nedersta facket?

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Minimatkällare under skafferiet
« Svar #4 skrivet: 08 aug-17 kl 15:03 »
...eller ställa ut grejorna på verandan...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hönshjärna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser