Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Intresse för ett rede som fångar äggen?  (läst 1869 gånger)

Fredrik.L

  • Inlägg: 21
    • -
Intresse för ett rede som fångar äggen?
« skrivet: 02 aug-17 kl 22:07 »
Allt började egentligen med att vår ledarhöna äter upp äggen helt plötsligt och jag ville inte ta bort henne utan ville först se om jag kunde göra något med redet för att fånga upp äggen. Vad jag hörde var att de reden som har ett hål i mitten är inte bra så då har jag testat att göra ett rede som lutar lite. Jag insåg att lutningen var avgörande för att ägget skulle rulla iväg och hålla. Men efter lite justeringar så lyckades jag. Nu har jag semester och gick i tanken om det var fler som är i behov av rede som fångar äggen så jag gjorde en mer kommersiell prototyp, locket på baksidan är väl det som inte blev så snyggt. Och lutningen går att justera med två skruvar.

Så frågan blir helt enkelt om det finns något intresse? Om inte så har jag i alla fall gett lite idéer till den som har problem :)

EDIT: Av någon anledning har bilderna blivit snurrade, men du får vrida på huvudet.

Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
SV: Intresse för ett rede som fångar äggen?
« Svar #1 skrivet: 04 aug-17 kl 16:46 »
Vad är det för storlek på redena?
Funkar dessa bra till brahma hönan? Eller är det för små?

Fredrik.L

  • Inlägg: 21
    • -
SV: Intresse för ett rede som fångar äggen?
« Svar #2 skrivet: 07 aug-17 kl 10:31 »
Vad är det för storlek på redena?
Funkar dessa bra till brahma hönan? Eller är det för små?

Redets yttermått är ca 34x40cm, med ett djup på 30 cm plus lådan som sticker ut. Så ytan hönan har i är nu ca 30x35x30 cm (bredd x höjd x djup). Blir det för litet tror du? Vad har du för storlek på ditt rede idag?

Livet på landet☘

  • Inlägg: 48
    • Bohuslän
SV: Intresse för ett rede som fångar äggen?
« Svar #3 skrivet: 09 aug-17 kl 20:49 »
Okej ja då är det något litet för brahma.. Jag måste ja minst 40×40 

Bra tips iallafall!😁🖒

Postat med Alternativ.nu´s app


Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Intresse för ett rede som fångar äggen?
« Svar #4 skrivet: 09 aug-17 kl 21:22 »
Jag tycker 30 cm är väldigt grunt.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Intresse för ett rede som fångar äggen?
« Svar #5 skrivet: 09 aug-17 kl 23:18 »
Är intresserad när du släpper version 1.1 som tar hänsyn till åsikter som kommer fram här. Planerar du nån variant med parallellvärpning, alltså flera reden i en rad?

Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 2 användare
Adels, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser