Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölka ur juver vid juverinflammation  (läst 3665 gånger)

Busalusa

  • Inlägg: 10
    • Bohuslän
Mjölka ur juver vid juverinflammation
« skrivet: 25 maj-17 kl 10:12 »
Har haft får i ca tre år och har nu fått en tacka som har fått juverinflammation. Hon lammade för ca en månad sedan. Veterinären har ordinerat antibiotika, smärtlindring och urmjölkning av juvret. Jag har stängt in tackan i en fålla och lammen får stå i fållan bredvid. Tackan verkar väldigt tacksam  ;) för att få vara ifred från lammen och äter och dricker nu igen. Innan fick hon hela tiden freda sig mot hungriga bebisar. Ger ju lite extra jobb för mig att mata lammen men vad gör man inte för att alla ska må bra.

Jag börjar bli riktigt duktig på att ge sprutor men är fortfarande lite tveksam till urmjölkning. Hur mycket mjölk kan man mjölka ur varje gång? Jag använder en bröstpump som jag köpt på apoteket och tycker att det verkar så plågsamt för tackan. Ur den ena spenen kommer ren mjölk men frågan är hur mycket man kan förvänta sig att få ut varje gång. Vill ju inte bråka med henne i onödan. Jag brukar försöka mjölka tre gånger per dag och får då ca 15 ml per gång. Är det allt som finns eller bör jag kämpa längre?
Ur den andra (sjuka) spenen kommer blodblandad "mjölk", klar röd vätska. Förstår att det är positivt att få ut så mycket av den här bakteriehärden som det bara går men återigen hur mycket är det ungefär?  Brukar få ca 15 - 20 ml. Den här processen är ju smärtsam för tackan och därför undrar jag om någon vet om det är värt att kämpa för att få ut mer eller måste det få en chans att "rinna" till igen?
Någon som vet?

nea87

  • Inlägg: 28
    • Östergötland
SV: Mjölka ur juver vid juverinflammation
« Svar #1 skrivet: 25 maj-17 kl 10:22 »
Låt lammen vara med henne. De mjölkar mycket bättre än en männoska kan. Då behöver du inte mjölka den friska spenen alls. Mjölka den sjuka för hand. Pump funkar inget bra om det finns flockor o blodklumpar. 15 ml låter lite tycker jag. Att det är obehagligt för tackan kommer du inte ifrån. Du får plåga henne lite. Det är ju för hennes bästa.

Postat med Alternativ.nu´s app

"Stan var för stor för mig, bryggan o ladugården o hagen här är en lagom stor stad tycker jag" /Citat av Mamma Mu

Busalusa

  • Inlägg: 10
    • Bohuslän
SV: Mjölka ur juver vid juverinflammation
« Svar #2 skrivet: 01 jun-17 kl 17:35 »
Hjälp! Släppte tillbaka lammen till tackan men hon tillät inte att de diade. Gjorde nog väldigt ont så nu har mjölken sinat och den friska sidan av juvret har krympt ihop.
Jag mjölkade den sjuka sidan för hand, gick riktigt bra när jag väl fått till tekniken, men nu verkar allt gå fel. Jag har varit noga med att tvätta rent juvret med ljummet vatten och torka både innan och efter jag mjölkade. Har även smörjt in med Helosan-salva men nu har huden på juvret blivit hård och börjat spricka. Vad ska jag göra?   :'( Tackan är betydligt piggare och går omkring och betar som om ingenting hänt. Hon har lite svårt att lägga sig och resa sig men för övrigt är hon som vanligt.

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Mjölka ur juver vid juverinflammation
« Svar #3 skrivet: 07 jun-17 kl 12:48 »
Är juvret kallt? I så fall har hon fått kallbrand. I Sverige brukar man i allmänhet avliva sådana får. I Norge förekommer det att man låter det dö och falla bort själv. Om man har obegränsat med pengar så kan man amputera.

I vilket fall som helst så är det inte lämpligt att låta henne bli dräktig igen, då bakterierna troligen finns kvar.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Busalusa

  • Inlägg: 10
    • Bohuslän
SV: Mjölka ur juver vid juverinflammation
« Svar #4 skrivet: 08 jun-17 kl 07:33 »
Tack för alla svar och idéer. Tyvärr så fick vi avliva tackan.  :'( Ringde veterinären och tillsammans kom vi fram till att det var kallbrand trots att juvret inte var kallt. Han sa att det inte alltid blir kallt vid kallbrand men det höll på att lossna. Helt otroligt vad fort det går när de väl blir sjuka.
Gav henne sista sprutan antibiotika på kvällen och allt såg bra ut. Juvret såg nästan normalt ut och hon var pigg och glad men morgonen därpå var det hårt och svart och började spricka. Stackars liten!  Måste ju ha gjort jätteont.
Hur som helst så kändes det bra att kunna hjälpa henne så hon slipper lida mer. Nu slipper hon all smärta. 
Hennes två bagglamm har redan hittat varsin annan tacka att följa ute i hagen. Det är fortfarande jag som matar med flaska men de har i alla fall någon att känna trygghet hos. Tackorna verkar acceptera dem så länge de inte försöker dia.

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Mjölka ur juver vid juverinflammation
« Svar #5 skrivet: 08 jun-17 kl 11:07 »
Vad tråkigt!

Som jag förstått är det vissa bakterier som inte är mottagliga för den vanliga antibiotikan som kan få sådana effekter och så snabbt. Jag hade en tacka förra året som fick motsvarande. Min dåvarande pojkvän hade tittat till fåren tidigare på kvällen och inte sett något konstigt (han är van fårägare) men när jag kom ett par timmar senare så var tackan svårt sjuk. Efter samtal med veterinär så sköt vi upp besöket hos veterinär till dagen efter, men då hade tackan redan fått kallbrand (juvret var kallt) och fick avlivas.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

nea87

  • Inlägg: 28
    • Östergötland
SV: Mjölka ur juver vid juverinflammation
« Svar #6 skrivet: 08 jun-17 kl 20:18 »
Tips. Kolla alltid alla juver innan baggen släpps till. Det sparar mycket problem.

Postat med Alternativ.nu´s app

"Stan var för stor för mig, bryggan o ladugården o hagen här är en lagom stor stad tycker jag" /Citat av Mamma Mu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Hantverkaren, ärt, Be, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser