Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund bajsar genomskinligt brungult slem? (Äckligt inlägg)  (läst 23277 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Vår nästan vuxna hund som omplacerats till oss i höstas är inte kry i magen.

Hunden bor på landet, går fri en del, inga råttgifter eller så finns i närmiljön.
Den får bra med promenader och en del mentalt jobb, den vistas på hunddagis någon dag varje vecka och trivs med det.

Vi har kontakt med två veterinärer, som trots undersökningar och prover inte har något tydligt att komma med.

Hunden är alltid pigg och glad men alltid konstig i magen.
Hunden är känslig på foder, en skiva rökt korv medför kräkning inom en timme.
Vi har provat olika, även allergivänliga, foder och Fortiflora.

Är testad för bukspottkörtelproblem men inget hittat.
Är färdigbehandlad mot Giardia för några månader sedan.
Tarmbiopsier ej genomförda.
Misstänker allergi mot spannmål och möjligen ägg.
Nu äter den enbart råfoder med lågt beninnehåll och det är det som funkat bäst hittills.
Sedan några dagar äter den även Vi-Siblin (ett bulkmedel).

Morgonbajset fast och fint med fin färg.
Lunchbajset lösare.
Eftermiddagsbajset löst, ofta slemmigt och gulbrunt.
Enstaka gånger har det kommit lite genomskinlig brungul vätska med ett par ljusröda bloddroppar i.

Den har länge bajsat slemmigt bajs på eftermiddagen men igår och idag har den när färdigbajsad för dagen klämt ur sig lite, typ en tesked, genomskinligt gulbrunt slem / gelé, som ljus bärnsten, utan blod. Skulle kunna vara vätskan som blivit slem p.g.a. Vi-Siblinet.

Är det nån som känner igen symptombilden eller har någon tanke om vad det kan handla om?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hund bajsar genomskinligt brungult slem? (Äckligt inlägg)
« Svar #1 skrivet: 26 mar-17 kl 19:24 »
Biopsi hoppas jag att jycken slipper!  En hund jag hade en gång, var mycket känslig för stress.  Det räckte med att ta den på promenad, så exploderade magen.  Tag med det också när ni söker förklaringar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Hund bajsar genomskinligt brungult slem? (Äckligt inlägg)
« Svar #2 skrivet: 29 mar-17 kl 21:27 »
Har du provat det gamla husmorsknepet att ge hunden kaninmage med innehållet kvar i?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hund bajsar genomskinligt brungult slem? (Äckligt inlägg)
« Svar #3 skrivet: 29 mar-17 kl 23:11 »
Nix, har inte provat det. Men provat massor av annat i foderväg plus att vovven äter utvalda skitar från dov och rådjur. Var hittar jag en hel kaninmage med innehåll? Nån i östergötland, södermanland eller stockholms län som kan tillhandahålla?


Tror tyvärr att det inte är så enkelt som en förstörd tarmflora.


Vovven glad men spår av blod på bajset varannan dag.
(Innan nån gnäller, ja, jag har kontakt med veterinär men det leder hittills ingen stans.)


Börjar fundera på om det ligger något i det trollmor skriver om stressmage...
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Hönshjärnan

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Hund bajsar genomskinligt brungult slem? (Äckligt inlägg)
« Svar #4 skrivet: 29 mar-17 kl 23:26 »
Att det är lite spår av blod i bajset behöver inte betyda någonting mer än att något ytligt blodkärl har gått sönder av irritationen.

http://stjarnhov-kanin.se/g%C3%A5rdsbutik.html

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hund bajsar genomskinligt brungult slem? (Äckligt inlägg)
« Svar #5 skrivet: 29 mar-17 kl 23:34 »
Visst, men var och varannan dag i månader... ::)
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

långtåtskogen

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: Hund bajsar genomskinligt brungult slem? (Äckligt inlägg)
« Svar #6 skrivet: 30 mar-17 kl 09:07 »
Blod och slem i avföringen låter som något slags inflammation i tarmen.

Inflammation = sår på tarmslemhinnan, slembildning, kramp vid avföring. Vid långvariga besvär behövs ofta cortison för att häva inflammationen.

Jag skulle inte hålla på och mixtra med kaninmagar utan ge hunden kokt mat (ris med lite kokt fisk eller kött i) under flera veckors tid så att tarmslemhinnan får en chans att läka.

Vad inflammationen sen beror på behövs nog veterinär för att bedöma.

Lycka till!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hund bajsar genomskinligt brungult slem? (Äckligt inlägg)
« Svar #7 skrivet: 30 mar-17 kl 11:20 »
Ja, nu har vi väl hjälpts åt att gå igenom allt man bör gå igenom innan man tar kontakt med en duktig medicinare.  Utom möjligen att ta tempen på djuret ett par gånger innan du ringer.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hund bajsar genomskinligt brungult slem? (Äckligt inlägg)
« Svar #8 skrivet: 30 mar-17 kl 14:25 »
Var idag hos veterinären för tredje gången angående magen/bajset.

Samtliga blodanalyser (utom CRP) var helt normala och det togs ett nytt CRP för att jämföra med första besökets CRP=150 för en dryg vecka sedan. Jag får besked om det imorgon.

Jag ska också lämna avföringsprov som kommer att analyseras för alla parasiter de kunde beställa analys för. De kände också igenom analen för att se om det var något de kunde känna där men hittade inget. Kände/klämde igenom buken som var normal och det hade ju ändå inte synts något på någon av röntgenundersökningarna.

Hittills alltså inget besked trots rejäl undersökning och provtagning.  :(
Hittar de inget i bajset är nästa steg biopsier eller att ge kortison i blindo.

Hoppas att de hittar något i bajset som går att fixa.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hund bajsar genomskinligt brungult slem? (Äckligt inlägg)
« Svar #9 skrivet: 31 mar-17 kl 10:00 »
Vilken noggrann vet!  :)  Och den enda ledtråden hittills är att det ändras under dagen?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hund bajsar genomskinligt brungult slem? (Äckligt inlägg)
« Svar #10 skrivet: 31 mar-17 kl 11:43 »
CRP nu nere under 10 vilket är normalvärde. Veterinären var lite förvånad att det sjunkit från 150+ till 10- på en dryg vecka.

När hon lämnade beskedet diskuterade vi vidare och om avföringsproverna inte visar något återstår bara biopsi. Tyvärr är biopsi väldigt dyrt (25 000+) och täcks inte av min försäkring så hennes tanke är att testa med kortison vilket ändå är det som vanligen blir resultatet av en biopsi.

Ja, enda ledtråden hittills är att avföringen går från fast och fin med fin färg på morgonen (ibland, kanske två dagar i veckan, med lite blod på) till någon variant av lös (från lös till diarré), gul och slemmig (ibland med lite blod i) på eftermiddagen. Nån enstaka gång kan det vara ok även på eftermiddagen. Det är lite konstigt eftersom den får exakt samma mat i samma portioner uppdelat på lika många gånger per dag vid ungefär samma tider.

Det enda som skiljer är hur mycket rådjurs- och dovhjortsskitar den ätit. Även detta har jag diskuterat med veterinären som menar att det inte på något sätt är skadligt för hunden utan möjligen kan vara till viss hjälp.

För tillfället får den bulkmedel i maten (fibertillskott) vilket möjligen kan hjälpa tarmen att läka. Ska skicka in avföringsprov i början av nästa vecka, får se om det ger något.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hund bajsar genomskinligt brungult slem? (Äckligt inlägg)
« Svar #11 skrivet: 31 mar-17 kl 18:11 »
Ja, den där veterinären har väl hunnit tänka även på matallergi, och ni har väl testat yoghurt, antar jag.  Det jag fortfarande grunnar på är, eftersom det är en omplaceringshund, om det kan vara något psykiskt.  "När dagen börjar ta slut, då brukar X hända, och X är otäckt".  Typ.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hund bajsar genomskinligt brungult slem? (Äckligt inlägg)
« Svar #12 skrivet: 31 mar-17 kl 19:04 »
Vi har inte testat youghurt, funderat på A-fil men inte gjort något. Gett Fortiflora som innehåller massa goda bakterier.


Allergier har jag tagit upp till diskussion, främst spannmål, men de högg inte på den tanken. Antagligen för att det är svårt att testa.


Jo, det med psykiskt är jag lite inne på nu. Jag tror inte det är kopplat till kvällen dock eftersom den normalt skiter sista gången vid 14-tiden. Kan vara att den bara är allmänt stressad av sig, det är en ras som har lätt att varva upp.


Återkommer efter resultat av träckproven.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hund bajsar genomskinligt brungult slem? (Äckligt inlägg)
« Svar #13 skrivet: 01 apr-17 kl 21:57 »
Att en tid utesluta t ex spannmål ur maten ska väl gå att göra hemma?  Och under en annan period utesluta mjölksocker.  Eller kanske båda, för att få veta snabbare.

  En ras som har lätt att varva upp ...  Jag tänker ånyo på den där hunden som fick diarré bara av att gå en promenad ...  Det fanns ju så mycket att titta på, nosa på, hålla reda på ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Hund bajsar genomskinligt brungult slem? (Äckligt inlägg)
« Svar #14 skrivet: 01 apr-17 kl 22:14 »

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Hund bajsar genomskinligt brungult slem? (Äckligt inlägg)
« Svar #15 skrivet: 01 apr-17 kl 22:50 »
Tack, ska diskutera Clostridium med vet.


Det som talar emot är att det är blod bara ibland samt att den är bra i magen på morgonen, tror jag.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hund bajsar genomskinligt brungult slem? (Äckligt inlägg)
« Svar #16 skrivet: 02 apr-17 kl 15:00 »
Kan det vara nattfastan som magen behöver för att vlia upp sig?  Om du orkar med ett provokationsexperiment, ge hunden lite mat några gånger under natten, och se om det blir slem redan på morgonen?

  När nu veterinären faktiskt försöker hjälpa.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Minicool

  • Inlägg: 86
    • -
SV: Hund bajsar genomskinligt brungult slem? (Äckligt inlägg)
« Svar #17 skrivet: 10 apr-17 kl 03:11 »
Låter verkligen mysko.

Vet att våran lille hund spydde gul galla ett tag och om jag minns rätt en gång med blod i efter flera hulkningar. Löste det hela med mild bebis välling, sen små portioner med foder, helst våtfoder någon gång per dag och sen hållt ett torrfoder med 3 mål utdelade på dagen med strikta tider och inga problem sen. Hans problem var antagligen att magen var tom för länge och fick obalans med överkänslighet.

Hade tyckt att om er hund hade omvänd mage med klet på morgonen hade det varit samma problem men inte om det är på kvällen.

Det kan vara en sjukdom/bakterie när det är blod ibland. Det kan även vara en skada på tex tarmen som en annan skrev. Det kan vara parasiter som hunden fått i sig. Det kan vara en reaktion som allergi eller liknande med, svårt att säga säkert.

Tips är att prova, gör inga snabba byten bara, men tex tillagat ris och kött som fisk och kyckling vore något att prova ett tag ifall magen blir bättre, Afil eller mild havre välling brukar lugna en orolig mage om man inte är helt säd intolerant.

Hålla flera småmål är nog bra i fasta tider och prova lugnare dagar utan träning eller riktigt långpromenad för att se om stress är orsaken.

Tänker att när testerna visar frisk hund så är det ok att testa sig fram vad felet kan vara med magen och gärna hålla en dagbok eller lättare skrift vad som funkar och inte.

Jag skulle snarast vilja få en lugn mage så det inte blir mer irriterat och öppna sår inifrån.

Lycka till!


« Senast ändrad: 10 apr-17 kl 03:19 av Minicool »

pelargon3

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Hund bajsar genomskinligt brungult slem? (Äckligt inlägg)
« Svar #18 skrivet: 18 feb-23 kl 10:40 »
Vår nästan vuxna hund som omplacerats till oss i höstas är inte kry i magen.

Hunden bor på landet, går fri en del, inga råttgifter eller så finns i närmiljön.
Den får bra med promenader och en del mentalt jobb, den vistas på hunddagis någon dag varje vecka och trivs med det.

Vi har kontakt med två veterinärer, som trots undersökningar och prover inte har något tydligt att komma med.

Hunden är alltid pigg och glad men alltid konstig i magen.
Hunden är känslig på foder, en skiva rökt korv medför kräkning inom en timme.
Vi har provat olika, även allergivänliga, foder och Fortiflora.

Är testad för bukspottkörtelproblem men inget hittat.
Är färdigbehandlad mot Giardia för några månader sedan.
Tarmbiopsier ej genomförda.
Misstänker allergi mot spannmål och möjligen ägg.
Nu äter den enbart råfoder med lågt beninnehåll och det är det som funkat bäst hittills.
Sedan några dagar äter den även Vi-Siblin (ett bulkmedel).

Morgonbajset fast och fint med fin färg.
Lunchbajset lösare.
Eftermiddagsbajset löst, ofta slemmigt och gulbrunt.
Enstaka gånger har det kommit lite genomskinlig brungul vätska med ett par ljusröda bloddroppar i.

Den har länge bajsat slemmigt bajs på eftermiddagen men igår och idag har den när färdigbajsad för dagen klämt ur sig lite, typ en tesked, genomskinligt gulbrunt slem / gelé, som ljus bärnsten, utan blod. Skulle kunna vara vätskan som blivit slem p.g.a. Vi-Siblinet.

Är det nån som känner igen symptombilden eller har någon tanke om vad det kan handla om?
Nu svarar jag på ett vääldiigt gammalt inlägg men det kanske kan hjälpa någon ändå.
Min chihuahua bajsade sådär gult slemmigt konstigt 2ggr och det var då problem med anal körtlarna. Så det tipset kan jag ge att kolla upp dom. Min hund fick operera bort dom så var problemen ur världen, på en del hundar behöver man hjälpa till att tömma dom om det inte sker av sig själv dvs :)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hund bajsar genomskinligt brungult slem? (Äckligt inlägg)
« Svar #19 skrivet: 19 feb-23 kl 08:45 »
Sätter ett tassavtryck här för det skulle ju vara intressant att läsa om det fick någon förklaring.
Vi har haft dagis/pensionat i 35 år, slutade till pandemin då allt rann ut i sanden.
Genom åren har vi stött på fenomenet med slemmig avföring men aldrig fått någon förklaring.
Många hundar har foderallergi, spec. vete kan vara problematiskt och typiskt så är det ju vete i nästan alla hundfoder....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 9 användare (2 dolda)
xaelanar, köksträdgård, Mikael Jalonen, Jon.b, eremit1, Banelinjen, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser