Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alpacka - varför är den ullen så billig?  (läst 9417 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Alpacka - varför är den ullen så billig?
« skrivet: 03 dec-16 kl 10:56 »
Alpackaull har gjort sitt intåg bland garner.  Denna ull är överkomlig i pris.  Varför ? 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Lindblomman

  • Gäst
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #1 skrivet: 03 dec-16 kl 11:00 »
Alpackaull har gjort sitt intåg bland garner.  Denna ull är överkomlig i pris.  Varför ?

Jag vet inte, men funderar på om det kan bero på att alpackaull är nästan fri från lanolin och därmed inte behöver lika mycket tvätt t.ex.? Och att den, i alla fall enligt en del, är lättare att spinna än fårull?

PantaRei

  • Gäst
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #2 skrivet: 03 dec-16 kl 12:01 »
Beror på vad du syftar på för alpackagarn. Massproducerat garn från ull från låglöneländer, spunnet och färgat i fabriker med ännu lägre löner och ingen mijökoll, skeppat över halva jorden och salufört av kedjor med monopolställning - ja det är billigt. Men fårullsgarn från motsvarande producenter är ännu billigare.
Söker man ett mer etiskt alternativ får man betala mer. Det finns inhemskt alpackagarn från småproducenter, dyrare men känns bättre.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #3 skrivet: 03 dec-16 kl 12:21 »
" och salufört av kedjor med monopolställning - ja det är billigt."

Just monopolställning brukar som regel göra en produkt dyrare, inte billigare.

Men annars håller jag med. Köp lokalproducerade ull eller åtminstone fair trade märkt.

Mitt problem är inte vad garnet kostar. Mitt problem är att hitta någon som kan göra en tröja åt mig.

Mvh
Magnus

PantaRei

  • Gäst
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #4 skrivet: 03 dec-16 kl 12:41 »
Monopolställningen i det här fallet tvingar affärsidkare att saluföra enbart en fabrikants garn och på de villkor fabrikanten ställer. Det gör att affärsidkaren har låg vinstmarginal medan fabrikanten kan ta ut en större marginal. Handlaren är mer eller mindre tvungen att gå med på villkoren eftersom det finns ett mycket begränsat antal garnproducenter att välja mellan och alla har liknande villkor. Finns ännu fristående garnbutiker, stöd dem och lokala producenter istället för att fråga efter det garn som veckotidningarna marknadsför i sina mönster.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #5 skrivet: 03 dec-16 kl 13:44 »
Monopolställningen i det här fallet tvingar affärsidkare att saluföra enbart en fabrikants garn och på de villkor fabrikanten ställer. Det gör att affärsidkaren har låg vinstmarginal medan fabrikanten kan ta ut en större marginal. Handlaren är mer eller mindre tvungen att gå med på villkoren eftersom det finns ett mycket begränsat antal garnproducenter att välja mellan och alla har liknande villkor. Finns ännu fristående garnbutiker, stöd dem och lokala producenter istället för att fråga efter det garn som veckotidningarna marknadsför i sina mönster.

Vilka tänker du på nu? Jag gissar på garnstudio/drops som finns i varenda garnaffär men de har ju inget krav på att man måste saluföra endast deras garner. Däremot har de rekommenderat pris på garnerna och ibland har de "rea" och jag har hört att butiker måste följa denna prissättning.

Garner överlag är väldigt billigt i Sverige men som du nämner är alpacka billigt men fårull ännu billigare från Garnstudio. I exempelvis New York city är garner dyrt (tror att råvaran oftast kommer fr sydamerika som ligger nära) men tyger är billigt där fast de skeppas från Korea etc. Om jag skulle ta ull av egna får och spinna det i Sverige kommer ju min kostnad för garnerna bli högre än vad det kostar mig att köpa garner från Garnstudio som grossist och det är ju trist. Det är konstigt det inte lönar sig att spinna garn i Sverige för försäljning när man får råvaran i princip gratis.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #6 skrivet: 03 dec-16 kl 14:36 »
Att via avtal binda en återförsäljare att köpa bara av en grossist är iofs inte olagligt. Men det brukar innebära en ganska så säker död för grossisten. Något tvång handlar det inte om, då alla avtal är frivilliga.

Att som grossist tvinga en återförsäljare att sälja till ett bestämmt pris är olagligt och förekommer troligtvis mycket sparsamt.

Monopol på grossistsidan fungerar precis som alla andra monopol, dvs fördyrande för slutkunden.

Även om råvaran är gratis så är det antalet timmar gånger arbetskraftens kostnad att ta fram slutprodukten och få den till kunderna som till största delen indirekt påverkar utpris på en produkt. Det är bara i sällsynta fall som råvaran kostnad är den dominerande.

Mvh
Magnus

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #7 skrivet: 04 dec-16 kl 11:10 »
Min (tidigare) bild av djuret alpacka är att de betar på relativt höga höjder i i anderna.  Och att antalet flockar med djur har varit begränsad.  Men eftersom mängden alpackaull på markanden i affärer och på nätet nu har ökat och ökar så får jag inte ihop ekvationen. 
För att få ihop den  logiken antar jag att man nu etablerar helt nya farmar och  driver alpackafarmar främst för ullens skull?  Min fråga är därför har farmarna utökats i Sydamerika och kanske  i andra höglänta  slätter tex mongoliet och tibet? 

I går gick ett program på kunskapskanalen om dromedarer och kameler.  Där framgick att man även börjat avla kameler med deras kusiner från Sydamerika.  Om den aveln skulle gynna tillgången på ull eller mjölk uttalades inte.  Inte heller om avkomman blir steril som Mulåsnan. 
« Senast ändrad: 04 dec-16 kl 12:08 av knöcklan »
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #8 skrivet: 04 dec-16 kl 12:21 »
Alpackor kan du ha i princip överallt, jag tror det är väldigt liten del som fortfarande görs med traditionella metoder, tyvärr.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #9 skrivet: 04 dec-16 kl 13:44 »
Alpackor kan du ha i princip överallt, jag tror det är väldigt liten del som fortfarande görs med traditionella metoder, tyvärr.
Jag förstår inte vad du menar?  Om att man kan ha alpackor överallt innebär det då att  det numera finns farmar för alpackor i många länder över hela klotet?  Och menar du med traditionella metoder att man idag   tillämpar annan teknik för att tillvarata ullen än vad man tidigare gjorde?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #10 skrivet: 04 dec-16 kl 14:09 »
Jag gogglade och hittade detta från 2011
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=55638.0
men det säger inget om  omfattningen och ekonomin av  alpackafarmar runt om i världen.   Skulle det finnas större Alpackafarmar här i Sverige borde vi haft flera trådar om djuret och ullen.  Enligt ovan tråd hade Jan Lindgren några lamor släkting till alpackan..  Och vad jag förstår är alpackor betydligt dyrare än lamor.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #11 skrivet: 04 dec-16 kl 14:38 »
Jag vet inte hur stor kommersiell betydelse de har i resten av världen idag, men de är ju inte så ovanliga som art utanför deras ursprungliga hemtrakter idag.

Med traditionell menade jag det du beskrev, om traditionellt hantverk och ursprung.

Intialkostnaden att starta upp med avelsdjur och sådant är dyrt, men sedan är driften ganska billig.

Vad jag vet finns ännu ingen kommersiell odling av alpacka ull i norden.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #12 skrivet: 04 dec-16 kl 14:48 »
Alpackan verkar faktiskt vanligare än jag trodde även här i norden då jag kollade upp det, så det verkar finnas en del mindre ullproducenter här dag av äkta alpacka ull.
Jag kan dock inte heller förklara prisraset med det, utan det måste bero på import, varifrån vet jag inte...



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #13 skrivet: 04 dec-16 kl 15:27 »
Har kineserna børjat med alpackor också? I så fall pressar dom antagligen priserna. Jag vet att dom har massvis med angorakaniner som behandlas vældigt illa, angoragetter och æven kashmirgetter. De sistnæmda betar vældigt næra marken -læmnar just ingenting, och dærfør førorsakar dom jordførstøring och eronsion.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #14 skrivet: 04 dec-16 kl 18:02 »
Just monopolställning brukar som regel göra en produkt dyrare, inte billigare.
Men annars håller jag med. Köp lokalproducerade ull eller åtminstone fair trade märkt.
Mitt problem är inte vad garnet kostar. Mitt problem är att hitta någon som kan göra en tröja åt mig.

Mvh Magnus
Efter ytterligare googlande hittade jag http://www.alpackaforeningen.se och det tycks finnas åtskilliga alpackaentreprenörer i hela vårt land.  Kineserna har importerat avelsdjur från Australien.   Helt klart hade jag 0 koll angående alpacka men nyfiken i strut fick ändå svar varför garnnystan  har förändrats angående  sitt  innehåll. 

Men med denna tydliga förändring av vilka djur som vi använder för textilframställning kommer troligen ullen från våra får att  tappa ytterligare i användning som klädestextil.

Kanske får Magnus en skön tröja i vackra färger i julklapp
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #15 skrivet: 04 dec-16 kl 18:12 »
Svensk Alpacka skall vara äkta raser, i allafall de som är seriösa.

Det finns två raser äkta alpacka.

Dock kan jag inte se någon anledning till varför ullen skulle vara billigare, då det är betydligt dyrare att framställa ullen här än i Sydamerika.
å (Alpackor är dessutom betydligt krångligare att klippa än får (och definitivt mer motsträviga... :D men också de måste klippas  ändå för att slippa problem med pälsen...), dock inte lika krångliga som angoragetter...)

Fårull är tyvärr knappt lönt att ta rätt på idag, vilket är trist.
De flest  jag känner som har små besättningar eldar upp den eller gräver ned den.
Det är för dyrt att frakta och att rensa den sett till vad man får in på den.

(Tamfår måste man klippa ändå för att de inte skall få infektioner och ullen filta ihop sig i kakor)




« Senast ändrad: 04 dec-16 kl 18:18 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #16 skrivet: 04 dec-16 kl 18:26 »
Svensk Alpacka skall vara äkta raser, i allafall de som är seriösa.
Det finns två raser äkta alpacka.

Dock kan jag inte se någon anledning till varför ullen skulle vara billigare, då det är betydligt dyrare att framställa ullen här än i Sydamerika.
(Alpackor är dessutom betydligt krångligare att klippa än får, dock inte lika krångliga som angoragetter...)

Fårull är tyvärr knappt lönt att ta rätt på idag, vilket är trist.
De flest  jag känner som har små besättningar eldar upp den eller gräver ned den.
Det är för dyrt att frakta och att rensa den sett till vad man får in på den.

"Världens största alpackaexport
525 alpackor, både avelshingstar och dräktiga ston, har exporterats från Australien till Kina. Det är den största alpackaexporten som någonsin gjorts från Australien. Köpare är Shanxi University och förutom till avel kommer alpackorna också att användas till genetisk forskning om ulllfärger."
Vi vet ju ens vilka länder som blivit stora på att föda upp alpackor så ett pris på deras ull hänförs till annan textil i respektive land. 

Tids nog skulle man kunna tänka sig att detta forum får en alpackatavla.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #17 skrivet: 04 dec-16 kl 21:04 »
Alpackor är väl inte några lönsamma djur precis.. ullen man skördar ger runt 1500kr per djur och år vad jag förstått och själva djuren kostar mellan 10000-50000kr i inköp... lägg till foderkostnad..boende och skötsel.. 
Fjäderfän och kaniner

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #18 skrivet: 04 dec-16 kl 22:24 »
Alpackor är väl inte några lönsamma djur precis.. ullen man skördar ger runt 1500kr per djur och år vad jag förstått och själva djuren kostar mellan 10000-50000kr i inköp... lägg till foderkostnad..boende och skötsel..

Fast man behöver bara 3 djur att börja med. Sen kan man skaffa sig en hel flock över tid. Matkostnaderna blir inte så stora. Om de betar på mark med stöd och man har eget hö så blir de ännu mindre. Sen säljer man väl ett och annat djur, jag antar att det är där pengarna finns. Det är såklart svårt att få lönsamhet i små verksamheter, det gäller inom de flesta områden. Men jag tycker nog inte att kalkylen ser så dum ut för 20 djur som bisyssla. Skall man leva på det så krävs väl några hundra djur. Men jag skulle tro att lönsamheten är lättare att få än med hästar, trots det finns det mer hästföretag än alpackaföretag.

Mvh
Magnus

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #19 skrivet: 05 dec-16 kl 01:41 »
Dock kan jag inte se någon anledning till varför ullen skulle vara billigare, då det är betydligt dyrare att framställa ullen här än i Sydamerika.

Att alpacka-ull är billig enl trådskaparen har inget att göra med att det finns några få som har alpackor i Sverige. De säljer sin ull dyrt.

Alpackor har blivit vanligare dels för att de utökat produktionen i Peru, men också för att det innan 1991 var förbjudet att exportera alpackor utanför Peru. Nu vimlar det ju av dem i länder som USA och Australien.
Det finns ju mycket att läsa om man googlar. I Peru verkar det finnas runt 3,5 million alpackor och utanför drygt en halv miljon. Efter att alpackor har börjat exporteras har även intresset för fibern fått ett uppsving vilket gör att Peru har ökat sin export av fibern. Det är klart att det även märks här i Sverige.

Om man har alpackor i Sverige som man köpt in för minst 10 000kr, vad händer då vid rovdjursangrepp? Får man bara samma peng som betalas ut till får?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #20 skrivet: 05 dec-16 kl 03:50 »
Vid rovdjursangrepp ersätts värdet av djuren, eller när det gäller alpackor det påhittade värdet av djuren

http://svenskjakt.se/uncategorized/alpackaagare-missnojd-med-ersattning/

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #21 skrivet: 05 dec-16 kl 08:50 »
Vid rovdjursangrepp ersätts värdet av djuren, eller när det gäller alpackor det påhittade värdet av djuren

http://svenskjakt.se/uncategorized/alpackaagare-missnojd-med-ersattning/


Jadu, 316000 för 6 alpackor låter ju ganska så bra i mina öron. Måhända att det är dräktiga ston och en avelshingst, men väl ganska så bra betalt, eller?? Skall de skatta på det bidraget? Sen är det ju detdär med känslan av att ha förlorat djuren och allmänt varghat, men det går nog egentligen inte att ersätta.

MVH
Magnus

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #22 skrivet: 05 dec-16 kl 10:37 »
Jag tror inte att jag går för långt från TS första fråga när jag vill veta mera om skillnaden mellan att ha getter, får eller alpackor på sina ägor.  Och kan man ha alpackor tillsammans med andra djur i sina hägn?  Annars får jag väl lägga upp en ny tråd om detta  ::) Fåret skulle ju kunna informera om hur det ser ut i Norge.

Visst skulle jag kunna googla själv men det vi gör tillsammans ger betydligt mera  o:)
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #23 skrivet: 05 dec-16 kl 11:30 »
Till viss del, men alpackor (och lamadjur) är allätare så man skall nog inte ha mindre djur tillsammans med dem...
Vet en bekant som hade ett tamt lamadjur  (som han dock tyvärr var tvungen att ta bort efter en olycka)  sade att den brukade ta kaniner när den kom åt som tilltugg...
Han sade de ledigt kom upp i mycket höga hastigheter utan synbar anstränging så att han fick använda bilen då han skulle hämta det en gång, fanns inte en chans att hinna i kapp det till fots eller cykel som en häst tex. sade han.  ;D
Han höll på att bli biten i nacken några gånger när djuret i fråga inte delade hans åsikt. (Hjortar har också dessa "vampyrtänder, men hos lamadjuren är dessa mer distinkta och används i födosök vad jag förstått, han hade sparat skallen från den efter olyckan och förklarade detta. Han sade att de också var annorlunda anatomiskt än man är van, bland annat ett helt knippe fileer... )

Stämmer att de spottar någon otäck komponent av vominnehåll om de blir sura, företrädesvis på varandra...

Ganska märkliga djur när man ser dem egentligen mot man är van här...
Väldigt Fula är Alpackorna men häftiga djur tycker jag.
Vet inte riktigt varför men jag gillar dem.




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Assint

  • Inlägg: 26
    • Övriga världen
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #24 skrivet: 05 dec-16 kl 12:28 »
har inget här att göra :-[
 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #25 skrivet: 05 dec-16 kl 12:43 »
Litet osäker hur snabba de egentligen är, men har för mig att dendär bångstyringen pressade åtminstone en bit över 40-50 och det var inte hans topp prestation... så skulle inte förvåna mig om de är ännu snabbare om det kniper...

Men de är ganska tacksamma att hålla i hägn sade man mig, han hade dock bara en som sagt som han råkade få hand om av en slump.

Alpackan är något mindre än laman och har längre och litet finare ull, en variant ser ut som om den har dreads...  8)

Ser ut ungefär som ett litet lamadjur med skitful pudelfrilla när man klippt dem...  :)
Rätt coola.

Dromedarer tål inte vinterklimatet här vad jag vet, men man kan ha dem här om man tar in dem på vintern.
Vet dock inte riktigt vad man skall ha dem till i vårt klimat annat än som kuriosa, men i Australien har de använts mycket länge som packdjur.

Tvåpucklig kamel kan kanske fungera i teorin här, den är betydligt mer hård och tålig mot kyla, men de är svårare att sköta då ungen inte klara vinterklimatet så bra i Anderna heller så man måste ta in ungen vintertid, så jag gissar att den behöver ett uppvärmt stall där den kan värma sig med jämna mellanrum om man har dem ute här, men jag tror det borde gå...
Vore fränt att ha en, men jag har inte hört om någon här utanför djurparkerna som håller på tyvärr.












Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #26 skrivet: 05 dec-16 kl 15:11 »
Vid rovdjursangrepp ersätts värdet av djuren, eller när det gäller alpackor det påhittade värdet av djuren

http://svenskjakt.se/uncategorized/alpackaagare-missnojd-med-ersattning/


Oj, det var värst.. jag trodde inte länsstyrelsen tog hänsyn till att man köpt in djur till överpris. För får kan man väl bara få 2000kr per får, plus omkostnader, men om man har hundattack får man ingenting utan får begära pengar av hundägaren som kanske inte betalar. Tänk om grannhunden attackerar ens alpackor..Han vill nog inte punga ut med så mycket pengar.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #27 skrivet: 05 dec-16 kl 18:22 »
Kan gå i god för att nästan alla hundattacker som leder till mer allvarliga saker sker från hundar som ägs av personer som har missbruksproblem och lever på socialen typ, i allafall varenda gång här... Dessutom oförmögna att ta ansvar för hundarna.... fast nu har han fått de omhändertagna av polisen, egentligen synd om honom, men Men det hör inte hit...

Jägare brukar dock ta ansvar och pröjsa, men jakthundar brukar sällan döda djur av dethär slaget, tror inte vi haft någon jakthunds relaterad incident som lett still allvarligt skadade djur ännu.

Nå, en ulltråd... om lamadjursodling...  :)

Lamor kan nog ge en tuffare match tror jag dock...
De är betydligt tuffare än får.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #28 skrivet: 07 dec-16 kl 09:45 »
Är det möjligt att göra en jämförelse här om textilers  egenskaper?  Ull från alla djur, silke och syntet. 
Hur olika textiler krymper, noppar sig, dragstyrka, slitstyrka osv

Jag gör ju ibland installationer bla med textilier.  För att brodera och sy fast har jag hittat en blandning med silke och alpacka.  Det garnet överträffar ull, bomull och syntet.  Och hur är det med insektsangrepp. Jag har mal som flyger omkring i min lgh.  Över en lampa har jag en sidenduk och den duken gillar inte mina "husdjur".   

Vad har ni för erfarenheter ?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #29 skrivet: 08 dec-16 kl 11:25 »
Svensk alpacka ull verkar gå på runt en femtiolapp för 100 gram, eller 3K för rubbet.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #30 skrivet: 08 dec-16 kl 11:29 »
Så billig är den väl inte annars heller, man får pynta en hundralapp för ett nystan av bra kvalitet idag.
De billigaste är utdrygade med en massa skit, det är därför de är billiga.
Samma med vanlig ylle eller lin med, man får som regel vad man betalar för...

Edit, de billigaste har även mycket sämre kvalitet på fibrerna.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #31 skrivet: 08 dec-16 kl 11:31 »
Svensk alpacka ull verkar gå på runt en femtiolapp för 100 gram, eller 3K för rubbet.
Kan man tova alpacka ?  Och gillar mina pälsängrar alpacka och kamelhår. 
Jag har köpt en gammal fin kamelhårsulster på Myrorna kanske är det mums mums för malen  :P  ;) :P
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #32 skrivet: 08 dec-16 kl 11:32 »
Den skall enligt uppgift gå bra att tova.  :)

Vet inte vad gäller insekter, men troligen liten skillnad om jag inte missat något av vikt här...

Edit, du kan beställa den okardad också om man vill.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #33 skrivet: 08 dec-16 kl 11:37 »
Du kan prova att kontakta någon hos Svenska alpacka föreningen tex om du vill hitta mer info om inköps ställen av sjysst producerad ull.
http://www.alpackaforeningen.se/
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #34 skrivet: 08 dec-16 kl 11:48 »
Vet inte vad gäller insekter, men troligen liten skillnad om jag inte missat något av vikt här...
Edit, du kan beställa den okardad också om man vill.
Jag skall gillra några fällor.  Jag har en afgansäck som min mal gillar. Och så en knuten ullmatta där varpen syns på flera ställen.  :P

 Om man skall tolka alla svaren på den här tråden finns det inte så många utövare här på forat dvs folk med vävstolar, stickor och virknålar.  Kanske står de och kokar knäck eller bakar lussbullar på kvällarna.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #35 skrivet: 08 dec-16 kl 16:16 »
Så billig är den väl inte annars heller, man får pynta en hundralapp för ett nystan av bra kvalitet idag.
De billigaste är utdrygade med en massa skit, det är därför de är billiga.
Samma med vanlig ylle eller lin med, man får som regel vad man betalar för...


Jag tycker det är jättebilligt med alpacka-garn. Garnstudio säljer "alpacka" för 29kr för 50gram, vilket är 580kr/kg. Det är inget fel på den ullen. Har du stickat något med detta garn? Jag har det och är väldigt nöjd med kvalitén. Detta är inkl moms och är du företagare drar du av den. Du kan även köpa som grossist om du är  "konstnär" eller "garnbutik" eller "skola" och då blir det ännu billigare. Är du företagare betalar du alltså ca 400kr/kg plus moms.http://www.garnstudio.com/yarn.php?id=1&cid=12

Om jag tar med min egen fårull till närmaste minispinneri och lämnar in den för att få garn kommer priset att bli 800kr/kg plus moms om jag lämnar 10kg. Då räknar jag inte med frakt heller utan kör dit själv. Det finns billigare spinnerier men billigare än 400kr/kg har jag inte hittat och då måste du skicka in minst 40kg så det blir dyr frakt.

Det är ju väldigt konstigt att inköpt alpacka-garn från sydamerika ska bli billigare än att få min egen fårull spunnen på spinneri. Inte konstigt de flesta fårägare i Sverige slänger sin ull.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #36 skrivet: 08 dec-16 kl 19:32 »
Ok, ja det var ju onekligen extremt billigt om det är rent (100%), långfibrigt yllegarn oavsett om det är alpacka eller ej...

Dock känns det ju sjysstare att köpa svenskodlad eller certifierad ull.
Men, joo, jag köper också ofta billigt garn i praktiken...

Förr var billigt garn och tyg utdrygat med syntetmaterial och var gjort på utskottsfibrer eller sekunda fiber av ull, det är inte alls lika hållbart, syntetfibern gjorde att det ändå gick att spinna glansigt och fint men till en bråkdel av kostnaden för prima garn.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #37 skrivet: 08 dec-16 kl 19:40 »
Om ni köper det billigaste garnet så kom ihåg att personer som är allergiska mot syntetfiber inte kan använda textil som innehåller blandgarn även om man tycker att det är låg inblandning när man läser på etiketten.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #38 skrivet: 08 dec-16 kl 19:44 »
Det står 100% ylle på nystanen i länken... Ja, det var ju onekligen svårslaget prismässigt enbart kardning och rengöring skulle som sagt bli dyrare om jag skickade in (om våra får gått att klippa, dvs, vilket det inte går med mufflonkorsningarna, de har för kort ull...)

Samma med skinn och läder idag, det lönar sig inte att ta rätt på, det är för dyrt att göra i ordning, trots att det är ganska billigt att garva idag med miljövänliga metoder om man ser till mängden jobb med miljövänliga garvningsmetoder.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #39 skrivet: 08 dec-16 kl 19:46 »
Jag har läst alle posterna .
  Här är mitt bud. Jag har en väninna i Danmark som importera alpacka varor. När hon betala skriver hon " nu betala ni elektricitet, och nu köpa ull etc. " Ellers funkar   företaget inte. Minimum lön i Peru är  2500 kr. om månad.
  Landet vill har dollars fordi dom är extremt   fattig . Nu stigar dollar och efter kommer priserna på ullen att stiga igen.
  M.H.T mini mill. Koster  dom inte emellan 1 och 2 million krone?. Om det går fort kan man producerar 8 kilo garn i timmen seger.    Men det går aldrig . där är för många ting som kan går fel
And I can never learn Swedish. I do apologize to you all :'(


olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #40 skrivet: 08 dec-16 kl 20:12 »
M.H.T mini mill. Koster  dom inte emellan 1 och 2 million krone?. Om det går fort kan man producerar 8 kilo garn i timmen seger.    Men det går aldrig . där är för många ting som kan går fel

Jo, de gör de säkert. Men det minimill som ligger två mil ifrån mig har de inte köpt själva utan det är EU-bidrag som betalade det en gång i tiden. Sen handlar det ju om marknadsekonomi, om man har så dyra priser att inga lämnar in ullen får man ändå ingen inkomst. De borde ha priser som gör att de har full beläggning.

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #41 skrivet: 08 dec-16 kl 20:44 »
I was there when the machines were installed .I agree with you but there is just no way in my mind that those machines can pay the operators wages. Their  capacity is just too small.
  I had carding machines in Denmark that carded 32 kilo pr. hour. That was worthwhile.But if I had run spinning machines I would have had to have an extra carder and employ 3 people to run the unit. Even though my machines were paid for it would not have made a profit.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #42 skrivet: 10 dec-16 kl 14:05 »
Jag har läst alle posterna .
  Här är mitt bud. Jag har en väninna i Danmark som importera alpacka varor. När hon betala skriver hon " nu betala ni elektricitet, och nu köpa ull etc. " Ellers funkar   företaget inte. Minimum lön i Peru är  2500 kr. om månad.
  Landet vill har dollars fordi dom är extremt   fattig . Nu stigar dollar och efter kommer priserna på ullen att stiga igen.
  M.H.T mini mill. Koster  dom inte emellan 1 och 2 million krone?. Om det går fort kan man producerar 8 kilo garn i timmen seger.    Men det går aldrig . där är för många ting som kan går fel
And I can never learn Swedish. I do apologize to you all :'(


Nja, dollarn är med stor sannolikhet mycket hög just nu och kommer att dala jämfört med den svenska kronan. Om dollarn har någon direkt inverkan på garnpriset hos återförsäljare i Sverige så är det nog mot det lägre. Men ett marknadspris är ett marknadspris oavsett valutan. Högst troligt är att marginalerna ökar i alla led och återförsäljarpriset består.

Mvh
Magnus


Mvh
Magnus

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #43 skrivet: 10 dec-16 kl 14:19 »
Jag skulle vilja ha tag på litet ospunnen (helst kardad och rengjord, men det är inget krav...) alpacka ull, eller ännu hellre angora ull som har extra långa fibrer
(skall vara till en annan grej)
Behöver dock bara litet, kanske ett hekto eller så...
Men det måste vara långa obrutna hår.




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #44 skrivet: 10 dec-16 kl 15:19 »
Jag skulle vilja ha tag på litet ospunnen (helst kardad och rengjord, men det är inget krav...) alpacka ull, eller ännu hellre angora ull som har extra långa fibrer
(skall vara till en annan grej)
Behöver dock bara litet, kanske ett hekto eller så...
Men det måste vara långa obrutna hår.

Du kan kolla på ullförmedlingen på facebook. Där var det nån som sålde kardad alpacka häromdagen för 80kr/hg.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #45 skrivet: 10 dec-16 kl 15:47 »
Har inte facebook, men skall kolla upp det, tackar för uppslaget!
Skall vara till ett konstverk.

(samt att jag blev oerhört sugen på att spinna med slända igen nu när jag läste denna tråd...  :) )
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

fjällfäll

  • Inlägg: 185
    • Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #46 skrivet: 10 dec-16 kl 19:13 »
 Alpackaullen behöver inte kardas. Den har inget ullfett och går därför att spinna direkt från "tussarna". Jag har spunnit både med slända och spinnrock, går hur bra som helst.Skräpet ramlar ur vid hanteringen.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #47 skrivet: 10 dec-16 kl 20:11 »
Ok, det stod att den går att beställa både kardad och okardad därav min fundering...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

renee d

  • Inlägg: 408
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #48 skrivet: 10 dec-16 kl 20:27 »
jag har "combed" alpaca på loftet tror jag . Jag kan titta . Men jag har inte baby alpaca. min är adult. Om jag har kvar är det ljus brun.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #49 skrivet: 10 dec-16 kl 23:34 »
Helst kulle jag vilja ha vit, men du kan ju PM, eller skriva här om tänkt pris annars om du vill sälja, annars kan  jag beställa från annat håll.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

NirsOrs

  • Inlägg: 170
    • Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #50 skrivet: 14 dec-16 kl 18:07 »
Jo, de gör de säkert. Men det minimill som ligger två mil ifrån mig har de inte köpt själva utan det är EU-bidrag som betalade det en gång i tiden. Sen handlar det ju om marknadsekonomi, om man har så dyra priser att inga lämnar in ullen får man ändå ingen inkomst. De borde ha priser som gör att de har full beläggning.

Jag praktiserade häromåret på det spinneriet. Innan ullen blir garn så genomgår den denna process:
Sorteras (man skakar bort dubbelklipp och tar bort lite strån), tvättas, torkas, vägs upp innan den körs genom plysen, sedan blir det sprayad med spinnolja och nerpackad i sopsäck (så oljan ”gottar” in sig i ullen). Efter det är det ännu en maskin (minns ej namnet), efter den maskinen så vägs ullen upp innan den läggs på bandet till kardmaskinen där den blir kardband. Sedan spinns kardbanden 1-trådigt, sedan går man till nästa maskin och tvinnar ihop till flertrådigt. Och efter det härvas garnen.

Det är en lång process och på det spinneriet är det bara två som arbetar vid maskinerna (man får springa emellan flera maskiner). Sedan drar ju maskinerna en del ström och ibland blir saker trasiga och nya delar behövs köpas in från Kanada. Också måste maskinerna rengöras mellan varven, har man t.ex. kardad angora så ser maskinen förjäklig ut efteråt och måste dammsugas riktigt ordentligt (angoran tror jag är den enda ullen som bara behöver kardas och spinnas, den går inte igenom flera moment, den hade då också minimum på 2 kg, annan ull 4 kg). Plus att maskinerna ibland strular.

Och när jag praktiserade där så hade de lång kö av folk som ville ha sin ull spunnen.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #51 skrivet: 15 dec-16 kl 11:36 »
Jag har många gånger funderat över om det fortfarande finns spinnerier i Sverige och Norge?  Ett stort spinneri Bergå i Dalarna lades ner för många år sedan.  Vad jag förstår på de garner man hittar på loppis och organisationerna så spann man på Bergå förutom  av ull även från nöthår.   Det skulle kunna vara så att Bergå försvann när vävstolarna inte fick plats i små lägenheter?   Bergå hade även ryagarn i sitt sortment och vävgarn.   Man kunde även skicka vävda ulltyger till Bergå för olika nivåer av filtning. 

Vad jag förstår lever fortfarande Wåhlstedtś, (Dalarna) och Järbo (Gästrikland).  Tar man fortfarande hand om avklippt ull och har en tillverkningsprocess ända till garn på nystan på dessa företag? Hur ser det ut i Norge?
Garnerna har genomgått en stor  förvandling från enfärgade enhetliga trådar till nyanserad inblandning av olika färger och varierade struktur.  Och därtill inblandning av annan ull, syntet och silke. Wåhlstedts garner har väl alltid haft en varierad inblanding av olika fäger?  Är det därför de har överlevt in i ny tid?

Säkert kan man googla men för mig är vår egen nyfikenhet och erfarenhet intressantare. Visst googlandet tillför information och kunskap men vi själva tillför något annat oersättligt 
« Senast ändrad: 15 dec-16 kl 11:41 av knöcklan »
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #52 skrivet: 15 dec-16 kl 11:48 »
Det har du rätt i när jag tänker på det så verkar ingen vilja ha vävstolar längre vilket förvånar mig mycket.
Jag har två just nu, räddade en modernare från en gammal lada förut där någon fyllt en massa skräp jag tänkte forsla bort, men där stod den bland all bråte...

Den blå ropade jag in på akution för en tjuga för några år sedan, men den hade inte så många tillbehör och var ganska grovt gjord.

Men skall sätta upp den så snart jag är klar med taket på logen så att det inte regnar in där längre...

Verkar inte som folk håller på med handarbeten längre?
Varför?


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Alpacka - varför är den ullen så billig?
« Svar #53 skrivet: 15 dec-16 kl 13:13 »
Wåhlstedts har de senaste åren tagit en hel del intressanta initiativ avseende ull, ullsortering, och ullkvalitet.

De har bl.a. tagit initiativ till "Ull-SM" http://www.walstedts.se/ullsm2016/.

Andra spinnerier har nischat in sig på olika sätt.

Men det finns inte längre några fungerande storskaliga verksamheter, som bidrar till att de mer småskaliga kan bära sig.

Hemvävnad av tyger i ull verkar vara väldigt sällsynt idag, hemslöjden har fullt upp med att bevara sådant som vävnad av trasmattor...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 5 användare (2 dolda)
Tli, von tratt, ÖsterFröken

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser