Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sol-el-panel -varmvattenberedare  (läst 2011 gånger)

Bo

  • Inlägg: 4238
Sol-el-panel -varmvattenberedare
« skrivet: 29 nov-16 kl 19:10 »
Jag skaffar några solpaneler nu för att ordna egen ström till mitt tillhåll i Spanien och undrar om det skulle gå att använda 24 volt direkt från solpanelerna att mata min gamla varmvattenberedare med, när batterierna är fulladdade. - Jag tänker mig att elpatronerna skulle fungera även för likström men långsammare och termostaten skullle bryta som innan när det är dags.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Sol-el-panel -varmvattenberedare
« Svar #1 skrivet: 29 nov-16 kl 20:44 »
Det blir ett mycket dyrt och ineffektivt sätt att få fram varmvatten på.

Effekten hos en rent resistiv elpatron ändras som bekant med kvadraten på spänningen. Om den t ex är avsedd för 230 V men matas med 24 V, så blir effekten (24/230)2 gånger den ursprungliga effekten. Om vi antar att elpatronen är märkt 2 kW, så blir effekten 22 W när du matar den med 24 V, och den effekten tar det tid att värma en VVB med.
Låt oss anta att inkommande vatten är +20 grader och du vill värma det till +60, alltså 40 graders temperaturskillnad.
Vi antar också att det är en relativt liten VVB på 35 liter. Vattnets värmekapacitivitet är som bekant från fysiken i skolan 4,18 kJ/(kg*K), dvs för att värma upp 1 kg vatten en grad (K eller C är ekvivalent) går det åt 4,18 kJ.
För att värma upp 35 liter vatten 40 grader måste vi således tillföra 35*40*4,18 = 5852 kJ. Med effekten 22 W = 0,022 kW kommer det att ta 5852/0,022 = 266000 sekunder = 74 timmar! Jag tror knappast det känns drägligt att vänta tre dygn på att få en liten VVB som räcker till en dusch uppvärmd.
 
Det är nog en bättre affär att sätta upp en solfångaranläggning för att värma tappvarmvattnet utan att blanda in el som mellanled.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Sol-el-panel -varmvattenberedare
« Svar #2 skrivet: 29 nov-16 kl 21:27 »
Tackar för svar. - Inser att det höga motståndet i elpatronen gör att det inte läcker så mycket ström den vägen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

778 gäster, 6 användare
Trolle_85, xaelanar, Stengrim, Be, JuliaMF, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser