Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?  (läst 9523 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« skrivet: 20 nov-16 kl 14:25 »
Kronans förbannelse lär väl ta en tid innan det värsta har stabiliserat sig, men jag behöver handla varor från Staterna samt från länder i Europa kommande år, så jag funderar vad ni tror om valutakursernas utveckling jämte den eländigt förbannade svenska kronan?

Just nu känns det som att det råder totalstopp mot alla former av handel tills detta har löst sig, detta har verkligen ställt till med ett riktigt h--e för mig som företagare.
Har legat sömnlös i flera veckor nu på grund av detta.
Men det är lätt att vara efterklok...

Börjar mer och mer tvivla på meningen med att försöka driva någonting här längre...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #1 skrivet: 20 nov-16 kl 14:30 »
Jag tror kronan kommer fortsätta vara svag i flera år, regeringen arbetar ju mot det för att underlätta export

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #2 skrivet: 20 nov-16 kl 14:40 »
Som Fåret skrev är det ju meningen att kronan skall vara svag. Gentemot Euron tror jag att det kommer nog inte mer. Euron kommer nog att sjunka lite. Att Dollarn är so hög just nu beror på att Folk tror att Trump kan göra som han sa med att isolera USA mera ekonomiskt. När alla upptäcker att det bara var valsnack, kommer Dollarn att sjunka igen. Vad har Du för verksamhet? Import? 
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #3 skrivet: 20 nov-16 kl 14:50 »
Det är ju redan en bilfabrik som har stannat kvar i Kentucky istället för att flytta till Mexiko så den protektionistiska politiken lönar sig.

Jag som får lön i norska pesetas är glad för att den svenska kronan är låg, jag får cirka 8% högre lön nu än vid årsskiftet på grund av det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #4 skrivet: 20 nov-16 kl 15:07 »
Du får försaka ha is i magen och bestämma dig när du tycker att priset är så rätt som märkligt för dig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #5 skrivet: 20 nov-16 kl 16:12 »
Ok, det ser minst sagt mörkt ut med andra ord.
Jo, jag är beroende av tillverkning som sker i staterna, Tyskland, mfl för det jag håller på med.
Eftersom i princip all tillverkning här av vettiga saker är i princip borta idag, på 70 talet hade det nog gått ändå, men idag finns inte en chans.

Lutar starkt åt att jag kommer att lägga ned i så fall, ja.
Orkar inte med denna skiten med ständig hjärt lungräddning i ställetför att man tar tag i saken och ser till att löner och annat håller ett globalt uppsving så att folk kan börja bygga nya hus, osv som man kunde på 80-talet. Nu är det ju bara olika grader av misär här sedan början på 90-talet.

Här uppe är  minst 80% av jobben på storföretagen ändå borta sedan länge.
De kommer inte åter på grund av detta, det är ett som är säkert.


DÖD ÅT KRONAN!!
Låt den somna in värdigt och stilla...





 
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #6 skrivet: 20 nov-16 kl 16:32 »
Jag har en påse EURO, DKK och NOK efter loppisen i sommar.
Visste inte att kronan var så svag, så det kanske är läge att sälja nu?
Någon spekulant?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #7 skrivet: 20 nov-16 kl 16:51 »
Knappast nu tror jag, men det är ju alltid bra om man skall ut och resa.  ;)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #8 skrivet: 20 nov-16 kl 19:59 »
" ned med kronan" håller jag inte med om. Det kommer att visa sig att vi har tur som inte har Euron. Denna skitvaluta kommer att försvinna med stor ekonomisk oro som följd, när Tysklands ekonomi backar framöver. Dom kommer att bli överkörda av Kina mm. inom överskådlig framtid. Handlar Du med större volymer, prata med leverantören. Dom brukar inse att Du inte kan sälja till vilket pris som helst och lämnar extra rabatt för att ha Dig kvar som kund. Min leverantör i DE av speciella rakblad lämnade 10% rabatt vid senaste valutacirkusen för ett antal år sen. Du måste ju även höja priset med hänvisning till valutan. Detta gör mina leverantörer.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #9 skrivet: 20 nov-16 kl 20:08 »
Ska man handla utomlands kan man ju försöka göra affärer i GBP, pundet har ju stått lågt sedan brexitomröstningen.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #10 skrivet: 20 nov-16 kl 20:15 »
Jo, pundet ligger ju bra till nu (hade gått upp litet nu såg jag, men annars ligger det lågt fortfarande, så helt klart fortfarande köpläge där...), för ca 5 år sedan hade jag inte velat veta av Euron här.

Danska kronan ligger också hyfsat lågt nu.

Norska kronan har väl redan haft sin nedgång, ser ut som att den stigit något nu, så, jo får man lön därifrån nu så tjänar man några procent även mot de andra valutorna.


Det är delar som ibland ingår i saker jag tillverkar jag behöver införskaffa utifrån, tyvärr är min omsättning troligen för låg för att kunna påverka...


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #11 skrivet: 22 nov-16 kl 18:04 »
Jag skulle hellre haft kvar marken än vara kvar i euron. Den är en av grundorsakerna till den evigt dåliga ekonomin i europa, ett ankare som drar ner hela europa förutom tyskland som tjänar på den.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #12 skrivet: 22 nov-16 kl 18:22 »
Jo, det är sant, men kronan (och skattesänkningar, mm) har bara varit en form av konstgjord andning, i ställetför att ta i tu med den verkliga grunden för svensk industridöd...

Nu är ju kronan mest bara ett hinder och ett stort irritationsmoment sedan 90-talet.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #13 skrivet: 22 nov-16 kl 18:32 »
Jag ser inget alternativ till en nationell valuta, endast en fråga om hur den hanteras isåfall.

Globalisering och att kapital kan röra sig fritt över världen är orsaken till industridöden och det har vi lidit av i Finland också. Det blir det inte ändring av på många år ännu tror jag.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #14 skrivet: 22 nov-16 kl 18:51 »
Jo, hos er gjorde euron mer skada än nytta, det håller jag med om, hade det skett för fem år sedan hade det gjort det här också, det hade inte varit bra.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #15 skrivet: 22 nov-16 kl 21:09 »
Jag tror det enda land som euron inte har skadat är Tyskland, men euron och ECB är väldigt tyska och de andra länderna i EU trycker ner eurons värde jämfört med D-marken. Hade Tyskland haft d-mark hade deras exporter inte varit lika billiga.

Italien har inte haft tillväxt sedan dom gick med i euron. Utan euron hade greklandskrisen och den europeiska bankkrisen ens kunnat skapats faktiskt, hela möjligheten fanns inte med de äldre nationella valutorna och marknaderna.

Jag är inte säker att euron finns kvar om 10 år, så illa är det ställt. Föreläsning om eurons framtid:
https://www.youtube.com/watch?v=S31VLG8Qi78

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #16 skrivet: 22 nov-16 kl 21:33 »
Jag håller med dig Dennis
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #17 skrivet: 22 nov-16 kl 23:31 »
Felet med Euron är att det är länder med fullkomligt olika förutsättningar. Förr kunde man rätta till olikheterna genom en devalvering. Med Euron är detta omöjligt. Ett fungerande valutasystem med samma valuta överallt förutsätter samma skattesystem, samma utgiftssystem osv. Helt enkelt en gemensam skatte och penningpolitik. Uppfinnarna av Euron tänkte sig ju ett slags förenad Europa med USA som förebild. Men detta kommer aldrig att fungera med självständiga nationalstater. Jag tror att Euron kommer att finnas i några få stater om ett antal år, medan de andra blir tvingade att lämna samarbetet och återgå till egna valutor.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #18 skrivet: 23 nov-16 kl 05:36 »
Jag tror det enda land som euron inte har skadat är Tyskland, men euron och ECB är väldigt tyska och de andra länderna i EU trycker ner eurons värde jämfört med D-marken. Hade Tyskland haft d-mark hade deras exporter inte varit lika billiga.

Italien har inte haft tillväxt sedan dom gick med i euron. Utan euron hade greklandskrisen och den europeiska bankkrisen ens kunnat skapats faktiskt, hela möjligheten fanns inte med de äldre nationella valutorna och marknaderna.

Jag är inte säker att euron finns kvar om 10 år, så illa är det ställt. Föreläsning om eurons framtid:
https://www.youtube.com/watch?v=S31VLG8Qi78

Italy GDP Growth Rate


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: När kan man börja handla (med USD och EURO) igen?
« Svar #19 skrivet: 23 nov-16 kl 07:02 »
Ja det är ju "luddigt" att se på en graf men man kan ju antyda från den att tillväxten är närmast plusminus noll där om man räknar ihop allting.

https://www.washingtonpost.com/news/wonk/wp/2015/07/30/italy-is-the-most-likely-country-to-leave-the-euro/
« Senast ändrad: 23 nov-16 kl 07:30 av DennisCA »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser