Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  luft vatten eller solenergi  (läst 3681 gånger)

tomtefrej

  • Inlägg: 74
luft vatten eller solenergi
« skrivet: 08 okt-16 kl 09:05 »
 Vad skall man välja

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: luft vatten eller solenergi
« Svar #1 skrivet: 08 okt-16 kl 09:49 »
Till vad?

(och är inte all energi solenergi)
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

tomtefrej

  • Inlägg: 74
SV: luft vatten eller solenergi
« Svar #2 skrivet: 08 okt-16 kl 11:20 »
till värme i huset. Nu brukar vi ved i pannan. Nu funderar vi på ett alternativ . Luft vatten eller Solfångare som gör ström.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: luft vatten eller solenergi
« Svar #3 skrivet: 08 okt-16 kl 12:31 »
Men nu blev det ju förvirrat... Skall du ha värme eller el?

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: luft vatten eller solenergi
« Svar #4 skrivet: 08 okt-16 kl 13:09 »
Med luft vatten, menas det en luft/vatten värmepump?
Det kan funka som ersättare eller komplement till ved om ni har vattenburet.
Solceller till direkverkande el är jag skeptisk till. Även via batteri och värmepump.

Får man fråga varför det ska bytas från ved?
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: luft vatten eller solenergi
« Svar #5 skrivet: 08 okt-16 kl 18:35 »
till värme i huset. Nu brukar vi ved i pannan. Nu funderar vi på ett alternativ . Luft vatten eller Solfångare som gör ström.

Både och är mitt råd. Dagens moderna solfångare (för strömproduktion) kräver antingen en luftspalt mellan undersidan på panelerna och yttertaket, eller kylslingor i botten av panelerna. Anledningen till kylbehovet är att maximal effekt uppnås vid mellan 30-35 graders temp. Utan kyla blir det 70-80 grader i söderläge på sommaren.

Kylslingorna kopplas med fördel till en luft/vatten-pump eller jord/bergvärmepump.

Att utnyttja sina solpaneler till elvärme är en betydligt dumdristig idé, då man får mer än en krona mera per kwh för den el man säljer än för den el man behöver köpa tillbaks de dagar förbrukningen överstiger den egna produktionen. Min granne som har insikt i branschen sa så sent som i förra veckan till mig att inom fem år byggs inga nya villor i Sverige utan att södertaket har solpaneler.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

tomtefrej

  • Inlägg: 74
SV: luft vatten eller solenergi
« Svar #6 skrivet: 08 okt-16 kl 19:09 »
Jag ska inte sluta med ved. Men man blir ju inte yngre. och då är det bra att ha ett alternativ.Men jag tänker som så att luft vatten blir ju inte brukat så mycket på ett tag hoppas jag. Men om man tar dom pengarna och köper solceller i stället och säljer strömmen. Så har man ju lite hjälp när man måste koppla elpatronen.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: luft vatten eller solenergi
« Svar #7 skrivet: 08 okt-16 kl 19:53 »
Vad som helst förutom olja är bättre än elpatronen. Jag ryser vid bara ordet elpatron.... Luft/vatten eller jord/berg-värmepump är ändå det primära för dig anser jag. Och själva solpanelerna behöver du ju inte betala numera, det finns ju flera företag som sätter upp dem hos dig som ett slags leasingkontrakt.

Att sälja el för att få pengar till att kunna koppla in en elpatron på vinternätterna är rena vansinnet menar jag. Bättre att tjäna de kronorna på nåt annat i så fall.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: luft vatten eller solenergi
« Svar #8 skrivet: 08 okt-16 kl 20:49 »
Tänk på att värmepumpar inte trivs så bra med att behöva skicka ut varmare vatten än på sin höjd 50-55 grader till elementen. I hus med snålt tilltagna radiatorer, som har varit avsedda för ved- eller oljeeldning från början, kan det bli svårt att hålla värmen med värmepumpens lägre framledningstemperatur om det är riktigt stort värmebehov (kallt och/eller blåsigt).

Man kan ofta komma över begagnade L/V-värmepumpar billigt, ibland har det hänt att man har satt dit en L/V som tillfällig lösning och några år senare går över till bergvärme,  i tättbefolkade områden har somliga problem med hypokondriska grannar som inbillar sig att de blir störda av oljud från utomhusdelen, osv osv.

tomtefrej

  • Inlägg: 74
SV: luft vatten eller solenergi
« Svar #9 skrivet: 09 okt-16 kl 15:40 »
Ja håller med dej Tomas elpatron är hungrig på ström. Men om man leker med tanken. Om jag sätter in solfångare nu och eldar med ved i 5-10 år till så måste den ha matat in en hel del ström i elmätaren medan den väntar. Men luftpumpen den bara står där och väntar.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: luft vatten eller solenergi
« Svar #10 skrivet: 09 okt-16 kl 17:40 »
När du kopplat in värmepumpen slutar du elda med ved efter nån månad - tro mig!  8)

Myselda i kaminer är nåt annat, det ska du naturligtvis inte sluta upp med.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: luft vatten eller solenergi
« Svar #11 skrivet: 09 okt-16 kl 19:21 »
Ja håller med dej Tomas elpatron är hungrig på ström. Men om man leker med tanken. Om jag sätter in solfångare nu och eldar med ved i 5-10 år till så måste den ha matat in en hel del ström i elmätaren medan den väntar. Men luftpumpen den bara står där och väntar.

Jag antar att du menar solcell och inte solfångare? Solfångare är en apparat som värmer luft eller vatten medelst värmestrålning från solen, solcell är en apparat som konverterar energi ur synligt ljus till elektrisk energi.

Regelverket för småskalig elproduktion är sådant att man bara får kvitta egen produktion mot egen förbrukning timvis. Om man producerar en dag och förbrukar motsvarande mängd en annan dag, så är förtjänsten på produktionen skattepliktig.

Det beror ju på hur stort hus och hur stor energiförbrukning man har, om det lönar sig att kosta på en värmepumpsinstallation. För den som med enbart elvärme inte gör av med mer än kanske 15000 kWh/år, är det svårt att få några energibesparande åtgärder att löna sig med dagens elpriser.

tomtefrej

  • Inlägg: 74
SV: luft vatten eller solenergi
« Svar #12 skrivet: 09 okt-16 kl 20:00 »
Det stämmer Torbjörn solcell heter det visst. Du har nog rätt där Tomas det är lätt att bli bekväm. Men något bör jag göra för man vet aldrig när sjukdom eller nått annat händer när man har framtiden bakom sej . Och lägenhet NEJ helst inte.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: luft vatten eller solenergi
« Svar #13 skrivet: 09 okt-16 kl 21:51 »
Jag tycker det låter som att du skall vänta med det hela. Spara undan så att du har pengar till den lösning du väljer om 5-10 år, mycket kan hända under den tiden, både med värmekällor och din situation.

tomtefrej

  • Inlägg: 74
SV: luft vatten eller solenergi
« Svar #14 skrivet: 10 okt-16 kl 18:35 »
du har rätt i det. Det är bara det när  :-[

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: luft vatten eller solenergi
« Svar #15 skrivet: 10 okt-16 kl 19:20 »
du har rätt i det. Det är bara det när  :-[

Allra varmaste dagen i juli månad! Då är priset bäst på värmepumpen, och VVS-arna behöver jobb.....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: luft vatten eller solenergi
« Svar #16 skrivet: 10 okt-16 kl 20:16 »
L/v är ju en trevlig kombination till veden anser jag. Åtminstone nu när jag har gratis ved i några år till samt att dom som renoverade huset hade den goda smaken att stoppa in golvvärme.

Att inte vara beroende av att hålla pannan igång eller kunna lämna hus, fru o barn o veta att värmepumpen gör jobbet är bra.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: luft vatten eller solenergi
« Svar #17 skrivet: 10 okt-16 kl 20:45 »
Teknikens stora framsteg på området är ju också väldigt bra. Att vara bortresta med 5-10 grader i huset, och två dygn innan man kommer hem igen gå in i mobilen och höja värmen till 22.

Det är väl även därför många danskar nu installerar L/L eller L/V-pumpar i sina fritidshus i södra Sverige. När de förr kom dit och fick börja med att elda i kaminerna i minusgrader var väl ingen höjdare...?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

xlab

  • Gäst
SV: luft vatten eller solenergi
« Svar #18 skrivet: 04 mar-17 kl 20:10 »
solfångare är för varmvatten och solceller/solpaneler är för el.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: luft vatten eller solenergi
« Svar #19 skrivet: 05 mar-17 kl 06:27 »
Jag antar att du menar solcell och inte solfångare? Solfångare är en apparat som värmer luft eller vatten medelst värmestrålning från solen, solcell är en apparat som konverterar energi ur synligt ljus till elektrisk energi.

Regelverket för småskalig elproduktion är sådant att man bara får kvitta egen produktion mot egen förbrukning timvis. Om man producerar en dag och förbrukar motsvarande mängd en annan dag, så är förtjänsten på produktionen skattepliktig.

Det beror ju på hur stort hus och hur stor energiförbrukning man har, om det lönar sig att kosta på en värmepumpsinstallation. För den som med enbart elvärme inte gör av med mer än kanske 15000 kWh/år, är det svårt att få några energibesparande åtgärder att löna sig med dagens elpriser.

Det stämmer inte avseende småskalig elproduktion


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 7 användare (1 dolda)
ktulo, xaelanar, per.martinsson, Banelinjen, ärt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser