Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kolsyrajäsning  (läst 3612 gånger)

adde1966

  • Inlägg: 18
    • Gästrikland
Kolsyrajäsning
« skrivet: 19 aug-16 kl 11:35 »
Efter en exploderad flaska har jag blivit försiktig med efterjäsning.
senast har jag gjort enbärsdricka som jäste tre veckor med bakjäst innan omtappning, därefter ca en vecka.
det kluckade var fjärde minut, då tillsatte jag 10 g socker per liter och buteljerade, lät stå varmt två veckor.
men den blev väldigt avslagen...
Tipps?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Kolsyrajäsning
« Svar #1 skrivet: 19 aug-16 kl 15:04 »
Har inte testat enbär men det är aldrig fel att tappa om. La du sockret i flaskorna eller i jäskärlet?
Skakade du flaskorna några gånger under efterjäsningen?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Kolsyrajäsning
« Svar #2 skrivet: 19 aug-16 kl 17:16 »
Enbärsdricka gör jag inte, men väl olika cidersorter som efterjäser på flaska. Jag använder öljäst eller ciderjäst. Någon explosion har det aldrig varit, men det har ibland sprutat upp vid öppnandet. Sedan dess är jag mycket försiktig.
När det blir långt mellan bubblorna, gör jag en omtappning. I det mottagande kärlet finns redan en liten sockerlag med 70 eller 80 gram socker per 10 liter. Om drycken är klar, skall det följa med en liten slurk bottensats - annars icke. (Här ligger ett problem: det är svårt att veta hur mycket, gissar på en matsked eller två.)
Efter buteljeringen skyndar jag till källaren med flaskorna. De får alltså inte stanna inne och inte heller skakas.
För att veta om det bildats kolsyra, är 2 av flaskorna av plast - med skruvkorkar. Dessa nyper jag i när jag ändå är i källaren. När de är spända och hårda, fginns fullt med kolsyra i drycken.
Det kan ta olika lång tid. Ibland går det på någon vecka. Min senaste äppelcider tor 5 månader för att börja bubbla.

adde1966

  • Inlägg: 18
    • Gästrikland
SV: Kolsyrajäsning
« Svar #3 skrivet: 20 aug-16 kl 16:58 »
Har inte testat enbär men det är aldrig fel att tappa om. La du sockret i flaskorna eller i jäskärlet?
Skakade du flaskorna några gånger under efterjäsningen?

Jag blandade en halv deciliter socker i den omtappade musten (5. l.)
sen tappade jag på flaskor och skakade några gånger under efterjäsningen.

adde1966

  • Inlägg: 18
    • Gästrikland
SV: Kolsyrajäsning
« Svar #4 skrivet: 20 aug-16 kl 17:03 »
Jag blandade en halv deciliter socker i den omtappade musten (5. l.)
sen tappade jag på flaskor och skakade några gånger under efterjäsningen.
Jag har gjort mjöd som gick samma väg, den hade jäst ut helt.
gemensamt för båda är att jag inte haft någon synlig bottensats med efter omtappning, kanske ska prova et par matskedar nästa gång.
varför inte efterjäsa i rumstemperatur?

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Kolsyrajäsning
« Svar #5 skrivet: 20 aug-16 kl 18:28 »
Jag har med lite bottensats vid omtappningen för att det skall efterjäsa över huvud taget.
Eftersom jag är orolig för explosioner, låter jag bli att efterjäsa inomhus och skaka flaskorna.

Der verkar ändå som att du Adde gjort allting rätt. Det är svårt med efterjäsning!
Försök igen med jästsorter som är anpassade för dina drycker.

Gilbert

  • Gäst
SV: Kolsyrajäsning
« Svar #6 skrivet: 20 aug-16 kl 18:35 »
Varför skaka flaskorna? Det går bättre utan.

Donpablo

  • Inlägg: 21
    • Norrbotten
SV: Kolsyrajäsning
« Svar #7 skrivet: 07 jul-17 kl 22:01 »
när jag jäser öl har jag 7-8 gram socker/liter, kokar en lag på 1dl vatten, och smälter sockret däri, sen blandar jag ut det i ölen, och flaskar, efter det rör jag ej flaskorna på 2-3v, sen kyler jag dessa, och har haft både bra kolsyra, och inga explosioner. Har inte tillsatt extra jöst vid flaskjäsning, brukar finnas gott om jästceller kvar ändå.
'

Donpablo

  • Inlägg: 21
    • Norrbotten
SV: Kolsyrajäsning
« Svar #8 skrivet: 21 jul-17 kl 22:20 »
10 gram socker är ganska mycket, tycker jag haft mycket, då jag gjort veteöl, och då har jag haft mellan 8-9 gram socker / liter.

Deladrulle

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Kolsyrajäsning
« Svar #9 skrivet: 23 apr-18 kl 10:33 »
För lite luft i toppen på flaskorna kanske? Hur mycket luft man behöver vet ja icke men jag vet däremot att om luftfickan är liten så är det kört :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, Hantverkaren, ärt, Be, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser