Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lösning för husvagn men kanske m 230 v, gärna skalbar?  (läst 2965 gånger)

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
Hej,

vi har köpt 7 ha mark i Sörmland för att på sikt skapa ett småbruk. F n finns bara åker, hagmark, skog o strand, dvs inga hus o ingen väg. Vi har ställt ut en husvagn med ett förmodligen 30 år gammalt 12V-batteri av märket Matti. 4 amp och så står det "220V-50Hz" på det. Vi har också köpt två begagnade 200W-solpaneler (specifikationer: Current at Pmax: 5,4 A, Voltage at Pmax: 37 V, Short-circuit current: 5,7 A, Open-circuit voltage: 45,5 V, Cell types: Mono). Vi har ännu inte skaffat någon regulator.

På några års sikt är tanken att bygga permanentbostadshus och ha djur. Då vill vi installera en sisådär 5-15 kW solel för att täcka alla behov och ibland exportera.

För dagen vill vi bara kunna driva belysning och vattenpump samt ladda mobil o dator. Jag vet att två paneler är lite i överkant, men de var billiga och jag tänkte att skalbart är bra.

Fråga 1: Vad ska vi skaffa för laddningsregulator?
Behöver jag 30A eller måste jag ta 40A eller kan det räcka med 20A? (Eller är det bättre att tills vidare lägga bort en panel och nöja mig med 15A?)

Och: Jag fattar att MPPT är bäst, men är det nödvändigt för våra behov, när priset för en PWM bara är en femtedel?

Någon tipsade om att gå upp till 24V gm att köpa ännu ett batteri och seriekoppla, för att få ned kabelstorleken. Behöver det andra batteriet då också vara på 4A eller spelar det ingen roll? Vilka är bäst/mest miljövänliga? Och exakt hur kopplar man?

Fråga 2: Kylskåpet i vagnen sägs gå på 230V AC. Antingen skänker vi bort det och köper ett som går på 12 eller 24V. Eller så köper vi en växelriktare, men är det realistiskt och rimligt?

Fråga 3: Om vi borrar för vatten och sätter in en pump på ca 90 meters djup, går den då att driva med dessa två paneler öht? Brunnsborraren säger att hans standardpaket för pump 3-fas är ca 1kW och 3A och 1-fas är 1,5 kW och 7A. Det klarar vi alltså absolut inte -- men det finns kanske långsammare pumpar som ändå klarar biffen? Och som går på 12/24V? Eller är det bara dumt att satsa på det?

Fråga 4: När ska vi dra in nätel -- redan senare i sommar eller vänta tills vi sätter igång på riktigt med att bygga huset, dvs 1-2 år?

Vad är era tips och tankar generellt kring detta? Kanske bäst att bara använda en panel och kunna köpa en mindre o enklare regulator? Jag förstår att det inte går bra att skala upp till flera kW innan vi byggt huset, eftersom det då gentemot myndigheterna blir för dyrt att exportera när vi inte konsumerar så mkt själva.

Tacksam för svar, försöker lära mig men det är ju sjukt komplext det här...
« Senast ändrad: 16 jun-16 kl 13:46 av silverjuggler »
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

husbehov

  • Gäst
SV: Lösning för husvagn men kanske m 230 v, gärna skalbar?
« Svar #1 skrivet: 16 jun-16 kl 13:44 »
IVT mppt 30A regulatorer från energishop.se har jag kört med i några år och tycker dom funkar riktigt bra kontra pris . men ni måste upp rejält i batteristorlek för att kunna nyttja det bättre (ju mer AH ni har desto bättre klarar ni svängningarna i vädret)

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Lösning för husvagn men kanske m 230 v, gärna skalbar?
« Svar #2 skrivet: 16 jun-16 kl 18:04 »
Okej husbehov, stort tack! Den sajten energishop.se hade jag inte sett, de verkar ju bättre än någon annan jag hittat!

Vad har du själv för anläggning, vad gäller solceller och batterier?

Vad tycker du jag kunde utöka med i batteriväg? Finns billiga/miljövänliga nånstans?

O ang detta med 12/24V -- är det bara att seriekoppla batterierna så blir det istället 24V från regulatorn? Men om jag sen har utrustning jag ska driva på 12V -- då är det bara att jag kopplar dit direkt från ett batteri och inte via det andra?

Men om jag kör med 24V-batterier, då behövs egentligen bara 15A-regulator va? Då blir det ju 2*200W/24V=17A.

Och alltså -- om jag skulle PARALLELL-koppla solpanelerna i stället, då skulle regulatorns amperestyrka bara behöva vara hälften av det -- 8-9A? Då skulle jag alltså klara mig på en 10A-regulator? Varför gör inte folk så?
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

husbehov

  • Gäst
SV: Lösning för husvagn men kanske m 230 v, gärna skalbar?
« Svar #3 skrivet: 17 jun-16 kl 08:11 »
Okej husbehov, stort tack! Den sajten energishop.se hade jag inte sett, de verkar ju bättre än någon annan jag hittat!

Vad har du själv för anläggning, vad gäller solceller och batterier?

Vad tycker du jag kunde utöka med i batteriväg? Finns billiga/miljövänliga nånstans?

O ang detta med 12/24V -- är det bara att seriekoppla batterierna så blir det istället 24V från regulatorn? Men om jag sen har utrustning jag ska driva på 12V -- då är det bara att jag kopplar dit direkt från ett batteri och inte via det andra?

Men om jag kör med 24V-batterier, då behövs egentligen bara 15A-regulator va? Då blir det ju 2*200W/24V=17A.

Och alltså -- om jag skulle PARALLELL-koppla solpanelerna i stället, då skulle regulatorns amperestyrka bara behöva vara hälften av det -- 8-9A? Då skulle jag alltså klara mig på en 10A-regulator? Varför gör inte folk så?
om ni hade tänkt gå över till att vara nätanslutna i framtiden och bara ha det här sålänge så blir det ett väldigt dyrt projekt kan jag lova dej . då är det nästan bättre att dra fram en kabel om ni har möjlighet ? just batterier är en riktigt dyr historia om ni ska ha något vettigt långsiktigt så tänk igenom hur ni tänkt på lång sikt först (för eran ekonomis skull) . ska ni klara er året runt på solelen ? hur är läget ni har mot söder (träd eller byggnader) ?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lösning för husvagn men kanske m 230 v, gärna skalbar?
« Svar #4 skrivet: 17 jun-16 kl 08:55 »
O ang detta med 12/24V -- är det bara att seriekoppla batterierna så blir det istället 24V från regulatorn? Men om jag sen har utrustning jag ska driva på 12V -- då är det bara att jag kopplar dit direkt från ett batteri och inte via det andra?

Nej, det är inte alls någon bra idé. Om du tar ut ström från det ena av två seriekopplade batterier, så kommer det att dras ur medan det andra blir överladdat. Om det rör sig om blybatterier i storleksordningen 50-100 Ah, så kan det vara acceptabelt att ta ut kanske ett par tiondels A på det sättet, men inte mer. Det finns tre bättre sätt att lösa problemet:
1) Undvik 12 V-utrustning eller bygg om redan befintlig sådan till 24 V.
2) Använd en 24/12 V-omvandlare (helst switchad, om det är frågan om större effekter).
3) Koppla in en s k equalizer parallellt med de båda batterierna, dvs en anordning som mäter spänningen över båda batterierna och drar ström ur det batteri som för tillfället har högre spänning, för att balansera dem.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lösning för husvagn men kanske m 230 v, gärna skalbar?
« Svar #5 skrivet: 17 jun-16 kl 09:06 »
Några kommentarer till ursprungsfrågorna:

2)
De flesta lite äldre husvagnskylskåp är s k absorptionskylskåp, som inte har någon kylkompressor utan istället en kokare som håller kylmediecirkulationen igång. Denna kan värmas med antingen gasol eller ett elektriskt värmeelement. Det elektriska värmeelementet är inte beroende av växelström utan om det är avsett för 230 V, så fungerar det lika bra på 230 V likström. Det behövs alltså ingen växelriktare utan räcker med en DC/DC-omvandlare.
Dock är absorptionskylskåpen så ineffektiva att det i praktiken inte är realistiskt att driva ett sådant på ström från en offgrid-anläggning. Ett litet husvagnskylskåp med absorptionsteknik kan mycket väl dra 3 eller 5 gånger så mycket energi som ett gammalt fullstort kompressorkylskåp.
En fördel med absorptionskylskåp är dock att de inte drar någon hög startström just  i ögonblicket då termostaten slår till, och kan därför vara lättare att få att fungera med en klen matning.

3)
Förmodligen är det inga större problem att driva pumparna med en batteribank och rejäl inverter, pumpens märkeffekt går ju bara åt medan pumpen är igång och vanligtvis förbrukar man ju inte mer vatten att den på sin höjd går några tiotal minuter per dygn. Dock bör man observera problemet med startströmmar, i synnerhet för en enfasdriven pump. Man bör ta till en växelriktare som klarar uppåt 5-10 gånger pumpmotorns märkeffekt för att vara säker på att inte få problem.  Trefaspumpar har mindre problem med startströmmar, men då blir ju istället en trefas växelriktare dyrare. En annan fördel med trefaspumpar är att de inte har någon startkondensator, som alltid är ett orosmoment i den fuktiga miljön i en brunn.
Ta till hydrofor eller hydropress i överkant, så att pumpen inte behöver starta så ofta och får lång gångtid varje gång den har startat.

4)
Dra fram el från nätet så fort det bara går, och hanka er fram med billigast möjliga lösningar innan dess även om de kanske är obekväma, dyra i drift och mindre miljövänliga (typ åka in till stan och hämta vatten, köra billigt bensinelverk för den ström som oundgängligen behövs osv) under de få veckor det blir frågan om innan servisledningen är på plats.

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Lösning för husvagn men kanske m 230 v, gärna skalbar?
« Svar #6 skrivet: 17 jun-16 kl 14:56 »
Tusen tack för kunniga och engagerade svar! Vi får försöka lära oss mer såklart. (Har ni tips på bra nybörjarböcker/hemsidor som inte är tegelstenar?)

Vi hade tänkt vänta med nätel 1-2 år eftersom vi ju nu bara behöver till husvagnen (och möjligtvis iof för att driva en pump, men där kan vi ju hämta dricksvatten själva och kanske ansluta en enklare pump till sjön för bevattning, den ligger ca 250 meter fr husvagnen). Detta för att spara ca 5 000 kr i Vattenfalls årliga abonnemangsavgift, men ni menar att kostnaderna för ett extra bilbatteri och en laddningsregulator blir dyrare eller hur tänker ni?

För att ansluta nätel behöver vi gräva lite, jag funderar på att gräva själv)... Men det ska vi i vilket fall genomföra så snart vi kan för i dagsläget saknar vi även väg.

Dagsläget:
* Jag tycker det låter som att det enklaste är att slänga ut kylskåpet och ordna ett som går på 12/24V.
* Men ska vi köpa 30A-regulatorn för 1 585 kr? Eller ska vi köpa någon med mindre A-tal eller billigare eftersom vi inte kommer att ha mkt användning för den när vi nätanslutit?
* Ska vi serie- eller parallellkoppla solpanelerna, för att fördubbla eller behålla spänningen?
* En sak som vore väldigt kul är att att från första början ha en datalogger så att vi får överblick och av nostalgiskäl vet exakt hur mkt egen el vi producerat från dag ett...

(Och det jag inte fattar är också -- hur många ampere kommer mina solpaneler att leverera egentligen? Någon säger att alla paneler är på 24V men samtidigt står det ju 37V "at Pmax" på var och en. Och om vi då seriekopplar blir det alltså (upp till) 74A?)

Jag funderar vidare och återkommer!

Nu tar mina batterier slut här så jag postar det här och uppdaterar inlägget efter hand!
« Senast ändrad: 17 jun-16 kl 15:01 av silverjuggler »
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lösning för husvagn men kanske m 230 v, gärna skalbar?
« Svar #7 skrivet: 17 jun-16 kl 15:54 »
Vilken ström solcellerna lämnar beror ju på aktuell solinstrålning (mäts i W/m2).  Förmodligen gäller siffrorna i databladet för en mycket kraftigare solinstrålning än man någonsin får här i Sverige, det borde stå uppgifter om den saken om man läser noga.

Vanliga bilbatterier bör man inte använda för den här typen av solcellsanläggningar, de får kort livslängd och man drar på sig en massa krångel. Ska man använda blyackumulatorer så bör man sikta in sig på antingen fritidsbatterier eller, ännu hellre, batterityper som är avsedda för t ex reservkraftanläggningar eller elfordonsdrift.
Tänk på att om du ska seriekoppla batterier, så måste båda batterierna i varje serie vara exakt likadana.

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Lösning för husvagn men kanske m 230 v, gärna skalbar?
« Svar #8 skrivet: 19 jun-16 kl 18:25 »
Hej igen,

förlåt, skrev fel, jag menade inte hur många ampere utan hur många volt våra paneler levererar egentligen. Det står ju alltså "Voltage at Pmax 37V" men samtidigt säger folk till mig, och Ehrenberg skriver i sin bok, att såna här paneler ger 24V. Det är 2/3 av 37V - är det bara något slags genomsnittligt tal för svenska förhållanden eller?

Hursomhelst, vi lutar åt att nu helt enkelt köpa en 30A-MPPT-regulator från Energishop för 1 585 kr + frakt (av oklar anledning billigare än deras 20A-regulator) och tills vidare köra på med vårt 30-åriga 4A-batteri. Och köra med båda solpanelerna, dvs 400W, seriekopplade. Då ger de alltså någonstans mellan 48 och 74V men viktigare är ju amperen, o där levererar de då 400/48 - 400/74 = mellan 8 och  5,4 A, korrekt uppfattat va?

Det skulle seriekopplat alltså räcka med en 10A-regulator men prisskillnaden är mindre än 200 kr så bättre att ta den kraftigare tänker jag. Då kan vi ju skala upp i framtiden... Synpunkter?

Vad ska vi köpa för kablage sen -- sånt som är från 48V för linan panel-regulator och sen behålla befintliga 12V från regulator till brukare?

Framgent:
* Vi får byta ut kylskåpet mot ett för 12V.
* Kajkar det gamla batteriet ur eller känns för klent får vi kanske köpa ett eller två nya. Då får vi ta ställning till huruvida de ska parallellkopplas och vi stanna på 12V eller om vi ska seriekoppla dem och gå över till 24V, ev med sladdbyten och tillskott av en (kanske switchad) omvandlare eller equalizer...
* Kanske skaffar vi en pump sen för vatten till bevattning och tvätt/disk från sjön sommartid.

Häpp!
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

husbehov

  • Gäst
SV: Lösning för husvagn men kanske m 230 v, gärna skalbar?
« Svar #9 skrivet: 20 jun-16 kl 11:54 »
innan ni fortsätter så måste ni tänka på den största och viktigaste (och dyraste) delen i en sån här anläggning . batterierna . ni kan inte driva runt erat tilltänkta system med det lilla batteriet ni har . eventuellt bara under fullt solsken kan ni driva det som solen räcker till . men sen då när solen går i moln? (vinter) så har ju det lilla batteriet varit tomt sen länge och det är därför ni måste ha en sån stor batteribank som möjligt så att ni kan lagra strömmen till sämre tider . jag hade rekomenderat er till att skaffa minst 500 ah i 24v . kolla exempelvis crown deep cycle batterier vilka har ett gott rykte världen över (men inte bäst men bra ur kostnadssynpunkt) dom är syrabatterier vilket innebär att ni skall serva dem genom att hålla koll på vätskenivåer och hålla rent och snyggt . kolla upp där vad en sådan batteribank kostar innan ni tänker vidare . erat gamla batteri kan ni nog lämna till återvinningen direkt tyvär

husbehov

  • Gäst
SV: Lösning för husvagn men kanske m 230 v, gärna skalbar?
« Svar #10 skrivet: 20 jun-16 kl 12:46 »
när du har kollat upp och övervägt så kan man gå in på det teoretiska om du väljer att fortsätta i samma bana  :)

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Lösning för husvagn men kanske m 230 v, gärna skalbar?
« Svar #11 skrivet: 20 jun-16 kl 16:09 »
Ohoj!

Tack för tips! Jag noterar att 500 Ah av batterierna du rekommenderar går på runt 10 lax.

Men dels har vi ju nu använt befintligt batteri i flera dagar och det går bra. Vi har ju som sagt ringa behov -- en LED-panel någon gång, lite pumpa vatten till vasken o ladda mobil+laptop. Och dels tänker jag att om jag skaffar en bra regulator så kan jag senare uppgradera batteriet. Jag kanske köper ett 100A-batteri nu för ett par tusen, men det får räcka tills vidare.

(Vi ju ska dra in nätel inom ett par år. Som Torbjörn konstaterat tar ju då det bort behovet av större batterier. Off-grid för större förbrukning ska vi inte vara.)

Jag har två andra frågor, och vore SJUKT TACKSAM om någon kan hjälpa mig med dem. Jag får helt disparata svar från de olika företag jag kontaktar i ämnet.

Det gäller vilken storlek på regulator jag egentligen behöver om jag vill köra båda panelerna. Data för varje panel är alltså:
* 200 Wp
* Current at Pmax: 5,4 A
* Voltage at Pmax: 37 V
* Short-circuit current: 5,7 A
* Open-circuit voltage: 45,5 V
* Cell types: Mono
Och när jag räknar cellerna är de 72 st per panel.

Vad jag förstår kan jag seriekoppla panelerna och får då energi in i regulatorn med upp till 74V, 400W och ned till 5,4 A. Om spänningen bara blir ned till 48V, pga mer realistisk solnivå, ja då blir strömmen upp till 8,3A. Är det korrekt tänkt? (400/74 respektive 400/48.) Det är min första fråga o jag vore sjukt tacksam om någon kan svara utförligt o välgrundat.

I så fall räcker det ju med en 10A MPPT-regulator, som sedan växlar ned kraften till 12V. Korrekt uppfattat? Eller blir det likt förbannat för stark ström då till batteriet? Min andra fråga är alltså: Klarar en MPPT-regulator av att bromsa hela energin eller formar den bara om den? För i det senare fallet blir det ju på tok för starkt för mitt lilla 12V-batteri. (Strömmen från regulatorn till batteriet kommer alltså att bli upp till 400W/12V=33A. Men det gör väl inget -- för regulatorn slår väl bara av laddningen när batteriet är fullt?)

Mvh
Andreas
« Senast ändrad: 20 jun-16 kl 16:20 av silverjuggler »
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Lösning för husvagn men kanske m 230 v, gärna skalbar?
« Svar #12 skrivet: 20 jun-16 kl 22:54 »

Den grejen som är märkt 220V 4A är nog en laddare, inte ett batteri.


En billig kompromiss gällande batterier kan vara ett eller ett par AGM-batterier t.ex. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Batteri/BATTERI-AGM-95-AH-2000029894/


Dina paneler kan ge upp till 400W om du har grejer som kan ta hand om det. I verkligheten ger de inte så mycket. Se t.ex. http://24volt.eu/mppt.php I praktiken kanske du har 250-300 W att använda men för att inte blåsa MPPTn måste den kunna klara att hantera ström som motsvarar maxeffekten och batterispänningen.


Med 400 W och 12 V hamnar du på 33 A och för att ha lite marginaler måste MPPTn klara drygt det. Går du ned på en panel blir det knappa 17 A och du klarar dig med en 20 A MPPT. Men! Seriekopplar du två batterier så du får 24 V klarar du dig på 20 A MPPT med två paneler och 10 A MPPT med en panel.


Då får du istället problem med laddningen av batterierna om du ska ha 12 V till dina grejer för då kommer batterierna efter ett tag att vara olika laddade, då du tar ut från ett batteri i taget, och det är ett säkert sätt att snabbt ladda sönder dem när de laddas igen.


Hur många batterier ska du ha? Det låter som att du vill använda ett enda batteri. Använd i så fall en panel och en 20 A MPPT (200/12=17). MPPTn ska klara en ingångsspänning på 48 V.


Eller köp ett beg. elverk för 1500 kr och glöm alltihop. https://www.blocket.se/ostergotland/Elverk_Honda_650_67405976.htm?ca=12&w=2 :-D


Ja, MPPTn drar ned laddningen när batteriet är fullt.
« Senast ändrad: 20 jun-16 kl 23:25 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

silverjuggler

  • Inlägg: 43
  • Journalist, författare, nybyggare.
    • Södermanland
    • Sjötuna
SV: Lösning för husvagn men kanske m 230 v, gärna skalbar?
« Svar #13 skrivet: 21 jun-16 kl 19:02 »
 Hoppsan, självklart är det som du säger Torpjens och den grejen jag inbillat mig var batteriet är nog i själva verket laddaren/omvandlaren från 220 V AC.  :-[ Jag hittade batteriet i en annan låda, dock står det tyvärr ingenstans vad det är för Ah. Står bara OKQ8 Bilbatteri så jag gissar på att det är 50-75 Ah.

Jag lutar nu åt att börja med enbart en av panelerna och i morgon köpa en 20A MPPT-laddare för 1 000 - 1 500 kr, från Energilandet https://www.energilandet.com/Solenergi/Solcellsregulatorer/billig-MPPT-inbyggd-display eller Erlandssons brygga http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El_Laddning/Solcell_Vindkraft/Solcell_Regulator/MPPT_REGULATOR_SOLARMARE_20A?id=06068. Siktar på att bygga en enkel panel i trä och sätta på husvagnstaket. Testar nog till en början att snåla och fortsätta med det gamla bilbatteriet.

En möjlig fas 2 i framgent är att gå över till 24V: ansluta den andra panelen, köpa två bättre batterier och seriekoppla och hantera 12V-utrustningen genom antingen en (switchad) 24-12-omvandlare eller använda en equaliser, i enlighet med Torbjörns tips tidigare.

(TILLÄGG: Det verkar som om den billigare regulatorn från Erlandssons inte klarar 24V, så fas-2-idén funkar inte med den.)

Fas 3 om minst ett år är sen att nätansluta och fas 4 att fixa 5-15 kW solpaneler så en blir nettoexportör. Vet inte om vi har nån användning av off grid-anläggningen i det läget eller om den då lika bra kan lämnas vidare.
« Senast ändrad: 22 jun-16 kl 17:11 av silverjuggler »
Vore fint att vara förändringen en vill se i världen.

trailerprojekt

  • Gäst
SV: Lösning för husvagn men kanske m 230 v, gärna skalbar?
« Svar #14 skrivet: 22 jun-16 kl 12:58 »
Nu har jag inte läst alla kommentarer för det var så många :). Dock kloka kan jag se när jag skumma lite.
Här är min uträkning enbart när det gäller kylen i en husvagn. https://michaelthell.wordpress.com/2016/03/25/kylskap-12-volt-off-grid/

fleming

  • Inlägg: 1696

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lösning för husvagn men kanske m 230 v, gärna skalbar?
« Svar #16 skrivet: 01 jul-16 kl 17:36 »
Jodå, det är en välkänd metod om man vill ha en synkrongenerator och bara ställer kravet att den ska bli billig medan verkningsgrad, exakt anpassning till ändamålet osv inte spelar någon roll.
Dock ser tvättmaskinsmarknaden lite annorlunda ut i vår del av världen än i Nya Zeeland, som den där artikeln refererar till. Här är det framför allt i skrotade tvättmaskiner av märke Samsung man kan hitta direktdriftsmotorer som är lämpliga för den sortens konvertering. Europeiska Whirlpool har helt andra lösningar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

265 gäster, 3 användare
xaelanar, alternaiv, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser