Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rengöring av växthus, kanalplast  (läst 20128 gånger)

Gobben51

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Rengöring av växthus, kanalplast
« skrivet: 08 apr-16 kl 21:14 »
Har fått grön påväxt i min kanalplast. Någon som vet hur man kan göra rent kanalerna. Eller är det bara att byta ut mot nya eller glas?

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Rengöring av växthus, kanalplast
« Svar #1 skrivet: 08 apr-16 kl 21:24 »
Testa med någon sorts algtvätt. Har tillverkaren något förslag?

Gobben51

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Rengöring av växthus, kanalplast
« Svar #2 skrivet: 08 apr-16 kl 21:43 »
Tror du att det räcker med algtvätt och efterspolning. Funderar på någon form av mekanisk rengöring också. Någon som har kunskap erfarenhet från det?

andtol

  • Gäst
SV: Rengöring av växthus, kanalplast
« Svar #3 skrivet: 08 apr-16 kl 21:55 »
Det här är det stora problemet med kanalplast. Inte snyggt men väntat efter några år...

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Rengöring av växthus, kanalplast
« Svar #4 skrivet: 08 apr-16 kl 21:57 »
Kan man förebygga det på nåt vis?

andtol

  • Gäst
SV: Rengöring av växthus, kanalplast
« Svar #5 skrivet: 08 apr-16 kl 21:59 »
Vara noga vid monteringen och se till att det inte kommer in fukt i kanalerna.

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Rengöring av växthus, kanalplast
« Svar #6 skrivet: 08 apr-16 kl 22:00 »
Vara noga vid monteringen och se till att det inte kommer in fukt i kanalerna.

*antecknar*

frulila

  • Inlägg: 33
    • Blekinge
SV: Rengöring av växthus, kanalplast
« Svar #7 skrivet: 18 apr-16 kl 21:04 »
Vi plockade ner kanalplasten och tvättade den både på utsidan och "insidan" med högtryckstvätten. Blev hur fint som helst!

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Rengöring av växthus, kanalplast
« Svar #8 skrivet: 19 apr-16 kl 07:30 »
Men jag antar att frågeställaren har problem med alger I kanalerna, inte på utsida och insida.

MVH
Magnus

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Rengöring av växthus, kanalplast
« Svar #9 skrivet: 19 apr-16 kl 07:35 »
kanalplast måste tätas i öppna ändar,annars fyller den ingen funktion dvs den isolerande förmågan försvinner. Att man får in fukt o därmed algpåväxt visar att den inte funkar dvs då kan man lika gärna ha enkelglas eller enkelplast.Jag har själv kanalplast i mitt lilla växthus (endast taket) och jag var extremt noga med tätningen,har hållt 25 år hittills o är lika fint. Värme vintertid för övervintring av växter,funkar skitbra.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Rengöring av växthus, kanalplast
« Svar #10 skrivet: 19 apr-16 kl 08:20 »
Det som kräver allra minst arbetskraft är Jape´s produkt Grönfri. Spraya på, och låt regnet skölja bort påväxten då den dött. På takpannor kan jag av erfarenhet garantera dig 5-7 år innan påväxten börjar gro igen. Givetvis skulle jag sprayat på ett nylagt tak i förebyggande syfte.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

andtol

  • Gäst
SV: Rengöring av växthus, kanalplast
« Svar #11 skrivet: 19 apr-16 kl 10:16 »
Det som kräver allra minst arbetskraft är Jape´s produkt Grönfri. Spraya på, och låt regnet skölja bort påväxten då den dött. På takpannor kan jag av erfarenhet garantera dig 5-7 år innan påväxten börjar gro igen. Givetvis skulle jag sprayat på ett nylagt tak i förebyggande syfte.

Hur kommer du åt kanalerna på insidan?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Rengöring av växthus, kanalplast
« Svar #12 skrivet: 19 apr-16 kl 18:15 »
Det som kräver allra minst arbetskraft är Jape´s produkt Grönfri. Spraya på, och låt regnet skölja bort påväxten då den dött. På takpannor kan jag av erfarenhet garantera dig 5-7 år innan påväxten börjar gro igen. Givetvis skulle jag sprayat på ett nylagt tak i förebyggande syfte.
Jäpp.gifter är skitbra. samla också upp vattnet från taket i regnvattentunnor o använd det till grönsakslandet eller låt det flöda ner i rabatten.går också att låta det rinna ner i dagvattenledning o återvända till naturen.som sagt,gift får vi inte nog av... ulf

litensanna

  • Inlägg: 2
SV: Rengöring av växthus, kanalplast
« Svar #13 skrivet: 11 aug-16 kl 10:00 »
kanalplast måste tätas i öppna ändar,annars fyller den ingen funktion dvs den isolerande förmågan försvinner. Att man får in fukt o därmed algpåväxt visar att den inte funkar dvs då kan man lika gärna ha enkelglas eller enkelplast.Jag har själv kanalplast i mitt lilla växthus (endast taket) och jag var extremt noga med tätningen,har hållt 25 år hittills o är lika fint. Värme vintertid för övervintring av växter,funkar skitbra.

Hur tätade du ändarna på kanalplasten?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Rengöring av växthus, kanalplast
« Svar #14 skrivet: 11 aug-16 kl 14:14 »
i monteringssatsen fanns en grå tejp och aluminiumlister. man tejpade ändarna och klämde fast en alu-list över tejpen,då jag gillar overkill drog jag också en siliconsträng (för utomhusbruk)  mellan plasten och alulisten (endast utsidan). Det förhindrar vatten att komma mellan plasten o listen och förlänger alltså livslängden på tejpen.
Siliconsträngen får  förnyas när den börjar se dassig ut,(6-8 år). Mitt tak har alltså varit problemfritt i 26 år och det ser inte ut att åldras nämnvärt men så köpte jag det som såg ut att vara kvalitet. inte billigt då men det har alltså tjänat in sig då jag vet flera som fått byta efter 10-15 år pga sprickor o annat.

litensanna

  • Inlägg: 2
SV: Rengöring av växthus, kanalplast
« Svar #15 skrivet: 11 aug-16 kl 14:16 »
Tack för snabbt och bra svar! Ska följa din metod när jag bygger nytt växthus till våren. För mig kommer kanalplast att vara bästa alternativet, och jag kan lika gärna köra overkillmetoden från början för att slippa problem längre fram.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Tångräkan, LimJans, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser