Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Testa vatten i grävd brunn?  (läst 7092 gånger)

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
Testa vatten i grävd brunn?
« skrivet: 26 mar-16 kl 19:08 »
Hej, jag har ett gammalt torp från tidigt 1900-tal. Misstänker att det är en grävd brunn, att det inte är borrat under senare år.
Hursom, slog mig plötsligt att jag har aldrig tagit prov på vattnet- det smakar gott och ser fint ut- bortsett från att det innehåller väldigt mycket kalk. ( funderar på att installera en kalkavhärdare)
Brukar ni ta prov på ert vatten? Måste man det om det ser och smakar bra? Hur ofta ska det göras/ hur ofta tar ni prover?


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Testa vatten i grävd brunn?
« Svar #1 skrivet: 26 mar-16 kl 19:38 »
Man bör nog ta åtminstone ett prov någon gång på vattnet från en egen brunn, men om allt verkar bra och inget har ändrat sig kring brunnen finns det ingen större anledning att upprepa provet.  Skulle däremot t ex vattnets smak eller lukt ändras så kan det vara bra att ta reda på vad som har hänt.

Man ska dock vara mycket försiktig med vilket labb man låter analysera vattnet. Det finns tyvärr många oseriösa "labb" som gärna tar emot vattenprover för analys, vränger till provresultatet så det ser så farligt ut som möjligt och försöker sedan använda det för att sälja på kunden onödigt dyra - och förmodligen verkningslösa - "filter".

Man ska se upp med avhärdningsutrustningar också, det finns väldigt mycket bondfångeri i den branschen.

Kolla i första hand med din kommuns miljökontor om de kan rekommendera ett labb, de kanske till och med har någon slags ramavtal och står för en del av analyskostnaden.
Om det slutar med att du måste göra något åt vattenkvaliteten, så var mycket försiktig med vilka firmor du väljer att göra affärer med. Det är lämpligt att hålla sig till gamla stadgade företag som har varit i branschen länge och som bevisligen får sälja filter mm till seriösa och kunniga kunder (kommunala vattenverk, försvarsmakten, SIDA osv).

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Testa vatten i grävd brunn?
« Svar #2 skrivet: 26 mar-16 kl 21:02 »
De vanliga labben har paket för enskilda brunnar. Det finns tre stora som verkar i Sverige, ALS, Eurofins och Alcontrol. Kolla deras priser på nätet. Vanlig fys-kem med bakterietillägg är det intressanta för de flesta.

Sedan tror jag att du har djupborrat med tanke på att du har kalk i vattnet. Kolla upp det, själv eller med hjälp av kompis. Eller fota och lägg ut här så hjälper vi till att reda ut vad du har.


Men smakar vattnet bra och inga döda grannar ligger kring brunnarna så är vattnet nog OK ;D

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Testa vatten i grävd brunn?
« Svar #3 skrivet: 26 mar-16 kl 22:25 »
Tack!
Det är inte bara jag som har mycket kalk i vattnet- utan hela den här bygden där jag bor är det väldigt mycket kalk i vattnet- så där tror jag att det kan bero mer på att det är ett kalkrikt område än om det skulle vara en borrad brunn. Men hur vet jag att jag har en grävd eller borrad brunn? Det ser ut att vara en gammal brunn- med en handpump uppepå (den fungerar inte längre). Inne i ett uthus några meter bort står idag dagens pump med hydropress.
Personen som bodde här innan sa att det var mycket kalk i vattnet- annars var det inga konstigheter. Och det märks att det är mycket kalk då det blir kalkfläckar på kastruller osv.
Druckit vattnet i flera år nu- och inte märkt något- blivit sjuk eller dylikt- bortsett från kalkfläckarna.





torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Testa vatten i grävd brunn?
« Svar #4 skrivet: 26 mar-16 kl 22:48 »
Om det är en djupborrad brunn så brukar pumpen vara nedsänkt i brunnen, i så fall finns ingen pump ovan jord utan bara hydropress, tryckströmbrytare (pressostat) mm.

En pumpautomat med hydropress klarar inte att suga vattnet mer än på sin höjd 5 meter upp från vattenytan i brunnen.

På senare tid har man ju fått upp ögonen för att det finns höga tungmetallhalter i grundvattnet på vissa håll i Jämtland, om det verkar gälla för din trakt så kan ju det motivera ett vattenprov.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Testa vatten i grävd brunn?
« Svar #5 skrivet: 26 mar-16 kl 22:53 »
Jo, det har ju framkommit att det finns bly och kadmium här i jämtland- ska kolla om det kan finnas i mitt område om någon vet..

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Testa vatten i grävd brunn?
« Svar #6 skrivet: 27 mar-16 kl 01:06 »
Jag har aldrig gjort vattenprov, så länge vattnet är gott så dricker jag. Men då är det en grävd brunn i gruslager som inlandsisen placerade uppe på ett berg så jag tror inte det kan hända så mycket där. Har man andra markförhållanden kan det vara värt att kolla.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Testa vatten i grävd brunn?
« Svar #7 skrivet: 27 mar-16 kl 05:13 »
Tungmetaller och radon är det nog större risk för i borrade brunnar. Grävda brunnar har i stället större risk för mikrobiologiska problem

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Testa vatten i grävd brunn?
« Svar #8 skrivet: 27 mar-16 kl 10:20 »
En borrad brunn har en diameter av 10-14cm och går ner i berget, oftast med foderrör (järnrör) som skyddar hålet den bit det går genom marken innan man stöter på berg. Förr grävde man ofta ned till berget och satte betongringar och då kan det se ut som en grävd brunn tills man lyfter av locket.

En pump i ett hus bredvid som bara har en slang in är nästan helt säkert kopplad till en grävd brunn. Är det en kraftigare pump med två slangar så har du nästan säkert ett borrhål.

Pump till grävd brunn:   http://www.rinkabyror.se/artikel/pumpautomat-10-20/

Pump till borrad brunn:   https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=112721&d=1400519170

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Testa vatten i grävd brunn?
« Svar #9 skrivet: 27 mar-16 kl 10:34 »
I resource.sgu.se/produkter/sgurapp/s1602-rapport.pdf , sida 30, finns en karta över var i Sverige man kan vänta sig höga blyhalter i berggrunden.

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Testa vatten i grävd brunn?
« Svar #10 skrivet: 28 mar-16 kl 15:50 »
Tack för kartan- önskar den hade varit lite mer detaljerad, men kan vara värt att ta kontakt med SGU eller kommunen för att se läget i mitt område ...

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Testa vatten i grävd brunn?
« Svar #11 skrivet: 31 mar-16 kl 13:28 »
Jag tycker absolut det låter som en grävd brunn, en gårdspump sitter det nog aldrig på borrade brunnar. Det kan absolut vara mycket kalk även i grävda brunnar, vi har över 20 tyska hårdhetsgrader i våran och mina föräldrar har sjukt mycket kalk i sin.
Precis som Kurt säger är det mindre risk för många otäcka ämnen som inte märks av förrän på sikt i en grävd brunn än vad det är i en borrad. Risken för mikroorganismer är nog högre, men skulle ni ha problem med det skulle ni nog veta om det (magsjuka).
Men en vattenanalys kan det nog vara vettigt att kosta på sig nån gång då och då även i en grävd brunn. Kostar nog runt tusingen för en relativt komplett analys, så se till att ta proverna enligt konstens alla regler så det inte blir fel och måste göras om/ni köper filter som egentligen inte behövs.
Hårt vatten (kalk och magnecium oftast) är inte hälsofarligt (väldigt hälsosamt hävdar vissa), men sliter på teknisk utrustning.
Lycka till!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Testa vatten i grävd brunn?
« Svar #12 skrivet: 31 mar-16 kl 15:50 »
Jag har sett många gårdspumpar som har tagit upp vatten från borrade brunnar.

20%bonde

  • Inlägg: 123
    • Uppland
SV: Testa vatten i grävd brunn?
« Svar #13 skrivet: 31 mar-16 kl 16:22 »
Ojdå, jag har missat det. Tur att jag skrev "nog" hehe...

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: Testa vatten i grävd brunn?
« Svar #14 skrivet: 28 aug-16 kl 23:13 »
Lånar tråden lite- finns det något enkelt test man kan göra på egen hand som man inte behöver skicka in- eller är det enbart ph man kan mäta på egen hand? Vad ska ph ligga på för att vara bra?

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: Testa vatten i grävd brunn?
« Svar #15 skrivet: 29 aug-16 kl 00:05 »
Någon som testat dricksvattnet med stickor som man testar akvarievattnet med? Det borde väl gå? Då får man svar direkt och behöver inte skicka in vattenprov.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Testa vatten i grävd brunn?
« Svar #16 skrivet: 29 aug-16 kl 05:37 »
Någon som testat dricksvattnet med stickor som man testar akvarievattnet med? Det borde väl gå? Då får man svar direkt och behöver inte skicka in vattenprov.
Det beror ju på vad en vill veta genom en analys. Vad exakt testas med akvarie stickorna?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Testa vatten i grävd brunn?
« Svar #17 skrivet: 29 aug-16 kl 05:56 »
Det är nog bara PH med såna stickor?

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Testa vatten i grävd brunn?
« Svar #18 skrivet: 29 aug-16 kl 08:07 »
Normalt är det pH, totalhårdhet, karbonathårdhet, nitrit och nitrat på akvariestickorna. Rätt meningslöst ur ett dricksvattenperspektiv.

Vi har inte testat vattnet, vi och och djuren är friska och förra ägarna bodde här i 50 år och är mycket pigga för sin ålder så jag ser ingen anledning till test.

Men när man säljer får man räkna med att köparen kan villkora att med att vatten kvaliteten och då kan det vara bra att ha kollat det innan. Ett tips från en som råkat ut för en strulköpare (på banken vid tillträdet började de ställa nya krav på vattnet, det slutade med att affären avbröts).

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Testa vatten i grävd brunn?
« Svar #19 skrivet: 29 aug-16 kl 08:53 »
Lånar tråden lite- finns det något enkelt test man kan göra på egen hand som man inte behöver skicka in- eller är det enbart ph man kan mäta på egen hand? Vad ska ph ligga på för att vara bra?

Du kan ju alltid göra en organoleptisk prövning själv - använda dina egna sinnen tillsammans med kemikunskaperna från skolan för att analysera vattnet.
Färg och ev bottensats kan ju avslöja en hel del saker. Skimmer på ytan tyder på att det är förorenat av olja.
Lukt och smak kan avslöja t ex olika metaller, humus, svavelväte, klorider.
Om vattnet är mycket hårt fungerar billiga maskindiskmedel dåligt, tvålen löddrar inte, kokar man kaffe på vattnet måste man använda mörkrostat kaffe för att få någon smak, och det blir kraftiga kalkavlagringar.
Om vattnet är mycket metallhaltigt vilket märks på smak, lukt och avlagringar på porslin, så brukar pH åtminstone inte vara onormalt högt. Metaller låter sig nämligen inte lösas i alkaliskt vatten.
Olika metaller kan man skilja åt på avlagringarnas färg (koppar - grönt, järn - brunt, mangan - gråsvart).
Klorider märker man på att vattnet smakar salt (ungefär som bräckt vatten från Bottenviken eller vissa sorters mineralvatten).

Man kan också dra en hel del slutsatser om förväntad vattenkvalitet genom att studera traktens geologi och de erfarenheter de närmaste grannarna har från sina brunnar.
Risk för förorening av tarmbakterier genom ytvatten, närbelägna tvivelaktiga avlopp mm kan man ofta bedöma genom att studera hur brunnen är gjord, vad det är för slags jord närmast brunnen, om det finns några misstänkta anläggningar i närheten av den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

764 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, wazi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser