Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finns här fler som skriver?  (läst 2407 gånger)

Graatass

  • Inlägg: 66
    • Uppland
Finns här fler som skriver?
« skrivet: 22 feb-16 kl 16:23 »
Hej!
Jag skriver på en serie romaner. Finns här fler som skriver?

För att kort presentera vad jag skriver om, använder jag mig av samma text som jag brukar skicka till bokförlag och andra litterära kontakter:
"Hässelby den 2 februari 2016.
Förklaring till Bok 1, Bok 2 och Bok 3.
Bok 1. Familjen Frånlandsvinds Öden och Äventyr.
Bok 2. Familjen Frånlandsvinds Nya Visioner.
Bok 3. Manual för rymdstationen SpåRätt.
Planerad fortsättning:
Bok 4. Tonys och Titus Drömmar och Verklighet.
Bok 1 består av tio kortromaner, ursprungligen skrivna för att bli tävlingsbidrag i en kortromantävling som pågick sommaren år 2015. Därför ser varje berättelse, i tre avsnitt, ut som de gör. De är ändå introduktionen och förklaringen till fortsättningen om familjen Frånlandsvind, i Bok 1, Bok 2, Bok 3 och Bok 4.
Bok 2 kan man nog säga är förstadiet till science fiction-berättelsen Bok 3. Manual för rymdstationen SpåRätt.
Bok 2 tar avstamp i den västerländska idéhistorien och den svenska hembygden och hembygdsrörelsen. Den handlar i bakgrunden om både Upplysningstiden, Nationalromantiken och Moderniteten, men i romanform.
Det finns flera liknande romaner i svensk litteratur. Den mest kända i dag är nog Jan Guillous böcker om korsriddaren Arn. Andra är Per Anders Fogelströms böcker om Stockholm, som börjar med Mina Drömmars Stad. En tredje är Wilhelm Mobergs Utvandrar-böcker.
Kanske att litteraturen i vår tid är på väg att bli alltför långsam och alltför krävande för nutidens stressade stadsbor?
Kan så vara, men för mig, Victor Rangner, har böckerna ändå känts angelägna om att bli skrivna. Det har för min egen del varit ett sätt att både försöka hantera och förklara samtiden, år 2015 och framåt, men också ett nöje och en terapi. Kanske för att slippa oro inför nuet, ångest inför framtiden och inför klimatförändringen, flyktingströmmarna med mera?
Det vore att gå för långt i en förenkling att Bok 3:s tema, resan ut i den yttre och resan in i den inre rymden handlar om politik eller religion. För mig liknar det kanske mest Harry Martinssons diktverk Aniara, med skillnaden att jag försökt göra den kanske, med dagens mått mätt, både mer realistisk och lättsam. Mer av underhållande science fiction, än dystopi och varnande sf.
Eftersom det behövs en övergripande intrig, så består intrigen i min bok om kampen mellan Neoluddister, som fruktar samtiden, digitaliseringen, automatiseringen och allt Det Nya. Den andra ideologiska motpolen är Neoidealisterna som är teknikvänliga, tror på framtiden och, likt Christofer Columbus en gång, reser ut i det okända, ut i rymden, för att finna en ny värld att göra beboelig för människorna.
De flesta av oss nu levande svenskar har påverkats inte bara av Astrid Lindgren, Tove Jansson och, på senare tid, Harry Potter. För mig har sagosamlingen Tusen och En Natt betytt oerhört mycket, men också Mio Martinells sagobok Äventyret Alhambra och, i sf-litteraturen, Bertil Mårtenssons Detta är Verkligheten.
För mig är litteraturen först och främst en källa (av flera) till att fantisera, föreställa och gestalta.
Just gestaltningen i sf-litteraturen och senare i filmen tror jag har och kommer att ha en oerhörd betydelse i framtiden. Vetenskapsmän och forskare behöver konstnärer och författare för att kunna gestalta sina idéer. Det är ett ömsesidigt beroende, i Konst & Vetenskap.
Deadline, sista skrivdatum, för Bok 3 har jag satt till den 31 mars år 2016. Fram till dess har jag råskrivit, vilket jag håller på med fortfarande, dagens datum söndagen den 31 januari 2016, för att sedan bedöma, bearbeta och finslipa.
OBS! Valda delar har jag haft med, under en kortare eller längre tid, i råtext, i min blogg:
Blogg: https://graatass.wordpress.com/author/graatass/

Detta främst för att försöka väcka intresse och kanske få respons. Som jag främst kan ana i antalet läsare per dag."

Graatass

  • Inlägg: 66
    • Uppland
SV: Finns här fler som skriver?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-16 kl 09:27 »
Här exempel på hur jag skriver:
https://graatass.wordpress.com/2016/02/23/fran-dreva-jarnbruk-till-rymdhotellet-starstead/

Från min blogg, där jag lägger ut valda delar ibland.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Finns här fler som skriver?
« Svar #2 skrivet: 25 feb-16 kl 09:17 »
Vilket gensvar får du på ditt bloggande?
Jag skulle vilja blogga om livet på landet förr och nu och naturligtvis  stadsbornas korta visiter och dröm om idyllen.  Kan man vara flera om en blogg?   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1631
    • -
SV: Finns här fler som skriver?
« Svar #3 skrivet: 25 feb-16 kl 10:56 »
HEJ!
Skulle uppskatta om det blev en sådan blogg, men skulle inte själv klara av att medverka annat än sporadiskt, men trevligt tycker jag det skulle vara! Ni båda har ju skriftens gåva, och flera skulle säääkert bli med.

Hälsning! G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Graatass

  • Inlägg: 66
    • Uppland
SV: Finns här fler som skriver?
« Svar #4 skrivet: 25 feb-16 kl 11:56 »
Hej! Jag skriver ju om ganska "smala" saker och ämnen. Men tittar jag i statistiken, så brukar jag ha mellan 20 - 30 besökare om dagen, vilket jag tycker är skapligt. Med andra ämnen, t ex "Rosor" kan man säkert få ett stort gensvar!   :)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Finns här fler som skriver?
« Svar #5 skrivet: 25 feb-16 kl 18:32 »
Hej! Jag skriver ju om ganska "smala" saker och ämnen. Men tittar jag i statistiken, så brukar jag ha mellan 20 - 30 besökare om dagen, vilket jag tycker är skapligt. Med andra ämnen, t ex "Rosor" kan man säkert få ett stort gensvar!   :)
Betyder det att folk kan svara på ens text?  Och kan man välja vilka svar man vill dela med sig.  Vi har ju näthat att förhålla sig till.  Och i en blobb är man väl sitt personliga med namn? 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Graatass

  • Inlägg: 66
    • Uppland
SV: Finns här fler som skriver?
« Svar #6 skrivet: 25 feb-16 kl 20:44 »
Du bestämmer helt själv vad som händer med din blogg, vad som ska stå och vad som ska finnas med.
https://sv.wordpress.com/

Här är min blogg:
https://graatass.wordpress.com/about/

Graatass

  • Inlägg: 66
    • Uppland
SV: Finns här fler som skriver?
« Svar #7 skrivet: 27 feb-16 kl 07:00 »
Det här har jag skrivit i dag, i min science fiction-berättelse om Familjen Frånlandsvind och rymdstationen SpåRätt:
https://graatass.wordpress.com/2016/02/27/stjarnspindlarna-ute-med-sparatt-2/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser