Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hyggesfritt skogsbruk,  (läst 9043 gånger)

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Hyggesfritt skogsbruk,
« Svar #60 skrivet: 14 mar-16 kl 19:57 »
för att få bra kvalite på virke anser jag att man inte ska göra ett skit i skogen. låt allt växa tätt o trångt o långsamt så länge som möjligt. så har våra skogar sett ut lääänge. o nu har jag hur fina stockar som helst m sjukt fint virke, mkt lite kvist o mkt kärnved. finns fullt med gärdsgårdsvirke av prima kvalite o allt därimellan.  en sån naturlig skogsvård anser jag också vara den bästa ut ett ekologiskt perspektiv också, många döda träd där fåglar o insekter kan bo ock bygga, naturliga inslag av lövträd. orörda bäckar o vattensamlingar mm mm.

galring har vi gjort när träden varit tja minst 60 år gamla o då glesat ut beståndet ock tagit bort lagomt ock låtit resten växa. ock bara arbetat med maskiner i skogen under vintern för att undvika markskador i största möjliga mån.

men ska man tjäna pengar snabbt så är ju det inte rätta metoden att göra som vi gjort.

odlar du lövskog med ek, ask o alm ska det vara helt tvärt om för att få bra kalitet

så ser jag på det hela.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Hyggesfritt skogsbruk,
« Svar #61 skrivet: 30 mar-16 kl 17:56 »
En tanke: Det låter som du beskriver sammanhänger med en oligopolsituation. Är det inte det vi har, med ett fåtal stora skogsbolag som dominerar? (Där finns väl likheten med Sovjet?)

Varför är det så? En anledning är antagligen att det är långt mellan primärproducenter och brukare, till stor del för att folk har flyttat från landsbygden. Det gynnar större aktörer, som kan bygga upp effektiv distribution över stora avstånd. Finns antagligen fler komponenter. T.ex. att vi producerar en massa sekunda varor, bl.a. hus, som inte kräver så hög träkvalitet. Delvis p.g.a. en anpassning till skräpvirket. Man bygger annorlunda idag.

Ja jag tror att det är just så det har blivit.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hyggesfritt skogsbruk,
« Svar #62 skrivet: 31 mar-16 kl 07:39 »
Oligopol ser ut att vara det naturliga slutmålet i dagens globaliserade värld. Alla företag går ihop och köps upp och tappar den lokala anknytningen, konkurrensen blir mindre och allt sköts av några större enheter som inte konkurrerar så intensivt emot varandra.

Tycker det börjar behövas en internationell version av Teddy Roosevelt som bryter ryggarna på dagens rånarbaroner och återställer sund konkurrans.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hyggesfritt skogsbruk,
« Svar #63 skrivet: 31 mar-16 kl 09:50 »
Presis så är det. Till er som har skog och kanske inte vill tillämpa min modell men ändå hugga utan att göra kalhygge; Ta reda på ett antal driftsplaner för naturreservat. Dom är offentliga! Ta till dej den bästa av dom. I många naturreservat är det ett ganska stort uttag.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

915 gäster, 7 användare (1 dolda)
LimJans, Sandra Felicia, Emil i backen, von tratt, RindertD, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser