Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpe sågverk???  (läst 8873 gånger)

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
Köpe sågverk???
« skrivet: 28 nov-15 kl 00:04 »
Hej är inne på att köpa Kellfris bandsågverk. 22400 plus moms
nu på kampanj. E det ngn som tror att det kan va ngt att ha.
Inte tänkt att såga in pengarna men panel till huset. Ek stomme till
blivande växt hus + byga till boden så lite blir det. Men tänkt som en
hobby istället för att gå på gym och annet   :D sågbladet för metall
Har sågat en del inom verkstadsindustrin med sådana funkar toppen.
pris för bladen ca 200...
Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Köpe sågverk???
« Svar #1 skrivet: 28 nov-15 kl 08:35 »
Jag är väldigt skeptisk mot allt som kommer från billigtillverkarna i Kina. Vanligtvis finns det fler orsaker till det låga priset än billig slavarbetskraft.  Det är ju svårt att veta hur det är med den här speciella maskinen men jag skulle inte våga lägga sådär mycket pengar på ett sådär osäkert kort.
Vad finns det för begagnade kvalitetsbandsågar i den prisklassen?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Köpe sågverk???
« Svar #2 skrivet: 28 nov-15 kl 09:27 »
Jag tror jag skulle ha byggt ett eget, det verkar inte så svårt. Ett logosol M8 kostar annars 25000 nytt. Beggade finns säkert också. Inte bandsågsdrivet då.

andtol

  • Gäst
SV: Köpe sågverk???
« Svar #3 skrivet: 28 nov-15 kl 10:30 »
Har sågat en del inom verkstadsindustrin med sådana funkar toppen.


Har du sågat med just detta eller menar du liknande?

Fint pris på bandsågverk, det är nog det billigaste i Sverige åtminstone. Plus moms. Logosols M8 har ungefär samma pris men det går inte att jämföra kedjesåg med bandsåg, det är stor skillnad. Ska man såga panel så är bandsågen det bästa.


Några frågor:

- vad kostar nya band? Man behöver minst 5 st. Aha, du skriver 200 kr. ;)

- bandslip?

- hur långa stockar kan man såga? På videon ser det ut som 3 meter. Finns det förlängning? Vad kostar den? Jag vill kunna såga minst 5 meter stockar.

- bensinmotor är smidigt om man inte har el men elsåg är absolut att föredra.


Sågverk att jämföra med:

http://www.woodlandmills.se/shop/ har fina sågar. ca 43000 plus moms för såg, band, slip och förlängning.

http://lennartsfors.com/index.php/sv/produkter/sagverk har ett för 60000 plus moms.

http://www.logosol.se/store/sagverk/bandsagverk/bandsagverk-lumbermate-lm29/lumbermate-lm29-med-4-kw-elmotor-proffspaket.html 52000 kr plus moms. Svårt att hitta vilket som är jämförbart.


Det finns många trådar om sågverk här i forumet, sök gärna. På Facebook har vi precis diskuterat detta, ev måste man vara medlem i gruppen Alternativ.nu för att kunna se tråden:

https://www.facebook.com/groups/6559090933/permalink/10153948682640934

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Köpe sågverk???
« Svar #4 skrivet: 28 nov-15 kl 11:18 »
Hej!
Det är Metall bandsågblad di skär som smör i metall :)
Har provsågat en annan såg med blad för metall i trä det skar fint.
bladet lite grövre.  Logosols nya LM 26 tror ja de va ca 43 +m
Förlängning finns men för dyr tyck ja så det svetsar ja själv så de ser jag som löst.
Slipa bladen ja det går eller så byter en bara hänger hur länge ett sånt kan hålla skärpan?
Har kikat pån och det går att byta till elmotor lite meck men det går om man vill.
Bygga eget ja det har jag tänkt i många år men men de e så mkt annet man bygger
och livet kommer ivägen ibland, så har börjat inse att nggt sånt här här kan va
bättre än inget verk alls ;) Jag kan kanske förbättra istället :D och få lite sågat
istället emellanåt. Ja man måst visst va medlem har varit me men insåg att en har för
få vänner.  Inga beg sågar i närheten  :(
Tack för inläggen  :) har ni fler tankar om detta tar jag gärna del av dom...
Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

andtol

  • Gäst
SV: Köpe sågverk???
« Svar #5 skrivet: 28 nov-15 kl 11:32 »
Vad kostar förläningen?

Slipa bladen ja det går eller så byter en bara hänger hur länge ett sånt kan hålla skärpan?

Det beror på hur smutsig barken är. Eller om något slagit in en spik i träet. Tvättar man och borstar barken så sparar man bladen. Och man ska skära på rätt sätt så man minimerar den mängd bark som bladet ska gå igenom.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Köpe sågverk???
« Svar #6 skrivet: 28 nov-15 kl 11:49 »
Kinesmaskinerna går inte att jämföra med Logosol! Logosols maskiner har ett mycket högt andrahandsvärde, suverän kvalité och support, allt till ett bra pris!

Jag har flera stycken av Logosols maskiner i min firma, så jag vet verkligen vad jag snackar om...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Köpe sågverk???
« Svar #7 skrivet: 28 nov-15 kl 13:13 »
Hej igen!
verket knappt 4m långt så det blir väl ca 3m sågat då,
2 m   3500+m kost förlängningen. Ja problemet e ju då
kostnaden för dylika sågverk, hjälper ju int hur bra
dom ä om en inte har råd me de...  Bladet e ju avsett för metall
så ska tåla en del spik kan jag tro, hänger mer nog på vilken
 fart en har in i spiken.
Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Köpe sågverk???
« Svar #8 skrivet: 28 nov-15 kl 15:07 »
Ska du såga i stockar med ett metallblad lär det går varmare än varmt! Träblad till trä - släng efter spiksågning...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Köpe sågverk???
« Svar #9 skrivet: 28 nov-15 kl 18:31 »
Hej !
Finns metallband med större tänder än träbanden har.
Dom blir dock ngt tjockare.
Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Köpe sågverk???
« Svar #10 skrivet: 28 nov-15 kl 18:39 »
Frågan är vilket stål det är i tänderna på metallbanden om det ska fungera?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Köpe sågverk???
« Svar #11 skrivet: 28 nov-15 kl 19:53 »
Hej, här kommer ett inlägg som jag lovar är all välmening.

Det låter som en riktigt dålig ide att köpa Kellfris sågverk, det är mycket pengar för en produkt som ser mer eller mindre värdelös ut. Även om kvalitén är jätte bra på komponenter svetsar mm så är det fortfarande en riktigt dålig maskin för omotiverat  mycket pengar. Med tanke på att du har så stor budget är begagnad eller ny solosåg ett mycket bättre alternativ. Det är inget snack om att det kommer dyka upp en begagnad solosåg på blocket inom en snar framtid i din närhet, du bor ju ganska centralt.
Såg + förlängning blir ju ca 32500 ink moms, sedan tillkommer frakt och sågblad för ytterliggare några tusen.
Med en kedjesåg får du mycket finare sågyta och de är enkla att slipa utan dyra hjälpmedel. Sedan är det elsåg du ska ha, alternativt en riktigt stor bensinsåg, typ stihl som är lätt att få servis och reservdelar på.
Hoppas jag kan få dig på bättre tankar, för du kommer verkligen ångra dig om du köper Kellfris.
Bara tanken på att hantera stockar på den sågen för att jag får ont i ryggen.
Är man noggrann med stockhanteringen räcker sågbladen till 15-20 stockar, men det är allt från 1 - 30 som gäller beroende på hur och vad man sågar som någon skrev om här ovan.
Som sagt i all välmening.

Lycka till!

Skogsola

  • Gäst
SV: Köpe sågverk???
« Svar #12 skrivet: 28 nov-15 kl 22:09 »
 Spring långt ifrån allt som heter Kellfri. Förr var det bara dåligt men nu är det uselt. Att sälja så usla grejor till konsument skulle inte funka rättsligt men som företagare får man skylla sig själv.

Granström

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
SV: Köpe sågverk???
« Svar #13 skrivet: 28 nov-15 kl 23:26 »
Gick i samma tankar som du och tillslut blev det ett bandsågverk  köpte mitt begagnat ingen aning om vem som byggt det. Men funkar bra har hydraulisk matning och höjdinstälning. Går att dra efter bilen.  har sågat på ett jonsered bandsågverk med men kändes inte som att det va värt priset. Om du överväger kjedjesågverk så titta på bamsesågen, bra mycket bättre än solosåg. Finns fördelar med alla system men skulle jag köpa nytt så skulle det inte bli en kellfri. woodland mills har jag hört bättre om. Gå in på forestry forum finns mycket info där om olika sågverk. Och lycka till hoppas du hittar vad du söker

Davvi

  • Inlägg: 42
  • Tapatalk User
SV: Köpe sågverk???
« Svar #14 skrivet: 29 nov-15 kl 08:09 »
Nyttjar ett Jonsered-sågverk (heter väl numera Lennartsfors) med principen motorsåg på vagn över räls. Inte det effektivaste kanske men enkelt och funktionellt med fullgott resultat. Jag sågar inga större mängder, men har bla sågat till en utbyggnad och ny panel till stugan. Hädanefter lär jag främst fokusera på att såga grövre plank, stolpar, vildmarkspanel och timmer som sånahär enkla sågar passar utmärkt till.

Rolig och lärorik syssla, tillfredsställelsen att bygga med sitt egenhändigt sågade virke går inte att mäta i pengar..

tomtefrej

  • Inlägg: 74
SV: Köpe sågverk???
« Svar #15 skrivet: 29 nov-15 kl 10:41 »
Hej. Var i samma tankar som dej TL. Funderade på en kellfri men var fundersam på kvalitén har ju hört en del. Kollade även på begagnat. Men jag vill ha ett med band och det var svårt att hitta. Så det blev ett bandsågverk från Lennartsfors nu i höst. Tyckte det såg kvalitetsmässigt bättre ut. Och så är det svenskt. kanske lättare med service och reservdelar. Skall sätta upp nu i vinter.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Köpe sågverk???
« Svar #16 skrivet: 29 nov-15 kl 13:19 »
Hej igen  :D
Ja det finns många sätt att se påt. Momsen blir ja av me, ja kan ej dra
av momsen själv. E inte tänkt att bli storsågare, men det verkar som om
en börjar så verkar det som om de blir mer än tänkt. Kanske solosågen
är ett vettigt alternativ tål att tänkas över.
Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Köpe sågverk???
« Svar #17 skrivet: 29 nov-15 kl 16:56 »
Det finns en hel del begagnade Logosol-sågar med bandsåg på nätet... Om du inte vill köpa nytt kan man ju lägga någon dag på att resa för att få det man vill ha begagnat.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

andtol

  • Gäst
SV: Köpe sågverk???
« Svar #18 skrivet: 29 nov-15 kl 17:08 »
Det finns en hel del begagnade Logosol-sågar med bandsåg på nätet... Om du inte vill köpa nytt kan man ju lägga någon dag på att resa för att få det man vill ha begagnat.

Kan du länka? Jag har inte hittat något.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Köpe sågverk???
« Svar #19 skrivet: 29 nov-15 kl 18:10 »
Hej
Bandsågverk i mindre klass är sällsynta  :-\
Vanliga e de fler av men lite dyra  jämfört med nya
Farmers 4m med 4000 elsvärd 23 200:-  nytt o garanti...
Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 4 användare
xaelanar, ärt, Ulmusglabra, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser