Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lönsamhet på biogas?  (läst 7171 gånger)

Ripa

  • Inlägg: 36
    • Södermanland
Lönsamhet på biogas?
« skrivet: 11 aug-15 kl 11:01 »
Jag har gått i tankarna på att utöka min produktion av biogas och sälja överskottet. Just nu är mitt eget och mina grannars behov fyllt av det jag själv producerar, sp om jag ska utöka produktionen måste jag bli av med det på något sätt.

Hur mycket kommer jag att behöva producera för att tjäna tillräckligt mycket och göra det värt besväret? Hur mycket bör jag räkna med att få investera i anläggningen för en långsiktig lönsamhet, och var och till vem kn jag sedan enklast sälja det?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #1 skrivet: 11 aug-15 kl 11:25 »
Har du tänkt dig att rena biogasen till fordonsgaskvalitet (alltså se till att få bort det mesta av vattenånga, CO2 mm ur den), eller nöjer du dig med något som är användbart för uppvärmningsändamål?

andtol

  • Gäst
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #2 skrivet: 11 aug-15 kl 11:47 »
Jag är nyfiken hur din anläggning ser ut idag?

Ripa

  • Inlägg: 36
    • Södermanland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #3 skrivet: 11 aug-15 kl 12:02 »
Har du tänkt dig att rena biogasen till fordonsgaskvalitet (alltså se till att få bort det mesta av vattenånga, CO2 mm ur den), eller nöjer du dig med något som är användbart för uppvärmningsändamål?

Förmodligen fordonskvalité. Just nu använder jag bara gasen för uppvärmning, men jag förmodar att uppgraderad gas kommer att gälla för att få in lönsamhet i verksamheten.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #4 skrivet: 11 aug-15 kl 12:09 »
Jag är nyfiken hur din anläggning ser ut idag?

Samma här

Vill du får du gärna berätta mer ripa

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #5 skrivet: 11 aug-15 kl 13:22 »
Scrubber för att få bort största delen av co2 är ings problem att knåpa ihop, värmeväxlare för att kondensera vatten finns.. men när du ska trycksätts gasen sedan så börjar krånglet finns inte småskaliga kompressorer att få tag på, regelverk och avgifter är anpassade efter stora anläggningar..

Realistiska förädlingen i liten skala är elprodktion förutsatt att man har avsättning för en himla massa värme..  förutsätter också att man mekar själv
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Ripa

  • Inlägg: 36
    • Södermanland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #6 skrivet: 11 aug-15 kl 14:18 »
Jag är nyfiken hur din anläggning ser ut idag?

Jag är inte helt säker på om det jag har ens är lagligt att bygga i Sverige. Den enda egentliga anledningen till att jag har anläggningen är att vi lever ganska så off-grid när det kommer till el och värme, annars hade jag förmodligen åkt dit för brott mot ellagen förr eller senare då jag säljer biogas till grannarna... missförstå mig rätt för konstruktionen är både säker, pålitlig, robust och ordentligt förseglad, och dessutom förvarad långt från någon människa i en gammal jordkällare i skogen, men jag går ändå inte gärna in på detaljer här.. om ni är intresserade finns det dock flera videos på Youtube som förklarar hur man tillverkar små anläggningar för biogas på sin bakgård, det är ganska vanligt i till exempel Indien att man producerar sin egen gas och man kan få en anläggning för personligt bruk för ett par hundralappar om man är lite händig av sig. Jag kan dock inte svara på vad som är lagligt i Sverige och EU när det gäller sådant, vi har mycket striktare regler kring förvaring av explosiva ämnen än vad de har där borta.

Anläggningen jag planerar att anlägga kommer dock vara 100% laglig och följa bokens alla regler...  o:)

Planerna för den nya är att ha något att göra med alla åtskilliga hundra kilon av tång och sjögräs som sköljer upp på stranden här varje gång det stormar. Vi har haft lite problem med algblommning, så jag vill ta hand om det i stället för att låta näringen förmultna och gå tillbaka till havet igen..

Ripa

  • Inlägg: 36
    • Södermanland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #7 skrivet: 11 aug-15 kl 14:24 »
Scrubber för att få bort största delen av co2 är ings problem att knåpa ihop, värmeväxlare för att kondensera vatten finns.. men när du ska trycksätts gasen sedan så börjar krånglet finns inte småskaliga kompressorer att få tag på, regelverk och avgifter är anpassade efter stora anläggningar..

Realistiska förädlingen i liten skala är elprodktion förutsatt att man har avsättning för en himla massa värme..  förutsätter också att man mekar själv

Typiskt, det borde jag ha gissat. Det är med andra ord olagligt att bedriva gasproduktion på mindre nivå, därför att det saknas regelverk för det? Miljömål, my ass..

Då står valet alltså mellan oraffinerad gas och elproduktion, om jag vill ha en småskalig anläggning? Jag tackar, då får jag titta närmare på dom alternativen.

xlab

  • Gäst
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #8 skrivet: 26 mar-16 kl 11:21 »
Typiskt, det borde jag ha gissat. Det är med andra ord olagligt att bedriva gasproduktion på mindre nivå, därför att det saknas regelverk för det? Miljömål, my ass..

Då står valet alltså mellan oraffinerad gas och elproduktion, om jag vill ha en småskalig anläggning? Jag tackar, då får jag titta närmare på dom alternativen.

Nu är jag inte 100% säker men jag har för mig att bygga en skrubber inte är så komplicerat som man kan tro. Jag har för mig när jag tittade på att bygga en så kom jag fram till att man behöver bygga ett (rum) för att trycka in vatten ånga <(mkt högt tryck) sen genom ett annat munstycke d´rycka in rågasen med likvärdigt tryck, sen en collektor som tar hand om den tvättade gasen.
Som sagt är inte säker , utan har ara för mig. Rågasen är iofs laglig att driva sit fordon på men inte effektivt

xlab

  • Gäst
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #9 skrivet: 18 jan-17 kl 22:46 »
tror inte du kan få lönsamhet i mindre produktion (minst ett par hundra Kbm /mån kan jag tippa att lönsamheten kommer in. anars kan du alltid kolla om du får sälja på tub (gasoltuber eller liknande till privat personer

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #10 skrivet: 19 jan-17 kl 09:44 »
Va roligt att du har biogas. Jag önskar dej lycka till med att få den lönsam. Det fans en gång för några år sen på hur man kan göra metanol dvs träsprit av metangas och sen ösa den i tanken till bilen.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #11 skrivet: 19 jan-17 kl 10:05 »
Visst går det att driva en ottomotor på metanol, det görs ju också flitigt i t ex modellflyg- och motorsportsammanhang. Men när man har försökt använda metanol som motorbränsle för vardagsbruk har det lyckats mindre bra. Bl a försökte man med en blandning av 85 % metanol och 15 % bensin , "M85" i USA i början av 90-talet. Men det föll på att metanol som framställs på billigt sätt alltid blir förorenad av diverse organiska syror och andra korrosiva ämnen. Det är dyrt att bygga bilar med alla delar i bränslesystemet av tillräckligt korrosionståliga material, och ännu dyrare att rena metanolen så den upphör att vara aggressiv.
Så om man ska använda metanol som motorbränsle, ska det vara i fall där bränslekostnaden inte spelar någon roll och man kan kosta på de reningsprocesser som behövs.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #12 skrivet: 19 jan-17 kl 15:52 »
I Tyskland har mer än var tredje lantbruk en biogasanläggning. Därför odlar bönder där snart bara fodermais. Gasen säljs till det allmänna gasnätet och förbrukas även i den egna bilen och traktorn. Men lönsamheten har de senaste åren minskad, mest för att statliga tillskott har minskad, eller helt uteblivid.
Samma problem har ju vindkraften. Utan statliga bidrag är dessa ting inte lönsamma
 (:)  Plockat bort OT. /Torpjens
« Senast ändrad: 19 jan-17 kl 16:56 av torpjens »
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

The Mechanic

  • Gäst
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #13 skrivet: 30 mar-17 kl 22:06 »
 Olagligt med biogas i Sverige??
Nej, verkligen inte. Jag har en minireaktor för hästgödsel och diskuterar öppet med länsstyrelsen.
Jag måste säga att de är väldigt intresserade och absolut inte fientliga på något vis  :)
Och att rena upp gasen till fordonskvalite är absolut något de uppmuntrar. Scrubbler är väl ett utmärkt sätt. Att komprimera är lite  struligt men det finns membrankompressorer att köpa i Tyskland. Jag tänker nog försöka gå hela vägen men det måste få ta sin tid och man måste läsa på ganska mycket för att undvika besvikelser...  ;D

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #14 skrivet: 30 mar-17 kl 22:44 »
Har svårt att se nån lönsamhet i det. Scrubber är inte gratis att driva heller.
För liten produktion tror jag mer på el och uppvärmning.

Olagligt är det inte heller dock krävs tillstånd när det blir lite storlek på dom. Har inte mer koll än så.

Kör man gödsel finns det gödselstöd att söka som ger lite extra .

Men jag skulle säga att idag finns inga pengar att tjäna på biogas det krävs ändringar på regeringsnivå för att få till det.

Vilken storlek pratar vi om här?
Mängd substrat in? Storlek på rötkammare?
Typ av substrat / material in?

Jag jobbar med att bygga och driva biogasanläggningar så jag kan säkert svara på en del frågor.  Vet inte jag svaren så kan jag ta fram svar.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


The Mechanic

  • Gäst
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #15 skrivet: 31 mar-17 kl 08:54 »
Trådstartaren har en reaktor som ryms i en jordkällare....
Ripa vill röta sjögräs,  en utmärkt idé. Hon vill undersöka om det finns ekonomisk föesvarbarhet i att uppgradera till fordonsgas.
A) Har hon äldre bil med gjutjärnsblock?
B) Det går att bygga scrubbler på ett billigt sätt som inte kostar alls särskilt mycket att driva.
C) Alternativt kan hon köra en gjutjärnsmotor mot en generator stationärt och på så vis förbättra ekonomin. Hon behöver ju inte rena till 97%.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #16 skrivet: 31 mar-17 kl 09:55 »
En gammal chevamotor ska fungera bra. Har även sett vw1800 motor användas med gott resultat

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


The Mechanic

  • Gäst
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #17 skrivet: 31 mar-17 kl 10:01 »
Ja, det gäller kanske att satsa på överladdning. Men helt klart kul att greja med. Tar man ut värmen och kan tex värma växthus och liknande med strålningsvärmen så blir det en väldigt bra lösning.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #18 skrivet: 31 mar-17 kl 21:54 »
I princip kan man säga att vilken ottomotor som helst går bra att konvertera till biogas. Dock bör man vara medveten om att det är svårt att få fullständig förbränning av metan, det är också svårt att få en vanlig katalysator att bryta ner det metan som följer med oförbränt i avgaserna och följaktligen är det stor risk att man släpper ut en hel del kraftigt klimatpåverkande metan med avgaserna från en hemkonverterad motor. En vanlig avgasanalysator, sådan som finns hos t ex bilverkstäder och Bilprovningen, reagerar inte heller på metan.

Vill man säkerställa någotsånär fullständig förbränning så är det bra om motorn har ett litet och väl utformat förbränningsrum med centralt placerat tändstift. Fyrventilsmotorer eller "hemimotorer" är att föredra framför enklare konstruktioner med parallellställda toppventiler eller kanske i värsta fall sidventiler. Det är också bra att ha ett modernt (sent 80-tal eller senare) tändsystem som arbetar med bra precision och lång brinntid hos gnistan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #19 skrivet: 01 apr-17 kl 00:31 »
En dieselmotor då? Skulle den fungera?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #20 skrivet: 01 apr-17 kl 10:14 »
Nej. Metan går i praktiken inte att tända med kompressionsvärme, så man är tvungen att använda en ottomotor med gnisttändning för biogas.

Det finns en metod som kallas dieselgasdrift eller blandgasdrift för att som nödlösning kunna köra en diesel på t ex gengas eller biogas, men den har så stora nackdelar att man bör undvika den om man kan.
Metoden går ut på att man kör motorn som vanligt på något flytande dieselbränsle men blandar in brännbar gas i insugningsluften och bygger om insprutningspumpens regulator så att den ger ungefär tomgångsbränslemängden oavsett varvtal.
Nackdelarna är framför allt dålig bränsleekonomi både på gas- och dieselsidan, man får räkna med att motorn fortfarande tar ungefär 20 % av den dieselolja den skulle ha dragit vid ren dieseldrift,  samt mycket otrevliga avgasutsläpp och starka "dieselknackningar" som kan ge motorskador.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #21 skrivet: 01 apr-17 kl 10:24 »
Mina funderingar kring biogasanvändning är gasspis för matlagning varmvattenvärmare av flödestyp och gasdrivet kylskåp och frysbox. biogasen producerar mest på sommaren, då vill man inte elda för att laga mat eller få varmvatten. Då blir det perfekt med gasanvändning. Kan man komma över en flödesvattenvärmare är den liten och smidig. På sommaren behövs det kylskåp och frys för matförvaring och gas finns det gott om. Skulle också kunna tänka mej en gaslampa. Gjorde experiment med gaslampa och biogas som hade lågt tryck ,det fungerade utmärkt. Till dom här grejerna behöver det inte vara speciellt högt tryck på gasen, den behöver inte heller så mycket rening.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #22 skrivet: 01 apr-17 kl 10:34 »
Det får bli en stirlingmotor för elproduktion driven av lågtrycksgas då.

Nu när mjölkgårdarna läggs ned i rasande takt så kan man nog få tag på tankar till skrotpris.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #23 skrivet: 01 apr-17 kl 13:07 »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #24 skrivet: 01 apr-17 kl 13:15 »
250 000 kr :o

Då blir det svårt med lönsamheten ;D

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #25 skrivet: 01 apr-17 kl 13:25 »
250 000 kr :o

Då blir det svårt med lönsamheten ;D

Det kostar att ligga på topp.

Men lite mer realistiskt nu, jag är dålig på engelska, så nån annan får söka information.

Jag såg för många år sen en USA militär tungdragare i Tyskland, som det stod Multifuel på.
Och sen stod det som jag tolkade det. Den går på diesel, bensin, flygbränsle, pizza och all annan skit.
Den hade vanliga bränsletankar på ena sidan och en stor låda på andra sidan, där de slängde matavfall från restaurangen, där jag såg den.

The Mechanic

  • Gäst
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #26 skrivet: 01 apr-17 kl 18:42 »
Det går säkert bra att köra ganska många timmar på gas upprenad i scrubbler och ett stålullsfilter i en lite modernare motor för förbränningen skull  som Torbjörn skriver. Det viktiga är ju att faktiskt försöka, att komma till skott och göra verklighet av det. Att samla komponenter till rimliga kostnader. Att röta med UASB leder ju till renare rågas så det är en metod som kan passa om man har som mål att göra egen fordonsgas. Till Ripas sjögräs funkar UASB fint.
Just fenomenet vinter har ju ganska stor negativ effekt på gasproduktionen. Att hålla värme på reaktorn till rimlig kostnad är ju väldigt viktigt. Det gäller att skapa förutsättningar för gasproduktion även vintertid för då har man ju faktiskt stort behov av bränsle för olika ändamål.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #27 skrivet: 02 apr-17 kl 10:55 »
Jag såg för många år sen en USA militär tungdragare i Tyskland, som det stod Multifuel på.
Och sen stod det som jag tolkade det. Den går på diesel, bensin, flygbränsle, pizza och all annan skit.
Den hade vanliga bränsletankar på ena sidan och en stor låda på andra sidan, där de slängde matavfall från restaurangen, där jag såg den.

Förmodligen en M35 eller M45 med Continental flerbränsledieselmotor.
Den går inte att köra på riktigt vad som helst, man kan väl se den ungefär som de flesta gamla "allätar" -förkammardieslar (jag har en instruktionsbok för en Deutz traktor från tidigt 50-tal, där nämns bl a brunkolstjära och råolja som användbara bränslen). De flesta sorters flygbränslen, fotogen, tunn eldningsolja mm går ju mer eller mindre bra att använda i vilken dieselmotor som helst, det speciella med den här Continentalmotorn var att den gick att köra även på lågoktanig bensin (dock måste den blandas med olja i så fall för att inte insprutningspumpen ska skära).
Många ryska militärfordon från 70- och 80-talet hade också flerbränsledieslar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #28 skrivet: 02 apr-17 kl 11:10 »
Nej inte M35.

Det var en liknande den här.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #29 skrivet: 02 apr-17 kl 17:38 »
Det finns ju färdiga små elverk med stirlingmotorer just för biogas

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #30 skrivet: 02 apr-17 kl 23:12 »
250 000 kr :o

Då blir det svårt med lönsamheten ;D

Om man absolut vill hålla sig till hemimotorer med 2 ventiler per cylinder och inte vågar ta steget till modernare fyrventilteknik när man snickrar ihop ett biogaselverk, så finns det ju betydligt mer överkomliga och mindre exotiska maskiner än den där amerikanska V8:an att ta till.
Bra förslag är t ex PSA-gruppens TU-motorer, förekommer med 1,1 till 1,6 liters cylindervolym i många Peugeot och Citroën småbilar från sent 80-tal och större delen av 90-talet.  Samt VAG-koncernens motsvarande motorer som förekommer i bl a VW Polo/Derby, Seat Ibiza och en del snikmodeller av VW Golf II och III. Vill man ha en lite större maskin kring 2 liter finns t ex Mercedes "102"-motorer, många olika motorer från BMW och 2.0 DOHC-motorerna som satt i Ford Sierra och Scorpio i början av 90-talet.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #31 skrivet: 02 apr-17 kl 23:38 »
När jag läste "flugbränsle" här kom jag att tänka på min tid som mopedist för snart 60 år sen. Farsan skulle utveckla nån sorts brännare för flugbränsle och fick ett helt fat som prov. Fatet stod i garaget nästan fullt en längre tid. Min ekonomi fick mig att hälla dett blandad med 2tkts olja i mopeden och det funkade alldeles utmärkt. Antagligen pga den höga kompressionen som moppen av någon anledning hade. ;D När det blev bilåkning senare fanns det fortfarande soppa kvar i fatet.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #32 skrivet: 03 apr-17 kl 00:46 »
Jag kör biogasbil och är helnöjd. Förutom att närmaste mack ligger 12 mil bort (kan köra på bensin också) följer tråden med intresse eftersom jag hoppas att småskalig produktion ska bli möjlig så att jag kan tanka lite närmare.

ang flygbränsle så när jag lärde mig att sköta underhållet av flyg-tank-anläggningen på en forskningsstation där det var meningen att jag skulle jobba, så hällde man för varje bränslekontroll över ca 5 liter på ett tomt fat. Det blev ju fullt tillslut och instruktören tipsade mig om att tanka skotern med det. Men tog tillbaka tipset efter att ha sett kollegornas supernya dyra maskiner...  ;D ;D
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Lönsamhet på biogas?
« Svar #33 skrivet: 03 apr-17 kl 07:30 »
Fiats lilla luftkylda används ofta då den tål att stå med kontinuerlig drift.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser