Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad säger geten?  (läst 8865 gånger)

Marijke

  • Inlägg: 4
    • Västerbotten
Vad säger geten?
« skrivet: 21 jul-15 kl 20:40 »
Hejsan!
Jag har sökt på nätet, både på engelska och på svenska, men jag hittar ingen riktig "handbok" om getens språk.
Vad betyder deras läten? Och deras kroppsspråk?
Är det någon som kan hjälpa till?

Jag har hört hur de bräker då de är ifrån varandra, och jag har hört hur killingen pratar med mamma då han är hungrig. Jag har även hört en get som har lite ont, men resten har jag ingen aning. När vi fick dem och de såg våra hundar så frustade de, men det försvann ganska fort. Nu har vi en som kan frusta lite då hon ser mig - är det en varning? Är det ett sätt att berätta för hennes killing att det är dags att fly snart? Jag har även sett att de kan stampa lite med framklövarna åt hundarna - är det en varning att de ska stångas?

Tusen frågor, som ni kan se! Har ni några svar?
MvH
Marijke
(ganska ny lappgetsägare)
Bordercollie - 6 sussexkycklingar - sambo - trädgårdsland - 4 katter & drömmar om en fårfarm

bolanda8

  • Inlägg: 9
    • Uppland
SV: Vad säger geten?
« Svar #1 skrivet: 21 jul-15 kl 21:16 »
Getter är utpräglade flockdjur och bräker klagande om man särar på flocken. Om de blir rädda, men inte så rädda att de flyr, stampar de med frambenen och ger ifrån sig ett karaktäristiskt stötande ljud (svårt att härma men liknar bockens ljud vid brunst). Dessa beteenden ökar i samband med att de har killingar tycker jag.Min erfarenhet är att de sällan el aldrig låter vid lindrig smärta. "Pratet" mellan mor - unge är så fint att höra när det handlar om omvårdnad och digivning men desto mer högljutt och skärande om man behöver skilja dem åt. Det är en livslång skola detta med att tyda vad djuren säger men ack så givande!!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad säger geten?
« Svar #2 skrivet: 21 jul-15 kl 21:23 »
Vad trevligt att du vill försöka förstå getterna!  :D  Du har börjat i precis rätt ände:  Gå i skola hos de bästa språklärarna:  Getterna själva!  Lite kan du också läsa i Goat Husbandry av David Mackenzie, kapitlet The Control of Goats.

  Det verkar som om dina getter ännu inte har fullt förtroende för dina hundar.  Kanske det kommer med tiden, kanske inte.  Det beror på individerna.  När du försöker förstå vad de säger, och börja prata själv så att de ska begripa, så minns att de pratar mycket med olika dofter.

  Om du vill att vi ska hjälpa till, kan ofta en film vara effektivast.  Annars får du beskriva, så kan vi försöka hjälpa dig på traven!

LYCKA TILL!!   :D :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Vad säger geten?
« Svar #3 skrivet: 24 jul-15 kl 22:11 »
Det bästa är nog att bara vara med dem. Promenera med dem och sitta hos dem så ser du, hör och känner deras olika lukter.

Du skall nog INTE lämna getterna ensamma med hundarna om de stampar med klövarna.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vad säger geten?
« Svar #4 skrivet: 25 jul-15 kl 13:22 »
Instämmer, Torptomten. Både stampandet och fnysljudet är varningar till de övriga i flocken att se upp. I tidningen "Heidrun" (kanske senaste numret?) fanns en intressant artikel om getters språk. Bl.a. står det att getter utvecklar olika "dialekter" i olika flockar och att de kan känna igen varandra på dialekten ett bra tag efter det att de skiljts åt  :).

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Vad säger geten?
« Svar #5 skrivet: 25 jul-15 kl 15:54 »
När de lyfter ett framben, vad kan det betyda?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad säger geten?
« Svar #6 skrivet: 25 jul-15 kl 16:41 »
När de lyfter ett framben, vad kan det betyda?
Kan det vara brunst?  Vevar med framfoten, gnäggar, fnyser - och är allmänt upphetsad, som vilken tonårspojke som helst, som ser en tjusig tjej ... 8)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tossefarmor

  • Gäst
SV: Vad säger geten?
« Svar #7 skrivet: 05 aug-15 kl 22:11 »
De "nyser", som varning för övriga flocken, som en varningssignal. De kan även små prata med oss, när vi kommer, små bäande, som en fråga, vad har du till mig?

Beejac

  • Inlägg: 34
    • -
SV: Vad säger geten?
« Svar #8 skrivet: 20 okt-15 kl 23:10 »
Det verkar som om den bästa boken man kan införskaffa sig är Goat Husbandry av David Mackenzie??!  Finns det fler tips på bra fakta böcker?!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad säger geten?
« Svar #9 skrivet: 21 okt-15 kl 03:01 »
Mackenzie är i en klass för sig, ofta kallad Getbibeln.  Hammarbergs kompendium om getsjukdomar är också mycket bra.  Om du httar Sjödins Getter, så se till att det är en sen upplaga!  Författaren förbättrade mycket i de senare upplagorna.

  Vad gäller getspråket rekommenderar jag Mackenzies kapitel The Control of Goats.  Och, allra bäst, dina egna getter!!!  :D   ;D 
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ysselini

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Vad säger geten?
« Svar #10 skrivet: 21 jan-16 kl 20:42 »
Vet inte om det är rätt rubrik men i vår lilla getflock så finns det ett beteende vi undrar över. Vissa dagar så verkar det som att en av getterna håller vakt. Hon står en bit ifrån de andra och skriker med jämna mellanrum, i timmar! Går knappt fram och äter under dessa "vaktdagar". Detta beteende växlar mellan de två getter som är lägst i rang. Är det ett vaktbeteende eller vad kan det vara?

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vad säger geten?
« Svar #11 skrivet: 21 jan-16 kl 22:28 »
Om vaktdagarna dyker upp med ca 3 veckors intervall skulle jag gissa på brunst. En "vaktpost" står inte och skriker med jämna mellanrum i timmar, det kan däremot en brunstande get göra. Getter varnar varandra med kraftiga fnysningar.

Ysselini

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Vad säger geten?
« Svar #12 skrivet: 22 jan-16 kl 12:52 »
Ok, får skriva upp och se hur länge det är mellan gångerna ;)
Men det är bara de två med lägst rang, geten som är högst brukar inte ha detta beteende. Inte bocken heller så det kan ju tala för brunst :)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vad säger geten?
« Svar #13 skrivet: 22 jan-16 kl 13:39 »
Tror inte det har så mycket med rang att göra. Brunstbeteendet kan skilja sig ganska mycket åt mellan getterna. En del står och gallskriker och viftar ihärdigt med svansen vid högbrunsten medan andra knappt avslöjar vad som pågår. Nu är ju din bock inte intresserad av att "åtgärda" de skrikande getternas pina, medan en okastrerad bock inte viker en sekund från brunstgetens sida  :).

Ysselini

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Vad säger geten?
« Svar #14 skrivet: 22 jan-16 kl 14:36 »
Tack för informationen! Har inte tänkt så mycket på det där med brunst då vi inte har några planer på killingar. Men det låter ju helt logiskt om man jämför med andra djur😊
Kul att ha hittat ett forum om getter då de flesta man träffar irl bara tittar konstigt när man säger att man har getter😉

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad säger geten?
« Svar #15 skrivet: 23 jan-16 kl 16:36 »
Ja, här får du vara hur gettokig du vill!   :D   En brunstig get bräker, vispar med svansen, och söker upp närmaste fertila bock.  Om det nu inte finns någon sådan på hemmaplan, så kan det hända att hon vill gå ut och leta efter en!  De kan gå ganska långt i sitt sökande.  Om det finns flera vackra herrar att välja på, så föredrar hon oftast "bästa partiet", dvs ledarbocken.  Men inte alltid.  Det förekommer förälskelse bland getter också.  :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ludvig_nilss

  • Inlägg: 34
    • Västerbotten
SV: Vad säger geten?
« Svar #16 skrivet: 17 feb-16 kl 12:46 »
Mina nyser högt om man kommer med bröd eller klappar dom eller om dom är långt ifrån varandra, kan det verkligen stämma att dom varnar då dom nyser?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vad säger geten?
« Svar #17 skrivet: 18 feb-16 kl 06:44 »
Jag har aldrig hört att de använt varningsfnysningen i något annat sammanhang än att göra andra getter uppmärksamma på en fara. Och vad som är farligt har getter sin egen definition av. Här finns en get som är mycket rädd för barn, och förra året fick hon tvillingar och var i en egen kätte ett tag. Varje gång någon av barnen gick förbi fnös hon åt killingarna för att varna dem att de skulle gå undan från de läskiga barnen :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vad säger geten?
« Svar #18 skrivet: 18 feb-16 kl 10:00 »
Kraftiga fnysningar är varningsljud och som skräptanten skrev definierar getter själva vad som är en fara. Du har tidigare skrivit att en av dina bockar aldrig tycks bli tam och då är det inte konstigt om den varningsfnyser när någon kommer eller om de är långt ifrån varandra.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad säger geten?
« Svar #19 skrivet: 06 mar-16 kl 09:19 »
Jag har ofta svårt att skilja mellan varningsljud och parningsljud hos de tamdjur jag kommit i kontakt med.  Det låter lite olika, men inte så mycket att jag kan beskriva skillnaden.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

796 gäster, 9 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, per.martinsson, Be, agneta bergkvist, GE202, sayerbýr, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser