Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Extremt tidiga pärlhöns?  (läst 2180 gånger)

Leineri

  • Inlägg: 187
    • Hälsingland
Extremt tidiga pärlhöns?
« skrivet: 12 jul-15 kl 09:29 »
Jag startade kläckaren den 19/6 men ankägg. Slängde dessutom in ett gäng pärlhönsägg då det fanns plats och de ligger på samma antal inkubationsdagar. Har kläckt båda förut och det har stämt +/- någon dag
Men i morse låg en nykläckt pärlhönskyckling i kläckaren, tidigt dag 23!
Värmen har visserligen inte varit helt 100 då den pendlat mer än jag gillat men den har legat mest på 37,3-37,6 ibland upp på 38 och ibland nere på 37 enl febertermometern. Har två andra termometrar sånna där lite billigare ute/inne termometrar och den ena har legat en grad högre och den andre en grad lägre. Men även om den som visat högst skulle vara riktigt så är väll en knapp vecka tidigt kläck extremt tidigt? Ungen ser "klar" ut i alla fall..

Leineri

  • Inlägg: 187
    • Hälsingland
SV: Extremt tidiga pärlhöns?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-15 kl 22:00 »
Ingen som varit med om detta? det är 4st ute nu och någon mer på väg och dag 28 är på fredag Det är väll säkert kört för ankäggen då om det varit så varmt att pärlhönsen kläcks en vecka för tidigt.. :(

Lilla Zoo

  • Inlägg: 605
    • Västergötland
SV: Extremt tidiga pärlhöns?
« Svar #2 skrivet: 14 jul-15 kl 09:01 »
hej!
alla mina pärlor kläcktes på dag 26, och de äggen kommer ju från dig, har en covattutto för 24 ägg
mvh louise
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

prydnadsfåglar

  • Inlägg: 34
    • Skåne
SV: Extremt tidiga pärlhöns?
« Svar #3 skrivet: 14 jul-15 kl 20:23 »
För många år sedan när jag lämnat ett gäng pärlhönsägg till kläckning sprang 2 st runt i ruvdelen av anläggningen efter 23 dar. Övriga kläcktes som sig bör dag 26 (inte 28 som en del fått för sig). De två tidiga visade sig vara resultatet av att en pärlhöna blivit våldtagen av en värphönstupp. Båda blev hönor - en vit och en brun - men infertila, så klart. Det finns nog kvar en gammal tråd om såna korsningar på forumet...

Leineri

  • Inlägg: 187
    • Hälsingland
SV: Extremt tidiga pärlhöns?
« Svar #4 skrivet: 16 jul-15 kl 22:33 »
Ibland läser man ju att pärlorna ska komma dag 30 till och med :)
Här var det inga våldtäkter i alla fall då de bara delar utrymme med ett gäng ankor
Nåja, det blev ett gäng på 7 varav två roligt nog verkar bli lila (måste legat något recessivt för ingen av avelsdjuren visar det).

Ankäggen gick det sämre med. Jag har så himla svårt att få bra kläck på ankäggen trots massor av försök och jag har provat alla goda råd jag fått :(
Fick hålslag på "rätt" dag på tre av åtta ägg så förhoppningarna var goda. En verkade väldigt pigg o ivrig men det var ju för tidigt då. Dagen efter (idag) var två av hålslagsäggen döda (även den ivriga) och den tredje verkade svag så jag hjälpte ut den. De övriga äggen är stilla och tysta...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 5 användare
xaelanar, ärt, von tratt, Frydreik, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser