Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan getter slicka för mycket saltsten?  (läst 5140 gånger)

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
Kan getter slicka för mycket saltsten?
« skrivet: 25 okt-14 kl 21:30 »
Som rubriken lyder så undrar jag om det kan bli för mycket slickande av salt o mineral stenar? Sen getterna kom så har de haft tillgång till viltsten, saltsten Får och mineralbalja med koppar. Viltsten och mineralen har de tagit av regelbundet men saltstenen har de knappt rört alls. För någon månad sen åkte den ut och vid en sväng till granngården köpte jag en enkel KNZ saltsten med röd etikett som ska vara bara salt. Jämfört med andra så har de slickat av den lite då och då men nu har märkt de senaste dagarna att de två äldre slickar mer av dem jämfört med de yngre. Lite orolig att det kan bli för mycket av det goda eller att det visa på någon brist kroppsligt.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kan getter slicka för mycket saltsten?
« Svar #1 skrivet: 26 okt-14 kl 10:39 »
Nej, jag tror inte de kan slicka för mycket på saltstenar.
Däremot riskerar de att få kopparbrist om du ger dem mineralbaljan för får, även om det är det sorten med extra koppar. Getter har ett större kopparbehov än vad får har, så därför är det bättre att köpa en mineralbalja för nötkreatur istället, där är kopparinnehållet större och mer likt getters behov.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Kan getter slicka för mycket saltsten?
« Svar #2 skrivet: 26 okt-14 kl 13:50 »
De har hunden o herdens mineralhink för nöt med koppar.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kan getter slicka för mycket saltsten?
« Svar #3 skrivet: 27 okt-14 kl 06:37 »
Bra, jag missförstod dig :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Kan getter slicka för mycket saltsten?
« Svar #4 skrivet: 27 okt-14 kl 11:03 »
Har tänkt lite på detta. De får både hö, ensilage, sly, slick och grönsaker dagligen.En lite förändring har jag märkt på den äldsta (ingen aning ålder) men kanske är det ålder besvär. Är inte så snabb som tidigare i gången och resa sig. Verkar lite svagare i bakdelen. Har tittat på om jag ska kompletera med vitaminer o selen.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kan getter slicka för mycket saltsten?
« Svar #5 skrivet: 27 okt-14 kl 11:10 »
Är det bara bakdelen av kroppen som är svag? Några svullna leder? Konstigt rörelsemönster i övrigt? Får de syrat eller obehandlat ensilage?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Kan getter slicka för mycket saltsten?
« Svar #6 skrivet: 27 okt-14 kl 18:44 »
Obehandlat ensilage. De är väldigt förtjusta i den men de får även hö att välja på. Har känt över bena och känner ingen svullnad och klövarna ser bra ut. När hon går så är det som trött småbarn som släpar med fötterna med bakbenen mest. Typ lyfter foten men bara lite över marken och snuddar. De andra tar riktiga steg när de går. När hon ska vända på stället så är det lite haltat och hon gör hellre en sväng runt. Möjligen är hon lite tunnare bak men svårt att se då hon är långhårig. Vi har henne och en killing avskiljt nu då vi inte vill betäcka henne. Hur gammal hon är vet vi inte men tror säkerligen mer än 7-8. Satt igår och körde med fingrarna i mineralhinken och lät henne slicka fingrarna för att vara säker hon får i sig lite av det. Har även köpt b-vitamin som ska vara bra när de är lite dåliga och så lite e-selen då jag läst att det kan förekomma brist av e vitamin och selen i hö o ensilage.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kan getter slicka för mycket saltsten?
« Svar #7 skrivet: 28 okt-14 kl 06:59 »
Bra att du ger E+selen, det kan vara selenbrist som är bekymret. Också en god idé att ge B-vitamin, det kan ge liknande symptom som du beskriver vid brist.
Men...anledningen till att jag frågade om ensilaget, är att osyrat ensilage kan innehålla listeriabakterier (i det syrade ensilaget är pH-värdet så lågt att bakterierna inte trivs), och getter är känsliga för det. Den encefalitiska formen av listerios påminner om det du beskriver, du kan läsa mer här:
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Get/Endemiska-sjukdomar-hos-get-erval/Listerios/
Så för säkerhets skull, sluta ge dem ensilage och ring veterinär!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Kan getter slicka för mycket saltsten?
« Svar #8 skrivet: 28 okt-14 kl 10:55 »
Okej, låter inte bra. Då ska jag gå över till hö till dem. De har bara fått hö och färsk gräs över vår o sommar. Den första ensilage balen öppnades snart tre veckor sedan så de har bara fått kort tid. Geten som är lite långsam var det innan de börja få ensilage. Ska höra med våran veterinär vad han säger.   

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Kan getter slicka för mycket saltsten?
« Svar #9 skrivet: 29 okt-14 kl 23:32 »
Undrar lite hur fort man ser förbättring när man ger e-selen, använder torra sorten.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kan getter slicka för mycket saltsten?
« Svar #10 skrivet: 31 okt-14 kl 06:48 »
Beror på hur stor den eventuella bristen är. Allt från direkt till ett par veckor.

En annan, och värre, möjlighet med tanke på getens ålder, är CAE. Har hon träffat veterinären än?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Kan getter slicka för mycket saltsten?
« Svar #11 skrivet: 31 okt-14 kl 13:15 »
Han ska komma idag under dagen. Det trista är att han och de på distriktsveterinär inte är så insatta på getter. Får se vad han säger om det kan vara någon brist symptom. Det är de senaste veckorna som hon varit långsam och denna vecka har hon blivit mer vinglig. Äter av grönsaker, frukt, pellets med aptit men sisådär av grovfodret.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Kan getter slicka för mycket saltsten?
« Svar #12 skrivet: 03 nov-14 kl 11:20 »
Hu går det?
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Kan getter slicka för mycket saltsten?
« Svar #13 skrivet: 04 nov-14 kl 13:09 »
Det går. Vet var här senare den dagen och kolla till henne. Att det skulle vara brist på något tyckte han inte var troligt då hon inte visade de vanligaste tecken på dem. Han var rätt säker på att det hade med åldern att göra och att musklerna bak är tunnare. Lederna var  okej och hon äter för övrigt bra. Det vi skulle tänka på var att kanske vore det tid att låta henne gå vidare inom snar framtid.  :'( För nu så håller hon killing sällskap till bocken ska hem.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kan getter slicka för mycket saltsten?
« Svar #14 skrivet: 22 feb-15 kl 21:22 »
Och hur har det här gått, då?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Kan getter slicka för mycket saltsten?
« Svar #15 skrivet: 23 feb-15 kl 13:32 »
Några veckor senare beslutade vi att ta låta momo gå vidare då hon inte blev bättre i bakbenen. Den äldsta som är kvar slickar inte lika mycket som i början men hon gör det mer än de fyra yngre som är runt två nu. Viltstenen har de knappt rört alls de sista månaderna så det ska införskaffas ny inom kort.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, beekeepern, Ahlman, Banelinjen, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser