Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luktärt som inte vill gro!  (läst 5873 gånger)

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
Luktärt som inte vill gro!
« skrivet: 21 jun-14 kl 10:59 »
Nu har jag provat att bara så dom i krukor. Även groddat dom i vatten ca. ett dygn.
Men bara 1 planta har lyckats ta sig upp. O jag har försökt sedan slutet av mars. Inne, med värmematta o utan värmematta. Jämn fuktighet i jorden.
Vad gör jag för fel?
Hur gör ni?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Luktärt som inte vill gro!
« Svar #1 skrivet: 21 jun-14 kl 11:23 »
Har du provat olika sorters frö. Här verkar det som att fröna har passerat bäst före datum. De kan då torka ihop för mycket och mista grobarheten.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Luktärt som inte vill gro!
« Svar #2 skrivet: 21 jun-14 kl 16:21 »
Ja jag har satt frön från 2 olika firmor o datumet är ok.
Kanske man ska sticka hål på själva skalet?
Har en sån tanke i bakhuvudet att man kan göra det.
Vad tror du om det?
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Luktärt som inte vill gro!
« Svar #3 skrivet: 21 jun-14 kl 22:00 »
Sticka hål tror jag inte på däremot kan man sandpappra hårdskaliga frön plus att lägga dem i vatten ett dygn som du gjorde. Här hemma sätter vi luktärt i växthuset i början på Maj. Växthuset står emot den frost som kan bli annars kan man lägga fiberduk över under känsliga nätter när fröna grott. Så Mars känns lite tidigt med tanke på att luktärt ginglar iväg och vill klättra. Framåt tionde juni planterar vi ut dem och gödslar med nässelvatten.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Luktärt som inte vill gro!
« Svar #4 skrivet: 21 jun-14 kl 22:50 »
Luktärter kan vara lite kinkiga. De behöver ligga i blöt i ljummet vatten över natten innan sådd, sedan skall de ner i fuktig varm jord lika djupt som de är stora, täckas med jord ( de är mörkergroende) och värme, de älskar värme, samt fukt, de får inte torka ut men inte heller ligga i blöta, då ruttnar de. Sedan är de känsliga för att flyttas så jag delar inte på dem, utan sätter ut dem som de kommit i såkrukorna.

Jag sådde mina i April, hade dem i växthuset tills frostrisken var över, och har redan hunnit plocka flera buketter, både från de som jag planterat ut och från de som fått stå kvar i växthuset.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Luktärt som inte vill gro!
« Svar #5 skrivet: 22 jun-14 kl 11:58 »
Ja här har det gått troll i mina luktärtsfrön  ;)
Med mars menar jag att jag har sått dom inne i krukor. Så har jag gjort denna gången också. Och då hade jag dom på värmematta samtidigt som jag sådde bondbönor.
Kanske det som är galet.
Nu har jag slut på frön, så jag väntar till nästa år med nya försök.
Dom är ju så fina.
Då tar jag o sår dom i växthuset.
Tack för hjälpen.( det finns ju en liten chans att dom här kommer upp, men jag är mycket tveksam)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Luktärt som inte vill gro!
« Svar #6 skrivet: 22 jun-14 kl 12:21 »
Tycker inte luktärter är så svåra, om fröna är bra. Lägger i blöt över natten och sår sedan.
Tänk på var du köper fröna. Köp inte från affärer som har fröna i växthusdelen. Om fröerna blir fuktiga så är det många sorter som inte vill gro. Har själv jobbat på en sådan plats, och kunderna klagade på dålig grobarhet. Men chefen ville inget göra och jag kunde ju inte säga till kunderna att köpa någon annan stans  :-\
Om du vill ha luktärter i år så kan du ju köpa en färdig låda.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Luktärt som inte vill gro!
« Svar #7 skrivet: 23 jun-14 kl 00:36 »
Aha!!!
Då är det nog därför. Dom är helt klart inköpta i ett växthus.
Vad menar du med lådor? Finns det färdiga att köpa?
Tänk så lite jag vet  :-[
Tror du att plantagen har?
Eller blomsterlandet kanske.
Tack för alla tips  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Luktärt som inte vill gro!
« Svar #8 skrivet: 23 jun-14 kl 08:53 »
Jag skickar efter mina luktärtsfrön från Runåbergs http://www.runabergsfroer.se/
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mita67

  • Inlägg: 464
    • Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
SV: Luktärt som inte vill gro!
« Svar #9 skrivet: 23 jun-14 kl 08:54 »
Annars kan du få frön till vial av mig (perenna luktärter). Rosa i olika nyanser har jag i alla fall.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Luktärt som inte vill gro!
« Svar #10 skrivet: 23 jun-14 kl 22:41 »
Jag skickar efter mina luktärtsfrön från Runåbergs http://www.runabergsfroer.se/


Det ska jag komma ihåg  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Luktärt som inte vill gro!
« Svar #11 skrivet: 23 jun-14 kl 22:44 »
Annars kan du få frön till vial av mig (perenna luktärter). Rosa i olika nyanser har jag i alla fall.

Tack gärna. Så kul att du har sånna. Min man pratade om att hans mamma hade sånna när han var liten. Så hemskt gärna. Tack!
Vill du att jag sänder dig ett kuvert med frimärke?
Jag pmar dig min adress så kan jag få din.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser