Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakta kalkon?  (läst 16265 gånger)

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
Slakta kalkon?
« skrivet: 15 feb-14 kl 15:58 »
Jag är sugen på att skaffa några kalkoner. Jag minns att grannens kalkoner var härliga där jag växte upp och hjälpte gärna till.
Dilemmat är ju slakten.
Jag är liten i kroppen, 159 cm och vill.ogärna gå i närkamp med en tupp. Även fast jag är ganska stark kanske jag åker på stryk. :p
Jag är orolig att bedömningen skulle vara för tam, eller att missa.
Kalkonhjärnan är väl relativt lite men har någon testat att bulta?

Jag sitter och väger för och emot.
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Slakta kalkon?
« Svar #1 skrivet: 16 feb-14 kl 07:59 »
Ingen som har erfarenhet eller bra tips?
Det är lite dålig fart här inne. :)
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Slakta kalkon?
« Svar #2 skrivet: 16 feb-14 kl 08:27 »

Eftersom ingen annan svarar... jag har slaktat många kalkoner tidigare,  och jag kan inte förneka att det kräver en viss styrka.  Dels vid själva avlivningen,  och även vid hanterandet av slaktkroppen.  Däremot är det mesta av plockningen förvånansvärt lätt,  fjädrarna är stora och sitter inte så tätt, så man får bra grepp.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Slakta kalkon?
« Svar #3 skrivet: 16 feb-14 kl 08:31 »
Hilde: Nu har du ju en skitbra motivation till att börja på gym!

Jag har aldrig slaktat något, men borde det inte vara lätt att fånga dem utan kamp om man tar dem på kvällen efter de har gått och lagt sig?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Slakta kalkon?
« Svar #4 skrivet: 16 feb-14 kl 08:37 »
Tack för svar. :)
Jag är ganska stark men är kort. Det är svårt att hålla stora djur med korta armar.
Jag får fundera lite till. Känns surt att brottas med en tupp.

Gym?
Jag?
Hahahahaha! :p
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Slakta kalkon?
« Svar #5 skrivet: 16 feb-14 kl 10:17 »
Jag har två Broncekalkontuppar som ska slaktas endera dagen. Har förhört mig om olika tekniker och fick detta berättat för mig:
Ett slakteri skulle slakta kalkoner och hängde de (som brukligt) upp och ner för att de skulle dras i vatten med el. Nu var det så att några kalkoner lyfte på huvudet och alltså missade bedövningen helt. Veterinären rådfrågades och tipset var att klubba de dem huvudet. Det fungerade inte alls, för de slog sönder allt som kom i närheten. Enda sättet var att hänga om kalkonerna så de fick eldippningen.
Vi ska försöka ta våra två kalkoner i en tratt som är så stor att de inte kan slå med vingarna, funderar på att göra om en trafik-kon eller så. De ska ialla fall inte bankas i huvudet!

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Slakta kalkon?
« Svar #6 skrivet: 16 feb-14 kl 10:23 »

Det finns slakttrattar att köpa,  upphängbara.  De underlättar mycket.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Slakta kalkon?
« Svar #7 skrivet: 16 feb-14 kl 13:01 »
Jag har två Broncekalkontuppar som ska slaktas endera dagen. Har förhört mig om olika tekniker och fick detta berättat för mig:
Ett slakteri skulle slakta kalkoner och hängde de (som brukligt) upp och ner för att de skulle dras i vatten med el. Nu var det så att några kalkoner lyfte på huvudet och alltså missade bedövningen helt. Veterinären rådfrågades och tipset var att klubba de dem huvudet. Det fungerade inte alls, för de slog sönder allt som kom i närheten. Enda sättet var att hänga om kalkonerna så de fick eldippningen.
Vi ska försöka ta våra två kalkoner i en tratt som är så stor att de inte kan slå med vingarna, funderar på att göra om en trafik-kon eller så. De ska ialla fall inte bankas i huvudet!

Hur bedövar du innan avblodning då?
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Slakta kalkon?
« Svar #8 skrivet: 16 feb-14 kl 13:14 »
Om man är ensam och ska avliva ett stort djur som kalkon eller gås så tycker jag att det är lättast att sätta sig över dem och hålla fast vingarna med knäna. Typ som om du rider på dem fast inte med din fulla vikt så du mosar dem. På så sätt  har du händerna fria och kan klubba dem i bakskallen eller skjuta dem med bultpistol och avbloda dem utan att de flaxar runt och utan att du behöver krångla med att få ner dem upp och ner på i en tratt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Slakta kalkon?
« Svar #9 skrivet: 16 feb-14 kl 13:26 »
Om man är ensam och ska avliva ett stort djur som kalkon eller gås så tycker jag att det är lättast att sätta sig över dem och hålla fast vingarna med knäna. Typ som om du rider på dem fast inte med din fulla vikt så du mosar dem. På så sätt  har du händerna fria och kan klubba dem i bakskallen eller skjuta dem med bultpistol och avbloda dem utan att de flaxar runt och utan att du behöver krångla med att få ner dem upp och ner på i en tratt.
Jag kanske kan fixa någon som hjälper mig att hålla, om jag har tur.
Jag skulle också föredra att bulta istället för slag.
Det beror iofs på om djuret krånglar och hjärnan är väldigt liten i förhållande till skallen.
Har du bultat själv?
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Slakta kalkon?
« Svar #10 skrivet: 16 feb-14 kl 13:36 »
Jag kanske kan fixa någon som hjälper mig att hålla, om jag har tur.
Jag skulle också föredra att bulta istället för slag.
Det beror iofs på om djuret krånglar och hjärnan är väldigt liten i förhållande till skallen.
Har du bultat själv?
Nej, jag har använt en liten handslägga som jag får bra sving med. Slår med bredsidan.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Slakta kalkon?
« Svar #11 skrivet: 17 feb-14 kl 09:06 »
Hur bedövar du innan avblodning då?

Jag återkommer och berättar när jag vet mer - när det är gjort  ;)

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Slakta kalkon?
« Svar #12 skrivet: 20 feb-14 kl 14:02 »
Då är du ju väldigt mycket större än kalkonerna så det är knappast något problem.
Min erfarenhet är att det viktigaste är hur man tar dem och att man inte tvekar. De gånger jag  behövt ta i mycket är när det inte gått som det skulle. Dessutom kan du ju slakta dem när de väger 4-7 kilo. Blir ju som en stor höna.
Till de sista använde vi en avsågad vägkon vilket gjorde det hela  väldigt odramatiskt. 

Professor Balthazar

  • Gäst
SV: Slakta kalkon?
« Svar #13 skrivet: 20 feb-14 kl 14:17 »
Någon som kan beskriva den där konen så att storleken blir rätt i båda ändar?

Höjd, diamater botten, diamater toppen. Passar den till stor kalkontupp borde den passa bra till en gås också.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Slakta kalkon?
« Svar #14 skrivet: 29 mar-14 kl 10:24 »
Jag återkommer och berättar när jag vet mer - när det är gjort  ;)

Nu äntligen har vi slaktat våra två broncekalkoner. Efter mycket noja, frustration och tankemöda.
Jag omfamnade de, så de inte kunde flaxa, vi band ihop fötterna och lade ner de (var och en för sig naturligtvis) i en nätkasse -tillverkad av rådjurshängsnät i mjukplast. Därefter hjälpte oss en jägare att skjuta med kula direktträff i huvudet på 1 cm avstånd.
Därefter har man enligt expertisen 3 min på sig att skära halspulsådern så de avblodas. Man måste väl säga att det blev bedövning och avlivning direkt. Flaxandet minimerades med hjälp av nätet. Allt gick snabbt och äntligen, äntligen, äntligen är det över! Phu.
Det gick bra att "torrplocka" dem, så fort de var stilla så satte jag igång. Den stora vägde 7.4, lillebror 6.6 kg slaktad vikt. (kläckter 13 juni-13)
Nu ligger de i frysboxen och jag hoppas de går in i ugnen  :P

Usch jag saknar de redan,  :-\ det är väldigt trevligt när det följer efter olika fåglar när man påtar i jorden.
Det är ju bara det att man ska förlika sig med döden/avlivandet också. :-[

« Senast ändrad: 29 mar-14 kl 10:29 av Znibban »

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: Slakta kalkon?
« Svar #15 skrivet: 19 jun-14 kl 11:25 »
Våra två broncetuppar vägde dryga 10kg slaktade... enorma grabbar alltså. Vårat första dilemma var att få tag på dem, att famna dem eller sätta sig på dem var ingen lätt match. Vi fångade dem i stor göshåv, tryckte dom mot marken oxh sköt med luftgevär. Snabbt ut med huvudet, skära av halsen och hålla ner dom när dom sprattla. Gick lätt som en plätt när vi var två, en som fånga och en som sköt (på ca 1 cm avstånd) vi kommer garanterat göra lika dant nästa gång också. Snabbt, enkekt och inte det minsta tungt.
Vi hängde dom i benen och tog ur och styckade. Skulle behövt en stor bakugn för att tillaga dom hela :)
Kommer det en haj - simma fortare.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Slakta kalkon?
« Svar #16 skrivet: 15 jul-14 kl 12:29 »
Verkar som många försöker förhindra flaxandet efter avlivning.
Varför ?

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Slakta kalkon?
« Svar #17 skrivet: 15 jul-14 kl 13:39 »
Verkar som många försöker förhindra flaxandet efter avlivning.
Varför ?

För att kalkoner är så starka och sparkar sönder sig  med mängder av blåmärken som följd, inte så aptitligt att äta blåsvart kött.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Slakta kalkon?
« Svar #18 skrivet: 15 jul-14 kl 13:46 »
Var för inte skära av vingarna då före av boningen ? Med en kula i skallen lär dom inte vakna .

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Slakta kalkon?
« Svar #19 skrivet: 16 jul-14 kl 09:59 »
Var för inte skära av vingarna då före av boningen ? Med en kula i skallen lär dom inte vakna .

Du det klarar man inte utan att skära sig själv, väldigt illa. Flaxandet kommer direkt! Även om de avlivas med kula! :o Otroligt men sant!

Che Guevara

  • Gäst
SV: Slakta kalkon?
« Svar #20 skrivet: 16 jul-14 kl 10:12 »
Du det klarar man inte utan att skära sig själv, väldigt illa. Flaxandet kommer direkt! Även om de avlivas med kula! :o Otroligt men sant!
Ok . Ja bara tänkte på när ja slaktar hönor dom brukar vara rätt stilla efter man har klubba dom . men där emot så fort man har skilt huvudet från kroppen så flaxas det .

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Slakta kalkon?
« Svar #21 skrivet: 16 jul-14 kl 19:02 »
Jag har sett folk bära en svan genom att ha en kraftig påse med hål för benen, just för att hålla ned vingarna. Kanske man kunde använda en blå IKEA-påse av den högre modellen för att pressa ned vingarna?

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Slakta kalkon?
« Svar #22 skrivet: 17 jul-14 kl 09:48 »
Jag har sett folk bära en svan genom att ha en kraftig påse med hål för benen, just för att hålla ned vingarna. Kanske man kunde använda en blå IKEA-påse av den högre modellen för att pressa ned vingarna?

Låter som en fiiiin idé.  ;)
Man får bara snara till den runt halsen annars lär den skaka sig ur påsen rätt snabbt!
Lycka till o ch meddela oss om resultatet.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Slakta kalkon?
« Svar #23 skrivet: 17 jul-14 kl 10:41 »
Låter som en fiiiin idé.  ;)
Man får bara snara till den runt halsen annars lär den skaka sig ur påsen rätt snabbt!
Lycka till o ch meddela oss om resultatet.



Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Slakta kalkon?
« Svar #24 skrivet: 20 jul-14 kl 20:42 »
Tycker det låter oerhört omständigt. Tror inte man kan göra det mycket lättare för sig än att använda kon vid slakt. Snabbt, enkelt, billigt och skonsamt mot djuren. Håll utkik efter närmaste vägarbete.

gransmala

  • Inlägg: 102
  • "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
SV: Slakta kalkon?
« Svar #25 skrivet: 17 aug-14 kl 21:38 »
Har hört att man även kan avliva med hagelgevär. Någon som provat?
Låter aningen kladdigt får jag säga.
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Slakta kalkon?
« Svar #26 skrivet: 20 aug-14 kl 00:18 »
Har hört att man även kan avliva med hagelgevär. Någon som provat?
Låter aningen kladdigt får jag säga.

En 4,5 kilos Orpingtontupp gick alldeles utmärkt att avliva med luftgevär iallafall. Om det kan hjälpa.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

806 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser