Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Däck, rullningsmotstånd och väglag  (läst 15417 gånger)

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Däck, rullningsmotstånd och väglag
« Svar #20 skrivet: 22 mar-14 kl 22:51 »
Jag lade på sommardäck på min gamla nyinköpta Honda och skall testa förbrukningen för andra gången  i veckan med dubbdäck 0,78 40mil landsväg och 20 stadstrafik.Dom nya däcken är 195/70-15c Michelin sommardäck enl rek. i boken.Tredje  testet blir efter storservice tändstift,rotor, fördelare,luftfilter,remmar oljer o filter mm.Funderar på en del oljor däremot omega,redline tex.i synnerhet när man har fyrhjulsdrivna bilar och vintertid.Skulle dessa oljor vid kallstarter ytterligare kunna ta ner friktionen i olika transmissioner och växellådor och skapa en bättre bränsleekonomi? Nu är ju dessa undermedel inte helt gratis i inköp och inte helt otroligt omöjliga att räkna hem kanske.....   

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Däck, rullningsmotstånd och väglag
« Svar #21 skrivet: 23 mar-14 kl 08:32 »
Jag tror inte man vinner mycket på dyra specialoljor i transmissioner mm. Då är det mer viktigt att se till att faktiskt byta oljorna någon gång då och då så att man håller dem fria från metallpartiklar, se också till att de inte är onödigt trögflytande. Och var noga med att välja rätt API-klass (GL1, GL4, GL5 osv) om det rör sig om "vanliga" växellådsoljor. Framför allt ska man undvika att använda GL5-olja i transmissioner som inte uttryckligen kräver en sådan, eftersom vissa sådana oljor innehåller tillsatser som angriper mässing, brons och andra kopparlegeringar som finns i t ex synkringar i många växellådor.  Det finns numera oljor som uppfyller både GL4 och GL5 (t ex hos Biltema), de är riskfria i det avseendet.

Det lönar sig att göra noggranna efterforskningar i biltillverkarens egna handböcker, servicemeddelanden mm när det gäller vilken oljekvalitet som ska användas var. Ofta ändras rekommendationerna efter hand, och det har tyvärr visat sig att råden i t ex Haynes gördetsjälvhandböcker och i de oljerekommendationstabeller som finns på mackarna kan vara helt uppåt väggarna.

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Däck, rullningsmotstånd och väglag
« Svar #22 skrivet: 10 apr-14 kl 11:30 »
Hmm körde samma sträcka 60mil varav 20stadstrafik med ac på hela vägen och helt nya sommardäck förbrukningen blev då 0,82 alltså 4centiliter mer än med dubbdäcken vilket gör det intressant att köra sträckan helt utan ac och se skillnaden det verkar dock som om man vill minska förbrukningen så är rullmotståndet endast en liten del av åtgärderna.Jag skulle vilja påstå att en diagnos då och då är viktig på en modern eller hyggligt modern bil för att se att alla givare samverkar.Det skiljer på olika diagnosmaskiner vw:maskin kan mäta hur många grader givaren till kylvatten tempen ger alltså inte bara att den fungerar min givare visade 82 och skulle visat89 vilket gör stor skillnad på hur gasspjället styrs och detta ger direkt utslag på bensinförbrukningen......Jag är väl inte precis på min egengata i detta resonemang men har själv haft problemet med min lille caddy och såg en märkbar förändring både på motorns gång och bränsleförbrukning. 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Däck, rullningsmotstånd och väglag
« Svar #23 skrivet: 10 apr-14 kl 16:20 »
Just när det gäller hur motorer påverkas av kylvattentemperaturen så ska man ha klart för sig att den inte håller sig absolut konstant under drift utan den kan variera några grader hit eller dit beroende på hur termostaten uppför sig osv.  Ett ögonblicksvärde taget vid ett enda tillfälle då en terminal var ansluten till bilens diagnosuttag säger inte så mycket, men om man däremot loggar data under t ex en halvtimmes körning och sedan tittar på hur temperaturen varierade under tiden så säger det betydligt mer.

Det viktigaste är att se till att motorn blir varm snabbt efter kallstart och att den inte sjunker nämnvärt under normal temperatur även t ex vid tomgångskörning eller rullning utför en lång utförsbacke på vintern (det kan vara idé att ransonera kupévärmen om värmepaketet har tendens att suga för mycket värme ur motorn). Tänk på att många moderna bilar har en lite "lömsk" tempmätare med ett stort dödband i mitten, nålen står alltså rakt upp redan vid 50-60 °C och fortsätter inte röra sig mot det röda området förrän det börjar närma sig kokning. Volvo började med sådana tempmätare redan omkring 1987 på 700-serien, på VAG-bilar (VW, Audi m fl) har det funnits på vissa modeller medan andra har haft linjär tempmätare, sedan början av 90-talet. På en del VAG-bilar av senare generationer lär man kunna programmera via diagnosuttaget om tempmätaren ska ha dödband eller vara linjär.

Förutom motortemperaturen i sig så bör man också vara noga med att eventuell luftförvärmning och/eller insugningsrörsförvärmning fungerar som den ska. Ofta ett vakuum- eller termostatstyrt spjäll vid intaget till luftrenaren som bestämmer om den ska ta kalluft utifrån eller varmluft från en mantel runt grenröret, och insugningsrörsförvärmningen kan vara ordnad antingen med kylvatten, elektriskt eller via avgaser. Kanalerna för förvärmning med kylvatten kan bli igensatta av avlagringar eftersom det ofta är ganska litet vattenflöde genom dem, avgasförvärmning kan sota igen och eventuella termostatstyrda spjäll kan rosta fast eller brännas sönder. Särskilt viktigt är det att all förvärmning fungerar på bilar med förgasare, samt sådana med insprutning där det inte finns någon givare för lufttemperatur (då förutsätter styrsystemet att förvärmningen fungerar och reglerar på rätt lufttemperatur).

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Däck, rullningsmotstånd och väglag
« Svar #24 skrivet: 10 apr-14 kl 23:33 »
Ett typiskt problem enl.denna fd vag verkstad är gasspjället på caddyn sot alltså så det rengjordes om givaren visar max 82grader styrs tex gasspjället på ett felaktigt vis.Bilen kördes i ca 20min visst termostaten kan öppna och ge detta fel resultat men efter byte ändrades gången på motorn  nålen i kupen höjdes och enligt min uppfattning bränsleförbrukningen sänktes över tid.Bränsleförbrukningen på denna bil är 0,57 landsväg 90km och jag vet inte vad jag skulle göra för att sänka den ytterliggare har tänkt att ta bort kåpan och ha ett lock på flaket då det passar mig bättre.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Däck, rullningsmotstånd och väglag
« Svar #25 skrivet: 11 apr-14 kl 07:28 »
Här är ett exempel på hur motortemperaturen kan utveckla sig med gammal halvtrasig respektive ny termostat.
Sommar-kallstart, 18 minuters körning på småvägar, mest 60-70 km/h, därefter stopp men fortsatt dataloggning en stund till så att man ser "efterkokningen".

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Däck, rullningsmotstånd och väglag
« Svar #26 skrivet: 11 apr-14 kl 12:06 »
Jag har en OBD kinakopia-kabel.
Hur får jag till sån där dataloggning? Vore kul att få lite mer inblick i hur motorn uppför sig. :)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Däck, rullningsmotstånd och väglag
« Svar #27 skrivet: 11 apr-14 kl 21:52 »
Jag har en OBD kinakopia-kabel.
Hur får jag till sån där dataloggning? Vore kul att få lite mer inblick i hur motorn uppför sig. :)

Den där jeepen är för gammal för att ha OBD-II (den har istället Chryslers eget gamla diagnossystem som det inte går att få tag på någon billig avläsningsutrustning för). Jag tog istället en digitalmultimeter med USB-utgång och kopplade in den till tempgivaren för motortempmätaren och loggade givarens resistans på det sättet. Med en del uppgifter ur verkstadshandbok + antaganden och gissningar så kom jag fram till vad givaren hade för karaktäristik och sedan var det lätt att översätta resistansvärdena till temperaturer och göra ett diagram i Excel.

När det gäller billiga kinatillverkade OBD-kablar så brukar de vara uppbyggda kring en krets som heter ELM327. Det är egentligen ganska lätt (det står i kretsens datablad men jag har inte provat själv) att skicka kommandon till en sådan kabel med ett vanligt terminalprogram och få mätvärden tillbaka.  Om man har ett terminalprogram som det går att göra någon slags script eller macron för, eller om man vill ge sig på litegrann av gammal hederlig basic-programmering, så är det nog lätt gjort att logga data till fil från en sådan krets. Det finns säkert redan färdiga program att hämta på nätet som kan göra sådant, men jag har inte sökt aktivt efter något.

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Däck, rullningsmotstånd och väglag
« Svar #28 skrivet: 15 apr-14 kl 07:28 »
Efter detta inlägg kommer jag aldrig aldrig att säga emot dig Torbjörn och kommer alltid alltid att göra som du säger....det jag förstår..... 

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Däck, rullningsmotstånd och väglag
« Svar #29 skrivet: 15 apr-14 kl 09:11 »
Jag tog istället en digitalmultimeter med USB-utgång och kopplade in den till tempgivaren för motortempmätaren och loggade givarens resistans på det sättet.

Smart!

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Däck, rullningsmotstånd och väglag
« Svar #30 skrivet: 28 apr-14 kl 22:21 »
Ja i jakten på nollförbrukning har jag nu på honda HRV.n bytt kamrem vatten pump,alla andra remmar,luftfilter,bränslefilter,tändstift och förbrukningen sjönk med ac.n på 1centiliter till häpnasdväckande 0,81 istället för 0,82......hurrrrrrrrrra.....nu finns bara en test kvar samma sträcka utan ac.....hoppas

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Däck, rullningsmotstånd och väglag
« Svar #31 skrivet: 28 apr-14 kl 22:32 »
Ett tips beträffande Hondan är att göra en mycket grundlig service av bromsarna och förvissa sig om att ingen broms har den minsta lilla tendens att ligga an. Det behövs inte mycket av t ex skivbromsbelägg som kärvar i oken, glappande eller kärvande glidpinnar till enkolvsok, någon handbromswire som går tungt och som returfjädern inte orkar dra tillbaks till ändläge, för att det ska påverka bränsleförbrukningen märkbart. Det skadar säkert inte heller att byta bromsvätska och kolla att ingen kolv kärvar i något bromsok eller hjulcylinder.

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Däck, rullningsmotstånd och väglag
« Svar #32 skrivet: 28 apr-14 kl 22:40 »
Ha precis min tanke Torbjörn handbromsen är lite sladdrig också så det blir nog en bromsservice här vad det lider.

souped

  • Inlägg: 122
    • -
SV: Däck, rullningsmotstånd och väglag
« Svar #33 skrivet: 28 apr-14 kl 22:56 »
Kan ju flika in att det sedan en tid finns obligatorisk energimärkning för sommardäck, samtidigt infördes en obligatorisk våtgreppsklassning. Finns ett par däck som lyckas med A i bägge kategorier. /

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Däck, rullningsmotstånd och väglag
« Svar #34 skrivet: 29 apr-14 kl 19:00 »
Frågan är hur pålitlig en sådan märkning är om den är obligatorisk. Jag tänker närmast på dumheterna med snorhala terrängdäck som av någon outgrundlig anledning är märkta M+S trots hård gummiblandning och stora sammanhängande mönsterklackar helt utan sajping. Jag har sådana däck på min volvovalp och de är om möjligt värre än vanliga sommardäck i vinterföre!

Om energiklassningen däremot är att lita på ställer jag mig i främsta ledet och applåderar! Kan tänka mig att ett lågt rullmotstånd ofta innebär ett sämre väggrepp så att även ha med denna faktor i klassningen tycker jag i så fall är helt rätt tänkt. Kör man som jag hellre sakta, förutseende, vaket och snålt väljer man gärna lättrullade däck på bekostnad av bromsförmåga och sidgrepp.

Beträffande betydelsen av kärvande bromsok märkte jag att förbrukningen lätt kunde öka närmare en deciliter milen hos min Saab V4 trots att anliggningen inte var värre än att bilen kunde knuffas för handkraft på plan mark. Ganska ruggig inverkan således. Att då ett par extra tröga vinterdäck lätt kan höja förbrukningen 20% över de bästa sommardäcken är inte så konstigt. Längs "min" motorvägsavfart där jag har en referenspunkt för att börja frirullningen från 80 ner till ibland stillastående uppe på motorvägsbron har jag en väldigt tydlig indikering på rullningsmotstånd (och vindens betydelse). Längs denna referenssträcka har jag tydligt märkt både skillnader på däcktyper och betydelsen av påliggande bromsar.

---
Något jag fortfarande undrar mycket om är däckbreddens inverkan på rullningsmotståndet som enda faktorn. Att smala däck rullar lättast vet alla tävlingscyklister, men jag är inte helt säker på om det går att applicera på en bil, i synnerhet om man väger in åkkomfort och däckslitage. Det centrala i rullningsmotståndet borde vara hur mycket däckets anliggningsyta "kryper" när den övergår från hjulets runda form till att plattas ut mot gatan. Ett smalt hjul får ju en högre belastning per cm2 anliggningsyta och om man inte kompenserar med stenhård pumpning borde friktionen rent av kunna bli större än med ett bredare däck. (förutsatt att man inte blandar in tvära svängar som så klart är till det bredare däckets nackdel)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Däck, rullningsmotstånd och väglag
« Svar #35 skrivet: 30 apr-14 kl 15:08 »
Energiklassningen är av typen att ett däck med A-klassning är... 8%? (Minns att det var en låg siffra i alla fall) ggr så effektiv som G-klassen.

Men denna märkning måste rimligtvis gälla för däck av samma dimension.
Dvs smala G-klass däck kan ändå ha lägre rullmotstånd än breda A-klass däck.

Så resonerade i alla fall jag, då jag köpte nya 145cm däck istället för orginal 165 däck, trotts att det var klassade D.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Däck, rullningsmotstånd och väglag
« Svar #36 skrivet: 30 apr-14 kl 17:45 »
Många variabler i sådana här funderingar :). Om vi bara kollar på däcktryck så har det naturligtvis mycket med vikten och bredden på varje hjul att göra, tryck definieras ju som kraft per areaenhet. Vid cykling finns formler där man kan räkna på detta. T.ex. behövs lägre tryck i framdäcket än bakdäcket, högre tryck behövs om cyklisten väger mera och bredare däck behöver lägre tryck. Man kan pumpa däcken onödigt hårt vilket ger oförändrat rullmotstånd, försämrad hållbarhet, minskad komfort och ökad påfrestning på övriga komponenter. Hur "tire drop" är för olika bildäck kan man undra. Själv har jag mycket dålig koll på bildäck, jag brukar aldrig bry mig om vilka däck jag har på bilen...  o:)

Kolla på dessa länkar:
http://www.bikequarterly.com/images/TireDrop.pdf
http://www.dorkypantsr.us/bike-tire-pressure-calculator.html
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Däck, rullningsmotstånd och väglag
« Svar #37 skrivet: 30 apr-14 kl 22:53 »
Jag kommer spontant att tänka på vagnsdäck för t.ex. traktorkärror. Tål högt tryck, mönstret är ofta bara längsgående refflor. Hårda stommar för att klara last. Vet inte hur det är med hastighet och laglighet men det borde gå att hitta dem billigt på nån traktorskrot eller så.


/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: Däck, rullningsmotstånd och väglag
« Svar #38 skrivet: 27 jun-14 kl 21:07 »
Jag har gjort många bränsletester och får konstatera att iock med all ekonomitrimning på hondan inkl.byte av växel och bakaxelolja samt service av bromsarna sjönk bränsleförbrukningen endast 4centiliter och detta var helt bromservicens förtjänst blandad körning ca0,77 och jag tror inte det går att serva den till en bättre ekonomi utan det är nog ett ägg under foten som gäller om förbrukningen skall ner mer.Konstaterar också att bilen drar i princip samma med sommar eller dubbade vinterdäck.....

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Däck, rullningsmotstånd och väglag
« Svar #39 skrivet: 28 jun-14 kl 10:49 »
Varför är inte (eller är det?) effektiviteten i välpumpade cykeldäck proportionellt mot välpumpade bildäck? Det är en faslig skillnad att cykla med däck som innehåller 2 bar jämfört med 5-6 bar. Fast man kan som sagt pumpa däcken onödigt hårt. Hårt tryck i däcken är t.ex. kontroproduktivt i skogen där det är mycket rötter och ojämn mark.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Hardis, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser