Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad på electrolux assistenter  (läst 110098 gånger)

JFOT

  • Inlägg: 234
    • Östergötland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #20 skrivet: 25 nov-12 kl 08:47 »
Tyvärr är inte alla assistenterna lika så om man köper en äldre så var beredd på att välja redskap som passar till just den modellen, det samma gäller om man köper en ny dvs se till att begagnade redskap faktiskt funkar. På de äldsta skulle jag  låta någon kolla upp elen då det är något som blir sämre även om den stått i ett skåp.
Ett tips är att kolla i förväg hur mycket de redskap och funktioner som man kanske vill ha kostar och sedan jämföra vad det kostar att köpa ett helt paket på en gång, att köpa redskap och funktioner styckvis är nämligen svindyrt men som paket blir styckpriset inte lika svidande. Om man köper ett paket som innehåller något man absolut inte ser någon användning för så är det lätt att sälja det på blocket/tradera, vänta också därför med att ta upp sakerna ur påsarna de kommer i tills de används för att kunna få ut högre pris.

BELLAS LANTLIV

  • Inlägg: 140
  • Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #21 skrivet: 28 nov-12 kl 11:55 »
Letar fortfarande assistent, och velar fortfarande.
Fungerar nya köttkvarnarna till de gamla 70-tals modellerna?
Om jag förstått saken rätt (enligt ankarsrums hemsida) så ska dom gamla redskapen fungera till nya och vice versa.
Men enligt några här i tråden stämmer inte det.
 ???

pyromanen

  • Gäst
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #22 skrivet: 28 nov-12 kl 17:45 »
Det finns i alla fall köttkvarn till 40-talsmodellen  :)

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #23 skrivet: 28 nov-12 kl 17:57 »
har köttkvarn till orange maskin om nån behöver. bytes mot mixer kanske?

urtica

  • Gäst
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #24 skrivet: 28 nov-12 kl 19:39 »
kanske

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #25 skrivet: 28 nov-12 kl 19:43 »
Köttkvarnarna tror jag har passat åtminstone från 40-tal och fram till 70-talsmaskiner. Däremot skiljer de inre delarna mellan olika köttkvarnar, det kan vara olika dimension på fyrkantdelen och tappen i änden av matarskruven så det är inte självklart att vilken hålskiva och kniv som helst passar till vilken matarskruv som helst.

BELLAS LANTLIV

  • Inlägg: 140
  • Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #26 skrivet: 28 nov-12 kl 19:46 »
Ok, nu har jag slagit till på en tjusig orange 70-tals assistent.
Blir spännande att testa den!

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #27 skrivet: 28 nov-12 kl 21:02 »
Ok, nu har jag slagit till på en tjusig orange 70-tals assistent.
Blir spännande att testa den!
;D

Du skulle köpt en BOSCH!  ;D ;D ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

nils-orvar

  • Inlägg: 12
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #28 skrivet: 18 sep-13 kl 05:57 »
Hej! Jag har nyligen fått tag på en N21. Tyvärr fungerar inte varvtals-vredet. Helt plötsligt under gång, går den upp på långt över maxvarv, oavsett hur vredet står.

Jag hittar ingen sprängsskiss eller reservdelslista. Funderar på om det går att byta potentiometern. Jag har bara lyckats hitta "ombyggnadssats kretskort".
Någon som har tips eller erfarenhet?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #29 skrivet: 18 sep-13 kl 07:48 »
Börja med att avsyna kretskortet bakom potentiometern. Kolla att det är rent, ingen smuts som kan orsaka krypströmmar, inga dåliga lödningar, lösa folier, brända komponenter etc.  Tvätta med T-sprit och tandborste och skölj med vatten om nödvändigt. Prova att byta de kondensatorer som sitter där, de brukar bli dåliga med tiden i synnerhet om de har utsatts för fukt. Ofta kan man se sprickor i den halvgenomskinliga plasten i så fall.

taccotad

  • Inlägg: 376
    • Skåne
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #30 skrivet: 14 okt-13 kl 10:54 »
Är jätteförtjust i min elektrolux :-)
Har fått den efter min svärmor som blev 94 år och varit hemmafru av typen som alltid har bakat, så mur mycket varv denhär apparaten gått är inte mindre än imponerande.
Den har fått en ny modern sladd men annars är allt original, även rörmojängerna av trä :-)

Hur gammal är den Torbjörn (det låter som du har koll på modellerna)?

Exakt en sådan har jag. Men den fick flytta ut i stugan så länge till jag hittar en lösning. Den har börjat lukta bränt och känns som den blir strömförande. Så vill jag INTE ha det!! Men jag saknar den och hoppas kunna laga den nån gång i framtiden.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #31 skrivet: 14 okt-13 kl 18:04 »
Exakt en sådan har jag. Men den fick flytta ut i stugan så länge till jag hittar en lösning. Den har börjat lukta bränt och känns som den blir strömförande. Så vill jag INTE ha det!! Men jag saknar den och hoppas kunna laga den nån gång i framtiden.

Med all sannolikhet är det radiostörningsskyddet som anser sig ha passerat bästföredatum. Om man inte har grannar på nära håll som lyssnar på mellanvågsradio eller är radioamatörer, så kan man utan vidare plocka bort det.
En så gammal Assistent är inte dubbelisolerad som senare modeller är, så man bör absolut ansluta den till jordat vägguttag (och se till att skyddsjord verkligen är ansluten i "strykjärnskontakten" också). Det skadar inte att använda jordfelsbrytare till den.


nils-orvar

  • Inlägg: 12
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #32 skrivet: 09 nov-13 kl 07:32 »
Börja med att avsyna kretskortet bakom potentiometern. Kolla att det är rent, ingen smuts som kan orsaka krypströmmar, inga dåliga lödningar, lösa folier, brända komponenter etc.  Tvätta med T-sprit och tandborste och skölj med vatten om nödvändigt. Prova att byta de kondensatorer som sitter där, de brukar bli dåliga med tiden i synnerhet om de har utsatts för fukt. Ofta kan man se sprickor i den halvgenomskinliga plasten i så fall.


Hej igen. Tack för hjälpen!
Jag öppnade den och hittade två kall-lödningar på kretskortet där potentiometern satt fast, som jag lödade om. Nu fungerar den igen.

Jag hittade något som ser ut som en frekvensgivare eller varvtalsgivare. Vad har denna för funktion?

Eftersom anslutnignskabeln är sliten tänkte jag byta ut den. Det sitter en vanlig tunn kabel med Euro-propp utan jord nu. Borde maskinen inte vara jordad orginal?
Hur grov kabel krävs? Räcker det med 1mm2 ?

nils-orvar

  • Inlägg: 12
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #33 skrivet: 09 nov-13 kl 07:51 »
Bifogar reservdelslistan man kan ha nytta av vid demontering.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #34 skrivet: 09 nov-13 kl 08:33 »

Hej igen. Tack för hjälpen!
Jag öppnade den och hittade två kall-lödningar på kretskortet där potentiometern satt fast, som jag lödade om. Nu fungerar den igen.

Jag hittade något som ser ut som en frekvensgivare eller varvtalsgivare. Vad har denna för funktion?

Eftersom anslutnignskabeln är sliten tänkte jag byta ut den. Det sitter en vanlig tunn kabel med Euro-propp utan jord nu. Borde maskinen inte vara jordad orginal?
Hur grov kabel krävs? Räcker det med 1mm2 ?

Hmm, jag kan inte påminna mig att jag har sett någon sådan givare i de Assistent jag har hållit på med, men den kanske används för att ge en stabilare varvtalsreglering?

En så "modern" maskin har förstärkt isolering / dubbel isolering (den bör vara märkt med en dubbelkvadrat på typskylten). Och det innebär att den inte ska jordas. Det räcker gott och väl med 2 x 0,75 mm² (typ dammsugarsladd).

Kalle_in_Sweden

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #35 skrivet: 05 jan-14 kl 22:52 »
Läste på detta forum att ni tycks veta en hel del om äldre Electrolux Hushållsassistenter.
Min dotter har en gammal N4 serie B som stannar när den får tung belastning.
Jämfört med hustruns nya Anckarsrum så låter den gamla N4 som en malande kvarn i "växellådan" när man belastar skålen.
Jag har tagit isär snäckväxeln o konstaterat att ett av kullagren  på tunna axeln ( på icke remsida)är lite glappt.
Glappet är väl bara någon 1/10-dels mm, men det är synligt när man bänder på axeln vid remsidan.
Jag har skruvat ihop apparaten igen igen då jag inte har några kullager hemma.
Men jag undrar om det verkligen är det glappet som gör att apparaten stannar under tung belastning.
Finns det några elektriska delar , tex åldrar kondensator som kan göra att motorn blir onormalt svag ?
/Kalle Sandberg

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #36 skrivet: 05 jan-14 kl 23:39 »
Läste på detta forum att ni tycks veta en hel del om äldre Electrolux Hushållsassistenter.
Min dotter har en gammal N4 serie B som stannar när den får tung belastning.
Jämfört med hustruns nya Anckarsrum så låter den gamla N4 som en malande kvarn i "växellådan" när man belastar skålen.
Jag har tagit isär snäckväxeln o konstaterat att ett av kullagren  på tunna axeln ( på icke remsida)är lite glappt.
Glappet är väl bara någon 1/10-dels mm, men det är synligt när man bänder på axeln vid remsidan.
Jag har skruvat ihop apparaten igen igen då jag inte har några kullager hemma.
Men jag undrar om det verkligen är det glappet som gör att apparaten stannar under tung belastning.
Finns det några elektriska delar , tex åldrar kondensator som kan göra att motorn blir onormalt svag ?
/Kalle Sandberg

Jag skulle nog i första hand titta till motorns kol och kollektor om den verkar onormalt svag eller går för sakta. Kör gärna igång den med botten avtagen och försök kika in i motorn för att se om det gnistrar onormalt mycket vid kolen.
Det kan tänkas att det behövs en grundlig rengöring av kollektorn (tvätta av den med t ex sprit, bensin eller isopropanol), se till att kolen går lätt i kolhållarna och inte är utslitna, och eventuellt att skrapa ur spåren mellan kollektorns lameller. Ett säkert tecken på att detta behövs är om det blir långa "löpgnistor" som dras ut längs kollektorn.  Om någon lamell i kollektorn är mer bränd än de andra så tyder det på fel i rotorlindningarna och i så fall är det nog bäst att försöka få tag på en annan motor.

Skogsviktor

  • Inlägg: 117
    • Västergötland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #37 skrivet: 02 mar-14 kl 06:25 »
Torbjörn, kan man sätta dit vanliga polyesterkondingar eller ska det vara nån speciell sort? Jag har en mod 8.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #38 skrivet: 02 mar-14 kl 09:10 »
Torbjörn, kan man sätta dit vanliga polyesterkondingar eller ska det vara nån speciell sort? Jag har en mod 8.

Åtminstone de kondensatorer som används för avstörning eller som direkt utsätts för nätspänning bör vara s k X2-godkända kondensatorer. Men mindre kondensatorer som ingår i reglerkretsen kan säkert vara vanliga polyester.

Skogsviktor

  • Inlägg: 117
    • Västergötland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #39 skrivet: 03 mar-14 kl 07:02 »


Dom här två som sitter i på detta kortet som är till varvtalsregleringen borde då kunna ersättas med polyester?

Tackar för svaret!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser